Lika som bär...
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
Lika som bär...
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=26514
Läste nu om dom enorma pengar som läggs på lite kablar i bilarna.
Istället för att använda all elektronik som finns i bilarna och alla regeländringar om
utsendet på bilarna bör inte reglerna tillåta mindre elektronik istället.
Nya vingen som kommer 2007, kommer den göra så mycket egentligen när det
bara är att flytta lite vikter i bilen och köra i ett nytt dataprogram i bilen.
Hur snabb en F1 bil är runt banan kanske inte beror på hur många hk en bil har utan på hur många Ghz den har.
Läste nu om dom enorma pengar som läggs på lite kablar i bilarna.
Istället för att använda all elektronik som finns i bilarna och alla regeländringar om
utsendet på bilarna bör inte reglerna tillåta mindre elektronik istället.
Nya vingen som kommer 2007, kommer den göra så mycket egentligen när det
bara är att flytta lite vikter i bilen och köra i ett nytt dataprogram i bilen.
Hur snabb en F1 bil är runt banan kanske inte beror på hur många hk en bil har utan på hur många Ghz den har.
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!
Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varenda ratt, och/eller instrumentpanel i racing idag ser ut som "spelkonsoler". I takt med att tekniken utvecklas och blir mer avancerad krävs det också mer information om den.Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför? Försämrar LCD-displayen på något sätt racingen? Jag tvivlar på att den gör det. Det är ett hjälpmedel för föraren att se vital information som vattentemeperatur, oljetryck, motortemp, varvtal etc etc. som ju är ganska viktig information. Racing handlar ju om mer än att bara gasa och bromsa som en vilde - det handlar om att ta hand om sitt material och jobba med materialet, inte mot det.Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Jag tycker styra är ganska viktigt för att vara något som bara ska göras ev. lite då och dåVarför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Traction control borde försvinna, anser jag. Det är bara att se på GP Masters som gick i helgen för att se hur häftigt det är med snabba, effektstarka formelbilar där förarens gasfot är den enda anti-spinn kontrollen. Bort med TC, där håller jag med dig.
Tyvärr försvinner det inte så länge FIA inte anser sig kunna övervaka det på ett bra sätt. Att ta bort TC utan att kunna kontrollera att alla inte använder sig av det, vore förödande. Spkeulationer om vem som fuskar och hur skulle överskugga det mesta i F1 i så fall.
Jag tycker det är ok att föraren kan ändra motorinställningar under loppet själv, så länge det är han och inte depån som kan göra det. Som jag skrev tidigare - jag anser att en förares roll inte är att gasa och bromsa som en vilda, utan att jobba med materialet han har, inte emot det.Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Skyltar vid målrakan låter livsfarligt som enda kommunikationsmedel. Vad är det för fel på en radiokommunikation mellan förare och depå? Det är ju en lagsport vi pratar om.Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
Ungefär lika dumt som att förbjuda en tränare att prata med sina spelare under en fotbollsmatch och i halvlek...
Jag tycker istället att all radiotrafik mellan förare och depå ska vara helt öppn för alla att lyssna på - och att det ska sändas ut i TV-sändningarna mest hela tiden.
Det är t.ex. en fröjd att se NASCAR och höra samtalen mellan föraren och deras tävlingsingenjörer och "spotters". Det förhöjer bara tillfredsställelsen av att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
Det är klart att F1 ska vara långt fram i utvecklingen men dom nya reglerna tycker jag att det känns som att utvecklingen kommer avstanna.EnzoF1 skrev: Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.
F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!
Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25
EnzoF1 skrev:Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Om vi sen tar bort förarna så blir det fantastiskt en eligt herr Enzo! Idag är det helt möjligt att köra bilarna utan förare dessutom skulle det gå fortare då förare gör fel vilket en välprogrammerad dator inte gör. Skitkul racing
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!
Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
Jag kanske var lite otydlig.
Men med alla nya regeländringar, prat om en ny serie och förändringar.
Ska jag vara ärlig vet jag inte vad jag själv menar.
Edit 2: Nu tror jag att jag kommit på vad jag menar.
Menar att så länge det finns pengar och det finns det gott om i den här sporten kommer utvecklingen fortsättan men att intresset avstannar.
Men med alla nya regeländringar, prat om en ny serie och förändringar.
Ska jag vara ärlig vet jag inte vad jag själv menar.
Edit 2: Nu tror jag att jag kommit på vad jag menar.
Menar att så länge det finns pengar och det finns det gott om i den här sporten kommer utvecklingen fortsättan men att intresset avstannar.
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Visst, Go-Cart racing uppfyller kanske kraven. Jag har inget ont att säga om Go-Cart.EnzoF1 skrev:Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!
Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation. Mej veteligen så kallades det även på den tiden för F1 och var det sämre racing då?
Jag gnäller faktiskt inte, jag undrar bara om det gangnar publiken eller sporten med alla dessa elektroniska hjälpmedel.
Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?
Ser man på starterna nuförtiden så lyckas dom bäst som har det bästa launch control systemet. Jag tror att det skulle bli mer spänning om förarna själva tog hand om saken.
Jag håller med om att F1 skall vara en teknologisk spjutspets, men inte på bekostnad av förarsklicklighet.
Har Kimi skjutit en motor? Det har jag missat, men jag har full förståelse i så fall. Det borde ju kännas som en liten lättnad att få sätta en kula i skiten.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det blir fyra... men du förklara varför de fick dricks?Mr T skrev:-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Razor skrev:Det blir fyra... men du förklara varför de fick dricks?Mr T skrev:-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej visst, Kimi har inte skjutit en motor! Jag har tappat räkningen...Mr T skrev:Visst, Go-Cart racing uppfyller kanske kraven. Jag har inget ont att säga om Go-Cart.EnzoF1 skrev:Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.
Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning.
F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!
Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation. Mej veteligen så kallades det även på den tiden för F1 och var det sämre racing då?
Jag gnäller faktiskt inte, jag undrar bara om det gangnar publiken eller sporten med alla dessa elektroniska hjälpmedel.
Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?
Ser man på starterna nuförtiden så lyckas dom bäst som har det bästa launch control systemet. Jag tror att det skulle bli mer spänning om förarna själva tog hand om saken.
Jag håller med om att F1 skall vara en teknologisk spjutspets, men inte på bekostnad av förarsklicklighet.
Har Kimi skjutit en motor? Det har jag missat, men jag har full förståelse i så fall. Det borde ju kännas som en liten lättnad att få sätta en kula i skiten.
Ja, jag anser det är häftigt att se förarna utnyttja de de har tillgängligt på bästa sätt. F1-kärrorna från 50-talet skulle få spö av ganska mycket idag, tycker du fortfarande det vore häftigt att se dem?
PÅ vilket sätt försämrar det faktum att förarna kan omfördela bromskraftsförhållandet publiken eller sporten? Kan du förklara det? Hur ofta märker du att de sitter och pysslar med det?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Tyckte du att det var häftigt att se när t ex Ronnie körde?Mr T skrev:Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?
Om jag inte är helt fel ute så micklade även de med bromsbalansen (för det är väl det du menar med bromsbias?) under loppen om så behövdes.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
När man har en bil som sköter växlingen själv, har ett system som gör att man i princip kan trycka gaspedalen i botten utan att få släpp, låsningsfria bromsar etc. , då har man en bil som beter sig snällare än en Gokart.
En Kart kräver att man att man gasar och bromsar med precision, det finns inga utrymmen för att göra misstag som att bromsa för hårt eller att gå på gas för tidigt.
Nä, fram för manuell växellåda, mekanisk bromsvåg och slicks... och ta bort anti-spinn, jag vill se fler lakritsremmar på asfalten...
En Kart kräver att man att man gasar och bromsar med precision, det finns inga utrymmen för att göra misstag som att bromsa för hårt eller att gå på gas för tidigt.
Nä, fram för manuell växellåda, mekanisk bromsvåg och slicks... och ta bort anti-spinn, jag vill se fler lakritsremmar på asfalten...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Men i F1 sköter föraren växlingen. TC är inte inställt så grovt på en F1:a som på din standardbil hemma på gatan. Det tar alltför mycket effekt från motorn, och är inte optimalt. Så föraren måste fortfarande kontrollera gaspådraget, och kan inte trycka ner den som en vilde och låta 900 hk fördela sig själva ut genom däcken ....PC: skrev:När man har en bil som sköter växlingen själv, har ett system som gör att man i princip kan trycka gaspedalen i botten utan att få släpp, låsningsfria bromsar etc. , då har man en bil som beter sig snällare än en Gokart.
Låsningsfria bromsar är förbjudet i F1.
Du påstår att F1 inte kräver precision??En Kart kräver att man att man gasar och bromsar med precision, det finns inga utrymmen för att göra misstag som att bromsa för hårt eller att gå på gas för tidigt.
Varför manuell växellåda och gå tillbaka 30 år? Sekventiella växellådor är ju suveränt. Sitta och knöka med en H-låda i en modern F1:a idag??????Nä, fram för manuell växellåda, mekanisk bromsvåg och slicks... och ta bort anti-spinn, jag vill se fler lakritsremmar på asfalten...
Vill du se lakrtisremmar föreslår jag närmaste streetrace eller ett dragrace. Eller varje uppvärmningsstart i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jisses va känslig man kan vara då...
Allt som skrivs måste inte vara den absoluta sanningen, visst jag hade fel angående låsningsfria bromsar, hade lite för bråttom.
Har inte varit inne på forumet på ett tag och glömde av att man måste väga varje ord som skrivs på guldvåg.
Spontana kommentarer och lätt ironiska vinklingar verkar ju inte heller vara något som förstås...
Allt som skrivs måste inte vara den absoluta sanningen, visst jag hade fel angående låsningsfria bromsar, hade lite för bråttom.
Har inte varit inne på forumet på ett tag och glömde av att man måste väga varje ord som skrivs på guldvåg.
Spontana kommentarer och lätt ironiska vinklingar verkar ju inte heller vara något som förstås...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Faan jag har helt missat att Kimi skjuter motorer. Är det någonslags cermoni hos McLaren att dom skjuter sunkiga motorer efter säsongsavslutningen? Är det hagebössa eller kula? Är det rörliga eller fast mål? Eller kanske en såndär manick dom använder vid lerduvsskytte???EnzoF1 skrev:Nej visst, Kimi har inte skjutit en motor! Jag har tappat räkningen...Mr T skrev:Visst, Go-Cart racing uppfyller kanske kraven. Jag har inget ont att säga om Go-Cart.EnzoF1 skrev: Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.
F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!
Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation. Mej veteligen så kallades det även på den tiden för F1 och var det sämre racing då?
Jag gnäller faktiskt inte, jag undrar bara om det gangnar publiken eller sporten med alla dessa elektroniska hjälpmedel.
Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?
Ser man på starterna nuförtiden så lyckas dom bäst som har det bästa launch control systemet. Jag tror att det skulle bli mer spänning om förarna själva tog hand om saken.
Jag håller med om att F1 skall vara en teknologisk spjutspets, men inte på bekostnad av förarsklicklighet.
Har Kimi skjutit en motor? Det har jag missat, men jag har full förståelse i så fall. Det borde ju kännas som en liten lättnad att få sätta en kula i skiten.
Ja, jag anser det är häftigt att se förarna utnyttja de de har tillgängligt på bästa sätt. F1-kärrorna från 50-talet skulle få spö av ganska mycket idag, tycker du fortfarande det vore häftigt att se dem?
PÅ vilket sätt försämrar det faktum att förarna kan omfördela bromskraftsförhållandet publiken eller sporten? Kan du förklara det? Hur ofta märker du att de sitter och pysslar med det?
Jag kan inte påstå att jag är teknikfientlig på något sätt. Men jag tycker att det har gått till överdrift. Jag är heller ingen bakåtsträvare, men jag är säker på att skulle dom ta bort en del av finesserna skulle vi se mer förarmisstag och därmed mer action/omkörningar osv. under loppen.
Du frågar på vilket sätt det försämrar sporten och publikupplevesen att dom kan ändra bromsförhållandet. Jag kan inte påstå att jag kan säga att det försämrar. Men jag antar att kunde inte förarna ändra det så skulle förarna vara tvungna att anpassa körningen efter att kärran ändrar karaktär under loppet. Det skulle alltså komma an på ren körskicklighet och inte an på hur mycket han vrider på en potentiometer (visst, det är ju upp till föraren att avgöra inmställningen, men ändå). Det skulle alltså märkas, vi skulle se en ändrad körstil, det skulle synas för publiken.
Men på vilket vis förbättrar det det då??? Kan du förklara det?
På vilket vis förbättrar det för publik och sport att dom har launch control systems eller kan ändra mappning, bränsletillförsel etc.etc..
Jag tänker inte försvara mina åsikter/tankar i femtioelva inlägg till. Jag tar absolut ingen kredit från dagens förare, men jag tror att vi skulle få jämnare lopp om dom tog bort mycket av finesserna. Dom stora stallen har möjlighet att slänga in i princip hur mycket stålar som helst på dessa grejer. Skulle dessa finesser förbjudas tror jag att stallen med mindre budgeter skulle kunna konkurera på bättre villkor. Dvs, vi skulle få jämnare lopp, mer spänning och häftigare racing. Det finns mycket kvar som kan vara spjutspetsteknologi som gangnar biltillverkarna. Till exemplel motorer, chassie, fjädring, bromsar, däck etc etc...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre aug 12, 2005 18:28
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var ungefär vad Niki Lauda trodde för 5 år sen, för att sen sätta sig i en av Jaguars F1:or och göra bort sig.BAR - Honda skrev:Jag tycker bara att det är häftigt med alla ändringar förarna kan göra.
Men ibland undrar man om det inte är lättare att köra en F1:a en farsans Volvo med alla hjälpsystem dom har.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Här är några som kommer att satsa på den häftigast teknologin.
http://www.gpma-online.com/en/start.htm
http://www.gpma-online.com/en/start.htm
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Öhhh...
Hur kommer det sej att ni jämför GPMA med Champ Car eller en McDonalds julafton.
Jag har ingen större erfarenhet av McDonals julaftonsfirande, men jag antar att det inte är så spännande...
Champ Car e ju ett amerikanskt, så say no more...
Men vi har ju inte sett GPMA ännu!
Det kan ju bli hur bra som helst, eller?
Hur kommer det sej att ni jämför GPMA med Champ Car eller en McDonalds julafton.
Jag har ingen större erfarenhet av McDonals julaftonsfirande, men jag antar att det inte är så spännande...
Champ Car e ju ett amerikanskt, så say no more...
Men vi har ju inte sett GPMA ännu!
Det kan ju bli hur bra som helst, eller?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.