Lika som bär...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Lika som bär...

Inlägg av FerrariF1 »

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=26514

Läste nu om dom enorma pengar som läggs på lite kablar i bilarna.
Istället för att använda all elektronik som finns i bilarna och alla regeländringar om
utsendet på bilarna bör inte reglerna tillåta mindre elektronik istället.
Nya vingen som kommer 2007, kommer den göra så mycket egentligen när det
bara är att flytta lite vikter i bilen och köra i ett nytt dataprogram i bilen.
Hur snabb en F1 bil är runt banan kanske inte beror på hur många hk en bil har utan på hur många Ghz den har.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?

Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.

Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?

Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.

Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.

Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning. :wink:
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?

Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.

Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?

Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.

Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.

Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning. :wink:
Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.

F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!

Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias
Det har man väl hållit på med sedan 70-talet och behöver ju inte ske m hja elektronik?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

"Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav"

bra skrivet;-)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?
Varenda ratt, och/eller instrumentpanel i racing idag ser ut som "spelkonsoler". I takt med att tekniken utvecklas och blir mer avancerad krävs det också mer information om den.
Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.
Varför? Försämrar LCD-displayen på något sätt racingen? Jag tvivlar på att den gör det. Det är ett hjälpmedel för föraren att se vital information som vattentemeperatur, oljetryck, motortemp, varvtal etc etc. som ju är ganska viktig information. Racing handlar ju om mer än att bara gasa och bromsa som en vilde - det handlar om att ta hand om sitt material och jobba med materialet, inte mot det.


Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Jag tycker styra är ganska viktigt för att vara något som bara ska göras ev. lite då och då ;)

Traction control borde försvinna, anser jag. Det är bara att se på GP Masters som gick i helgen för att se hur häftigt det är med snabba, effektstarka formelbilar där förarens gasfot är den enda anti-spinn kontrollen. Bort med TC, där håller jag med dig.

Tyvärr försvinner det inte så länge FIA inte anser sig kunna övervaka det på ett bra sätt. Att ta bort TC utan att kunna kontrollera att alla inte använder sig av det, vore förödande. Spkeulationer om vem som fuskar och hur skulle överskugga det mesta i F1 i så fall.
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.
Jag tycker det är ok att föraren kan ändra motorinställningar under loppet själv, så länge det är han och inte depån som kan göra det. Som jag skrev tidigare - jag anser att en förares roll inte är att gasa och bromsa som en vilda, utan att jobba med materialet han har, inte emot det.
Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.

Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning. :wink:
Skyltar vid målrakan låter livsfarligt som enda kommunikationsmedel. Vad är det för fel på en radiokommunikation mellan förare och depå? Det är ju en lagsport vi pratar om.

Ungefär lika dumt som att förbjuda en tränare att prata med sina spelare under en fotbollsmatch och i halvlek...

Jag tycker istället att all radiotrafik mellan förare och depå ska vara helt öppn för alla att lyssna på - och att det ska sändas ut i TV-sändningarna mest hela tiden.

Det är t.ex. en fröjd att se NASCAR och höra samtalen mellan föraren och deras tävlingsingenjörer och "spotters". Det förhöjer bara tillfredsställelsen av att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

EnzoF1 skrev: Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.

F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!

Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Det är klart att F1 ska vara långt fram i utvecklingen men dom nya reglerna tycker jag att det känns som att utvecklingen kommer avstanna.
Användarens profilbild
hemin
Inlägg: 57
Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25

Inlägg av hemin »

EnzoF1 skrev:
Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?

Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.

Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?
Om vi sen tar bort förarna så blir det fantastiskt en eligt herr Enzo! Idag är det helt möjligt att köra bilarna utan förare dessutom skulle det gå fortare då förare gör fel vilket en välprogrammerad dator inte gör. Skitkul racing :down: :down: :down: :down:
Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.

Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.

Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning. :wink:
Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.

F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!

Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

FerrariF1 skrev:Det är klart att F1 ska vara långt fram i utvecklingen men dom nya reglerna tycker jag att det känns som att utvecklingen kommer avstanna.
Hur då?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

Jag kanske var lite otydlig.
Men med alla nya regeländringar, prat om en ny serie och förändringar.
Ska jag vara ärlig vet jag inte vad jag själv menar.

Edit 2: Nu tror jag att jag kommit på vad jag menar.
Menar att så länge det finns pengar och det finns det gott om i den här sporten kommer utvecklingen fortsättan men att intresset avstannar.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:
Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?

Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.

Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?

Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.

Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.

Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning. :wink:
Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.

F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!

Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Visst, Go-Cart racing uppfyller kanske kraven. Jag har inget ont att säga om Go-Cart.

-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation. Mej veteligen så kallades det även på den tiden för F1 och var det sämre racing då?

Jag gnäller faktiskt inte, jag undrar bara om det gangnar publiken eller sporten med alla dessa elektroniska hjälpmedel.

Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?

Ser man på starterna nuförtiden så lyckas dom bäst som har det bästa launch control systemet. Jag tror att det skulle bli mer spänning om förarna själva tog hand om saken.

Jag håller med om att F1 skall vara en teknologisk spjutspets, men inte på bekostnad av förarsklicklighet.

Har Kimi skjutit en motor? Det har jag missat, men jag har full förståelse i så fall. Det borde ju kännas som en liten lättnad att få sätta en kula i skiten.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation.
Det blir fyra... men du förklara varför de fick dricks?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Razor skrev:
Mr T skrev:-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation.
Det blir fyra... men du förklara varför de fick dricks?

:saucy:
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Mr T skrev:
EnzoF1 skrev:
Mr T skrev:Jag håller med om att det är för mycket elektronik i kärrorna.
Behöver verkligen förarna kunna ändra broms-bias, soppatillförsel mm. mm. Måste det finnas telemetriska dataöverföringar. Måste ratten se ut som en game-konsol?

Varför ska förarna få en massa information på en LCD display? Bort med skiten.

Varför inte gå "back to basic". Gasa, bromsa, växla och eventuellet styra lite nu och då. Kanske en depåfartsbegränsarknapp på sin höjd och kanske en varvräknare. Behövs det mer???
Finns det egenteligen ett enda elektronisk hjälpmedel som gangnar publiken?

Elektronisk insprutning är väl OK. Men det borde bara tillåtas en enda mappning utan möjlighet att förändra den under loppet.

Radiokommunikation måste kanske finnas av säkerhetsskäl, men det borde begränsas till endast att varna för att förhindra olyckor. Det kunde skötas av FIA och inte av dom individuell stallen.
Ingen strategi eller annat snack. Vill stallen meddela nåt sånt så fram med skyltarna vid målrakan.

Det skulle bli mer man/machine och bättre bilkörning. :wink:
Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.

F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!

Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Visst, Go-Cart racing uppfyller kanske kraven. Jag har inget ont att säga om Go-Cart.

-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation. Mej veteligen så kallades det även på den tiden för F1 och var det sämre racing då?

Jag gnäller faktiskt inte, jag undrar bara om det gangnar publiken eller sporten med alla dessa elektroniska hjälpmedel.

Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?

Ser man på starterna nuförtiden så lyckas dom bäst som har det bästa launch control systemet. Jag tror att det skulle bli mer spänning om förarna själva tog hand om saken.

Jag håller med om att F1 skall vara en teknologisk spjutspets, men inte på bekostnad av förarsklicklighet.

Har Kimi skjutit en motor? Det har jag missat, men jag har full förståelse i så fall. Det borde ju kännas som en liten lättnad att få sätta en kula i skiten.
Nej visst, Kimi har inte skjutit en motor! Jag har tappat räkningen...

Ja, jag anser det är häftigt att se förarna utnyttja de de har tillgängligt på bästa sätt. F1-kärrorna från 50-talet skulle få spö av ganska mycket idag, tycker du fortfarande det vore häftigt att se dem?

PÅ vilket sätt försämrar det faktum att förarna kan omfördela bromskraftsförhållandet publiken eller sporten? Kan du förklara det? Hur ofta märker du att de sitter och pysslar med det?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?
Tyckte du att det var häftigt att se när t ex Ronnie körde?
Om jag inte är helt fel ute så micklade även de med bromsbalansen (för det är väl det du menar med bromsbias?) under loppen om så behövdes.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

När man har en bil som sköter växlingen själv, har ett system som gör att man i princip kan trycka gaspedalen i botten utan att få släpp, låsningsfria bromsar etc. , då har man en bil som beter sig snällare än en Gokart.

En Kart kräver att man att man gasar och bromsar med precision, det finns inga utrymmen för att göra misstag som att bromsa för hårt eller att gå på gas för tidigt.

Nä, fram för manuell växellåda, mekanisk bromsvåg och slicks... och ta bort anti-spinn, jag vill se fler lakritsremmar på asfalten...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

PC: skrev:När man har en bil som sköter växlingen själv, har ett system som gör att man i princip kan trycka gaspedalen i botten utan att få släpp, låsningsfria bromsar etc. , då har man en bil som beter sig snällare än en Gokart.
Men i F1 sköter föraren växlingen. TC är inte inställt så grovt på en F1:a som på din standardbil hemma på gatan. Det tar alltför mycket effekt från motorn, och är inte optimalt. Så föraren måste fortfarande kontrollera gaspådraget, och kan inte trycka ner den som en vilde och låta 900 hk fördela sig själva ut genom däcken ....

Låsningsfria bromsar är förbjudet i F1.
En Kart kräver att man att man gasar och bromsar med precision, det finns inga utrymmen för att göra misstag som att bromsa för hårt eller att gå på gas för tidigt.
Du påstår att F1 inte kräver precision??
Nä, fram för manuell växellåda, mekanisk bromsvåg och slicks... och ta bort anti-spinn, jag vill se fler lakritsremmar på asfalten...
Varför manuell växellåda och gå tillbaka 30 år? Sekventiella växellådor är ju suveränt. Sitta och knöka med en H-låda i en modern F1:a idag??????

Vill du se lakrtisremmar föreslår jag närmaste streetrace eller ett dragrace. Eller varje uppvärmningsstart i F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jisses va känslig man kan vara då...

Allt som skrivs måste inte vara den absoluta sanningen, visst jag hade fel angående låsningsfria bromsar, hade lite för bråttom.

Har inte varit inne på forumet på ett tag och glömde av att man måste väga varje ord som skrivs på guldvåg.

Spontana kommentarer och lätt ironiska vinklingar verkar ju inte heller vara något som förstås...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jösses vad känslig man kan vara då ...

Jag höll inte med dig om dina åsikter - men du blir lite ledsen och kinkig om man skriver det?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

De va hemskt va de ekar här...

... eller så är de bara jag som har hål i huvet. :o
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:
Mr T skrev:
EnzoF1 skrev: Gokartrejsing uppfyller de flesta av dina krav.

F1 ska vara en teknologisk spjutspets. Här ska bilvärldens mest avancerade teknik finnas. Var glad för att det finns elektronik, utan dem skulle Kimi inte komma så långt innan han sköt motorn!

Som sagt, det finns andra motorsportklasser du kan följa, så kan vi som inte gnäller hela tiden njuta av det som finns!
Visst, Go-Cart racing uppfyller kanske kraven. Jag har inget ont att säga om Go-Cart.

-92 fanns det tre knappar på F1-kärrornas rattar. En för att få dricks vatten, en för netral växel och en för radiokommunikation. Mej veteligen så kallades det även på den tiden för F1 och var det sämre racing då?

Jag gnäller faktiskt inte, jag undrar bara om det gangnar publiken eller sporten med alla dessa elektroniska hjälpmedel.

Tycker du det är häftigt att se när dom ändrar mappning, bränsetillförsel, broms-bias etc. etc?

Ser man på starterna nuförtiden så lyckas dom bäst som har det bästa launch control systemet. Jag tror att det skulle bli mer spänning om förarna själva tog hand om saken.

Jag håller med om att F1 skall vara en teknologisk spjutspets, men inte på bekostnad av förarsklicklighet.

Har Kimi skjutit en motor? Det har jag missat, men jag har full förståelse i så fall. Det borde ju kännas som en liten lättnad att få sätta en kula i skiten.
Nej visst, Kimi har inte skjutit en motor! Jag har tappat räkningen...

Ja, jag anser det är häftigt att se förarna utnyttja de de har tillgängligt på bästa sätt. F1-kärrorna från 50-talet skulle få spö av ganska mycket idag, tycker du fortfarande det vore häftigt att se dem?

PÅ vilket sätt försämrar det faktum att förarna kan omfördela bromskraftsförhållandet publiken eller sporten? Kan du förklara det? Hur ofta märker du att de sitter och pysslar med det?
Faan jag har helt missat att Kimi skjuter motorer. Är det någonslags cermoni hos McLaren att dom skjuter sunkiga motorer efter säsongsavslutningen? Är det hagebössa eller kula? Är det rörliga eller fast mål? Eller kanske en såndär manick dom använder vid lerduvsskytte???

Jag kan inte påstå att jag är teknikfientlig på något sätt. Men jag tycker att det har gått till överdrift. Jag är heller ingen bakåtsträvare, men jag är säker på att skulle dom ta bort en del av finesserna skulle vi se mer förarmisstag och därmed mer action/omkörningar osv. under loppen.

Du frågar på vilket sätt det försämrar sporten och publikupplevesen att dom kan ändra bromsförhållandet. Jag kan inte påstå att jag kan säga att det försämrar. Men jag antar att kunde inte förarna ändra det så skulle förarna vara tvungna att anpassa körningen efter att kärran ändrar karaktär under loppet. Det skulle alltså komma an på ren körskicklighet och inte an på hur mycket han vrider på en potentiometer (visst, det är ju upp till föraren att avgöra inmställningen, men ändå). Det skulle alltså märkas, vi skulle se en ändrad körstil, det skulle synas för publiken.

Men på vilket vis förbättrar det det då??? Kan du förklara det?

På vilket vis förbättrar det för publik och sport att dom har launch control systems eller kan ändra mappning, bränsletillförsel etc.etc..

Jag tänker inte försvara mina åsikter/tankar i femtioelva inlägg till. Jag tar absolut ingen kredit från dagens förare, men jag tror att vi skulle få jämnare lopp om dom tog bort mycket av finesserna. Dom stora stallen har möjlighet att slänga in i princip hur mycket stålar som helst på dessa grejer. Skulle dessa finesser förbjudas tror jag att stallen med mindre budgeter skulle kunna konkurera på bättre villkor. Dvs, vi skulle få jämnare lopp, mer spänning och häftigare racing. Det finns mycket kvar som kan vara spjutspetsteknologi som gangnar biltillverkarna. Till exemplel motorer, chassie, fjädring, bromsar, däck etc etc...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
BAR - Honda
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 12, 2005 18:28

Inlägg av BAR - Honda »

Jag tycker bara att det är häftigt med alla ändringar förarna kan göra.

Men ibland undrar man om det inte är lättare att köra en F1:a en farsans Volvo med alla hjälpsystem dom har.
Användarens profilbild
hemin
Inlägg: 57
Blev medlem: mån mar 07, 2005 11:25

Inlägg av hemin »

Om vi som gillar riktig racing ska allså se på Go-kart eller dragracing så måste väl Robowars vara det bästa för er som tycker att tekniken är det viktigaste. :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

BAR - Honda skrev:Jag tycker bara att det är häftigt med alla ändringar förarna kan göra.

Men ibland undrar man om det inte är lättare att köra en F1:a en farsans Volvo med alla hjälpsystem dom har.
Det var ungefär vad Niki Lauda trodde för 5 år sen, för att sen sätta sig i en av Jaguars F1:or och göra bort sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Här är några som kommer att satsa på den häftigast teknologin.

http://www.gpma-online.com/en/start.htm
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

GPMA, lika kul som en McDonalds-Julafton.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

eller OWRS ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Så dåligt skött som F1-cirkusen är nu så tror jag att GPMA kommer att dra igång en serie 2008.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Öhhh...
Hur kommer det sej att ni jämför GPMA med Champ Car eller en McDonalds julafton.

Jag har ingen större erfarenhet av McDonals julaftonsfirande, men jag antar att det inte är så spännande...

Champ Car e ju ett amerikanskt, så say no more...

Men vi har ju inte sett GPMA ännu!
Det kan ju bli hur bra som helst, eller?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.