JTarnstrom skrev:Alonso hade tagit det ändå. I allra värsta fall hade han fått använda några extra meter av asfalten utanför kurvan men det hade i så fall varit en konsekvens att ett fullständigt hjärnsläpp från Schumachers sida. Jag tror att Schumacher tog kurvan så snabbt som det gick att göra utifrån den ingång han hade.
Nej, omkörningen var fullbordad före kurvan.
Tärnström
Jag tycker tvärtom att det var väldigt modigt och skickligt gjort, eller om det nu var tur, att göra som Alonso gjorde vid den omkörningen.
Det är lätt att när man ser svaret säga att Schumacher inte hade något val om han inte ville att båda skulle krascha, eftersom Alonso var så pass långt uppe. Men när Alonso beslöt sig för att hålla kvar fullt så måste det ha varit väldigt svårt att avgöra var han och Schumi kommer att befinna sig i kurvan, eftersom det hade räckt att han varit några få meter längre bak relativt Schumi så hade det varit kört och när en billängd kanske avverkas på en halv tiondels sekund så är det en himla svår avvägning. Nej, jag tycker nog att det var rejält imponerande.
Det är bara att konstatera efter de egna tafatta racingförsöken att de där omkörningarna in i kurvorna är oerhört svåra att tajma, om man nu inte kör efter taktiken att alltid köra om, oavsett konsekvenser... Det är ju inte så att man bara skall uppskatta den fartskillnad man själv har mot den andra på rakan innan inbromsningen utan man skall ju uppskatta både sin egen samt den andres bromspunkt, insvängningspunkt, etc. och det i ett spår som man vanligvis inte håller. Speciellt svårt på yttern eftersom det inte tillåter nåt misstag. Bromsar man en meter sent så befinner man sig en meter utanför banan medan man på innern missar apex med en meter, men är kvar på banan och har förhoppningsvis inte kört in i den andre. Som t.ex. Kimis imponerande omkörning på Fisi där han får köra efter ett spår som han inte kört förut och väldigt nära bankanten.
Klart imponerande av Kimi idag och en verklig jätteprestation, samt likadant av Alonso. Men Alonso strategi var nog inte riktigt på topp där han hela tiden lyckades hamna bakom en massa långsammare bilar. Det är ju ofårnkomligt när man startar så långt bak och det drabbades även Kimi av, men inte i lika hög grad. Kimi såg ju även lite glad ut för en gångs skull. Däremot får jag återigen intrycket av att Alonso har någon sorts revanschlusta i sig och pratar lite väl mycket om allt som är emot honom, med framgång trots brist på pengar, domarna, strategier, Kimis tur, etc..
Men hur Fisi kunde missa ett så uppenbart uppkört läge är obegripligt. Jag har svårt att tro att det skulle hända någon annan andrechaffis i ett toppteam, om det inte blev fel på bilen. Renault har verkligen en enorm skillnad mellan sina förare och om Fisi får vara kvar i Renault nästa år så har han en kraftig hållhake på Flavio.