Japans GP och fortsättningen...
-
Japans GP och fortsättningen...
Vem vinner Japansk GP?
Nu när Alonso är mästare kommer han satsa mer och inte köra på säkerhet?
McLaren-Mercedes 164p mot Renault 162p kommer det nog inte sparas på krutet, eller vad tror ni?
Nu när Alonso är mästare kommer han satsa mer och inte köra på säkerhet?
McLaren-Mercedes 164p mot Renault 162p kommer det nog inte sparas på krutet, eller vad tror ni?
-
Jag tror Montoya tar segern nu när han inte hindras av stallorder.
Tror Renault kommer fortsätta köra lite grann på säkerhet faktiskt, tror dom väldigt gärna vill vinna konstruktörs-mästerskapet.
McLaren kommer väll pressa på som vanligt, ser fram emot en ärligt fight mellan Kimi & Juan-Pablo på Suzuka, se vem som är bäst på en riktig förarbana, senast på Spa var ju Montoya snabbast i blött underlag.
Tror Renault kommer fortsätta köra lite grann på säkerhet faktiskt, tror dom väldigt gärna vill vinna konstruktörs-mästerskapet.
McLaren kommer väll pressa på som vanligt, ser fram emot en ärligt fight mellan Kimi & Juan-Pablo på Suzuka, se vem som är bäst på en riktig förarbana, senast på Spa var ju Montoya snabbast i blött underlag.
Ferrari.
-
- Varnad
-
- Utvisad
Jag är övertygad om att Montoya hindrats av stallorder vid upprepade gånger denna säsong...Jari skrev:Jag tror inte Montoya hindrats av stallorder vilket det förra loppet visade med all önskvärd tydlighet.
Visst har han en bättre chans till segern nu när Kimi kan starta från som bäst elfte rutan på söndag.
och just det ja... POOFF!!!
Vilken otur att det drabbade Kimi nu igen. Tänk va?!?!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
-
- Utvisad
Ja med all önskvärd tydlighet så var det väl det han gjorde.Jari skrev:8 varv i maklig fart. Jo, självklart körde han sönder den...
Eller byter han motor bara för skojs skull????
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Ööh, kanske berodde på att Alonso redan var klar världsmästare i Brasilien senast, det hade ju sett tämligen onödigt ut aifall Kimi fått segern till skänks om det inte hade varit en nödvändighet.Jari skrev:Jag tror inte Montoya hindrats av stallorder vilket det förra loppet visade med all önskvärd tydlighet.
Visst har han en bättre chans till segern nu när Kimi kan starta från som bäst elfte rutan på söndag.
Men team-order i McLaren har ju varit ett näst intill välkänt faktum denna säsong, även andra säsonger med för den delen.
Ferrari.
-
- Utvisad
Neej... stallorder är det bara Ferrari som kör med. McLaren använder teamstrategi!Eau Rouge skrev:Ööh, kanske berodde på att Alonso redan var klar världsmästare i Brasilien senast, det hade ju sett tämligen onödigt ut aifall Kimi fått segern till skänks om det inte hade varit en nödvändighet.Jari skrev:Jag tror inte Montoya hindrats av stallorder vilket det förra loppet visade med all önskvärd tydlighet.
Men team-order i McLaren har ju varit ett näst intill välkänt faktum denna säsong, även andra säsonger med för den delen.
-
- Utvisad
Kimi bara en sekund efter Maestro på andra fria...
Det verkar som den nya motorn ger Kimi extra skjuts. Hoppas han inte kör sönder denna heller.
På regn kan man ju skilja agnarna från vetet...
Det verkar som den nya motorn ger Kimi extra skjuts. Hoppas han inte kör sönder denna heller.
På regn kan man ju skilja agnarna från vetet...
-
Vad förvånande att Kimi tvingas byta motor igen ....
På sätt och vis har han ju en väldig tur att motorhaverierna hela tiden sker innan kvalet och inte i kvalen eller i loppen.
På sätt och vis har han ju en väldig tur att motorhaverierna hela tiden sker innan kvalet och inte i kvalen eller i loppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.kanotisten skrev:Det är klart att både McLaren och Ferrari använder stallorder när de anser att de har behov av det.. det är väl inget att hymla med! Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen om de hade haft behov av det (vilket de inte haft med Fisi i andrabilen).
Sen ska man inte lyssna så mycket på dom korpar som i detta forum sätter "=" mellan strategi och stallorder.
-
- Utvisad
Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.kari skrev:Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.kanotisten skrev:Det är klart att både McLaren och Ferrari använder stallorder när de anser att de har behov av det.. det är väl inget att hymla med! Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen om de hade haft behov av det (vilket de inte haft med Fisi i andrabilen).
Sen ska man inte lyssna så mycket på dom korpar som i detta forum sätter "=" mellan strategi och stallorder.
Tycker du Jerez 97 och Australien 98 var mindre tydliga förresten???
Varför blir jag inte förvånad av ditt sista uttalande om likhetstecknet???
-
Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer?EnzoF1 skrev:Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.kari skrev:Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.kanotisten skrev:Det är klart att både McLaren och Ferrari använder stallorder när de anser att de har behov av det.. det är väl inget att hymla med! Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen om de hade haft behov av det (vilket de inte haft med Fisi i andrabilen).
-
- Utvisad
Har du verkligen så slut på argument att du måste bli personlig nu igen?kari skrev:Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer?EnzoF1 skrev:Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.kari skrev: Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.
Det finns faktiskt en värld utanför den rosaskimrande fjärilsvärd du verkar befinna dig i, men man måste verkligen vilja se den...
Kan du för sakens skull tala om huruvida vi ska diskutera Formel 1 eller lingvistik? Oavsett vilken är du helt klart ute på mycket tunn is grabben!
-
Läs vad du skriver.EnzoF1 skrev:Har du verkligen så slut på argument att du måste bli personlig nu igen?kari skrev:Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer?EnzoF1 skrev: Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.
Det finns faktiskt en värld utanför den rosaskimrande fjärilsvärd du verkar befinna dig i, men man måste verkligen vilja se den...
Kan du för sakens skull tala om huruvida vi ska diskutera Formel 1 eller lingvistik? Oavsett vilken är du helt klart ute på mycket tunn is grabben!
Jag svarade på ett inlägg av kanotisten om stallorder " Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen "
med
"Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.
Du drar iväg till -97 och -98 och börjar som vanligt svamla annat trams.
Och att istället för att svara på frågan Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer börjar du yra om annat.
Du skriver om att andra fantiserar och sätter ord i munnen på dej men där är du mästaren.
Åter till frågan: Är, enligt dej, strategi och stallorder samma sak?
-
- Moderator
Jag kan svara. Stallorder är en del av strategin. Om stallordern kommer via radio eller om det är uppgjort på förhand spelar mindre roll. Det senare sättet är bara ett sätt att kringgå reglerna. Strategi kan naturligtvis omfatta så mycket mer än stallorder, men det tror jag att Enzo är införstådd med, kari.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Jag vet, han vill bara retasJTarnstrom skrev:Jag kan svara. Stallorder är en del av strategin. Om stallordern kommer via radio eller om det är uppgjort på förhand spelar mindre roll. Det senare sättet är bara ett sätt att kringgå reglerna. Strategi kan naturligtvis omfatta så mycket mer än stallorder, men det tror jag att Enzo är införstådd med, kari.
Tärnström
-
- Utvisad
Vad ang. 97 och 98-incidenterna är trams enligt dig? Jag anser att det var tramsigt och osportsligt av McLaren att använda stallorder då ja!kari skrev:Du drar iväg till -97 och -98 och börjar som vanligt svamla annat trams.
Och att istället för att svara på frågan Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer börjar du yra om annat.
Du skriver om att andra fantiserar och sätter ord i munnen på dej men där är du mästaren.
Åter till frågan: Är, enligt dej, strategi och stallorder samma sak?
Vad trevligt att du tycker jag är bäst på nåt. Fortsätt i din stil så får du säkert pluspoäng av någon nån gång...
Du får kalla McLarens beslut att t.ex. kalla in Kimi före Montoya i Kanada för strategi eller stallorder, sak samma... för mig är det stallorder i syfte att ändra loppets utgång.
Försök vara en större människa nu Kari och svälj stoltheten. Det svider en stund men känns säkert bättre sedan.
Det är fredag em nu, du har säkert annat att göra än att tjafsa med vuxna människor...
-
Tror ni att någon post kan handla om något annat än vissa personers vendettor med varandra....
Att det är svårt med objektivitet vet jag, men ni kan väl iallafall försöka. Hur många gånger kan man försvara sin "hjälte" eller sitt "stall"?
Vad var o en tycker är vid det här laget ganska uppenbart eller hur? Prova o förnya er en aning o lyft blicken.
Den här posten visst handlade om Japans GP o fortsättningen....istället blir det snack om ev stallorder för nästan tio år sen....
Mvh Janne Blomqvist
Att det är svårt med objektivitet vet jag, men ni kan väl iallafall försöka. Hur många gånger kan man försvara sin "hjälte" eller sitt "stall"?
Vad var o en tycker är vid det här laget ganska uppenbart eller hur? Prova o förnya er en aning o lyft blicken.
Den här posten visst handlade om Japans GP o fortsättningen....istället blir det snack om ev stallorder för nästan tio år sen....
Mvh Janne Blomqvist
-
-
Nu är jag inte säker, men jag tror att om man byter motor en andra gång under en tävlingshelg så bestraffas man då med 10 platser bak nästkommande tävlingshelg.
Men det kan också vara så att man efter andra motorbytet måste starta sist.
Var för lat för att leta i reglementet, men det finns ju att hämta på Fia:s hemsida.
Men det kan också vara så att man efter andra motorbytet måste starta sist.
Var för lat för att leta i reglementet, men det finns ju att hämta på Fia:s hemsida.
Alonzo talar för en del.
http://www.planet-f1.com/news/story_21183.shtml
Ingen minns detta om ett år
http://www.planet-f1.com/news/story_21183.shtml
Ingen minns detta om ett år
-
-
När börjar loppet på söndag morgon egentligen?
På www.formula1.com och andra ställen så är kvalet 13.00 och loppet 14.00 lokal tid och om kvalet då startar 06.00 så borde loppet starta 07.00.
Men Forza och TV4 skriver att loppet startar 07.30. Vem har rätt?
På www.formula1.com och andra ställen så är kvalet 13.00 och loppet 14.00 lokal tid och om kvalet då startar 06.00 så borde loppet starta 07.00.
Keep on Boppin´
-
- Utvisad
-
-
-
Det är som upplagt för en uppkörd seger, så Fisichella kanske kan få en tredje till samlingen imorgon.
Regn påverkar kvalet stort så kvalresultatet blir rena lotteriet - precis som i Melbourne.
Den enda föraren som har en av de två toppbilarna, som inte påverkas negativt av regnet av ren tur är Fisichella - precis som i Melbourne.
Det luktar uppkört hela vägen, det enda sättet Fisichella tar sina segrar på.
Regn påverkar kvalet stort så kvalresultatet blir rena lotteriet - precis som i Melbourne.
Den enda föraren som har en av de två toppbilarna, som inte påverkas negativt av regnet av ren tur är Fisichella - precis som i Melbourne.
Det luktar uppkört hela vägen, det enda sättet Fisichella tar sina segrar på.
-
-
-
07:00 startar loppet, se Jannes topic:Bopper skrev:När börjar loppet på söndag morgon egentligen?
viewtopic.php?t=4569
I was misled and that is the way it went
-
till Blomman som ställer upp och informerar alla F1-intresserade.Cheever skrev:07:00 startar loppet, se Jannes topic:Bopper skrev:När börjar loppet på söndag morgon egentligen?
viewtopic.php?t=4569
Ska bli intressant att se om det blir samma service nästa år när Viasat tar över...
Vem är det på Forza som tror att loppet varar i 3 timmar (07.00-10.00)
Keep on Boppin´
-
-
-
-
-
Köra om på utsidan? Vänta nu... Alonso får en bättre utgång och kör om Schumacher på rakan inför 130R och är såpass före att han helt enkelt tar idialspår. Bra omkörning... men att kalla det för en omkörning på utsidan i 130R är väl ändå lite förskönande?LuckyStrike1 skrev:Alonso satte Schumacher rejält på plats där - man ska inte kunna köra om på yttern i 130R
/Anders
-
-
-
Coolt lopp Starkt av Kimi
Man är inte direkt förvånad att Fisichella viker ner sig under press och är onödigt defensiv in i sista chikanen de sista varven. Ta bort honom från Renault nu.
Man är inte direkt förvånad att Fisichella viker ner sig under press och är onödigt defensiv in i sista chikanen de sista varven. Ta bort honom från Renault nu.
-
-
-
-
-
-
jAsO skrev:Köra om på utsidan? Vänta nu... Alonso får en bättre utgång och kör om Schumacher på rakan inför 130R och är såpass före att han helt enkelt tar idialspår. Bra omkörning... men att kalla det för en omkörning på utsidan i 130R är väl ändå lite förskönande?
Du får titta igen, för Alonso var inte förbi före 130R. De låg jämsides när det var dags att svänga in i kurvan, och hade inte Schumacher vikt ner sig strax före tangeringspunkten hade de förmodligen suttit i räcket båda två. Att göra som Alonso, att bestämma sig för att köra om på yttern i en kurva som 130R, kräver en hel del mod och självförtroende. Många skulle nog dessvärre beskriva det som en kraftmätning i manlighet mellan Alonso och Schumacher – och "manlighet" är ju sånt som uppskattas inom motorsport.jAsO skrev:Förutom att Alonso var före in i svängen och tog idialspår håller jag med dig. Det var en omkörning, det kan vi inte tvista om.
Man ska dock ha i åtanke att 130R har rätats ut rätt rejält och att kurvan inte är fullt lika utmanande som förr.
-
-