Japans GP och fortsättningen...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
FerrariF1

Japans GP och fortsättningen...

Inlägg av FerrariF1 »

Vem vinner Japansk GP?
Nu när Alonso är mästare kommer han satsa mer och inte köra på säkerhet?
McLaren-Mercedes 164p mot Renault 162p kommer det nog inte sparas på krutet, eller vad tror ni?
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jag tror Montoya tar segern nu när han inte hindras av stallorder.
Tror Renault kommer fortsätta köra lite grann på säkerhet faktiskt, tror dom väldigt gärna vill vinna konstruktörs-mästerskapet.
McLaren kommer väll pressa på som vanligt, ser fram emot en ärligt fight mellan Kimi & Juan-Pablo på Suzuka, se vem som är bäst på en riktig förarbana, senast på Spa var ju Montoya snabbast i blött underlag.
Ferrari.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror inte Montoya hindrats av stallorder vilket det förra loppet visade med all önskvärd tydlighet.
Visst har han en bättre chans till segern nu när Kimi kan starta från som bäst elfte rutan på söndag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jag tror inte Montoya hindrats av stallorder vilket det förra loppet visade med all önskvärd tydlighet.
Visst har han en bättre chans till segern nu när Kimi kan starta från som bäst elfte rutan på söndag.
Jag är övertygad om att Montoya hindrats av stallorder vid upprepade gånger denna säsong...

och just det ja... POOFF!!!

Vilken otur att det drabbade Kimi nu igen. Tänk va?!?! :whistle:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

8 varv i maklig fart. Jo, självklart körde han sönder den...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:8 varv i maklig fart. Jo, självklart körde han sönder den...
Ja med all önskvärd tydlighet så var det väl det han gjorde.

Eller byter han motor bara för skojs skull???? :roll:
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jari skrev:Jag tror inte Montoya hindrats av stallorder vilket det förra loppet visade med all önskvärd tydlighet.
Ööh, kanske berodde på att Alonso redan var klar världsmästare i Brasilien senast, det hade ju sett tämligen onödigt ut aifall Kimi fått segern till skänks om det inte hade varit en nödvändighet.
Men team-order i McLaren har ju varit ett näst intill välkänt faktum denna säsong, även andra säsonger med för den delen.
Ferrari.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Eau Rouge skrev:
Ööh, kanske berodde på att Alonso redan var klar världsmästare i Brasilien senast, det hade ju sett tämligen onödigt ut aifall Kimi fått segern till skänks om det inte hade varit en nödvändighet.
Men team-order i McLaren har ju varit ett näst intill välkänt faktum denna säsong, även andra säsonger med för den delen.
Neej... stallorder är det bara Ferrari som kör med. McLaren använder teamstrategi!

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kimi bara en sekund efter Maestro på andra fria...

Det verkar som den nya motorn ger Kimi extra skjuts. Hoppas han inte kör sönder denna heller.

På regn kan man ju skilja agnarna från vetet... ;)

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad förvånande att Kimi tvingas byta motor igen ....

På sätt och vis har han ju en väldig tur att motorhaverierna hela tiden sker innan kvalet och inte i kvalen eller i loppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Han har bara tur...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

Det är klart att både McLaren och Ferrari använder stallorder när de anser att de har behov av det.. det är väl inget att hymla med! Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen om de hade haft behov av det (vilket de inte haft med Fisi i andrabilen).
kari

Inlägg av kari »

kanotisten skrev:Det är klart att både McLaren och Ferrari använder stallorder när de anser att de har behov av det.. det är väl inget att hymla med! Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen om de hade haft behov av det (vilket de inte haft med Fisi i andrabilen).
Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.

Sen ska man inte lyssna så mycket på dom korpar som i detta forum sätter "=" mellan strategi och stallorder.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:
kanotisten skrev:Det är klart att både McLaren och Ferrari använder stallorder när de anser att de har behov av det.. det är väl inget att hymla med! Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen om de hade haft behov av det (vilket de inte haft med Fisi i andrabilen).

Sen ska man inte lyssna så mycket på dom korpar som i detta forum sätter "=" mellan strategi och stallorder.
Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.

Tycker du Jerez 97 och Australien 98 var mindre tydliga förresten???

Varför blir jag inte förvånad av ditt sista uttalande om likhetstecknet??? :roll:

kari

Inlägg av kari »

EnzoF1 skrev:
kari skrev:

Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.

Varför blir jag inte förvånad av ditt sista uttalande om likhetstecknet??? :roll:
Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:
EnzoF1 skrev:
kari skrev: Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.

Har du verkligen så slut på argument att du måste bli personlig nu igen?

Det finns faktiskt en värld utanför den rosaskimrande fjärilsvärd du verkar befinna dig i, men man måste verkligen vilja se den...

Kan du för sakens skull tala om huruvida vi ska diskutera Formel 1 eller lingvistik? Oavsett vilken är du helt klart ute på mycket tunn is grabben! :read:

kari

Inlägg av kari »

EnzoF1 skrev:
kari skrev:
EnzoF1 skrev: Ja, men det är en stoooor skillnade. När Ferrari gjorde det var det tillåtet, inte när McLaren gjorde det.

Har du verkligen så slut på argument att du måste bli personlig nu igen?

Det finns faktiskt en värld utanför den rosaskimrande fjärilsvärd du verkar befinna dig i, men man måste verkligen vilja se den...

Kan du för sakens skull tala om huruvida vi ska diskutera Formel 1 eller lingvistik? Oavsett vilken är du helt klart ute på mycket tunn is grabben! :read:
Läs vad du skriver.

Jag svarade på ett inlägg av kanotisten om stallorder " Jag är övertygad om att även Renault skulle ha använt sig av det den här säsongen "

med

"Dom har använt den tydligaste, i rejset, över radion, i direktsändning.

Du drar iväg till -97 och -98 och börjar som vanligt svamla annat trams.

Och att istället för att svara på frågan Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer börjar du yra om annat.

Du skriver om att andra fantiserar och sätter ord i munnen på dej men där är du mästaren.

Åter till frågan: Är, enligt dej, strategi och stallorder samma sak?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag kan svara. Stallorder är en del av strategin. Om stallordern kommer via radio eller om det är uppgjort på förhand spelar mindre roll. Det senare sättet är bara ett sätt att kringgå reglerna. Strategi kan naturligtvis omfatta så mycket mer än stallorder, men det tror jag att Enzo är införstådd med, kari.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
kari

Inlägg av kari »

JTarnstrom skrev:Jag kan svara. Stallorder är en del av strategin. Om stallordern kommer via radio eller om det är uppgjort på förhand spelar mindre roll. Det senare sättet är bara ett sätt att kringgå reglerna. Strategi kan naturligtvis omfatta så mycket mer än stallorder, men det tror jag att Enzo är införstådd med, kari.

Tärnström
Jag vet, han vill bara retas :)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:Du drar iväg till -97 och -98 och börjar som vanligt svamla annat trams.

Och att istället för att svara på frågan Stannar ditt kunnande om F1 vid att stallorder och strategi är synonymer börjar du yra om annat.

Du skriver om att andra fantiserar och sätter ord i munnen på dej men där är du mästaren.

Åter till frågan: Är, enligt dej, strategi och stallorder samma sak?
Vad ang. 97 och 98-incidenterna är trams enligt dig? Jag anser att det var tramsigt och osportsligt av McLaren att använda stallorder då ja!

Vad trevligt att du tycker jag är bäst på nåt. Fortsätt i din stil så får du säkert pluspoäng av någon nån gång...

Du får kalla McLarens beslut att t.ex. kalla in Kimi före Montoya i Kanada för strategi eller stallorder, sak samma... för mig är det stallorder i syfte att ändra loppets utgång.

Försök vara en större människa nu Kari och svälj stoltheten. Det svider en stund men känns säkert bättre sedan.

Det är fredag em nu, du har säkert annat att göra än att tjafsa med vuxna människor...

:puss:

Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Tror ni att någon post kan handla om något annat än vissa personers vendettor med varandra....

Att det är svårt med objektivitet vet jag, men ni kan väl iallafall försöka. Hur många gånger kan man försvara sin "hjälte" eller sitt "stall"?

Vad var o en tycker är vid det här laget ganska uppenbart eller hur? Prova o förnya er en aning o lyft blicken.

Den här posten visst handlade om Japans GP o fortsättningen....istället blir det snack om ev stallorder för nästan tio år sen....

Mvh Janne Blomqvist
kari

Inlägg av kari »

Du har rätt, Janne, men det har blivit lite bättre!

Montoya, Alonso och Kimi, kan det vara något.

En fråga? Får man byta motor 2 gånger på en helg och åker man ytterligare 10 platser bakåt?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu är jag inte säker, men jag tror att om man byter motor en andra gång under en tävlingshelg så bestraffas man då med 10 platser bak nästkommande tävlingshelg.

Men det kan också vara så att man efter andra motorbytet måste starta sist.

Var för lat för att leta i reglementet, men det finns ju att hämta på Fia:s hemsida.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alonzo talar för en del.
http://www.planet-f1.com/news/story_21183.shtml
Ingen minns detta om ett år :)
grillkorv

Inlägg av grillkorv »

vore intressant att träffa enzo en fredag kväll.
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

När börjar loppet på söndag morgon egentligen?
www.formula1.com och andra ställen så är kvalet 13.00 och loppet 14.00 lokal tid och om kvalet då startar 06.00 så borde loppet starta 07.00.
Men Forza och TV4 skriver att loppet startar 07.30. Vem har rätt?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kimi enda förare över 2 minuter??? :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Känns som om Fisichella har detta som i en liten ask. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Nalle spik

Inlägg av Nalle spik »

Gösta skrev:Känns som om Fisichella har detta som i en liten ask. :up:
Det enda som Fisi har i sin lilla ask är resterna av sitt självförtroende.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är som upplagt för en uppkörd seger, så Fisichella kanske kan få en tredje till samlingen imorgon.

Regn påverkar kvalet stort så kvalresultatet blir rena lotteriet - precis som i Melbourne.

Den enda föraren som har en av de två toppbilarna, som inte påverkas negativt av regnet av ren tur är Fisichella - precis som i Melbourne.

Det luktar uppkört hela vägen, det enda sättet Fisichella tar sina segrar på.

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Mr Uppkört strikes again! Kan ge Renault en fördel.

Det kan ju bli ett kul lopp när så många toppförare skall ta sig upp.
Den här gången hade ju Kimi lite tur i oturen, eller om det var otur i oturen, som gjorde att den första oturen inte spelade någon roll.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Kul för Raffe :up: Hoppas det håller hela vägen oxå :pray:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Bopper skrev:När börjar loppet på söndag morgon egentligen?
www.formula1.com och andra ställen så är kvalet 13.00 och loppet 14.00 lokal tid och om kvalet då startar 06.00 så borde loppet starta 07.00.
07:00 startar loppet, se Jannes topic:
viewtopic.php?t=4569
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Cheever skrev:
Bopper skrev:När börjar loppet på söndag morgon egentligen?
07:00 startar loppet, se Jannes topic:
viewtopic.php?t=4569
:up: till Blomman som ställer upp och informerar alla F1-intresserade.
Ska bli intressant att se om det blir samma service nästa år när Viasat tar över...
Vem är det på Forza som tror att loppet varar i 3 timmar (07.00-10.00) :wink:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Det är jag som hade lite bråttom när jag ändrade, det är ändrat till ett normalt tvåtimmars nu ;)
I was misled and that is the way it went
kari

Inlägg av kari »

Med den här uppställningen tror jag på ett händelserikt och roligt rejs.
Yttre förutsättningar har gett Fisi guldläge men podiumplats är inom räckhåll även för dom sist startande, eller? :lol:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alonso satte Schumacher rejält på plats där - man ska inte kunna köra om på yttern i 130R :o

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Man kan om man är bäst :up:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
jAsO

Inlägg av jAsO »

LuckyStrike1 skrev:Alonso satte Schumacher rejält på plats där - man ska inte kunna köra om på yttern i 130R :o
Köra om på utsidan? Vänta nu... Alonso får en bättre utgång och kör om Schumacher på rakan inför 130R och är såpass före att han helt enkelt tar idialspår. Bra omkörning... men att kalla det för en omkörning på utsidan i 130R är väl ändå lite förskönande?

/Anders
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej, det är det inte. Det var en hårig omkörning att plocka honom på utsidan i den kurvan.

SLC

Inlägg av SLC »

Imponerande seger av Kimi....
Moderator-polis ;-)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Coolt lopp :up: Starkt av Kimi :up:

Man är inte direkt förvånad att Fisichella viker ner sig under press och är onödigt defensiv in i sista chikanen de sista varven. Ta bort honom från Renault nu.

jAsO

Inlägg av jAsO »

LuckyStrike1 skrev:Nej, det är det inte. Det var en hårig omkörning att plocka honom på utsidan i den kurvan.
Förutom att Alonso var före in i svängen och tog idialspår håller jag med dig. Det var en omkörning, det kan vi inte tvista om.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Tar Renault hem konstruktörsmästerskapet nu, eller kan McKrillarna rycka upp sig och ta tillräckligt med pinnar i sisat loppet?

Äntligen!
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Kimi, vilken kille!

Synd att Montoya vart avprejjad :(

Alonso, vilken grabb!

Fisichella har ju inte direkt levererat som det var tänkt. Och Sato måste ju väck från cirkusen. Idag förstörde han Barrichelos lopp OCH Trullis. !
Användarens profilbild
Slusk

Inlägg av Slusk »

Märkligt att Alonso tyckte det var konstigt att han fick släppa Klien "på riktigt" , hur smart är han igentligen?

/S
"All bleeding eventually stops."
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Smart nog att bli världsmästare...

Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

jAsO skrev:Köra om på utsidan? Vänta nu... Alonso får en bättre utgång och kör om Schumacher på rakan inför 130R och är såpass före att han helt enkelt tar idialspår. Bra omkörning... men att kalla det för en omkörning på utsidan i 130R är väl ändå lite förskönande?
jAsO skrev:Förutom att Alonso var före in i svängen och tog idialspår håller jag med dig. Det var en omkörning, det kan vi inte tvista om.
Du får titta igen, för Alonso var inte förbi före 130R. De låg jämsides när det var dags att svänga in i kurvan, och hade inte Schumacher vikt ner sig strax före tangeringspunkten hade de förmodligen suttit i räcket båda två. Att göra som Alonso, att bestämma sig för att köra om på yttern i en kurva som 130R, kräver en hel del mod och självförtroende. Många skulle nog dessvärre beskriva det som en kraftmätning i manlighet mellan Alonso och Schumacher – och "manlighet" är ju sånt som uppskattas inom motorsport.

Man ska dock ha i åtanke att 130R har rätats ut rätt rejält och att kurvan inte är fullt lika utmanande som förr.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Slusk skrev:Märkligt att Alonso tyckte det var konstigt att han fick släppa Klien "på riktigt" , hur smart är han igentligen?

/S
Var det inte Alonso som var sur på Kimi häromveckan (på Monza?) för att han hade genat genom en chikan och därefter gått direkt upp i växellådan på Alonso och kört om?
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Den där "omkörningen" som alonso gjorde på tysken, inte direkt konstigt med tanke på hur sunkig ferrari och bridgestone är.

Vad sysslade webber med då, skulle han preja av alonso???? :down:

bra gp annars