Det är ju ungefär som att Piquet jr. skämtsamt skulle säga att han var bäste holländare i A1GP om han(Brasilien) vann titeln knappt före Verstappens holländska bil, eller om Enzo skulle slå Jari i gokart och då skämtsamt skulle säga att han var snabbaste finne, så det känns lite lustigt att dra en massa växlar på ett sånt uttalande.
Nu utnyttjade han ju sammankopplingen med sin far genom att köra med finsk licens under nåt år och därigenom få lite extra fart på karriären och som sagt, liksom Enzo så har han onekligen(nåja, troligen åtminstone) delvis finsk härkomst, men känner sig mest som tysk, om han skall identifiera sig med nåt. Enzo vet jag däremot inte om han mest känner sig som tysk, men hur var det nu, låg inte Kerpen mitt emellan Finland och Italien?
Piquet jr. verkar ju mest känna sig som brasse och de flesta betraktar nog honom som det, även om jag läst någonstans att han till skilnad(?) ifrån Nico även har holländskt pass. Kan förstås ha att göra med att det är mer praktiskt att ha ett holländskt pass om man bor och tävlar inom EU, än enbart ett brasilianskt.
Med tanke på alla som byter nationalitet fram och tillbaks i idrottens värld, som den fuskande tyske spanjoren, eller alla kenyaner som springer för alla möjliga länder, etc., etc., så börjar nästan det här med nationsindelning kännas lite passe.
Jag tycker att de skall skärpa kraven så att man för att få tävla måste bevisa att alla förfäder åtminstone 250 år bakåt i tiden har kommit ifrån samma land som man själv alltid har bott . Det skule reducera antalet tävlande något. Alla mina förfäder till åtminstone mitten av 1700-talet har alla kommit ifrån Sverige och jag har alltid varit mantalsskriven här.
(i början av 1700-talet kom dock en förfader invandrad ifrån det som nu är Finland, så åtminstone en 1024-del av mig är finsk. Men det är väl som att man inte kan vara lite gravid, antingen är man finne eller också inte, finns inget mellanting.)
Jaja, grattis till tysken för GP2-titeln!