Brasiliens GP - la samba

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det finns alltså flera citat med lite annorlunda ordalydelse.
Jag kan läsa engelska och jag antar att ni också kan såpass mycket skoltyska att ni ser min tolkning av det andra citatet.

Återstår att se hur det blir i framtiden.
Oavsett vad han kör under, så är han halvfinne.
Dvs inte ett endaste dugg svensk, han heller.
Ja det finns flera citat, men inga av dem antyder att han skulle ändra till finsk licens framöver - däremot säger flera att han ska fortsätta köra med tysk.

Jag tycker saken är ganska klar jag!

Jag tycker vidare att han genom att välja att köra med tysk licens automatiskt visar på vilken fot han vill stå. Och kör han med tysk licens och vinner ett lopp/mästerskap som är det därigenom en tysk vinnare/mästare vi har, inte finsk.

Att han är halvfinne biologiskt är en annan sak.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Att han är halvfinsk biologiskt innebär att han är en halvfinsk vinnare också.
Varför är det ett så stort problem?
Har du nånting emot finnar på nå't sätt?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Att han är halvfinsk biologiskt innebär att han är en halvfinsk vinnare också.
Varför är det ett så stort problem?
Har du nånting emot finnar på nå't sätt?
Nej, men vinsten tillfaller ju självklart "landet" som tillhör den flagga man kör för. Kimi är ju t.ex. inte bosatt i Finland, men kör för finsk flagg. Det är den finska nationalsången som spelas när han vinner, eller hur?

Jag fattar inte vad du tjafsar om faktiskt. Det jag säger är ju självklart för de allra flesta, eller hur? Kör Nico för tysk flagg och vinner så är det en tysk seger och det är den tyska nationalsången som spelas - sedan må han vara halvfinne. Men segern är tysk. Det finns säkert flera av dagens förare som har föräldrar av olika nationalitet, men det är den flagg de kör under som avgör saken, eller hur?

Har du nåt emot denna syn på saken?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så Keke var alltså halvsvensk vinnare?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Så Keke var alltså halvsvensk vinnare?
Är det pga efternamnet eller för att han varit i Solna, som han blev svensk?
Han har aldrig kallat sig svensk eller halvsvensk, utan finländare.
Är det okej om han bestämmer det själv?

Enzo, vilken nation segern tillfaller är inte så viktig. Inte nationalsången heller, även om jag naturligtvis hellre hör den finska än den där som påminner om stöveltramp. Huvudsaken är att vi får bra race och bäste man vinner.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Nico har aldrig bott i Tyskland eller Finland. Han bryr sig inte heller om vilken flagga han kör med. Men här är det världens grej om han är Tysk eller Finsk, helt enkelt är det att han är en del av båda.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kuopio skrev:Nico har aldrig bott i Tyskland eller Finland. Han bryr sig inte heller om vilken flagga han kör med. Men här är det världens grej om han är Tysk eller Finsk, helt enkelt är det att han är en del av båda.
Nej, han har väl bott i Italien ett tag va? :D

Gösta

Inlägg av Gösta »

Kuopio skrev:Nico har aldrig bott i Tyskland eller Finland. Han bryr sig inte heller om vilken flagga han kör med. Men här är det världens grej om han är Tysk eller Finsk, helt enkelt är det att han är en del av båda.
Ja, för oss "Svenskar" vore det en nagel i ögat att ha ytterliggare en Finländare i F1. FAN, ni har snart en handfull världsmästare och ett koppel aspiranter och vi har inte ens någon i närheten av F1. Wirdheim harvar på den nedre halvan i cart. Hur kul är det?? Medan både Kovalainen (äkta vara) och Rosberg (fake :D ) kör i F1´s reservserie och båda är ytterst potentiella F1 förare inom 6 månader. Hur f-n tror du det känns för våra blågula hjärtan???

JAG VILL INTE SE EN ENDA JÄ-LA FINLÄNDARE TILL I F1 FÖRÄN VI HAR EN SVENSK I ETT TOPPSTALL.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vi får väl börja uppmuntra till ökad körskicklighet även utanför grusåkarna i Värmlandsskogarna och ett fåtal gokartbanor i södra Sverige.
En Motorbana av rang i närheten av huvudstaden kanske kunde vara en början?
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

Självklart ser vi inte Enzo som finne (trots att han är halvfinne) eftersom han inte har finskt medborgarskap.

Om vissa har så inskränkt syn på vad som gör en person till en viss nationalitet, som vilken flagga (eller racinglicense) han har då får han förvisso tycka det men jag tror dom flesta tycker att medborgarskap har större betydelse (och han har ju både finskt och tyskt medborgarskap).

Med det sätt att se på saken är det ju lite lustigt hur han transformerats från finne (körde tidigare på finsk licensce) till att bli tysk (när han byter racingserie).

Kimi ser sig som både finne och tysk. Nico sa just i en interview (på engelska) att "I'm glad to have beat the other finn. I was the best finn"

Nåja, den som vill ha honom som tysk och hurrar för honom då kan gärna göra det, jag kommer att hurra när jag ser den tyska flaggan vaja ovanför honom, och känna att Finland har ännu en stor racingförare. :)

BTW, det här skrattade jag länge åt "Nej, men vinsten tillfaller ju självklart "landet" som tillhör den flagga man kör för". Jag trodde vinsten tillfaller segraren :D
Gösta

Inlägg av Gösta »

Skrev till nico (på hans hemsida) och fick (hör och häpna) svar. Nico är Tysk medborgare och INGET annat. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nja, han är ju född i Tyskland, så nån del av livet har han väl ändå bott i Tyskland och tyska är ju även hans förstaspråk. Var har du läst att han aldrig bott i Tyskland? Keke har väl hus lite här och var och under sin tid i DTM lär han väl ha bott en del i Tyskland, eller?
Men visst, i huvudsak verkar Nico ha växt upp i Monaco och Ibiza, sä han är väl nån sorts allmän europe och säger sig inte heller vara särskilt patriotiskt tysk.
I en intervju av Joe Saward(som vad jag vet inte är finne) säger Nico såhär:
"We speak German at home," he says (in very good English). "We watch TV in German and I feel more German that I feel Finnish because I never lived in Finland and I don't speak the language. I don't think of myself as being Finnish[...]"
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Hellstone skrev:Självklart ser vi inte Enzo som finne (trots att han är halvfinne) eftersom han inte har finskt medborgarskap.

Om vissa har så inskränkt syn på vad som gör en person till en viss nationalitet, som vilken flagga (eller racinglicense) han har då får han förvisso tycka det men jag tror dom flesta tycker att medborgarskap har större betydelse (och han har ju både finskt och tyskt medborgarskap).

Med det sätt att se på saken är det ju lite lustigt hur han transformerats från finne (körde tidigare på finsk licensce) till att bli tysk (när han byter racingserie).

Kimi ser sig som både finne och tysk. Nico sa just i en interview (på engelska) att "I'm glad to have beat the other finn. I was the best finn"

Nåja, den som vill ha honom som tysk och hurrar för honom då kan gärna göra det, jag kommer att hurra när jag ser den tyska flaggan vaja ovanför honom, och känna att Finland har ännu en stor racingförare. :)

BTW, det här skrattade jag länge åt "Nej, men vinsten tillfaller ju självklart "landet" som tillhör den flagga man kör för". Jag trodde vinsten tillfaller segraren :D
Varför denna panik att tillskriva Nico en nationalitet som det för de flesta är uppenbart att han inte har? Börjar det bli panik med anledning av de relativt blygsamma finska mästerskapssegrarna de senaste åren? Börjar ni tro att det är slut på framgångarna nu, så att ni t.o.m. skall försöka sola er i den tyska glansen? I år kan ju mycket väl ha varit Kimis sista stora chans att ta F1-titeln.

I Rally ser det förstås lite mörkt ut, även om det inte var jättemånga år sedan Grönholm vann. Men hur ser det ut med mästerskapsvinster i Grupp N och JVM de senaste åren?

I racing lyckades ju Kovalainen vinna WSBN ifjol, vilket väl inte porecis var i det starkaste startfältet. Mig veterligt var väl det förresten den enda serie som Kovalainen har vunnit i karriärer, trots förspänd uppbackning ifrån Renault under alla år, eller?
Dessutom lyckades Valle Mäkelä, eler vad han nu heter i efternamn, vinna UK FF ifjol, men hur ser det ut i övrigt inom internationell racing för Finland under det 21 århundradet?

Häkkinen vann förstås F1, Kovalainen WSBN ifjol, Valle BrFF ifjol och Kimi BrFR 2000, men vilka övriga racingmästerskap på hyfsad internationell nivå har en finne tagit hem de senaste 15 åren?
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

Jag har ingen panik. Tycker det är skoj när det är landsmän som krigar i toppen av stora racingklasser.
Tycker Nico att han är finne så får han väl tycka det, eller?

Skoj för Nico att ha många fans (tyska och finska, + övriga förstås), mest synd om dom som har så väldigt emot finska förare att man måste ta varje chans att svartmåla dom/deras prestationer. Illa är det ju om man tycker så illa om ngn nationalitet att man ratar honom därför. Med Nico är det ju iallafall bra för då kan man ju envist hävda att han är tysk, och inget annat, och därmed fritt fram att heja på honom eller finsk.... .

Angående Kimis sista chans att ta VM. Javisst, kanske det. Det kanske också var Schumis sistsa chans att ta ytterligare en, Trullis sista chans att få en seger....................... only time will tell :)

Vad gäller Rally så följer jag inte med dom "lägre" klasserna. Tycker det är skoj att det är många finnar med och slåss i kungsklassen.

Jag vet inte vad du tycker men jag har varit rätt impad av Kovalainens körning i år.

Skillnaden på mej och dej tycks va att du endast ser titlar som ngt stort. Jag tycker tex att Ronnies andra plats 1978 var jättestort.

Som sagt, jag tycker det skitskoj med racing och har inga problem med att Alonso blev mästare, trots att jag hejar på Kimi, JPM, och några till. :)

Kom på en sak till, man kan vända på ditt sätt att resonera. Värst va många var engagerade att få Nico till enbart tysk. Kan det va så att det sku va för svårsmält om Finland hade fler än 1 F1-kusk? ;) ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hellstone skrev: Tycker Nico att han är finne så får han väl tycka det, eller?
Men han verkar inte tycka det själv?
"We speak German at home," he says (in very good English). "We watch TV in German and I feel more German that I feel Finnish because I never lived in Finland and I don't speak the language. I don't think of myself as being Finnish[...]"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

LuckyStrike1 skrev:
Hellstone skrev: Tycker Nico att han är finne så får han väl tycka det, eller?
Men han verkar inte tycka det själv?
Du har säkert missat att läsa ett av mina tidigare inlägg ikväll:
Nico sa just i en interview (på engelska) att "I'm glad to have beat the other finn. I was the best finn"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har inte missat det. Men här säger han ialla fall rent ut att han inte känner sig som finsk, utan mer som tysk ...

Han verkar ändra sina svar beroende på vem som frågar ....

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

LuckyStrike1 skrev:Har inte missat det. Men här säger han ialla fall rent ut att han inte känner sig som finsk, utan mer som tysk ...

Det kan hända att han gör. Jag har aldrig ifrågasatt om han känner sig mer av det ena eller det andra, jag bara hörde att han sa rent ut att han är bästa finne i GP2 :)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jävligt praktiskt att kunna vara kameleont, rent nationalitetsmässigt
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

och samtidigt har han vid flertal tillfällen sagt at han känner sig mer tysk, och inte alls finsk ...

Jag tycker det är dags att plocka fram EU-flaggan som Bertrand Gachot tävlade under ett tag

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

LuckyStrike1 skrev:och samtidigt har han vid flertal tillfällen sagt at han känner sig mer tysk, och inte alls finsk ...

Jag tycker det är dags att plocka fram EU-flaggan som Bertrand Gachot tävlade under ett tag
Varför har du så mycket mot om han sku känna sig delvis finsk? Kommer inte ihåg, varför gjorde Gachot det?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:
LuckyStrike1 skrev:Har inte missat det. Men här säger han ialla fall rent ut att han inte känner sig som finsk, utan mer som tysk ...

Det kan hända att han gör. Jag har aldrig ifrågasatt om han känner sig mer av det ena eller det andra, jag bara hörde att han sa rent ut att han är bästa finne i GP2 :)
Nej, bästa finne i GP2 är väl Kovalainen!

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:

Vem är i så fall bästa tysk i GP2?

Ja, jag antar att finnarna lär leta långt tillbaka i förarnas släktträd för att hitta en droppe finskt blod. Jag ger mig faan på att det finns lite finne nånstans långt tillbaka i Maestros släkt, så då har väl Finland ytterligare 7 titlar, eller hur?

Varför räcker inte Nicos inställning även för er? Han har aktivt valt att köra som tysk. Han körde tidigare som finne. Ser ni verkligen inte skillnaden? Han kan i princip ingen finska, har aldrig bott i Finland och väljer aktivt att inte köra för Finland - vad mer krävs det? Han säger ju till och med: "I don't think of myself as being Finnish".

Han är alltså lika mycket finne som jag! ;)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:Ja, jag antar att finnarna lär leta långt tillbaka i förarnas släktträd för att hitta en droppe finskt blod. Jag ger mig faan på att det finns lite finne nånstans långt tillbaka i Maestros släkt, så då har väl Finland ytterligare 7 titlar, eller hur?
Nej, han och hans brorsa är ju från Algeriet; Hassan och Farouk (eller vad de nu hette) :lol:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
EnzoF1 skrev:Ja, jag antar att finnarna lär leta långt tillbaka i förarnas släktträd för att hitta en droppe finskt blod. Jag ger mig faan på att det finns lite finne nånstans långt tillbaka i Maestros släkt, så då har väl Finland ytterligare 7 titlar, eller hur?
Nej, han och hans brorsa är ju från Algeriet; Hassan och Farouk (eller vad de nu hette) :lol:
Men är inte det en gammal finsk koloni?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hellstone skrev:
LuckyStrike1 skrev:och samtidigt har han vid flertal tillfällen sagt at han känner sig mer tysk, och inte alls finsk ...

Varför har du så mycket mot om han sku känna sig delvis finsk? Kommer inte ihåg, varför gjorde Gachot det?

Jag har ingenting emot det - varför har du så mycket emot att han känner sig mer som tysk än som finsk skule jag kunna fråga tillbaka?

Gachot sa att han var euopé och inget annat. Kommer inte ihåg den exakta historien, han hade ett annat skäl också.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gachot var väl inte riktigt den vassaste kniven i lådan, om man säger så?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte - något kan han nog eftersom han efter F1-karriären numera är en framgånsrik affärsman. Och att han redan före sin F1-debut hade lyckats ganska bra åtminstone ekonomiskt.

Spruta tårgas på en taxichaufför kanske kan ses som en merit :D

EDIT: Nu hittade jag orsaken til att Gachot körde under EU-flagga. Hans pappa var EU-ledamot för Frankrike.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gachot:
Now the major distributor for the "Hype" energy drink as well as having a IT business & Internet F1 sites concern. Lives in Spain. (Richard Jenkins)
PS:

Jag älskar svängningarna i den här tråden. Snälla moderatorer, som ett experiment: låt denna tråd leva vidare. Det kan blir riktigt intressant att se var den slutar :)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Spruta tårgas på en taxichaufför kanske kan ses som en merit :D
I vissa kretsar kanske...
Han och Verstappen verkar vara av samma skrot och korn

Äntligen!
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

LuckyStrike1 skrev: varför har du så mycket emot att han känner sig mer som tysk än som finsk skule jag kunna fråga tillbaka?
Absolut ingenting emot det. Har jag inte sagt högre upp redan att det är väl bra om han känner sig som både och??
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:
LuckyStrike1 skrev: varför har du så mycket emot att han känner sig mer som tysk än som finsk skule jag kunna fråga tillbaka?
Absolut ingenting emot det. Har jag inte sagt högre upp redan att det är väl bra om han känner sig som både och??
Men??? Han säger ju uttryckligen att han inte känner sig som finne alls?!?!? Är det säkert att det inte bara är önsketänkande från det finska lägret? ;)

Jag skrattar gott åt dina påståenden också... särskilt när Nico själv säger emot dem. ;)

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev:
inte enligt Nico själv. Däremot enligt EnzoF1 så det betyder förstås att Nico tycker fel. Kanske du borde maila honom så han inte lever i en fantasivärld.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:
EnzoF1 skrev:
inte enligt Nico själv. Däremot enligt EnzoF1 så det betyder förstås att Nico tycker fel. Kanske du borde maila honom så han inte lever i en fantasivärld.
Nej, enligt Nico: "I don't think of myself as being Finnish"

Det är inte jag som tycker, det är Nico. Jag citerar bara honom. Skjut nu inte budbäraren Lasse och tillskriv mig inte åsikter som jag inte har... ;)

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev:
Ja, jag antar att finnarna lär leta långt tillbaka i förarnas släktträd för att hitta en droppe finskt blod. Jag ger mig faan på att det finns lite finne nånstans långt tillbaka i Maestros släkt, så då har väl Finland ytterligare 7 titlar, eller hur?
Hur bitter kan man va egentligen?
Varför räcker inte Nicos inställning även för er? Han har aktivt valt att köra som tysk. Han körde tidigare som finne. Ser ni verkligen inte skillnaden? Han kan i princip ingen finska, har aldrig bott i Finland och väljer aktivt att inte köra för Finland - vad mer krävs det? Han säger ju till och med: "I don't think of myself as being Finnish".

Han är alltså lika mycket finne som jag! ;)
Jepp, Nicos inställning räcker för mej. Säger han (som han gjorde igår) att han är bästa finne i GP2 så är det helt ok med mej. Uppenbarligen känner han sig som både finsk och tysk (helt säkert mer tysk än finsk).

Jag ser skillnaden i att han körde tidigare som tysk och nu som finne. Då hade han finsk license och när han gick över till GP2 bytte han license till tysk "eftersom det inte fanns ngn tysk i startfältet". Han kan mycket väl ha haft andra orsaker också. Vilken license han valt att köra på spelar ingen roll för mej, jag kan heja på honom fast han kör tyskt (vilket du omöjligt kan göra om han kör finskt). Och tydligen betyder det inte så mycket för Nico heller.

Enzo, har du tävlat på finsk license? :o
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev:

Det är inte jag som tycker, det är Nico. Jag citerar bara honom. Skjut nu inte budbäraren Lasse och tillskriv mig inte åsikter som jag inte har... ;)
Ok, för mej såg inte Nej, bästa finne i GP2 är väl Kovalainen! ut som ett citat, utan ett påstående av dej, uppenbarligen misstod jag mej.
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev: Jag skrattar gott åt dina påståenden också... särskilt när Nico själv säger emot dem. ;)
Va menar du med det här? menar du att jag hittar på vad han sa i tv-interviewn igår efter loppet ( "I'm glad to have beat the other finn. I was the best finn" ??
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:
EnzoF1 skrev:

Ok, för mej såg inte Nej, bästa finne i GP2 är väl Kovalainen! ut som ett citat, utan ett påstående av dej, uppenbarligen misstod jag mej.
Ja, det tycker jag! Eftersom Nico räknas som tysk i Gp2. SÅ bästa finne i GP2 är ju Heikki. Och förutom att vara min åsikt är detta fakta.

Men då missförstod vi varann lite.. :hug:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:
EnzoF1 skrev: Jag skrattar gott åt dina påståenden också... särskilt när Nico själv säger emot dem. ;)
Va menar du med det här? menar du att jag hittar på vad han sa i tv-interviewn igår efter loppet ( "I'm glad to have beat the other finn. I was the best finn" ??
Ja, man kan ju tolka ditt citat som att han var den bästa finnen. Han körde ju som finne förra året. I år kör han som tysk. Och jag har som sagt bara sett hur han själv skriftligen säger att han inte känner sig som det minsta finsk... se Luckys signatur.

Jag menar inte alls att du hittar på. Var har jag sagt det? Men jag skrattar gott åt dina inlägg för det. ;) Det är väl kul att vi roar varanadra

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det är ju ungefär som att Piquet jr. skämtsamt skulle säga att han var bäste holländare i A1GP om han(Brasilien) vann titeln knappt före Verstappens holländska bil, eller om Enzo skulle slå Jari i gokart och då skämtsamt skulle säga att han var snabbaste finne, så det känns lite lustigt att dra en massa växlar på ett sånt uttalande.
Nu utnyttjade han ju sammankopplingen med sin far genom att köra med finsk licens under nåt år och därigenom få lite extra fart på karriären och som sagt, liksom Enzo så har han onekligen(nåja, troligen åtminstone) delvis finsk härkomst, men känner sig mest som tysk, om han skall identifiera sig med nåt. Enzo vet jag däremot inte om han mest känner sig som tysk, men hur var det nu, låg inte Kerpen mitt emellan Finland och Italien?

Piquet jr. verkar ju mest känna sig som brasse och de flesta betraktar nog honom som det, även om jag läst någonstans att han till skilnad(?) ifrån Nico även har holländskt pass. Kan förstås ha att göra med att det är mer praktiskt att ha ett holländskt pass om man bor och tävlar inom EU, än enbart ett brasilianskt.

Med tanke på alla som byter nationalitet fram och tillbaks i idrottens värld, som den fuskande tyske spanjoren, eller alla kenyaner som springer för alla möjliga länder, etc., etc., så börjar nästan det här med nationsindelning kännas lite passe.
Jag tycker att de skall skärpa kraven så att man för att få tävla måste bevisa att alla förfäder åtminstone 250 år bakåt i tiden har kommit ifrån samma land som man själv alltid har bott . Det skule reducera antalet tävlande något. Alla mina förfäder till åtminstone mitten av 1700-talet har alla kommit ifrån Sverige och jag har alltid varit mantalsskriven här. :) (i början av 1700-talet kom dock en förfader invandrad ifrån det som nu är Finland, så åtminstone en 1024-del av mig är finsk. Men det är väl som att man inte kan vara lite gravid, antingen är man finne eller också inte, finns inget mellanting.)

Jaja, grattis till tysken för GP2-titeln! :up:
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev: Ja, man kan ju tolka ditt citat som att han var den bästa finnen. Han körde ju som finne förra året. I år kör han som tysk. Och jag har som sagt bara sett hur han själv skriftligen säger att han inte känner sig som det minsta finsk... se Luckys signatur.

Jag menar inte alls att du hittar på. Var har jag sagt det? Men jag skrattar gott åt dina inlägg för det. ;) Det är väl kul att vi roar varanadra
Nu har jag nog lite svårt att förstå hur man kan tolka det som att det gällde förra året när dom, efter gårdagens race, pratar med Nico om honom och Kovalainen och han då säger att han slog det andra finnen, jag är det bästa finnen i GP2

Visst är det bra att man kan roa varann :)
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

AndersF1 skrev:Det är ju ungefär som att Piquet jr. skämtsamt skulle säga att han var bäste holländare i A1GP om han(Brasilien) vann titeln knappt före Verstappens holländska bil, eller om Enzo skulle slå Jari i gokart och då skämtsamt skulle säga att han var snabbaste finne, så det känns lite lustigt att dra en massa växlar på ett sånt uttalande.
Nu utnyttjade han ju sammankopplingen med sin far genom att köra med finsk licens under nåt år och därigenom få lite extra fart på karriären och som sagt, liksom Enzo så har han onekligen(nåja, troligen åtminstone) delvis finsk härkomst, men känner sig mest som tysk, om han skall identifiera sig med nåt. Enzo vet jag däremot inte om han mest känner sig som tysk, men hur var det nu, låg inte Kerpen mitt emellan Finland och Italien?

Piquet jr. verkar ju mest känna sig som brasse och de flesta betraktar nog honom som det, även om jag läst någonstans att han till skilnad(?) ifrån Nico även har holländskt pass. Kan förstås ha att göra med att det är mer praktiskt att ha ett holländskt pass om man bor och tävlar inom EU, än enbart ett brasilianskt.

Med tanke på alla som byter nationalitet fram och tillbaks i idrottens värld, som den fuskande tyske spanjoren, eller alla kenyaner som springer för alla möjliga länder, etc., etc., så börjar nästan det här med nationsindelning kännas lite passe.
Jag tycker att de skall skärpa kraven så att man för att få tävla måste bevisa att alla förfäder åtminstone 250 år bakåt i tiden har kommit ifrån samma land som man själv alltid har bott . Det skule reducera antalet tävlande något. Alla mina förfäder till åtminstone mitten av 1700-talet har alla kommit ifrån Sverige och jag har alltid varit mantalsskriven här. :) (i början av 1700-talet kom dock en förfader invandrad ifrån det som nu är Finland, så åtminstone en 1024-del av mig är finsk. Men det är väl som att man inte kan vara lite gravid, antingen är man finne eller också inte, finns inget mellanting.)

Jaja, grattis till tysken för GP2-titeln! :up:

Visst kan det va så att han sa det på skämt, har ingen aning.

Är det verkligen som att va gravid. Jag tror nog flera av dom som utvandrade från Sverige till Amerkkkka kände sig både som amerikaner och svenskar (och jo, jag vet att det inte är exakt samma sak, bara att jag tror man kan känna för fler länder än 1)

Jaja, grattis Nico till GP2-titeln! :up:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hellstone skrev:
EnzoF1 skrev: Ja, man kan ju tolka ditt citat som att han var den bästa finnen. Han körde ju som finne förra året. I år kör han som tysk. Och jag har som sagt bara sett hur han själv skriftligen säger att han inte känner sig som det minsta finsk... se Luckys signatur.

Nu har jag nog lite svårt att förstå hur man kan tolka det som att det gällde förra året när dom, efter gårdagens race, pratar med Nico om honom och Kovalainen och han då säger att han slog det andra finnen, jag är det bästa finnen i GP2

Visst är det bra att man kan roa varann :)
Nu har jag nog lännu lite svårare att förstå hur man tolka "Jag känner mig inte det minsta finsk" som "Jag känner mig verkligen som finsk".

F ö har väl Nico aldrig utvandrat från Finland. Den som utvandrade från Sverige var väl hans far, så du har nog rätt. Så om Nico ska räknas som finne så måste nog Keke räknas som svensk. Men hur kan i så fall Nico vara finne med svensk pappa och tysk mor???

Nåt stämmer inte Lasse... ;)

Jag tror vi löser ekvationen genom att enas om att Nico är tysk med finsk pappa...

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev: Nu har jag nog lännu lite svårare att förstå hur man tolka "Jag känner mig inte det minsta finsk" som "Jag känner mig verkligen som finsk".
Nu finns det personer som kan ändra sig, som blir misstolkade, som ibland säger ngt på skämt osv osv. Vad han kände sig som igår, känner sig idag, och i framtiden vet bara Nico.
F ö har väl Nico aldrig utvandrat från Finland. Den som utvandrade från Sverige var väl hans far, så du har nog rätt. Så om Nico ska räknas som finne så måste nog Keke räknas som svensk. Men hur kan i så fall Nico vara finne med svensk pappa och tysk mor???

Nåt stämmer inte Lasse... ;)

Jag tror vi löser ekvationen genom att enas om att Nico är tysk med finsk pappa...
Jag skrev att det inte var en exakt liknelse bara för att du skulle slippa skriva att "Nico har aldrig utvandrat" men men. Pointen var personer mycket väl kan känna sig både amerikansk och svensk på samma gång, alltså inte som en graviditet, antingen eller.

Försår inte riktigt vad du har så mycket emot om finländare (troligtvis) kommer att heja på Nico (om han kommer till F1)?

Mest synd är det väl för dej att han inte är enbart finsk, för då skulle du helt plötsligt få 2 förare (av 20) att skriva om (kan ju va lite variation att racka ner på 2 istället för 1 ;) )

Nåt stämmer inte med din ekvation. Svaret kan ju inte bli Nico tysk med finsk pappa om pappan kommer från Sverige ;)
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Hellstone skrev:Självklart ser vi inte Enzo som finne (trots att han är halvfinne) eftersom han inte har finskt medborgarskap.

...snip
Han har tydligen inget finskt medborgarskap, ser du honom som tysk nu då?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men för fan, ring upp Nico och fråga vad han känner sig som: tysk eller finsk. Han kanske inte känner sig som någotdera. Att spekulera i andra människors etniska identitet är bara fånigt, och att tro att den bestäms av ett medborgarskap är ännu fånigare.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

AndersF1 skrev:
Nja, han är ju född i Tyskland, så nån del av livet har han väl ändå bott i Tyskland och tyska är ju även hans förstaspråk. Var har du läst att han aldrig bott i Tyskland? Keke har väl hus lite här och var och under sin tid i DTM lär han väl ha bott en del i Tyskland, eller?
Enligt Nico så har han inte det (www.nicorosberg.com , Questions), så jag tror att han vet bättre var han har bott i sitt liv än vi.

OK?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag vet varför han hellre ska vara tysk än finsk. :lol:
:D
För mig får ni bedra er själva hur mycket ni vill.
Han kommer alltid vara mer finsk än svensk och det räcker för mig.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Gösta skrev:Skrev till nico (på hans hemsida) och fick (hör och häpna) svar. Nico är Tysk medborgare och INGET annat. :up:
Var stog det?

Fakta: "I consider myself half of both as i also have 2 passports"
Källa: http://www.nicorosberg.com/askme/askme. ... 358&page=1
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jari. Kan du inte dra den här storyn om när du stod på Skavsta och avsade dig alla kopplingar med Finland och kände dig helsvensk. :wall:
Det kallas att anpassa sig efter omständigheterna. :roll:
Tror att det är samma sak med Nico. När någon finsk journalist tjatar så är det enklast att vara lite finsk :angel: