Brasiliens GP - la samba

Kungaklassen av motorsport...
kari

Inlägg av kari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:
EnzoF1 skrev: Nej men Razor, Kovalainen är ju finne, det är ju inte Rosberg. Självklart är Kovalainen därför vassare...
Har du någon fakta om hans nationaliteter?
Jag har själv hört honom säga att han är halvfinne men han kanske ljuger?
Det måste finnas i pränt någonstans.
Någon visste ju till och med att han var svensk så här verkar det behövas lite bevis.
Han är tysk medborgare, pratar ingen finska och kör med tysk licens.

Och har Schumacher som idol!

Allt detta står på hans egen hemsida och andra "officiella" webbsidor. Vet du bättre? ;) Han är självklart halvfinne eftersom hans pappa är finne, men han har enligt uppgift inte finsk nationalitet och "marknadsför" sig ju som tysk.

Ska vi slå vad om en krona att han kör under tysk flagg om han kör F1 nästa år? Det borde ju avgöra saken.
Han säger också på samma hemsida " i am a fin in my blood and always will be, what does it matter which liscence i drive? "

Det borde avgöra saken.
Han säger själv att han är finne och då är det väl så, eller har du bestämt något annat Enzo?
Senast redigerad av kari den mån sep 26, 2005 17:08, redigerad totalt 1 gång.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Razor skrev:
PeppeF1 skrev:Men konkurerar de om samma plats, är inte Rosberg mer en Williams-förare (vet dock inte vad han har för "relation" till Frank) och Kova tillhör Renault?
Nej, jag menade heller inte att de konkurrerade om samma plats... var fick du det från?
Det var bara en passus gällande två unga talanger som står på tröskeln till F1.
Du nämnde att du rankade Rosberg högre när du just nämnt att Kovalainen nog ännu inte riktigt var mogen för ett toppstall, fick en svag bild av att du tyckte Rosberg skulle in i F1 före Kova (och diskussionen gick väl flitigast kring Fisis ersättare.

Var inte alls ett försök att dumförklara dig om du kände det så.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Har inte Rosbergs nationalitet ältats i tusenfallt redan? :o
kari

Inlägg av kari »

PeppeF1 skrev:Har inte Rosbergs nationalitet ältats i tusenfallt redan? :o
Vad kom ni fram till?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Jag var själv inte med men om jag känner båda parter rätt så kom man väl lika långt som man kommit inom området hurvida Räikkönen/Schumacher/Villeneuve/Montoya är en bra förare eller ej, och om du inte läst tidigare trådar så kan jag meddela att det inte alls är särskilt långt.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:
Vad kom ni fram till?
Hans nationalitet är tysk. Och det har jag hävdat hela tiden. Vad han är i hjärtat är irrelevant. Kör han för tysk flagg och vinner så inte är det Finlands nationalsång som spelas, eller hur?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

kari skrev:
Vad kom ni fram till?
Att han i alla fall är Kekes son...tror vi! (med viss reservation förstås)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:
EnzoF1 skrev:
Jari skrev: Har du någon fakta om hans nationaliteter?
Någon visste ju till och med att han var svensk så här verkar det behövas lite bevis.

Allt detta står på hans egen hemsida och andra "officiella" webbsidor. Vet du bättre? ;) Han är självklart halvfinne eftersom hans pappa är finne, men han har enligt uppgift inte finsk nationalitet och "marknadsför" sig ju som tysk.

Ska vi slå vad om en krona att han kör under tysk flagg om han kör F1 nästa år? Det borde ju avgöra saken.
Han säger också på samma hemsida " i am a fin in my blood and always will be, what does it matter which liscence i drive? "

Det borde avgöra saken.
Han säger själv att han är finne och då är det väl så, eller har du bestämt något annat Enzo?
Men varför kör han inte med finsk licens då?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

kari

Inlägg av kari »

EnzoF1 skrev:
kari skrev:
EnzoF1 skrev: Han är tysk medborgare, pratar ingen finska och kör med tysk licens.

Det borde avgöra saken.
Han gjorde det fram till GP2, då gick han över till den tyska och kommer nog att använda den ifortsättningen.

Du skrev...
Han är tysk.

Jag är svensk medborgare, pratar ingen finska och har tävlat för Sverige.
Ändå har du satt mej som finnpajsare.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Körde han inte på tysk licens i tyska F3 - och under tysk flagg?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
kari

Inlägg av kari »

LuckyStrike1 skrev:Körde han inte på tysk licens i tyska F3 - och under tysk flagg?
Hans svar på en fråga på hans hemsida...

" Ich bin doch halb Finne! Ich bin in der Formel BMW und in der Formel 3 im ersten Jahr mit der finnischen Lizenz gefahren, und da ich halb Deutscher bin, habe ich entschieden, dass ich die GP2 Saison mit der deutschen Lizenz fahre. Ich bin naemlich damit der einzige "Deutsche" in der GP2, die als letzte Stufe vor der Formel 1 gilt. "
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:
EnzoF1 skrev:
kari skrev: Han säger också på samma hemsida " i am a fin in my blood and always will be, what does it matter which liscence i drive? "

Det borde avgöra saken.
Han gjorde det fram till GP2, då gick han över till den tyska och kommer nog att använda den ifortsättningen.

Du skrev...
Han är tysk.

Men snälla du, nu pratar vi ju nationalitet, eller hur? Finnpajsare har inget med nationalitet att göra, och är absolut inte rasisitiskt menat eller så. Finnpajsare för mig kan närmast jämföras med skummilover ungefär - ta det inte bokstavligt! ;)

Jag har finsk nationalitet om jag vill (har inte löst ut nåt pass på över 30 år), pratar ytterst lite finska, ogillar Kimi (surprise) . Ändå ser du väl knappast mig som finne, eller hur?

Hellstone

Inlägg av Hellstone »

EnzoF1 skrev: Hans nationalitet är tysk. Och det har jag hävdat hela tiden. Vad han är i hjärtat är irrelevant. Kör han för tysk flagg och vinner så inte är det Finlands nationalsång som spelas, eller hur?
Nico har dubbla medborgarskap vilket gör honom till Tysk och finne. Korkat av honom att han inte använder det finska medborgarskapet, för då skulle han få en räkmacka in i F1.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:
kari skrev:
EnzoF1 skrev: Men varför kör han inte med finsk licens då?

Du skrev...
Han är tysk.

Men snälla du, nu pratar vi ju nationalitet, eller hur? Finnpajsare har inget med nationalitet att göra, och är absolut inte rasisitiskt menat eller så. Finnpajsare för mig kan närmast jämföras med skummilover ungefär - ta det inte bokstavligt! ;)

Jag har finsk nationalitet om jag vill (har inte löst ut nåt pass på över 30 år), pratar ytterst lite finska, ogillar Kimi (surprise) . Ändå ser du väl knappast mig som finne, eller hur?
Enzo, är du både finnpajsare OCH skummilover?
Kan det bli värre? :D
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:Ja nu ser man ju vem som är snabbast i McLaren...

Nästa år kanske Montoya får rejsa om det från början...

Grattis Alonso!
Jaså, du börjar komma till insikt!

For the eighth time this season, Kimi Raikkonen set the fastest lap in the race, this Sunday at Interlagos. The Finn’s best lap was 0”382 faster than Montoya’s quickest time.

Four drivers managed to go under the 1’13 barrier: Raikkonen, Montoya, Alonso and Michael Schumacher.
Say no more...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Mr T skrev:
EnzoF1 skrev:
kari skrev: Han gjorde det fram till GP2, då gick han över till den tyska och kommer nog att använda den ifortsättningen.

Du skrev...
Han är tysk.

Enzo, är du både finnpajsare OCH skummilover?
Kan det bli värre? :D
Nej, absolut inte finnpajsare! Däremot halvfinne. Det är inte samma sak! :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:
EnzoF1 skrev: Nej men Razor, Kovalainen är ju finne, det är ju inte Rosberg. Självklart är Kovalainen därför vassare...
Har du någon fakta om hans nationaliteter?

Nationalitet bestäms inte av vilken flagg han kör under utan vad det står på hans pass.
Han har själv sagt att han är halvfinne och ganska glad för sitt finska ursprung.
Att han inte kan finska kan ha att göra med att han är uppvuxen med Franska, Italienska, Engelska och tyska som språk.
Han har också både finsk och tysk racinglicens och har nu kört på båda.
Jag tror inte man måste vara finsk för att få finsk licens för man behöver inte vara svensk för att få svensk, men jag antar att han åtminstone för sin fars skull gärna behåller en betydande del av sin "finskhet". Jag tror du förstår vad jag menar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Nico har knappast både tysk och finsk licens, då man enbart får inneha en licens åt gången. Däremot har han uppenbarligen haft finsk licens, liksom t.ex. Marko Asmer har haft det, när det råkade passa honom bäst att ha det.

Om han inte hade haft en f.d. F1-världsmästare som far, utan en helt vanlig finne så hade knappast nån utanför Finland betraktat honom som finsk, utan som tysk med visst finsk påbrå. Speciellt inte när han inte verkar ha varmare känslor för sin fars hemland än att han har Schumacher som favorit och inte ens talar finska. Det har jag svårt att tro att någon sann finne skulle göra. Dessutom har han sagt att hans favoritland är Italien.

En annan fråga, vad är Keijo Erik Rosbergs modersmål, svenska eller finska?
Han är ju född i Sverige och tillbringade väl sin första tid här, då jag har för mig att hans föräldrar pluggade här, men sedan bodde han väl resten av sin uppväxttid i Finland, men vad pratade de för språk hemma?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Spelar det verkligen någon roll om Nico Rosberg kör för Tyskland eller inte? Jag gillar honom för hans körning i GP2. Vad det står i hans pass eller licens, kvittar fullständigt. Han får gärna köra för Bangladesh för min del.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Sami skrev:Spelar det verkligen någon roll om Nico Rosberg kör för Tyskland eller inte?
Om vi kan enas om att Nico är tysk så kanske vi slipper det sedvanliga finntjafset om honom.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Sami skrev:Spelar det verkligen någon roll om Nico Rosberg kör för Tyskland eller inte? Jag gillar honom för hans körning i GP2. Vad det står i hans pass eller licens, kvittar fullständigt. Han får gärna köra för Bangladesh för min del.
Jag håller med.
Vi finnar kommer ju definitivt att heja på honom.
Tysklandsälskarna kan ju gott också hålla på honom i och med licensen.

Är det här en förare som alla kommer att heja på? :up:
Say no more...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Sami skrev:Spelar det verkligen någon roll om Nico Rosberg kör för Tyskland eller inte? Jag gillar honom för hans körning i GP2. Vad det står i hans pass eller licens, kvittar fullständigt. Han får gärna köra för Bangladesh för min del.
Det spelar nog väldigt stor roll för de finnar som inte kan heja på någon annan än en landsman. Å andra sidan misstänker jag att de flesta i den skaran kommer att betrakta honom som främst finne oavsett.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

AndersF1 skrev:
Det spelar nog väldigt stor roll för de finnar som inte kan heja på någon annan än en landsman. Å andra sidan misstänker jag att de flesta i den skaran kommer att betrakta honom som främst finne oavsett.
Det är väl ganska självklart att man först och främst hejar på sina landsmän.
Jag skulle också heja på vilken förare som helst som kom från norden. Jag hejar också på JPM dels för att han kör för McLaren och dels för att han är underhållande att se på banan.

Däremot skulle jag ALDRIG heja på t.ex. tyskar. Så är det bara...
Say no more...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:Nico har knappast både tysk och finsk licens, då man enbart får inneha en licens åt gången. Däremot har han uppenbarligen haft finsk licens, liksom t.ex. Marko Asmer har haft det, när det råkade passa honom bäst att ha det.

Om han inte hade haft en f.d. F1-världsmästare som far, utan en helt vanlig finne så hade knappast nån utanför Finland betraktat honom som finsk, utan som tysk med visst finsk påbrå. Speciellt inte när han inte verkar ha varmare känslor för sin fars hemland än att han har Schumacher som favorit och inte ens talar finska. Det har jag svårt att tro att någon sann finne skulle göra. Dessutom har han sagt att hans favoritland är Italien.

Han är ju född i Sverige och tillbringade väl sin första tid här, då jag har för mig att hans föräldrar pluggade här, men sedan bodde han väl resten av sin uppväxttid i Finland, men vad pratade de för språk hemma?
Har knappast?
Det låter som om du gissar med bergsäkert tonfall nu...

Hur vet du vad han har för känslor till Finland?
Tror du inte att ämnet diskuterats i Finland, huruvida han är finsk eller tysk? Då menar jag inte bara på olika forum utan även bland journalister på tidningar och TV.
Han har själv fått frågan flera gånger och innan du hört vad han själv säger kanske du inte ska ta på dig vad han eventuellt känner för Finland, eller?
Kekes modersmål är finska. Hans far var veterinär i Kuopio fortfarande för ca. 10 år sen. Mina svärföräldrar fick sin hund omhändertagen av honom. Kuopio tillhör inte områdena där man talar svenska överhuvudtaget.
Det finns massor av finnar runt om i Europa som trots nya liv alltid anser sig vara finnar, inte minst här i Sverige.
Senast redigerad av Jari den tis sep 27, 2005 03:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:
Vem hejade jag på under åren mellan Keke och Mika?
Jag börjar bli lite orolig när välutbildade människor blir så inskränkta och förmer att de tror sig vara ensamma om att kunna se på F1 utan skygglappar.

Det skulle vara kul att se hur samma människor skulle bete sig om en landsman till "er" vann titlar och lämnade över till en yngling som är ännu snabbare.
Tror faktiskt att det är lika bra att det inte sker, för somliga av er skulle bli helt odrägliga.

Jag har alltid haft favoriter i F1, även då inga finnar kört i serien. Numera ser det ut som om jag inte behöver leta efter andra nationaliteter att heja på eftersom serien snart kommer domineras av finnar.
Väntar med spänning på dem som började med Micro och Cadetti när Mika vann sin första titel...
(så kan ju ni vänta på Björn så länge)
Jag kanske överreagerar och tolkar in mer i ditt påstående än vad som var menat, men hör av dig i så fall.
arska

Inlägg av arska »

Härligt läge för oss finnpajsare. Kör han bra är han finne, kör han dåligt ja då får han va tysk :wink:

Lite Mika Myllylä över det hela, han var väl halvsvensk tills han tabbade sig. (skidor)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Däremot skulle jag ALDRIG heja på t.ex. tyskar. Så är det bara...
Warum nicht?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jag har alltid haft favoriter i F1, även då inga finnar kört i serien. Numera ser det ut som om jag inte behöver leta efter andra nationaliteter att heja på eftersom serien snart kommer domineras av finnar.
Hmm... när har serien någonsin dominerats av finnar? Det finns bara en finne i serien och han har ännu inte dominerat. Det finns troligen bara en finne i serien nästa år (ja, jag räknar inte Rosberg som finne förrän han kör med finsk flagg - vi borde kunna enas om det. Jag skulle inte räkna Schumi som svensk eller italienare om han körde med sådan licens heller, så jag anser mig vara konsekvent i detta fall.).

Du har förutspått den där finska dominansen i ganska många år nu men den har aldrig inträffat - jag ser inga skäl till att den ska komma heller.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
Warum nicht?
Ja, det kanske är den vanliga finska främlingsfientligheten... vi får väl se hur det går när Nico kör. Men det är väl som fisken och pölsan... :D

pUs

Inlägg av pUs »

Mr T skrev:
Däremot skulle jag ALDRIG heja på t.ex. tyskar. Så är det bara...
Det vill du nog innerst inne. Jag har t.ex kommit på mig själv med att sitta och hålla på Jacques Villeneuve titt som tätt i år, pinsamt att erkänna men så är det. Vet inte riktigt varför.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Mina preferenser skiftar från säsong till säsong, ja, till och med från lopp till lopp. Tro det eller ej, men ibland håller jag på Räikkönen...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Warum nicht?
Jag tror han drar dig i byxbenet angående somliga svenskars inställning till finnar här.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Razor skrev:
Warum nicht?
Ja, det kanske är den vanliga finska främlingsfientligheten... vi får väl se hur det går när Nico kör. Men det är väl som fisken och pölsan... :D
Fisken och pölsan?
Den får du fördjupa.
Har jag förresten berättat att jag tror du börjat trycka på knapparna igen? Gör du det med flit eller av oaktsamhet?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Jag har alltid haft favoriter i F1, även då inga finnar kört i serien. Numera ser det ut som om jag inte behöver leta efter andra nationaliteter att heja på eftersom serien snart kommer domineras av finnar.
Hmm... när har serien någonsin dominerats av finnar? Det finns bara en finne i serien och han har ännu inte dominerat. Det finns troligen bara en finne i serien nästa år (ja, jag räknar inte Rosberg som finne förrän han kör med finsk flagg - vi borde kunna enas om det. Jag skulle inte räkna Schumi som svensk eller italienare om han körde med sådan licens heller, så jag anser mig vara konsekvent i detta fall.).

Du har förutspått den där finska dominansen i ganska många år nu men den har aldrig inträffat - jag ser inga skäl till att den ska komma heller.
Vi har haft tre finnar som kört samtidigt i F1 och inom kort kommer vi ha det igen. Jag tror att fyra, fem också är möjligt inom kanske 10 år och inom tio år har finnarna dessutom tagit kanske hälften av VM-titlarna, gissar jag. Därifrån ökar det bara...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
Razor skrev: Warum nicht?
Fisken och pölsan?
Den får du fördjupa.
Har jag förresten berättat att jag tror du börjat trycka på knapparna igen? Gör du det med flit eller av oaktsamhet?
Fisken och pölsan ja. Jo det finns nåt skämt om att man bara får dricka snaps när det serveras fisk. Och till fisk räknas då all slags mat utom pölsa, men om, Gud förbjude, pölsa ändå skulle serveras så räknas även det till fisk. Eller nåt åt det hållet..

Jag tror inte jag gjort mig skyldig till ett enda personangrepp på flera dagar nu (ja, möjligen mot Ron Dennis eller Kimi, men inte mot nån skribent här, så jag trycker inte på några knappar...)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:

Vi har haft tre finnar som kört samtidigt i F1 och inom kort kommer vi ha det igen. Jag tror att fyra, fem också är möjligt inom kanske 10 år och inom tio år har finnarna dessutom tagit kanske hälften av VM-titlarna, gissar jag. Därifrån ökar det bara...
Allt är möjligt, utom att det skulle vara fem finnar i F1 inom 10 år och att de tagit hälften av titlarna. Det är nu snart tio år sedan en finne tog nån titel och det kommer att gå många år till. Nu kanske du räknar Nico till finne, men kör han inte under finsk flagg och vinner mästerskapet så är titeln heller inte finsk - vi kan kanske enas om det. Jag räknar nationalsången som avgörande faktor nämligen.

Nästa år kommer de tyska och italienska nationalsångerna att spelas oftast igen och hur det ser ut åren efter det kan jag bara gissa...

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Förmodligen kommer den spanska spelas en del oxå, den tyska har vi hört till leda nu och med lite tur slipper vi höra den alls nästa säsong 8)
I was misled and that is the way it went
SLC

Inlägg av SLC »

EnzoF1 skrev:
Jag tror inte jag gjort mig skyldig till ett enda personangrepp på flera dagar nu (ja, möjligen mot Ron Dennis eller Kimi, men inte mot nån skribent här, så jag trycker inte på några knappar...)
Gav dig en eloge för det i en annan tråd..... bara Jari och Tärnan kvar just nu :wink:
Moderator-polis ;-)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Cheever skrev:Förmodligen kommer den spanska spelas en del oxå, den tyska har vi hört till leda nu och med lite tur slipper vi höra den alls nästa säsong 8)
Sån tur kommer vi nog inte att ha... :D

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
AndersF1 skrev:Nico har knappast både tysk och finsk licens, då man enbart får inneha en licens åt gången. Däremot har han uppenbarligen haft finsk licens, liksom t.ex. Marko Asmer har haft det, när det råkade passa honom bäst att ha det.

Har knappast?
Tja, även om det inte är tillåtet så lär det väl vara tveksamt hur mycket FIA kollar sånt, så jag antar att det skulle vara möjligt att ha licenser ifrån två olika länder om man nu är en fuskare, vilket jag inte har någon anledning att tro att Nico är. I Sverige går det ju rätt enkelt att kolla så att man inte tar ut licens i två olika klubbar, men inte lika lätt att kolla mot alla andra FIA-länder. I artikel 110, International Sporting Code står det förresten hur man skall bära sig åt om man vill byta nationalitet på licensen.
Jari skrev: Hur vet du vad han har för känslor till Finland?
Tror du inte att ämnet diskuterats i Finland, huruvida han är finsk eller tysk? Då menar jag inte bara på olika forum utan även bland journalister på tidningar och TV.
Han har själv fått frågan flera gånger och innan du hört vad han själv säger kanske du inte ska ta på dig vad han eventuellt känner för Finland, eller?
Handlingar säger bra mycket mer än ord i det här fallet.
Vad tror du att han kommer att säga om nån finsk journalist frågar honom om han känner sig finsk, oavsett vad han innerst inne tycker?

Som sagt, hade han haft en okänd finne som farsa hade de flesta naturligtvis betraktat honom som tysk.
Jag betrakar t.ex. inte Enzo som finne, eller andra i den situationen, trots att han uppenbarligen har lika starka rötter ifrån Finland som Nico har, men kan ju ungefär lika mycket finska som Nico och verkar ha ungefär lika stort intresse för Finland.

Hur många betraktar Jochen Rindt som främst tysk, eller Mario Andretti som främst italienare, trots att de båda har betydligt starkare rötter till sina födelseländer än vad Nico har till Finland.

Varför detta stora behov av att göra Nico till finsk, när han uppenbarligen inte är det? Skall hans ev. framtida framgångar i F1 komma med i nån lista över finska F1-framgångar, eller vad?
Jari skrev: Kekes modersmål är finska. Hans far var veterinär i Kuopio fortfarande för ca. 10 år sen. Mina svärföräldrar fick sin hund omhändertagen av honom. Kuopio tillhör inte områdena där man talar svenska överhuvudtaget.
Det finns massor av finnar runt om i Europa som trots nya liv alltid anser sig vara finnar, inte minst här i Sverige.
OK, men Kekes föräldrar kan väl prata svenska hemma även om de just nu inte bor i en finlandssvensk del av Finland? Jag undrade mest eftersom Erik Rosberg låter lite svenskklingande och eftersom hans föräldrar valde att plugga i Sverige, vilket ju brukar vara enklare om man kan språket.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:
Jari skrev:

Har knappast?
Tja, även om det inte är tillåtet så lär det väl vara tveksamt hur mycket FIA kollar sånt, så jag antar att det skulle vara möjligt att ha licenser ifrån två olika länder om man nu är en fuskare, vilket jag inte har någon anledning att tro att Nico är. I Sverige går det ju rätt enkelt att kolla så att man inte tar ut licens i två olika klubbar, men inte lika lätt att kolla mot alla andra FIA-länder. I artikel 110, International Sporting Code står det förresten hur man skall bära sig åt om man vill byta nationalitet på licensen.
Jari skrev: Hur vet du vad han har för känslor till Finland?
Handlingar säger bra mycket mer än ord i det här fallet.
Vad tror du att han kommer att säga om nån finsk journalist frågar honom om han känner sig finsk, oavsett vad han innerst inne tycker?

Som sagt, hade han haft en okänd finne som farsa hade de flesta naturligtvis betraktat honom som tysk.
Jag betrakar t.ex. inte Enzo som finne, eller andra i den situationen, trots att han uppenbarligen har lika starka rötter ifrån Finland som Nico har, men kan ju ungefär lika mycket finska som Nico och verkar ha ungefär lika stort intresse för Finland.

Hur många betraktar Jochen Rindt som främst tysk, eller Mario Andretti som främst italienare, trots att de båda har betydligt starkare rötter till sina födelseländer än vad Nico har till Finland.

Varför detta stora behov av att göra Nico till finsk, när han uppenbarligen inte är det? Skall hans ev. framtida framgångar i F1 komma med i nån lista över finska F1-framgångar, eller vad?
Jari skrev: Kekes modersmål är finska. Hans far var veterinär i Kuopio fortfarande för ca. 10 år sen. Mina svärföräldrar fick sin hund omhändertagen av honom. Kuopio tillhör inte områdena där man talar svenska överhuvudtaget.
OK, men Kekes föräldrar kan väl prata svenska hemma även om de just nu inte bor i en finlandssvensk del av Finland? Jag undrade mest eftersom Erik Rosberg låter lite svenskklingande och eftersom hans föräldrar valde att plugga i Sverige, vilket ju brukar vara enklare om man kan språket.
Min mammas modersmål är finska!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det finns en stor del finnar som har svenskklingande namn tack vare en 600 år lång gemensam historia. Jag antar att Nico pratar tyska hemma, men behärskar också flytande italienska, franska och engelska. Att lära sig ett marginalspråk som finska om man inte tänkt bo där kan komma i andra hand för en monegask på väg mot F1.
Kekes pappa pratar finska hemma och Kekes finska är helt utan influenser av svenska, vilket inte är så vanligt i finlandssvenskarnas finska.

Nico skriver på sin hemsida:
"i am a fin in my blood and always will be, what does it matter which liscence i drive? "
Jag förstår inte varför folk vill göra honom till något annat.
Är det för att spä på det allmänna och fullt synliga och öppna hatet mot finnar och allt de åstadkommer i en sport vi känner så mycket för?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det finns en stor del finnar som har svenskklingande namn tack vare en 600 år lång gemensam historia. Jag antar att Nico pratar tyska hemma, men behärskar också flytande italienska, franska och engelska. Att lära sig ett marginalspråk som finska om man inte tänkt bo där kan komma i andra hand för en monegask på väg mot F1.
Kekes pappa pratar finska hemma och Kekes finska är helt utan influenser av svenska, vilket inte är så vanligt i finlandssvenskarnas finska.

Nico skriver på sin hemsida:
"i am a fin in my blood and always will be, what does it matter which liscence i drive? "
Jag förstår inte varför folk vill göra honom till något annat.
Är det för att spä på det allmänna och fullt synliga och öppna hatet mot finnar och allt de åstadkommer i en sport vi känner så mycket för?
Men är det inte du och en del andra som vill göra honom till nåt han inte är? Han uppger att han har tysk nationalitet, han kör GP2 under tysk flagg etc etc... jag tycker han klart och tydligt visar var han står.

Varför kör han inte med finsk licens om han nu är finne i blodet?

Jag tror jag känner mig som lika mycket finne som Nico gör.

Dessutom lär väl Kekes pappa inte prata finska om han är finlandssvensk, då finlandssvenskarnas förstaspråk är svenska. Eller är han inte finlandssvensk? För han lär inte vara finlandssvensk utan att kunna svenska, eller hur?

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Rindts fru var förresten finska, så jag undrar om inte han också kan betraktas som finne? :D
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jari skrev:Kekes pappa pratar finska hemma och Kekes finska är helt utan influenser av svenska, vilket inte är så vanligt i finlandssvenskarnas finska.
Kan du ta det där en gång till? :hmm:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Snart är Jarno Trulli finländare också.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Snart är Jarno Trulli finländare också.

Tärnström
Bara om han börjar vinna...

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Tyskar är korvätare. Finländare är korvätare.
Alltså kan vi kanske enas om att Nico Rosberg i alla fall är en korvätare av rang!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

JTarnstrom skrev:Snart är Jarno Trulli finländare också.

Tärnström
Ja, han har ju i alla fall otur som en finne!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag undrar ifrån vilken del av det gamla Sverige som de gamla historiker var ifrån som "bevisade" att Bibelns Eden låg i Sverige, liksom det mesta andra härstammade ifrån våra trakter? :hmm: