Jari skrev:AndersF1 skrev:Nico har knappast både tysk och finsk licens, då man enbart får inneha en licens åt gången. Däremot har han uppenbarligen haft finsk licens, liksom t.ex. Marko Asmer har haft det, när det råkade passa honom bäst att ha det.
Om han inte hade haft en f.d. F1-världsmästare som far, utan en helt vanlig finne så hade knappast nån utanför Finland betraktat honom som finsk, utan som tysk med visst finsk påbrå. Speciellt inte när han inte verkar ha varmare känslor för sin fars hemland än att han har Schumacher som favorit och inte ens talar finska. Det har jag svårt att tro att någon sann finne skulle göra. Dessutom har han sagt att hans favoritland är Italien.
En annan fråga, vad är Keijo Erik Rosbergs modersmål, svenska eller finska?
Han är ju född i Sverige och tillbringade väl sin första tid här, då jag har för mig att hans föräldrar pluggade här, men sedan bodde han väl resten av sin uppväxttid i Finland, men vad pratade de för språk hemma?
Har knappast?
Det låter som om du gissar med bergsäkert tonfall nu...
Tja, även om det inte är tillåtet så lär det väl vara tveksamt hur mycket FIA kollar sånt, så jag antar att det skulle vara möjligt att ha licenser ifrån två olika länder om man nu är en fuskare, vilket jag inte har någon anledning att tro att Nico är. I Sverige går det ju rätt enkelt att kolla så att man inte tar ut licens i två olika klubbar, men inte lika lätt att kolla mot alla andra FIA-länder. I artikel 110, International Sporting Code står det förresten hur man skall bära sig åt om man vill byta nationalitet på licensen.
Jari skrev:
Hur vet du vad han har för känslor till Finland?
Tror du inte att ämnet diskuterats i Finland, huruvida han är finsk eller tysk? Då menar jag inte bara på olika forum utan även bland journalister på tidningar och TV.
Han har själv fått frågan flera gånger och innan du hört vad han själv säger kanske du inte ska ta på dig vad han eventuellt känner för Finland, eller?
Handlingar säger bra mycket mer än ord i det här fallet.
Vad tror du att han kommer att säga om nån finsk journalist frågar honom om han känner sig finsk, oavsett vad han innerst inne tycker?
Som sagt, hade han haft en okänd finne som farsa hade de flesta naturligtvis betraktat honom som tysk.
Jag betrakar t.ex. inte Enzo som finne, eller andra i den situationen, trots att han uppenbarligen har lika starka rötter ifrån Finland som Nico har, men kan ju ungefär lika mycket finska som Nico och verkar ha ungefär lika stort intresse för Finland.
Hur många betraktar Jochen Rindt som främst tysk, eller Mario Andretti som främst italienare, trots att de båda har betydligt starkare rötter till sina födelseländer än vad Nico har till Finland.
Varför detta stora behov av att göra Nico till finsk, när han uppenbarligen inte är det? Skall hans ev. framtida framgångar i F1 komma med i nån lista över finska F1-framgångar, eller vad?
Jari skrev:
Kekes modersmål är finska. Hans far var veterinär i Kuopio fortfarande för ca. 10 år sen. Mina svärföräldrar fick sin hund omhändertagen av honom. Kuopio tillhör inte områdena där man talar svenska överhuvudtaget.
Det finns massor av finnar runt om i Europa som trots nya liv alltid anser sig vara finnar, inte minst här i Sverige.
OK, men Kekes föräldrar kan väl prata svenska hemma även om de just nu inte bor i en finlandssvensk del av Finland? Jag undrade mest eftersom Erik Rosberg låter lite svenskklingande och eftersom hans föräldrar valde att plugga i Sverige, vilket ju brukar vara enklare om man kan språket.