Irvine startade rykte: Kimi kör sönder sin bil

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Mr T

Irvine startade rykte: Kimi kör sönder sin bil

Inlägg av Mr T »

Lite intressan läsning för dom som anser att Kimi är en alkoholiserad förare som kör sönder materialet. :D

Det var den före detta F1-föraren Eddie Irvine som satte igång ryktet när han sade att han misstänkte att Kimi Räikkönens otur inte bara berodde på mekaniska fel i bilen. Att det inte bara var McLaren-Mercedes fel att finländaren tvingats bryta så ofta.

Var ligger felet? Eddie Irvine menar att Kimi Räikkönens körstil orsakat alla tekniska problem i år. Men experterna ger inte mycket för den teorin.

- Visserligen har de problem med tillförlitligheten men en aggressiv körstil kan också leda till att något går sönder, har irländaren sagt.
Irvine är ganska ensam om den uppfattningen. (Han har ju många självutnämda experter som stöder honom här...)
Gary Anderson, som bland annat var teknisk chef hos Jordan, säger att med dagens moderna teknologi och alla de elektroniska hjälpmedel som föraren har är det nästan omöjligt. Alla system fungerar som en sorts co-driver.
Egentligen skall det inte
vara möjligt för föraren att ha något större inflytande över motorn. Den kanske enda svaga punkten är om en förare kör lite för brutalt över kantstenen. Det kan slita på vissa delar. Men konkurrensen är så hård i dag att alla tvingas köra på det sättet och bilarna är byggda för att tåla det.
- Jag har kollat Kimi flera gånger och jag har inte sett något som tyder på att han kör för hårt eller har en körstil som skulle få ingenjörerna att bli oroliga, säger Anderson.
- Ta exempelvis Giancarlo Fisichella. En förare som jag känner bra och jag vet hur han umgås med bilen. Finns nog ingen som är mer försiktig och skonsam med materialet men varje gång som Renault har ett problem så drabbar det honom.
- Kimi kan inte göra mycket själv. Bara bevara lugnet och hoppas att den negativa trenden vänder.
En sak är helt klar. Kimi kör inte lika aggressivt som sin stallkompis Juan Pablo Montoya och ändå är det finländaren som drabbas av motorer som går sönder. Räikkönen är inte den skyldige utan det oskyldiga offret.
Anderson är dock lite förvånad över att finländarens bil haft så många problem och att det antagligen kommer att kosta honom VM-titeln.
- Jag är förvånad över att det har gått så knackigt. Ett team av McLarens kaliber får inte ha så många svårigheter och svagheter. Och det har pågått i två säsonger och man måste försöka hitta en bättre kompromiss.
Eller som Norbert Haug, Mercedes motorsportchef, säger.
- Tillförlitlighet och hastighet är inga vänner.
Så man kan bara lyfta på hatten för Kimi som trots alla motgångar bara skakar av sig dem som en våt hund och glömmer vad som hänt i samma ögonblick. Inte en min som förråder vad han verkligen tänker eller minsta lilla kritiska ord utan han gör bara det bästa möjliga av situationen. Som i Frankrike och England där motorbytet kostade honom 10 platser på gridden. I mål var Kimi tvåa och trea. Sådana resultat kan bara stärka självförtroendet. Kimi har ju inte gjort ett enda fel under ett lopp. Det är materialet som brakat ihop.
Tvärtom hos Renault. Inte den snabbaste bilen av de två men den håller. Kimi har vunnit tre av de sist fyra körda loppen. Fernando Alonso har tjänat på andras misstag och samlat poäng. Man får dock inte underskatta spanjoren. Spanjoren hugger när han får chansen och har flera gånger den här säsongen visat att han lärt sig mycket. Enda misstaget än så länge var i Kanada där han kraschade.
Sedan Imola är alla, inklusive Alonso och hans chef Flavio Briatore, överens om att McLaren har den snabbaste bilen. Och att man egentligen skulle ha vunnit alla lopp sedan dess. Men det är inte alltid som den orkar hela distansen. Det är egentligen en gåta varför något så ofta har gått sönder. Beror det på en dålig kvalitetskontroll? Där ligger kanske svaret på alla frågor.
Många har gnuggat minnet men kan inte komma ihåg när en förare med en sådan överlägsen bil inte vunnit titeln. En liten tröst kan bli att teamet kanske vinner konstruktörspokalen.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Intressanta synvinklar från en av dem som antagligen är bland de bästa på att uttala sig om sånt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jaha, Mr T... Har du författat allt det där själv, eller?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
schaki

Inlägg av schaki »

Men nog är det märkligt att Montoyas bil alltid tycks hålla :wink:
När han körde för Williams så trodde folk att han körde sönder bilen eftersom han bröt med tekniska problem så ofta.

Men om Kimi kan man inte tycka så eftersom han är så omtyckt;)
Folk låter känslor styra istället sitt tänkande istället för logik. vilket är fealkaktigt.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

JTarnstrom skrev:Jaha, Mr T... Har du författat allt det där själv, eller?

Tärnström
Det kanske kommer ifrån någon pålitlig finsk källa? Från en riktig finsk man?

"Kimi har ju inte gjort ett enda fel under ett lopp. Det är materialet som brakat ihop."
Vad var det som fick däcket att punktvis braka ihop så att det liknade bromsplattor?
Om det skedde helt utan att Kimi gjorde ett misstag så kan man verkligen tala om otur...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ja, den där bromsplattan var nog självförvållad, men var den oundviklig i den situation som uppstod?
Hade alternativet varit en avåkning?
Var det inte i samband med en omkörning av en varvad det skedde?

Bortsett från det finns det väl inga skäl att larva sig. Gillar man inte det man läser kan man läsa något annat eller kommentera, som Anders gör frågetecken runt det som sägs.

Tärnström, vi är på ett forum nu och inte ens på framsidan av forza författas allt själv av skribenterna.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tala då om för mig vem som skriver i så fall! Allt skrivs av Forza-medlemmar. Däremot har vi naturligtvis inte alltid uppgifterna i första hand. Allt som oftast anger vi källa när så är fallet.

Eftersom Mr T har börjat posta urklipp från andra källor vore det väl bra om även han angav källa.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så länge han gör det på forumet och så länge de presenterar hans syn på det som sker så är det hans val.
Jag är helt övertygad om att du kan googla dig fram till uttalanden av Gary Anderson som lyder ganska precis som de översatts här, men det är din ensak att kolla upp i så fall om du inte tror dem.

Översittarfasoner klär dig inte ett dugg.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää, den enda som får vara översittare för Jari är Jari själv.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag förstår att ingen av er är man nog att ta er an mig en och en.
Användarens profilbild
eyesman

Inlägg av eyesman »

Det som intreserar mig är ,tänk om Björn hade bytt plats
med Kimi? Hade det varit en lika stor klappjakt...?
Användarens profilbild
fjong

Inlägg av fjong »

Det som intresserar mig är: varifrån kommer den här texten nu egentligen?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det står Mr T på posten i alla fall.
Har du inte google?
Hellstone

Inlägg av Hellstone »

fjong skrev:Det som intresserar mig är: varifrån kommer den här texten nu egentligen?
Jag har läst den texten i finlandssvenska Hufvudstadsbladet, undertecknat Fredrik af Petersen (fredagens nummer)

(Jag skrev visst först in det här i fel topic)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Ojdå, signerat Fredrik Af Petersens?
Då vet jag inte riktigt längre... hmm...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Där kan man feresten snacka om en kille som är kvalificerad Schumacher-hatare. Det lyser igenom rätt ordentligt hos af Petersens att han inte gillar Schumacher, samtidigt som han rätt ofta hyllar finska förare. Vet inte om gubben blitt gaggig, men inte håller hans rapporter samma, ofta träffsäkra, klass som förr? Desutom tyckte jag han inte var speciellt partisk förr utan mer neutral som en journalist borde/skall vara. Men det kanske beror på att man mest hörde hans rapporter på radiosporten när en svensk var i farten förr.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men han gillar väl Alesi har jag för mig och det förlåter väl allt? :D
Jag tycker att hans radiosportinslag fortfarande är bra, men hans skriftliga bidrag har en tendens att upprepa sig lite och, som sagt, lite väl partisk, även om han sagt en del berömmande ord om [Schumacher] också, åtminstone hans körförmåga. I övrigt verkar han inte ha så mycket över för varken honom eller hans lillebror. Det är lite som om jag skulle sköta rapporterandet. :o :D
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

AndersF1 skrev:Jo, men han gillar väl Alesi har jag för mig och det förlåter väl allt? :D
Allvarligt? Det har jag faktist missat... :o
Men i så fall, japp, det förlåter allt 8)
kari

Inlägg av kari »

eyesman skrev:Det som intreserar mig är ,tänk om Björn hade bytt plats
Frågan är inte relevant då talangfulla förare som Kimi får en förmögenhet för att köra och förare i Björnklass måste hitta förmögna sponsorer som är villiga att förlora sina slantar för,ja vad då!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

kari skrev:
Frågan är inte relevant då talangfulla förare som Kimi får en förmögenhet för att köra och förare i Björnklass måste hitta förmögna sponsorer som är villiga att förlora sina slantar för,ja vad då!
Jag märker att du inte skriver vad Kimi har talang för... han är väl den förare som kört sönder mest material hittills i år antar jag, så det har han talang för. Han levererar ju heller inga titlar till sin arbetsgivare. Klart överskattad förare med andra ord.

Kimi hade aldrig kommit till F1 om det inte var för att han var finne... nån borde kanske tipsa Wirdheim om att byta nationalitet till finne, då lär han få erbjudanden från F1-stall...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Geer

Inlägg av Geer »

Man blir lite förundrad när Brown, Todt och stora delar av F1 etablissemanget berömmer Kimi som en fantastisk Formel1 förare. Då är det tur att det finns skribenter som vet bättre. Helt klart är att någon gör bort sig offentligt, inte bara Kimi :)
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

geer
Man får inte ha för stora krav.
Geer

Inlägg av Geer »

PeppeF1 skrev:geer
På Brawn och Todt menar du ?
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Geer skrev:
PeppeF1 skrev:geer
På Brawn och Todt menar du ?
Fri tolkning. :o
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
kari skrev:
Jag märker att du inte skriver vad Kimi har talang för... han är väl den förare som kört sönder mest material hittills i år antar jag, så det har han talang för. Han levererar ju heller inga titlar till sin arbetsgivare. Klart överskattad förare med andra ord.

Kimi hade aldrig kommit till F1 om det inte var för att han var finne... nån borde kanske tipsa Wirdheim om att byta nationalitet till finne, då lär han få erbjudanden från F1-stall...
Har du läst det här?
http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb?News ... 013397.txt
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Geer skrev:Man blir lite förundrad när Brown, Todt och stora delar av F1 etablissemanget berömmer Kimi som en fantastisk Formel1 förare. Då är det tur att det finns skribenter som vet bättre. Helt klart är att någon gör bort sig offentligt, inte bara Kimi :)
Men större delar av F1-etablissemanget (är det OK att jag inte särskriver?) berömmer Schumi som ännu bättre trots att alla självutnämnda finska experter säger annorlunda?

Helt klart är att ännu fler än Kimi gör bort sig offentligt, men det är bara Kimi som exponeras över världen...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
EnzoF1 skrev:
kari skrev: Frågan är inte relevant då talangfulla förare som Kimi får en förmögenhet för att köra och förare i Björnklass måste hitta förmögna sponsorer som är villiga att förlora sina slantar för,ja vad då!

Har du läst det här?
http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb?News ... 013397.txt
På ett annat forum fäster du större tilltro till Irvines uttalande.

Som sagt, synd om Kimi att han inte har däck som håller för låsta hjul och hjulupphängningar som inte håller för abnorma vibrationer - han har ju bara otur!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jaså det räckte inte längre än så långt?
Nå, hur jag gjort fel nu för att driva fram det värsta ur dig igen?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jaså det räckte inte längre än så långt?
Nå, hur jag gjort fel nu för att driva fram det värsta ur dig igen?
Jari, säg nu inte att du tar mina inlägg som nåt personligt påhopp för då blir jag besviken...

Mina inlägg var absolut inte riktade som nåt personangrepp. (Ja inte mot nån skribent här då, Kimi räknas inte)

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror vi är inne på tredje eller fjärde topiken med Kimibashing igen. Jag menar, de flesta vet vad du tycker om honom och man skulle kunna tro att du trycker på samma gamla knappar av samma anledning som förr.
Hade du begränsat dig till missen Kimi gjorde i kvalet och drog slutsatser om hur loppet går pga missen, eller hur mycket troligare det blev att Alonso nu tar titeln hade jag inte sagt någonting.
Men du är inne på köra sönder bilen och fyllskallerykten igen och få av läsarna här tvivlar på syftena.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jag tror vi är inne på tredje eller fjärde topiken med Kimibashing igen. Jag menar, de flesta vet vad du tycker om honom och man skulle kunna tro att du trycker på samma gamla knappar av samma anledning som förr.
Hade du begränsat dig till missen Kimi gjorde i kvalet och drog slutsatser om hur loppet går pga missen, eller hur mycket troligare det blev att Alonso nu tar titeln hade jag inte sagt någonting.
Men du är inne på köra sönder bilen och fyllskallerykten igen och få av läsarna här tvivlar på syftena.
Ja men det är en sak, men du käner dig väl inte personlig påhoppad hoppas jag.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag gissar att det finns en anledning till att man skriver som man gör alltsom oftast.
Ja, möjligen tar jag en del väl personligt och nej, jag tror inte du kan förebrå mig.