Är Ferrarin snabb?
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön maj 22, 2005 22:46
- Ort: Lkpg
Är Ferrarin snabb?
Ferrari har problem... är det verkligen "bara" däcken?
Tycker att de harvat för länge på mittfältet för att jag ska köpa att det är Bridgestone som tar fram fel gummi varje helg.
Så, är bilen snabb? På Imola gick det bra, eller hade Renault (som var de enda med riktig fart) kört slut däcken på samma sätt som i Monaco?
Att Schumi sätter några kanontider mitt i varje lopp när han har lite soppa och får fria varv är ju iofs ett tecken. Men är det däcken som börjar fungera eller är det oekonomisk fullsatsning för att hålla skenet uppe?
Tycker att de harvat för länge på mittfältet för att jag ska köpa att det är Bridgestone som tar fram fel gummi varje helg.
Så, är bilen snabb? På Imola gick det bra, eller hade Renault (som var de enda med riktig fart) kört slut däcken på samma sätt som i Monaco?
Att Schumi sätter några kanontider mitt i varje lopp när han har lite soppa och får fria varv är ju iofs ett tecken. Men är det däcken som börjar fungera eller är det oekonomisk fullsatsning för att hålla skenet uppe?
/Kristian
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
En sak är säker. Kimi vinner imorgon och Quick-Nick blir tvåa.
Jag tror inte att Bridgestone och Ferrari har lyckats ta fram ett däck som klarar av att vara bra under ett helt lopp. Ferrarin är alltid sämre vid kvalen och under början av loppen för att senare under loppet kunna prestera riktigt bra tider. Var inte orolig Ferrari kommer att vinna lopp i år. Det kommer bara ta ett tag till.
Tills dess får vi njuta av att andra än Ferrari kan vinna i F1.
Jag tror inte att Bridgestone och Ferrari har lyckats ta fram ett däck som klarar av att vara bra under ett helt lopp. Ferrarin är alltid sämre vid kvalen och under början av loppen för att senare under loppet kunna prestera riktigt bra tider. Var inte orolig Ferrari kommer att vinna lopp i år. Det kommer bara ta ett tag till.
Tills dess får vi njuta av att andra än Ferrari kan vinna i F1.
-Red Bull Racing
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Re: Är Ferrarin snabb?
MS satte ju snabbaste varv med mycket bensin i tanken, dvs betydligt mer än halv tank. Kimi som jämförelse var ju mer eller mindre tom, så svaret på frågan är att det är däcken som är kassa, bilen verkar fungera mycket bra.Kristian Larsson skrev:Ferrari har problem... är det verkligen "bara" däcken?
Tycker att de harvat för länge på mittfältet för att jag ska köpa att det är Bridgestone som tar fram fel gummi varje helg.
Så, är bilen snabb? På Imola gick det bra, eller hade Renault (som var de enda med riktig fart) kört slut däcken på samma sätt som i Monaco?
Att Schumi sätter några kanontider mitt i varje lopp när han har lite soppa och får fria varv är ju iofs ett tecken. Men är det däcken som börjar fungera eller är det oekonomisk fullsatsning för att hålla skenet uppe?
Jag tror inte de kan ändra "gummikonstruktion" bara så där, det tar nog lite mer tid än bara nån vecka. Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Flera av förarna på Michelin har väl sagt något i stil med att Ferrarin på Michelindäck skulle vinna lätt i år. Tror Dupasquier sagt ngt liknande också.
Jag tror på det. Däcken är det som bromsar Ferrari, bilen är det inga fel på ... tyvärr.
Jag tror på det. Däcken är det som bromsar Ferrari, bilen är det inga fel på ... tyvärr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag tror inte att det är några större fel på Ferrarin och jag tror heller inte att det är några större fel på däcken; problemet är att det tar ett tag innan däcken "kommer igång".
Däremot så kan man väl inte säga om det beror på däckens konstruktion, hur Ferrarin utnyttjar däcken eller en kombination av de båda; det finns ju lite dåligt med referensmaterial i form av andra stall som kör på de här däcken. Minardi och Jordan duger ju liksom inte som jämförelsematerial eftersom de är dåliga rakt igenom...
Vad vi vet däremot är att Ferrari/Bridgestone är snabba en bit in i loppen, när däcken har börjat "komma igång".
Däremot så kan man väl inte säga om det beror på däckens konstruktion, hur Ferrarin utnyttjar däcken eller en kombination av de båda; det finns ju lite dåligt med referensmaterial i form av andra stall som kör på de här däcken. Minardi och Jordan duger ju liksom inte som jämförelsematerial eftersom de är dåliga rakt igenom...
Vad vi vet däremot är att Ferrari/Bridgestone är snabba en bit in i loppen, när däcken har börjat "komma igång".
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror att Schumacher kan bli farlig i morgon. Om bilen går som den gick i Monaco när den gick som bäst då kan han mycket väl komma mot mitten av loppet. Gissar på att han kommer att göra ett relativt sent stopp för att kunna ligga ute och göra snabba varv medan de andra är fulltankade.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jisses, hur många hundra procent har de tekniska problemen ökat med i år i Ferraribilen?
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Att de tappat så mycket mark i början på året gör att Schumi i alla fall i vissa lägen börjar överköra den men det viktigaste för mig som håller på ett annat stall är att med eller utan fel på däcken har bilen visat starka tendenser på att även slita på dem mer än nödvändigt.
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Att de tappat så mycket mark i början på året gör att Schumi i alla fall i vissa lägen börjar överköra den men det viktigaste för mig som håller på ett annat stall är att med eller utan fel på däcken har bilen visat starka tendenser på att även slita på dem mer än nödvändigt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
F2005 är ju den första Ferrarin som Aldo Costa har haft huvudansvaret för medan Rory Byrne antagit en roll mer i bakgunden. Säkert har Byrne varit mycket involverad i F2005 liksom Costa varit delaktig i F2004 och tidigare skapelser, men faktum är ju att det ändock skett ett trendbrott i och med Costas övertagande.
Nu tror jag inte att det i praktiken är Costas fel, utan snarare ett strategiskt felaktigt beslut från Ferrari-ledningen att först satsa på en lätt modifierad fjolårsbil och att sedan stressa fram den nya bilen tidigare än planerat. Därav vissa tillförlitlighetsproblem. Det största enskilda problemet är förstås däcken men jag håller med om att man inte kan skylla på Bridgestone enbart. Ferrari har inte lyckats få bilen att arbeta tillräckligt bra med däcken heller.
Nu tror jag inte att det i praktiken är Costas fel, utan snarare ett strategiskt felaktigt beslut från Ferrari-ledningen att först satsa på en lätt modifierad fjolårsbil och att sedan stressa fram den nya bilen tidigare än planerat. Därav vissa tillförlitlighetsproblem. Det största enskilda problemet är förstås däcken men jag håller med om att man inte kan skylla på Bridgestone enbart. Ferrari har inte lyckats få bilen att arbeta tillräckligt bra med däcken heller.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som tur är är du ganska ensam om att tro det...Jari skrev:Jisses, hur många hundra procent har de tekniska problemen ökat med i år i Ferraribilen?
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Och som svar på din första fråga så svarar jag: 10%
Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan. Om det beror på föraren eller bilen är ju svårt att säga.
Du får sura hur mycket du vill, men att F2005 med Schumi bakom spakarna kommer att sluta före Kimi i mästerskaper tycker jag det råder ganska lite tvivel om. Om det räcker för att ta sig om Alonso får vi dock se... men huvudsaken är ju att Kimi få pisk för jag sliter mitt hår över att se den träbocken på presskonferenserna...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Synd att det körs både före och efter mitten av loppet också då.EnzoF1 skrev: Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan.
Tur då att du de senaste helgerna jobbat arslet av dig och tvingats se loppen bandade så du kunnat spola över Kimis uttalanden på presskonferenserna.EnzoF1 skrev:men huvudsaken är ju att Kimi få pisk för jag sliter mitt hår över att se den träbocken på presskonferenserna...
Senast redigerad av PeppeF1 den sön maj 29, 2005 00:22, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Precis, vilket är Ferraris problem i år i ett nötskal. Bilen är det inga fel på.Kuopio skrev:Det räcker inte att brosten däcken har grepp för några varv mitt i loppet där toppförarna redan har dragit ifrån med 25-30sekunder...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Eftersom Schumi inte brutit något lopp pga tekniska problem 2004, 2003 eller 2002 så ger snabb matte från 0 brutna till en bruten 100%, inte 10%. Med två brutna för att få en ny motor till Monaco skulle man till och med kunna argumentera för 200%, men så var ju matte inte heller din starka sida.EnzoF1 skrev:Som tur är är du ganska ensam om att tro det...Jari skrev:Jisses, hur många hundra procent har de tekniska problemen ökat med i år i Ferraribilen?
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Och som svar på din första fråga så svarar jag: 10%
Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan. Om det beror på föraren eller bilen är ju svårt att säga.
Du får sura hur mycket du vill, men att F2005 med Schumi bakom spakarna kommer att sluta före Kimi i mästerskaper tycker jag det råder ganska lite tvivel om. Om det räcker för att ta sig om Alonso får vi dock se... men huvudsaken är ju att Kimi få pisk för jag sliter mitt hår över att se den träbocken på presskonferenserna...
Man får inga poäng för snabbaste varv och för att Schumi har ett i år, gör honom inte till mannen att slå. Det är först över linjen som gäller och där finns det fyra killar i år som varit bättre. Det tvivlas nog mer än från mitt håll om Schumis chanser i årets VM och jag ser fram emot att få se dig lika korthårig som mig till hösten eftersom Kimi kommer sitta med vid majoriteten av årets presskonferenser.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 162
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33
Inte din heller tydligenJari skrev:Eftersom Schumi inte brutit något lopp pga tekniska problem 2004, 2003 eller 2002 så ger snabb matte från 0 brutna till en bruten 100%, inte 10%. Med två brutna för att få en ny motor till Monaco skulle man till och med kunna argumentera för 200%, men så var ju matte inte heller din starka sida.
En hundraprocentig ökning från 0 blir inte 1.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
%=1/100
100%=100*0.01=1
100% ökning betyder alltså att man ökar något med 100% och eftersom man börjar med 100% så blir det 100%+100%=2 den faktor som man multiplicerar ursprungsvärdet med. 0*2=0
Hur fick du godkänt gymnasiebetyg i matte, Jari?
(Enzo behöver inte svara eftersom vi alla vet vad du har för lösning på den gåtan...)
100%=100*0.01=1
100% ökning betyder alltså att man ökar något med 100% och eftersom man börjar med 100% så blir det 100%+100%=2 den faktor som man multiplicerar ursprungsvärdet med. 0*2=0
Hur fick du godkänt gymnasiebetyg i matte, Jari?
(Enzo behöver inte svara eftersom vi alla vet vad du har för lösning på den gåtan...)
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
AF1, jasså du är också uppe mitt i natten precis som jag
Jag tror också att det är däcken det hänger på, jag kan inte tro att Ferrari skulle ha blivit så mycket kassare i år jämfört med förra eller rättare sagt så tror jag inte att de andra kan ha tagit in så mycket tid genom att enbart jobba med bilen och få den snabbare, utan det är Michelin(i kombination med bra bil självklart)so verkligen har träffat rätt när det gäller gummiblandningar.
Precis som någon skrev(och jag själv nån annanstans), det spelar ingen roll om Schumi är snabb den sista delen av loppet, eftersom han har helt enkelt förlorat för mycket tid i början av loppet....
FÖr att schumi ska ha en bra chans att ta hem segern i loppen så bör han kvala topp sex....Då har han en mycket bra chans att hänga med i toppen och skulle troligen vinna loppen, men tia håller inte tyvärr...det är FÖR MÅNGA ATT KÖRA OM .....
Han kommer att vinna förr eller senare, men mästerskapet blir nog tufft i år om ingen bryter benet eller något liknande...
Jag tror också att det är däcken det hänger på, jag kan inte tro att Ferrari skulle ha blivit så mycket kassare i år jämfört med förra eller rättare sagt så tror jag inte att de andra kan ha tagit in så mycket tid genom att enbart jobba med bilen och få den snabbare, utan det är Michelin(i kombination med bra bil självklart)so verkligen har träffat rätt när det gäller gummiblandningar.
Precis som någon skrev(och jag själv nån annanstans), det spelar ingen roll om Schumi är snabb den sista delen av loppet, eftersom han har helt enkelt förlorat för mycket tid i början av loppet....
FÖr att schumi ska ha en bra chans att ta hem segern i loppen så bör han kvala topp sex....Då har han en mycket bra chans att hänga med i toppen och skulle troligen vinna loppen, men tia håller inte tyvärr...det är FÖR MÅNGA ATT KÖRA OM .....
Han kommer att vinna förr eller senare, men mästerskapet blir nog tufft i år om ingen bryter benet eller något liknande...
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
Jade du varit med ett tag hade du vetat att det var precis så här som Jari och en del andra finnpajsare skrivit sedan Internets födelse. Det har varit inlägg i allt från stilen:
"Kimi hade mer bensin i tanken och var egentligen snabbare..."
EnzoF1:Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet
"McLaren hade sämre däck..."
EnzoF1:svaret på frågan är att det är däcken som är kassa
"McLaren är egentligen den snabbaste bilen"
EnzoF1:Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan
Börjar du bli en finnpajsare månne?
"Kimi hade mer bensin i tanken och var egentligen snabbare..."
EnzoF1:Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet
"McLaren hade sämre däck..."
EnzoF1:svaret på frågan är att det är däcken som är kassa
"McLaren är egentligen den snabbaste bilen"
EnzoF1:Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan
Börjar du bli en finnpajsare månne?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Noll är ingenting och 1 är hundra procent mer. 1 är egentligen oändligt mycket mer än ingenting, men oavsett hur mycket mer det är kan det inte vara mer än 100%.Razor skrev:Jari, vad är 100% av 0?
Senast redigerad av Jari den tor jun 02, 2005 15:27, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tvivlar inte på din matte, men varför frågar du inte vart Enzo fick sina 10% nånstans medan du håller på?AndersF1 skrev:%=1/100
100%=100*0.01=1
100% ökning betyder alltså att man ökar något med 100% och eftersom man börjar med 100% så blir det 100%+100%=2 den faktor som man multiplicerar ursprungsvärdet med. 0*2=0
Hur fick du godkänt gymnasiebetyg i matte, Jari?
(Enzo behöver inte svara eftersom vi alla vet vad du har för lösning på den gåtan...)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det är nog tur för Ferrari att de inte skrivit på det där test avtalet för de kommer behöva alla testbil tillsammans med bridgestone som de kan få, jag undrar dock hur länge personalen i Ferrari kan känna sig motiverad att utveckla bilen när de vet att däcken ändå inte gererar det grepp som de behöver.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Börjar??? Jag har varit det i 37 år...Kuopio skrev:Jade du varit med ett tag hade du vetat att det var precis så här som Jari och en del andra finnpajsare skrivit sedan Internets födelse. Det har varit inlägg i allt från stilen:
"Kimi hade mer bensin i tanken och var egentligen snabbare..."
EnzoF1:Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet
"McLaren hade sämre däck..."
EnzoF1:svaret på frågan är att det är däcken som är kassa
"McLaren är egentligen den snabbaste bilen"
EnzoF1:Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan
Börjar du bli en finnpajsare månne?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det är säkert fler en jag som undrar varför Ferrari tappat till dom andra teamen i år. Naturligtvis beror det på däcken, men tydligen inte enbart.
Ferrari technical director Ross Brawn has admitted that the team’s slump in form this season is partly due to deficiencies with its F2005 chassis and not simply to inferior Bridgestone tyres.
“We haven’t yet exceeded the performance of last year’s car, but from what we understand, other teams may be at last year’s levels.
“The changes this year were so massive that it was difficult to regain what we lost.”
Ferrari technical director Ross Brawn has admitted that the team’s slump in form this season is partly due to deficiencies with its F2005 chassis and not simply to inferior Bridgestone tyres.
“We haven’t yet exceeded the performance of last year’s car, but from what we understand, other teams may be at last year’s levels.
“The changes this year were so massive that it was difficult to regain what we lost.”