Är Ferrarin snabb?

Kungaklassen av motorsport...
Kristian Larsson
Inlägg: 32
Blev medlem: sön maj 22, 2005 22:46
Ort: Lkpg

Är Ferrarin snabb?

Inlägg av Kristian Larsson »

Ferrari har problem... är det verkligen "bara" däcken?
Tycker att de harvat för länge på mittfältet för att jag ska köpa att det är Bridgestone som tar fram fel gummi varje helg.
Så, är bilen snabb? På Imola gick det bra, eller hade Renault (som var de enda med riktig fart) kört slut däcken på samma sätt som i Monaco?
Att Schumi sätter några kanontider mitt i varje lopp när han har lite soppa och får fria varv är ju iofs ett tecken. Men är det däcken som börjar fungera eller är det oekonomisk fullsatsning för att hålla skenet uppe?
/Kristian
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 290
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Freddan »

En sak är säker. Kimi vinner imorgon och Quick-Nick blir tvåa.
Jag tror inte att Bridgestone och Ferrari har lyckats ta fram ett däck som klarar av att vara bra under ett helt lopp. Ferrarin är alltid sämre vid kvalen och under början av loppen för att senare under loppet kunna prestera riktigt bra tider. Var inte orolig Ferrari kommer att vinna lopp i år. Det kommer bara ta ett tag till.

Tills dess får vi njuta av att andra än Ferrari kan vinna i F1.
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Re: Är Ferrarin snabb?

Inlägg av EnzoF1 »

Kristian Larsson skrev:Ferrari har problem... är det verkligen "bara" däcken?
Tycker att de harvat för länge på mittfältet för att jag ska köpa att det är Bridgestone som tar fram fel gummi varje helg.
Så, är bilen snabb? På Imola gick det bra, eller hade Renault (som var de enda med riktig fart) kört slut däcken på samma sätt som i Monaco?
Att Schumi sätter några kanontider mitt i varje lopp när han har lite soppa och får fria varv är ju iofs ett tecken. Men är det däcken som börjar fungera eller är det oekonomisk fullsatsning för att hålla skenet uppe?
MS satte ju snabbaste varv med mycket bensin i tanken, dvs betydligt mer än halv tank. Kimi som jämförelse var ju mer eller mindre tom, så svaret på frågan är att det är däcken som är kassa, bilen verkar fungera mycket bra.

Jag tror inte de kan ändra "gummikonstruktion" bara så där, det tar nog lite mer tid än bara nån vecka. Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Flera av förarna på Michelin har väl sagt något i stil med att Ferrarin på Michelindäck skulle vinna lätt i år. Tror Dupasquier sagt ngt liknande också.
Jag tror på det. Däcken är det som bromsar Ferrari, bilen är det inga fel på ... tyvärr.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jag tror inte att det är några större fel på Ferrarin och jag tror heller inte att det är några större fel på däcken; problemet är att det tar ett tag innan däcken "kommer igång".
Däremot så kan man väl inte säga om det beror på däckens konstruktion, hur Ferrarin utnyttjar däcken eller en kombination av de båda; det finns ju lite dåligt med referensmaterial i form av andra stall som kör på de här däcken. Minardi och Jordan duger ju liksom inte som jämförelsematerial eftersom de är dåliga rakt igenom...

Vad vi vet däremot är att Ferrari/Bridgestone är snabba en bit in i loppen, när däcken har börjat "komma igång".
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tror att Schumacher kan bli farlig i morgon. Om bilen går som den gick i Monaco när den gick som bäst då kan han mycket väl komma mot mitten av loppet. Gissar på att han kommer att göra ett relativt sent stopp för att kunna ligga ute och göra snabba varv medan de andra är fulltankade.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jisses, hur många hundra procent har de tekniska problemen ökat med i år i Ferraribilen?
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Att de tappat så mycket mark i början på året gör att Schumi i alla fall i vissa lägen börjar överköra den men det viktigaste för mig som håller på ett annat stall är att med eller utan fel på däcken har bilen visat starka tendenser på att även slita på dem mer än nödvändigt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Nej nu är det dags att ta årets första seger för Schumi på hemmaplan. Han har bara legat och mörkat.
Ferrari.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

F2005 är ju den första Ferrarin som Aldo Costa har haft huvudansvaret för medan Rory Byrne antagit en roll mer i bakgunden. Säkert har Byrne varit mycket involverad i F2005 liksom Costa varit delaktig i F2004 och tidigare skapelser, men faktum är ju att det ändock skett ett trendbrott i och med Costas övertagande.

Nu tror jag inte att det i praktiken är Costas fel, utan snarare ett strategiskt felaktigt beslut från Ferrari-ledningen att först satsa på en lätt modifierad fjolårsbil och att sedan stressa fram den nya bilen tidigare än planerat. Därav vissa tillförlitlighetsproblem. Det största enskilda problemet är förstås däcken men jag håller med om att man inte kan skylla på Bridgestone enbart. Ferrari har inte lyckats få bilen att arbeta tillräckligt bra med däcken heller.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jisses, hur många hundra procent har de tekniska problemen ökat med i år i Ferraribilen?
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Som tur är är du ganska ensam om att tro det...

Och som svar på din första fråga så svarar jag: 10%

Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan. Om det beror på föraren eller bilen är ju svårt att säga.

Du får sura hur mycket du vill, men att F2005 med Schumi bakom spakarna kommer att sluta före Kimi i mästerskaper tycker jag det råder ganska lite tvivel om. Om det räcker för att ta sig om Alonso får vi dock se... men huvudsaken är ju att Kimi få pisk för jag sliter mitt hår över att se den träbocken på presskonferenserna...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Det räcker inte att brosten däcken har grepp för några varv mitt i loppet där toppförarna redan har dragit ifrån med 25-30sekunder...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev: Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan.
Synd att det körs både före och efter mitten av loppet också då.
EnzoF1 skrev:men huvudsaken är ju att Kimi få pisk för jag sliter mitt hår över att se den träbocken på presskonferenserna...
Tur då att du de senaste helgerna jobbat arslet av dig och tvingats se loppen bandade så du kunnat spola över Kimis uttalanden på presskonferenserna.
Senast redigerad av PeppeF1 den sön maj 29, 2005 00:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kuopio skrev:Det räcker inte att brosten däcken har grepp för några varv mitt i loppet där toppförarna redan har dragit ifrån med 25-30sekunder...
Precis, vilket är Ferraris problem i år i ett nötskal. Bilen är det inga fel på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:
Jari skrev:Jisses, hur många hundra procent har de tekniska problemen ökat med i år i Ferraribilen?
Det finns potential i F2005, men att den är ett ofärdigt hafsbygge jämfört med tidigare modeller tycker jag det råder ganska lite tvivel om.
Som tur är är du ganska ensam om att tro det...

Och som svar på din första fråga så svarar jag: 10%

Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan. Om det beror på föraren eller bilen är ju svårt att säga.

Du får sura hur mycket du vill, men att F2005 med Schumi bakom spakarna kommer att sluta före Kimi i mästerskaper tycker jag det råder ganska lite tvivel om. Om det räcker för att ta sig om Alonso får vi dock se... men huvudsaken är ju att Kimi få pisk för jag sliter mitt hår över att se den träbocken på presskonferenserna...
Eftersom Schumi inte brutit något lopp pga tekniska problem 2004, 2003 eller 2002 så ger snabb matte från 0 brutna till en bruten 100%, inte 10%. Med två brutna för att få en ny motor till Monaco skulle man till och med kunna argumentera för 200%, men så var ju matte inte heller din starka sida.

Man får inga poäng för snabbaste varv och för att Schumi har ett i år, gör honom inte till mannen att slå. Det är först över linjen som gäller och där finns det fyra killar i år som varit bättre. Det tvivlas nog mer än från mitt håll om Schumis chanser i årets VM och jag ser fram emot att få se dig lika korthårig som mig till hösten eftersom Kimi kommer sitta med vid majoriteten av årets presskonferenser. :up:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Tiresias
Inlägg: 162
Blev medlem: ons maj 04, 2005 19:33

Inlägg av Tiresias »

Jari skrev:Eftersom Schumi inte brutit något lopp pga tekniska problem 2004, 2003 eller 2002 så ger snabb matte från 0 brutna till en bruten 100%, inte 10%. Med två brutna för att få en ny motor till Monaco skulle man till och med kunna argumentera för 200%, men så var ju matte inte heller din starka sida.
Inte din heller tydligen 8)
En hundraprocentig ökning från 0 blir inte 1.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jaså?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari, vad är 100% av 0?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

%=1/100
100%=100*0.01=1
100% ökning betyder alltså att man ökar något med 100% och eftersom man börjar med 100% så blir det 100%+100%=2 den faktor som man multiplicerar ursprungsvärdet med. 0*2=0
Hur fick du godkänt gymnasiebetyg i matte, Jari? ;)

(Enzo behöver inte svara eftersom vi alla vet vad du har för lösning på den gåtan...)
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

AF1, jasså du är också uppe mitt i natten precis som jag :)

Jag tror också att det är däcken det hänger på, jag kan inte tro att Ferrari skulle ha blivit så mycket kassare i år jämfört med förra eller rättare sagt så tror jag inte att de andra kan ha tagit in så mycket tid genom att enbart jobba med bilen och få den snabbare, utan det är Michelin(i kombination med bra bil självklart)so verkligen har träffat rätt när det gäller gummiblandningar.

Precis som någon skrev(och jag själv nån annanstans), det spelar ingen roll om Schumi är snabb den sista delen av loppet, eftersom han har helt enkelt förlorat för mycket tid i början av loppet....
FÖr att schumi ska ha en bra chans att ta hem segern i loppen så bör han kvala topp sex....Då har han en mycket bra chans att hänga med i toppen och skulle troligen vinna loppen, men tia håller inte tyvärr...det är FÖR MÅNGA ATT KÖRA OM .....

Han kommer att vinna förr eller senare, men mästerskapet blir nog tufft i år om ingen bryter benet eller något liknande...
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Jade du varit med ett tag hade du vetat att det var precis så här som Jari och en del andra finnpajsare skrivit sedan Internets födelse. Det har varit inlägg i allt från stilen:


"Kimi hade mer bensin i tanken och var egentligen snabbare..."
EnzoF1:Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet

"McLaren hade sämre däck..."
EnzoF1:svaret på frågan är att det är däcken som är kassa

"McLaren är egentligen den snabbaste bilen"
EnzoF1:Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan



Börjar du bli en finnpajsare månne? :aha:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Jari, vad är 100% av 0?
Noll är ingenting och 1 är hundra procent mer. 1 är egentligen oändligt mycket mer än ingenting, men oavsett hur mycket mer det är kan det inte vara mer än 100%.
Senast redigerad av Jari den tor jun 02, 2005 15:27, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

AndersF1 skrev:%=1/100
100%=100*0.01=1
100% ökning betyder alltså att man ökar något med 100% och eftersom man börjar med 100% så blir det 100%+100%=2 den faktor som man multiplicerar ursprungsvärdet med. 0*2=0
Hur fick du godkänt gymnasiebetyg i matte, Jari? ;)

(Enzo behöver inte svara eftersom vi alla vet vad du har för lösning på den gåtan...)
Jag tvivlar inte på din matte, men varför frågar du inte vart Enzo fick sina 10% nånstans medan du håller på?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Dels gjorde inte Enzo sig direkt lustig över någons mattekunskaper, den här gången, och dels uppfattade jag hans 10% som en liten pik åt någons uträkning i samband med en pedofil-diskussion. Men det kanske var allvarligt menat och då kan jag nog undra var de 10% kom ifrån?
Användarens profilbild
Lövet
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
Ort: Skåneland

Inlägg av Lövet »

Så, om Enzo har tur, så kommer Schumi utan tvivel att kapa åt sig. "snabbastmittiloppet"-pokalen i år :P
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Razor skrev:Jari, vad är 100% av 0?
Noll är ingenting och 1 är hundra procent mer.
Nej, läs AF1:s inlägg... det som du svarade på genom att säga att du inte betvivlade hans matematik.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Pluppaz
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Pluppaz »

Jari skrev:
Razor skrev:Jari, vad är 100% av 0?
Noll är ingenting och 1 är hundra procent mer.



LMAO :up:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det är nog tur för Ferrari att de inte skrivit på det där test avtalet för de kommer behöva alla testbil tillsammans med bridgestone som de kan få, jag undrar dock hur länge personalen i Ferrari kan känna sig motiverad att utveckla bilen när de vet att däcken ändå inte gererar det grepp som de behöver.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Kuopio skrev:Jade du varit med ett tag hade du vetat att det var precis så här som Jari och en del andra finnpajsare skrivit sedan Internets födelse. Det har varit inlägg i allt från stilen:


"Kimi hade mer bensin i tanken och var egentligen snabbare..."
EnzoF1:Nu verkar de iofs vara på G. [Schumacher] verkar iofs fullastad i detta kval och kommer att bli att räkna med i loppet

"McLaren hade sämre däck..."
EnzoF1:svaret på frågan är att det är däcken som är kassa

"McLaren är egentligen den snabbaste bilen"
EnzoF1:Vad som står utom tvivel är att F2005 mitt i loppen är det snabbaste ekipaget på banan



Börjar du bli en finnpajsare månne? :aha:
Börjar??? Jag har varit det i 37 år...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Det är säkert fler en jag som undrar varför Ferrari tappat till dom andra teamen i år. Naturligtvis beror det på däcken, men tydligen inte enbart.

Ferrari technical director Ross Brawn has admitted that the team’s slump in form this season is partly due to deficiencies with its F2005 chassis and not simply to inferior Bridgestone tyres.

“We haven’t yet exceeded the performance of last year’s car, but from what we understand, other teams may be at last year’s levels.

“The changes this year were so massive that it was difficult to regain what we lost.”