Regeln, som är dum, förbjuder order som är till för att förändra utgången av ett lopp.minna skrev:Jag är också för att tillåta stallorder men det jag menar är att om man lägger upp taktik och strategi före ett lopp, så ska det kallas för just det, däremot om man under ett lopp styr en förare med radiokommunikation faller det under icke tillåten stallorderJTarnstrom skrev:Att kalla det för strategi i stället för order är ju bara att kringgå reglerna. Jag tar det för sannolikt att det i praktiken handlade om stallorder. Montoya drog ned på tempot och lät Kimi passera. Jag har inget problem med det. Jag tycker att det är fånigt att försöka förbjuda stallorder, något som har varit en del av sporten sedan begynnelsen. Jag ser inget osportsligt med det. Att Kimi har fördel av stallorder beror ju på att han har tävlat till sig den positionen i stallet genom att vara betydligt bättre än Montoya under den första halvan av säsongen. Vad jag inte gillar är hyckleriet runt stallorder. De finns, kommer alltid att finnas, och kommer aldrig att kunna förbjudas.
Tärnström
Så då är alla scenarion beskrivna här förbjudna. Om stallet och/eller förarna innan start kommer överens om att den som är först in i kurvan i starten ska få vinna är det en instruktion som påverkar utgången av loppet och ska vara förbjuden.
Om ett stall innan starten bestämmer att Förare A ska släppa förbi Förare B för att B är på en trestoppare och A är på en tvåstoppare är det också enligt regelns definition förbjudet.
FIA:s regel säger inget om att det endast är order som kommer från stall över radion till förare, under loppets gång som är förbjudet. Regeln gör inte den distinktionen - och skulle i mina ögon vara om möjligt ännu dummare om den gjorde det.
Så vad McLaren gjorde igår t.ex. är enligt en strikt definition förbjudet.
Problemet är väl bara att det är svårt att leda i 100%:iga bevis, och ingen skulle acceptera en fällande dom från FIA om det.
Men stallorder var det - teamstrategi var det - stalltaktik var det - och alla är de rod som beskriver samma sak och som FIA vill förbjuda men ändå inte. Ett spel för galleriet för att rädda ansiktet efter A1 2002