Kan du översätta den här texten av Razor från det här loppet:
Och den här:Inte Montoyas dag det här direkt... först tvingas han släppa sin ledning till finnpajsarn
Denns glömde prisutdelningen då han var upptagen med annat.LuckyStrike1 skrev:Är det någon som för övrigt vet varför McLaren inte hade någon representant med på pallen idag för att ta emot konstruktörspriset?
Kimi var vad jag kunde se ensam där uppe. Kan inte sådant ge böter i Bernies perfekta drömvärld där inga avsteg får ske?
Eller att ni av någon anledning skriver en tillrättalagd åsikt som ni alldeles uppenbart inte har, att döma av allt annat ni skrivit om Kimi - jag blir inte förvånad för varken eller.LuckyStrike1 skrev:
Om du ska göra som Cheever började med idag: kreativ läsning mellan raderna för att hitta åsikter jag eller Razor inte gett uttryck för, så kan ni väl göra det. Men bli inte förvånade om vi i så fall faktiskt talar om vad vi anser ....
Anders: dina inlägg om Schumacher påminner för övrigt ganska mycket om vissas negativa inlägg om Kimi. Så det är lite som att kasta sten i glashus
Kimi såg lite förvånad ut när han fick två priser och hade även lite svårt att få med sig allt glas när han naturligtvis inte ville släppa ifrån sig alkoholen...LuckyStrike1 skrev:Är det någon som för övrigt vet varför McLaren inte hade någon representant med på pallen idag för att ta emot konstruktörspriset?
Kimi var vad jag kunde se ensam där uppe. Kan inte sådant ge böter i Bernies perfekta drömvärld där inga avsteg får ske?
Jag har inte kommit igång än bara - vänta baraAndersF1 skrev:Undrar förresten varför inte Alonso verkar ha drabbats av samma idoldyrkan och åtföljande bashing som [Schumacher], Räkan och Montoya?
Ja, det är ju svårt att veta utan blir mest gissningar som är mer eller mindré kvalificerade. Jag är av den åsikten att Alonso som förare är klart bättre än Kimi - lite grann som Mika och Schumacher. Mika kaske var något snabbare över ett varv, men Schumacher var den mest kompletta och snabba föraren totalt sett av de två.Jag tycker inte att Alonso är lika snabb som Kimi, vilket förstås är en ren gissning, men däremot ger han av någon anledning ett intelligentare och mer balanserat intryck. Men några missar har även han lyckats med, som Interlagos när hans nuvarande stallkompis fick en rejält uppkörd.
Tja, jag råkar ju vara en av de som har Villeneuve som en klra favorit och t.o.m. tycker han är undervärderad. Så där ska jag kanske bara vara tyst ...Fisi och Ville är förresten två andra förare som drabbats hårt av blind idoldyrkan och bashing. I Fisis fall är det mest obegripligt av allt, hur tusan han kan ha så många tilllbedjande fans över hela världen? Klar Alesi-klass, med skillnaden att Alesi har en kul körstil och även haft toppstallens förtroende.
Ralf har däremot mest drabbats av bashing, utan fans - ren avsky.
Inte ens Ron gillar en uppkörd seger!Pepparkvarnen skrev:Varför såg inte Ron Dennis glad ut när Kimi passerade mållinjen?
Skulle va kul att se vad Ville kunde prestera i en konkurrens-kraftig bil i ett mästerskap utan handikapp-anpassade bilar.AndersF1 skrev:Men ibland är Villes överskattning tillfälligt förlåten:
Fisi skulle behöva ta privatlektioner - övning ger färdighet.
Ombordbilder? Du fick ju se Kimis hjälm en gång genom Eau Rouge, det räcker väl?JTarnstrom skrev:Var är ombordbilderna?
Det finns en väsentlig skillnad mellan gårdagens lopp och Ferraris fars i Österrike.EnzoF1 skrev:Det blev ett d-a hallabaloo när Ferrari gör liknande saker då det dessutom var tillåtet
ANFRAN skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan gårdagens lopp och Ferraris fars i Österrike.EnzoF1 skrev:Det blev ett d-a hallabaloo när Ferrari gör liknande saker då det dessutom var tillåtet
Loppet på A1-Ring var den sjätte tävlingen 2002.
Schumacher hade en överlägsen VM-ledning.
Barrichello hade haft en skitkass start på säsongen.
Montoya var Ferraris största hot.
Om Barrichello hade fått vinna före Schumacher skulle Schumacher haft 50 poäng i förarmästerskapet, Montoya 27.
Scenariot var perfekt för Ferrari: Barrichello kunde vinna loppet och få tillbaka lite självförtroende samtidigt som Schumacher kunde dra ifrån Montoya ytterligare.
Men så kom det: "Let Michael pass for the championship".
Som om Schumachers VM-chanser stod och föll med fyra poäng i det loppet.
Ospykologiskt och onödigt och inte särskilt uppskattat.
Förstår du skillnaden?
Jag är också för att tillåta stallorder men det jag menar är att om man lägger upp taktik och strategi före ett lopp, så ska det kallas för just det, däremot om man under ett lopp styr en förare med radiokommunikation faller det under icke tillåten stallorderJTarnstrom skrev:Att kalla det för strategi i stället för order är ju bara att kringgå reglerna. Jag tar det för sannolikt att det i praktiken handlade om stallorder. Montoya drog ned på tempot och lät Kimi passera. Jag har inget problem med det. Jag tycker att det är fånigt att försöka förbjuda stallorder, något som har varit en del av sporten sedan begynnelsen. Jag ser inget osportsligt med det. Att Kimi har fördel av stallorder beror ju på att han har tävlat till sig den positionen i stallet genom att vara betydligt bättre än Montoya under den första halvan av säsongen. Vad jag inte gillar är hyckleriet runt stallorder. De finns, kommer alltid att finnas, och kommer aldrig att kunna förbjudas.
Tärnström
Men den allra väsentligaste skillnaden var att det då var tillåtet. Idag är det förbjudet!ANFRAN skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan gårdagens lopp och Ferraris fars i Österrike.EnzoF1 skrev:Det blev ett d-a hallabaloo när Ferrari gör liknande saker då det dessutom var tillåtet
Loppet på A1-Ring var den sjätte tävlingen 2002.
Schumacher hade en överlägsen VM-ledning.
Barrichello hade haft en skitkass start på säsongen.
Montoya var Ferraris största hot.
Om Barrichello hade fått vinna före Schumacher skulle Schumacher haft 50 poäng i förarmästerskapet, Montoya 27.
Scenariot var perfekt för Ferrari: Barrichello kunde vinna loppet och få tillbaka lite självförtroende samtidigt som Schumacher kunde dra ifrån Montoya ytterligare.
Men så kom det: "Let Michael pass for the championship".
Som om Schumachers VM-chanser stod och föll med fyra poäng i det loppet.
Ospykologiskt och onödigt och inte särskilt uppskattat.
Förstår du skillnaden?
Ja, men så säger väl inte reglerna?minna skrev:Jag är också för att tillåta stallorder men det jag menar är att om man lägger upp taktik och strategi före ett lopp, så ska det kallas för just det, däremot om man under ett lopp styr en förare med radiokommunikation faller det under icke tillåten stallorderJTarnstrom skrev:Att kalla det för strategi i stället för order är ju bara att kringgå reglerna. Jag tar det för sannolikt att det i praktiken handlade om stallorder. Montoya drog ned på tempot och lät Kimi passera. Jag har inget problem med det. Jag tycker att det är fånigt att försöka förbjuda stallorder, något som har varit en del av sporten sedan begynnelsen. Jag ser inget osportsligt med det. Att Kimi har fördel av stallorder beror ju på att han har tävlat till sig den positionen i stallet genom att vara betydligt bättre än Montoya under den första halvan av säsongen. Vad jag inte gillar är hyckleriet runt stallorder. De finns, kommer alltid att finnas, och kommer aldrig att kunna förbjudas.
Tärnström
Vad är det som tyder på att Montoya drog ned på tempot då? Och som jag skrev ovan, varför ökade han inte upp till Kimis tempo när Kimi väl kom ikapp?JTarnstrom skrev:Att kalla det för strategi i stället för order är ju bara att kringgå reglerna. Jag tar det för sannolikt att det i praktiken handlade om stallorder. Montoya drog ned på tempot och lät Kimi passera. Jag har inget problem med det. Jag tycker att det är fånigt att försöka förbjuda stallorder, något som har varit en del av sporten sedan begynnelsen. Jag ser inget osportsligt med det. Att Kimi har fördel av stallorder beror ju på att han har tävlat till sig den positionen i stallet genom att vara betydligt bättre än Montoya under den första halvan av säsongen. Vad jag inte gillar är hyckleriet runt stallorder. De finns, kommer alltid att finnas, och kommer aldrig att kunna förbjudas.
Tärnström
Nej, du ska nog läsa på lite vad som står i reglerna. Taktik och/eller strategi är inte förbjudet. Att från depån utfärda order som påverkar racets utgång under loppet är förbjudet.EnzoF1 skrev:Ja, men så säger väl inte reglerna?minna skrev:Jag är också för att tillåta stallorder men det jag menar är att om man lägger upp taktik och strategi före ett lopp, så ska det kallas för just det, däremot om man under ett lopp styr en förare med radiokommunikation faller det under icke tillåten stallorderJTarnstrom skrev:Att kalla det för strategi i stället för order är ju bara att kringgå reglerna. Jag tar det för sannolikt att det i praktiken handlade om stallorder. Montoya drog ned på tempot och lät Kimi passera. Jag har inget problem med det. Jag tycker att det är fånigt att försöka förbjuda stallorder, något som har varit en del av sporten sedan begynnelsen. Jag ser inget osportsligt med det. Att Kimi har fördel av stallorder beror ju på att han har tävlat till sig den positionen i stallet genom att vara betydligt bättre än Montoya under den första halvan av säsongen. Vad jag inte gillar är hyckleriet runt stallorder. De finns, kommer alltid att finnas, och kommer aldrig att kunna förbjudas.
Tärnström
Alla instruktioner av staller som ändrar loppets utgång är förbjudna! Dvs, om JPM fick instruktioner att först hålla ned takten så att Kimi kommer ikapp och sedan maska ett par varv efter sitt stopp - ja då är det förbjudet! Oavsett om detta avtalats i förväg!
Jag anser som sagt att regeln är fel. Men det är det som gäller idag!
Jag vill minnas en tidigare forumskribent som kraftigt ondgjorde sig över A1-Ring 2002 och fördömde Ferrari-ledningen som avskum och nu skulle minsann stallet mista en supporter. Tror hans användarnamn började på z och slutade på z. Minns du honom?Gösta skrev:
Det var både uppskattat och bra gjort. Kan du förstå det?
Låga hästar menar du väl? Jag ser ju hur kamrater i bashing-ligan försöker förneka sin drift som praktiserats i åtskiliga inlägg och plötsligt låtsas vara nån typ av objektiva bedömare när de kritiseras för sin uppenbart blinda bashing - skrämmande.EnzoF1 skrev: AndersF1 sätter sig på höga hästar igen, J
Jari skrev:Nej, du ska nog läsa på lite vad som står i reglerna. Taktik och/eller strategi är inte förbjudet. Att från depån utfärda order som påverkar racets utgång under loppet är förbjudet.EnzoF1 skrev:Ja, men så säger väl inte reglerna?minna skrev: Jag är också för att tillåta stallorder men det jag menar är att om man lägger upp taktik och strategi före ett lopp, så ska det kallas för just det, däremot om man under ett lopp styr en förare med radiokommunikation faller det under icke tillåten stallorder
Alla instruktioner av staller som ändrar loppets utgång är förbjudna! Dvs, om JPM fick instruktioner att först hålla ned takten så att Kimi kommer ikapp och sedan maska ett par varv efter sitt stopp - ja då är det förbjudet! Oavsett om detta avtalats i förväg!
Jag anser som sagt att regeln är fel. Men det är det som gäller idag!
Men det är ju en annan användare??? Håll dig till Gösta nu!AndersF1 skrev:Jag vill minnas en tidigare forumskribent som kraftigt ondgjorde sig över A1-Ring 2002 och fördömde Ferrari-ledningen som avskum och nu skulle minsann stallet mista en supporter. Tror hans användarnamn började på z och slutade på z. Minns du honom?Gösta skrev:
Det var både uppskattat och bra gjort. Kan du förstå det?
Jag anser att du vid upprepade tillfällen utger dig för att vara lite "förmer än andra" och att du minsann står över ett visst beteende. Bara för att du slängt in en brasklapp i denna topic så renar det ina dina synder i andra topicar.AndersF1 skrev:Låga hästar menar du väl? Jag ser ju hur kamrater i bashing-ligan försöker förneka sin drift som praktiserats i åtskiliga inlägg och plötsligt låtsas vara nån typ av objektiva bedömare när de kritiseras för sin uppenbart blinda bashing - skrämmande.EnzoF1 skrev: AndersF1 sätter sig på höga hästar igen, J
Hoppas inte att du också försöker påstå att du gått över till den andra sidan, den som påstår sig enbart uppskatta F1 för förarnas och teamens fördelar och inte för att skratta åt och håna deras misstag och oflyt?
De flesta antar jag... Schumi är fortfarande den mest åtråvärde föraren och Ferrari F1-stallet framför andra.Jari skrev:Haha, tror inte det behövs!
För vem är intresserad av att diskutera Schumi idag, eller ens Ferrari för den delen?
Varför sparka in öppna dörrar?
Det jag undrar - och som gör mig övertygad om att det var stallorder (stalltaktik, teamstrategi, det är i mina öron samma sak) är följande:minna skrev:Det är sällan någon skriver så mycket och så objektivt som LuckyStrike1 i denna topic.
Jag skriver under det till 99%.
Stallorder förekom inte vad jag hörde i varje fall, däremot stallstrategi som alla stall har före ett lopp, styrde nog en stor del av rejset.
Jag tror att Kimi hade, även om Montoya skulle ha velat vinna, tagit detta rejs och det baserar jag på att när Kimi ville åka fort så kom ingen annan i närheten av hans tider.
Hur snabb Alonso är jämnfört med Kimi är det svårt att sia om då dom inte har samma förutsättningar men Kimi kontra Montoya har vi facit på.
Att Montoya på beställning (tidigare topic) skulle pricka in en andra plats i ett kval är för mej otänkbart. Han gav/ ger järnet och blir ändå oftast slagen av Kimi med tyngre bil.
Detta har hänt och går under kategorin "Fakta"
Det som inte hände men spekuleras med flera "om" sätter vi under kategorin "önsketänkande"
hejhej
Fast det tyckte du inte då. Precis som jag var du upprörd över hur Ferrari genomförde det där. Och då hette det att du inte skulle vara Ferrarifan förrän Todt och co. lämnat stallet. De hade dragit vanära över Ferraris stolta namn.Gösta skrev:ANFRAN skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan gårdagens lopp och Ferraris fars i Österrike.EnzoF1 skrev:Det blev ett d-a hallabaloo när Ferrari gör liknande saker då det dessutom var tillåtet
Loppet på A1-Ring var den sjätte tävlingen 2002.
Schumacher hade en överlägsen VM-ledning.
Barrichello hade haft en skitkass start på säsongen.
Montoya var Ferraris största hot.
Om Barrichello hade fått vinna före Schumacher skulle Schumacher haft 50 poäng i förarmästerskapet, Montoya 27.
Scenariot var perfekt för Ferrari: Barrichello kunde vinna loppet och få tillbaka lite självförtroende samtidigt som Schumacher kunde dra ifrån Montoya ytterligare.
Men så kom det: "Let Michael pass for the championship".
Som om Schumachers VM-chanser stod och föll med fyra poäng i det loppet.
Ospykologiskt och onödigt och inte särskilt uppskattat.
Förstår du skillnaden?
Det var både uppskattat och bra gjort. Kan du förstå det?