Döm själva rätt eller fel

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-19 19:10, EnzoF1 wrote:
LS1:

Bra, nu har vi snart en riktigt het diskussion på gång här... nu ska du bara börja hota med lite baseballträ :smash: och tala om vilken SL jag är. Efter det ska jag börja hota med avstängning etc... :wink:
Hörru din Skummilover - trä eller alu? :wink:

Så - nu är det din tur, hota med avstängning nu. Fast ... då vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta det .. hmm får fundera lite på det

:wink:

Men visst har du rätt - egentligen är de (förarna) ju inte riktigt kloka allihop, att ge sig in i sådana strider i de farterna ....jaja, bara Montoya och Villeneuve vinner så är jag nöjd .. det och poäng till Minardi.. jag kräver inte mycket jag :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

LS1, det är lite märkligt att du ännu inte valt att hålla på Yoong också :youpi:

_________________
Vad är det för fel på min signatur?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-20 05:51 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-20 05:51, Jari wrote:
LS1, det är lite märkligt att du ännu inte valt att hålla på Yoong också :youpi:

_________________
Vad är det för fel på min signatur?

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-20 05:51 ]</font>
Vet du inte att jag är kappvändare???? Jag håller på Yoong när han börjar vinna :grin:

Svenskar gillar inte att bli påminda om Vitryssland - DET är felet med din signatur :wink:
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

On 2002-03-19 00:39, AndersF1 wrote:
Hur tusan kan ni se några avstånd ö.h.t. på regens bild? Den är ju tagen ifrån "fel" håll och det kan ju t.ex. vara en meter mellan Schumis och Montoyas bil, utan att man kan se det i en 2D-bild utan djup. Det jag skulle vilja se är hela sekvensen från strax innan kurvan ända tills de kör ihop, tagen uppifrån. Förresten kördes väl loppet kl 3 på em så det är ju tveksamt om solen verkligen står i zenit då. När blir det mörkt, kl 18?
Ser du bättre här då?
http://home1.gte.net/bhelland/jpm-ms1.jpg

_________________
Skogstomte

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Razor den 2002-03-21 20:14 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Japp, Montoya är före och Schumacher har inte ensamrätt på kurvan. Vill han åka på innern får han ta till kerbsen, vilket han gjorde, men det höll visst inte utan han kanade ut brett och tryckte med sin framvinge JPM av sin linje.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Det är ju uppenbart att FIA kan reglerna bättre än du Jari, eller läser du bara de delar av regelboken som passar dina syften? :crazy:

Med den lilla skillnad i avstånd så är det tveksamt om han verkligen kan lägga fram att han var först in kurvan som argument, det är inte mycket som skiljer vilket framgår av de här bilderna.

Jag tyckte från början att det var fel med en bestraffning för Montoya men ju mer jag har sett av filmsekvenserna och olika bilder, desto mer övertygad är jag om Montoyas skuld.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

Samma här, Razor.
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Är det någon som VET (endast fakta duger)hur länge det tog efter Skummen/Monty incidenten innan tävlingsledningen delgav straffet till Williams?
(Radioförbindelsen mellan Monty och stallet känner vi till men.....)

Jag vet i alla fall inte om ledningen går igenom videomaterial (och vems) före direkta bestraffningsåtgärder i ett lopp eller hur är det egentligen?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag visste att han skulle få straff för sitt svinaktiga beteende ca 0,566 sek efter det att det inträffat. Jari,AnFRAN, Lucky Strike 1 och Tommi började skratta åt mitt påstående.

Sanningen hann i kapp dom, och dom började utveckla konspirationsteorier (köpta dommare, Eccelstone, Ferarris lönelista mm) som skulle få Cobra, Helgonet och Boban att krama om dom av stolthet och medhåll. :grin:

Jag tror att detta inte är utagerat för FIA´s del och att det kommer att sanktioneras vidare på något sätt. (Förhoppningsvis avstängning av JPM i något eller några lopp samt poängavdrag)

Återstår att se.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 06:24, Jari wrote:
Japp, Montoya är före och Schumacher har inte ensamrätt på kurvan. Vill han åka på innern får han ta till kerbsen, vilket han gjorde, men det höll visst inte utan han kanade ut brett och tryckte med sin framvinge JPM av sin linje.
Oavsett vilket så lämnar ju knappast JPM gott om plats som han själv uttryckte det...

Det verkar onekligen som om bestraffningen var motiverad och nu får vi hoppas han får starta 10 platser ned i Brasilien också, dvs på plats 16!

/E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-03-21 12:57 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-21 07:33, Razor wrote:
Det är ju uppenbart att FIA kan reglerna bättre än du Jari, eller läser du bara de delar av regelboken som passar dina syften? :crazy:

Med den lilla skillnad i avstånd så är det tveksamt om han verkligen kan lägga fram att han var först in kurvan som argument, det är inte mycket som skiljer vilket framgår av de här bilderna.
Liksom det är uppenbart att de flesta förutom en viss biografägande "pakistansk" FIA-domare kan reglerna bättre än dig Razor, inklusive alla förare. :cool: :razz: Såg att även Skummilovern Button tyckte att det var Scumis fel.

Man ser ju helt klart på bilderna att när [Schumacher] går upp på kerbsen så är det väldigt långt mellan honom och Montoya, sedan blir det lite tightare. Så det verkar mer som om Schumi frivilligt går upp där för att ev. kunna smita förbi, varefter Montoya följer efter lite grand för att inte förlora kampen. Efter ett tag börjar naturligtvis [Schumacher] glida/köra ut och då flyttar sig även Montoya utåt, långt dessutom, innan [Schumacher] slutligen tappar fästet och åker in i Montoya, som då är långt ifrån någon bankant. [Schumacher] försökte helt enkelt smita förbi på insidan genom att gå på en tight, temporärt rakare, linje upp på kerbsen och därigenom kunna komma om Montoya. Det skulle säkert lett till en lägre utgångshastighet ur kurvan, men då hoppades väl [Schumacher] vara före Montoya, så att det kanske kunnat gå ändå. Bra försök, men tyvärr följde Montoya med bra.

En mer uppenbar stängning är väl Rubens av Ralf, där Ralfs hela bil verkar vara på kerbsen. Den här gången bromsar han dock rejält. Men fick Rubens nåt straff? Nej, visst nej, han kör ju en orange bil... :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Racingincident Racingincident Racingincident Racingincident

äsch jag orkar inte :zz:
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Button borde ägna större uppmärksamhet åt sin egen körning än åt vad JPM och MS pysslar med ett par positioner längre fram.

AF1: Exakt vad i mitt inlägg visar att jag, enligt dig, inte kan några regler?

Att man är först in i en kurva innebär inte att man per automatik får stänga andra förare hur som helst. Dessutom så kan man diskutera hurvida Montoya verkligen kan hävda sin rätt med att han var före in i kurvan.

Mycket stort avstånd mellan bilarna säger du? Är det 3, 4 eller 5 cm? Eftersom de uppenbarligen hade kontakt så kan ju avståndet inte ha varit speciellt stor, eller hur?


(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 07:33, Razor wrote:
Det är ju uppenbart att FIA kan reglerna bättre än du Jari, eller läser du bara de delar av regelboken som passar dina syften? :crazy:
Det finns inga klara regler om raceincidents, de flesta är oskrivna, men när Naziir Hoosein är cief steward kan allt hända och det blir sällan rätt. Det är fakta mister rakapparat.
Med den lilla skillnad i avstånd så är det tveksamt om han verkligen kan lägga fram att han var först in kurvan som argument, det är inte mycket som skiljer vilket framgår av de här bilderna.
Du kan sluta lägga upp bilder nu. I stort sett hela racingvärlden har fördömt straffet, så du gör dig bara larvig. Det är bara de enfaldiga och naiva som behöver försvara något som inte ens Michael kände att han behövde försvara.
Jag tyckte från början att det var fel med en bestra
ffning för Montoya men ju mer jag har sett av filmsekvenserna och olika bilder, desto mer övertygad är jag om Montoyas skuld.
Då är det alltså du som är den stora experten som kan ställa samtliga opartiska auktoriteter på området i skamvrån? :zz:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 13:16, Razor wrote:
Button borde ägna större uppmärksamhet åt sin egen körning än åt vad JPM och MS pysslar med ett par positioner längre fram.

AF1: Exakt vad i mitt inlägg visar att jag, enligt dig, inte kan några regler?

Att man är först in i en kurva innebär inte att man per automatik får stänga andra förare hur som helst. Dessutom så kan man diskutera hurvida Montoya verkligen kan hävda sin rätt med att han var före in i kurvan.

Mycket stort avstånd mellan bilarna säger du? Är det 3, 4 eller 5 cm? Eftersom de uppenbarligen hade kontakt så kan ju avståndet inte ha varit speciellt stor, eller hur?

Räcker det att Schumi slog söönder sin framvinge mot JPMs framhjul?
Med tanke på hur styrt det är med längden på bilarna och hjulens positioner på bilkroppen verkar forsatta diskussioner om vem som var "först" komma på skam.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 13:16, Razor wrote:
Button borde ägna större uppmärksamhet åt sin egen körning än åt vad JPM och MS pysslar med ett par positioner längre fram.

AF1: Exakt vad i mitt inlägg visar att jag, enligt dig, inte kan några regler?

Att man är först in i en kurva innebär inte att man per automatik får stänga andra förare hur som helst. Dessutom så kan man diskutera hurvida Montoya verkligen kan hävda sin rätt med att han var före in i kurvan.

Mycket stort avstånd mellan bilarna säger du? Är det 3, 4 eller 5 cm? Eftersom de uppenbarligen hade kontakt så kan ju avståndet inte ha varit speciellt stor, eller hur?

Poängen är när de hade kontakt. Varför är du så envis, när du uppenbarligen missat det 97% av alla världens F1-fans redan sett?
Det finns ingen enskild skyldig och den enda anledningen till att någon bestraffats är "nasse nerrökt".
Ingen auktoritet har i alla fall trätt fram och ansett straffet vara befogat, men runt hela världen har straffet fördömts. Till och med i Italien. Vad är ditt problem?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 15:59, Jari wrote:
Räcker det att Schumi slog söönder sin framvinge mot JPMs framhjul?
Med tanke på hur styrt det är med längden på bilarna och hjulens positioner på bilkroppen verkar forsatta diskussioner om vem som var "först" komma på skam.
Nu gör du ett fundamentalt fel Jari!

Först in i kurvan betyder inte att man automatiskt är först ut.

Det är mycket möjligt att de var samtidigt in i kurvan eller att Maestro låg före men att någonting i kurvan inträffade som gjorde att Maestor sackade en halv meter, t ex att man blir avträngd.

Hur som helst har domarna gett oss in syn på saken och den får man acceptera. Nu får vi hoppas att JPM får en 10-placerings bestraffning i Brasilien så är det väl rimligt...

/E
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

On 2002-03-21 15:55, Jari wrote:

Det finns inga klara regler om raceincidents, de flesta är oskrivna [...]
Det har vi ju redan diskuterat:
"However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race. The repetition of
dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion
from the race."

Dom ser väldigt skrivna ut :wink:

Du kan sluta lägga upp bilder nu.
Varför då? För att du inte gillar innehållet i bilderna? :razz:
Då är det alltså du som är den stora experten som kan ställa samtliga opartiska auktoriteter på området i skamvrån? :zz:
Så länge ingen "opartisk expert" (inklusive dem på forumet) kan visa några bilder som visar att JPM ger MS den plats som han måste enligt reglerna så är det kanske lite svårt att tro på deras opartiskhet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kaha den 2002-03-21 16:30 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 16:03, Jari wrote:
Poängen är när de hade kontakt. Varför är du så envis, när du uppenbarligen missat det 97% av alla världens F1-fans redan sett?
Det finns ingen enskild skyldig och den enda anledningen till att någon bestraffats är "nasse nerrökt".
Ingen auktoritet har i alla fall trätt fram och ansett straffet vara befogat, men runt hela världen har straffet fördömts. Till och med i Italien. Vad är ditt problem?
Det finns en enskild skyldig och den har FIA pekat ut!

Face the facts Jari!

Resten är enbart spekulationer och teorier från din sida.

Den enda auktoritet som räknas, dvs FIA, har trätt fram och pekat ut JPM som den skyldige i och med bestraffningen.

Vad är ditt problem?

Hur mycket bildbevis behöver du?

/E
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

On 2002-03-21 15:55, Jari wrote:
Det finns inga klara regler om raceincidents, de flesta är oskrivna,
Sant, och det har jag heller inte påstått
...men när Naziir Hoosein är cief steward kan allt hända och det blir sällan rätt. Det är fakta mister rakapparat.
Har jag överhuvudtaget nämnt Indiern? Jag är helt och fullt medveten om att han är en pajas. Det är också fakta mister cab driver.
Du kan sluta lägga upp bilder nu. I stort sett hela racingvärlden har fördömt straffet, så du gör dig bara larvig. Det är bara de enfaldiga och naiva som behöver försvara något som inte ens Michael kände att han behövde försvara.
Så när jag argumenterar för något, då är jag löjlig men när du leker Don Quijote och slåss mot väderkvarnar, då är du allas vår "Caped Crusader"? Det är tydligen skillnad mellan folk och folk...

Då är det alltså du som är den stora experten som kan ställa samtliga opartiska auktoriteter på området i skamvrån? :zz:
Sedan när är en personlig övertygelse ett expertutlåtande? Har jag någonsin på detta forum, eller något annat med för den delen, ens antytt att jag skulle besitta expertkunskaper?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Razor:
Du skrev: "Det är ju uppenbart att FIA kan reglerna bättre än du Jari, eller läser du bara de delar av regelboken som passar dina syften?"

Jag svarade i samma anda:
"Liksom det är uppenbart att de flesta förutom en viss biografägande "pakistansk" FIA-domare kan reglerna bättre än dig Razor, inklusive alla förare."

Så varför är det mer uppenbart att Jari och huvudelen av alla "F1-människor", inklusive förarna, har fel medan du, Nasse(st?) och nån till har rätt? :roll:

Jag skrev:
"Man ser ju helt klart på bilderna att när [Schumacher] går upp på kerbsen så är det väldigt långt mellan honom och Montoya, sedan blir det lite tightare."

Du 'svarade':
"Mycket stort avstånd mellan bilarna säger du? Är det 3, 4 eller 5 cm? Eftersom de uppenbarligen hade kontakt så kan ju avståndet inte ha varit speciellt stor, eller hur?"

Hur kan du påstå att det bara är 3-5 cm mellan bilarna när [Schumacher] kör upp på kerbsen och dessutom att det är uppenbart att de kör ihop!? Exakt vilka bilder visar att de kör ihop när [Schumacher] börjar sin färd på kerbsen? Efter ett tag kör [Schumacher] in i Montoya, men då är de långt ut i banan och knappast i närheten av kerbsen. Eller vad menar du, kollade du på något annat lopp?

Som sagt, det verkar som om [Schumacher] försöker ta ett rakare spår över kerbsen för att därigenom komma före Montoya. Det som jag bedömer stora avståndet mellan dem visar ju också att det var [Schumacher] som frivligt går upp på kerbsen. Denna tillfälligt högre kurvhastighet måste naturligtvis straffa sig någonstans och det gör den senare när han tvingas svänga lite tvärare och även få en lägre utgångshastighet. Det kan dock löna sig om han då ligger före en Montoya som inte kommer om. Nu blev det inte så utan Montoya följde med när [Schumacher] gick upp på kerbsen, vilket slutar med att MS håller för hög hastighet när han till slut måste svänga och kör därmed in i Montoya. Jag tycker det var klart Scumis fel, med mest att betrakta som en raceincident.

Att Montoya skall bestraffas är ju helt absurt, det är bara att se vad som obestraffat händer bakom mellan Rubens och Ralf. Däremot kan man ju inte som t.ex. [Schumacher] tränga HHF av banan så att han kraschar. Men det är lite annan kaliber på den typen av förseelse, än den som [Schumacher](eller Montoya beroende på rödögdheten) gjorde sig skyldig till nu.

Innan Enzo börjar med sitt ständiga mästrande om att man inte skall jämföra med andra händelser kan ju Enzo börja med att sluta dra upp Senna varje gång [Schumacher] kritiseras, eller i varje fall ha rygrad nog att namnge de på forumet som glorifierat Senna. Vad andra som inte kan försvara sig här säger är ju tämligen ointressant. (Kanske tur vi delar på en gokart och inte har varsin...)

Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

On 2002-03-21 17:18, AndersF1 wrote:
Hur kan du påstå att det bara är 3-5 cm mellan bilarna när [Schumacher] kör upp på kerbsen och dessutom att det är uppenbart att de kör ihop!?
Hur kan du tolka "Är det 3, 4 eller 5 cm?" som ett påstående?

Kontakten är ju ett faktum som vare sig Montoya eller [Schumacher] förnekar.
Att Montoya skall bestraffas är ju helt absurt, det är bara att se vad som obestraffat händer bakom mellan Rubens och Ralf. Däremot kan man ju inte som t.ex. [Schumacher] tränga HHF av banan så att han kraschar. Men det är lite annan kaliber på den typen av förseelse, än den som [Schumacher](eller Montoya beroende på rödögdheten) gjorde sig skyldig till nu.
Jag köper helt och fullt att det råder en stor inkonsekvens i domarnas bedömning mellan olika incidenter och att det som hände på Melbourne var åt helvete men nu var det väl inte den händelsen som det här handlade om?

I det stora sammanhanget så är ju det här en skitsak men något måste vi ju debattera mellan racen? :beer:

(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 17:44, Razor wrote:
Jag köper helt och fullt att det råder en stor inkonsekvens i domarnas bedömning mellan olika incidenter och att det som hände på Melbourne var åt helvete men nu var det väl inte den händelsen som det här handlade om?
Ajaj Razor! Så där får du inte säga för AndersF1!

Det är ju nämligen så att om domarna en gång gjort fel så måste de fortsätta på den linjen. De får aldrig göra riktiga domslut. :read:

Egentligen är den här diskussionen omöjlig. De som hatar MS kommer aldrig någonsin att erkänna att han är ett offer för vad som än inträffar. Blir han påkörd bakifrån i starten så har han fegat, tränger JPM honom av banan så är det han som kör för fort... (vi SL:s kan ju i alla fall erkänna att det var hans fel på Jerez.. :razz:).

A1-ring var Schumis fel, förintelsen var Schumis fel...

Jag tycker bara det luktar sura rönnbär...

/E




Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-21 17:58, EnzoF1 wrote:
Egentligen är den här diskussionen omöjlig. De som hatar MS kommer aldrig någonsin att erkänna att han är ett offer för vad som än inträffar.
Till skillnad ifrån de som ogillar JPM, men som ändå alltid storsint och objektivt bedömer allt han gör... :down: så jag varierar utbudet lite)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Kan man överhuvudtaget vara objektiv i något som engagerar så som F1?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

On 2002-03-21 19:05, Razor wrote:
Kan man överhuvudtaget vara objektiv i något som engagerar så som F1?
Jo det kan man (med lite möda och besvär) ...men frågan är: vill man? :smile:

edit: jag glömde...Razor, kan du vara hygglig och förminska din bild (eller ta bort) - den gör den här topiken så förbenat långsam - tack.


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: formulis den 2002-03-21 20:06 ]</font>
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nej, jag kan inte förminska den eftersom den ligger på en server som jag inte har skrivrättigheter på men jag ändrade så att det är en klickbar länk istället. :wave:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-21 17:58, EnzoF1 wrote:

A1-ring var Schumis fel, förintelsen var Schumis fel...
:argh:

Vi döper honom till Mika Sumakker, vetja, så kanse Jari börjar digga honom oxå.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 16:11, Kaha wrote:
On 2002-03-21 15:55, Jari wrote:

Det finns inga klara regler om raceincidents, de flesta är oskrivna [...]
Det har vi ju redan diskuterat:
"However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race. The repetition of
dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion
from the race."

Dom ser väldigt skrivna ut :wink:
Jodå, men inga av de där är väl direkt tillämpliga här, eller? I såna fall kan vi ju diskutera Schumis startrutiner under samma regler. Eller Barrichellos i förra loppet. Montoya har som första bil in i kurvan rätt att välja spår först, men han har inte rätt att tränga en bil som är jämsides. Vid en punkt som kan liknas vid ingången till apex (hur nu det skulle se ut i en rund hårnål) fanns inte utrymme nog för en bil på insidan av JPM utan att gå upp delvis på kerbsen. Detta medges. Innan man nått kurvans mitt hade båda bilarna glidit ut en bra bit ifrån apex och Barrichello såg en distinkt lucka att dyka in i. När de nått slutet av apex fanns det på insidan av Schumacher plats för tre bilar vilket klart tyder på att Schumacher gått in i kurvan alldeles för hårt och att han inte klarat den utan att använda sig av Montoya som bromskloss.

Du kan sluta lägga upp bilder nu.
Varför då? För att du inte gillar innehållet i bilderna? :razz:
Nej, men för att de inte ger en komplett bild av händelseförloppet. Det har alldeles för mycket påverkan från bildvinklar och kan inte ge en rättvis bild av kollisionstidpunkt eller inbördes hastigheter. Den springande punkten här är att 99,997% av alla liknande fall aldrig varit inom riskzonen för att straffas för och hade rollerna varit ombytta hade absolut inget straff utdömts. Det hade Naziir Hoosein sett till.
Då är det alltså du som är den stora experten som kan ställa samtliga opartiska auktoriteter på området i skamvrån? :zz:
Så länge ingen "opartisk expert" (inklusive dem på forumet) kan visa några bilder som visar att JPM ger MS den plats som han måste enligt reglerna så är det kanske lite svårt att tro på deras opartiskhet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kaha den 2002-03-21 16:30 ]</font>
Du och dina bilder. Räcker det inte med vad samtliga bedömare i efterhand säger? Vi har alla sett bilderna (de riktiga rörliga ur flera vinklar). Jag har sett dom hundra gånger och min åsikt står fast. Det handlar till slut om racing och även bland dom bästa kommer dessa täta situationer sluta i att en vinge klipps eller att någon får ta en tur i gräset. Shit happens, men det är fortfarande racingens innersta väsen du förnekar nu genom att försvara ett orättvist utdömt straff. Ingen skulle ha straff för det som hände eller också skulle båda ha det. Ingen hade nämligen mer rätt till kurvan, den är där för den som hinner först i första hand. Kommer dom samtidigt får den ena maka på sig annars smäller det. Mika Häkkinen hade för övrigt inte smällt i det där läget utan tagit det coolt och seglat till en enkel seger efter att blåbären kraschat ut sig. Han hade dessutom inte heller dragit på sig något straff.
(Om nu bara den sunkiga spisen hållit för det)
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 21:18, Binneberra wrote:
On 2002-03-21 17:58, EnzoF1 wrote:

A1-ring var Schumis fel, förintelsen var Schumis fel...
:argh:

Vi döper honom till Mika Sumakker, vetja, så kanse Jari börjar digga honom oxå.
Nope, det är fel färg på hanses blod och han har ingen sisu att tala om.
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-22 06:50, Jari wrote:
On 2002-03-21 16:11, Kaha wrote:
On 2002-03-21 15:55, Jari wrote:

Det finns inga klara regler om raceincidents, de flesta är oskrivna [...]
Det har vi ju redan diskuterat:
"However, manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised, according to the
importance and repetition of the offences, by penalties ranging
from a fine to the exclusion from the race. The repetition of
dangerous driving, even involuntary, may result in the exclusion
from the race."

Dom ser väldigt skrivna ut :wink:
Jodå, men inga av de där är väl direkt tillämpliga här, eller? I såna fall kan vi ju diskutera Schumis startrutiner under samma regler. Eller Barrichellos i förra loppet. Montoya har som första bil in i kurvan rätt att välja spår först, men han har inte rätt att tränga en bil som är jämsides. Vid en punkt som kan liknas vid ingången till apex (hur nu det skulle se ut i en rund hårnål) fanns inte utrymme nog för en bil på insidan av JPM utan att gå upp delvis på kerbsen. Detta medges. Innan man nått kurvans mitt hade båda bilarna glidit ut en bra bit ifrån apex och Barrichello såg en distinkt lucka att dyka in i. När de nått slutet av apex fanns det på insidan av Schumacher plats för tre bilar vilket klart tyder på att Schumacher gått in i kurvan alldeles för hårt och att han inte klarat den utan att använda sig av Montoya som bromskloss.

Du kan sluta lägga upp bilder nu.
Varför då? För att du inte gillar innehållet i bilderna? :razz:
Nej, men för att de inte ger en komplett bild av händelseförloppet. Det har alldeles för mycket påverkan från bildvinklar och kan inte ge en rättvis bild av kollisionstidpunkt eller inbördes hastigheter. Den springande punkten här är att 99,997% av alla liknande fall aldrig varit inom riskzonen för att straffas för och hade rollerna varit ombytta hade absolut inget straff utdömts. Det hade Naziir Hoosein sett till.
Då är det alltså du som är den stora experten som kan ställa samtliga opartiska auktoriteter på området i skamvrån? :zz:
Så länge ingen "opartisk expert" (inklusive dem på forumet) kan visa några bilder som visar att JPM ger MS den plats som han måste enligt reglerna så är det kanske lite svårt att tro på deras opartiskhet.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Kaha den 2002-03-21 16:30 ]</font>
Du och dina bilder. Räcker det inte med vad samtliga bedömare i efterhand säger? Vi har alla sett bilderna (de riktiga rörliga ur flera vinklar). Jag har sett dom hundra gånger och min åsikt står fast. Det handlar till slut om racing och även bland dom bästa kommer dessa täta situationer sluta i att en vinge klipps eller att någon får ta en tur i gräset. Shit happens, men det är fortfarande racingens innersta väsen du förnekar nu genom att försvara ett orättvist utdömt straff. Ingen skulle ha straff för det som hände eller också skulle båda ha det. Ingen hade nämligen mer rätt till kurvan, den är där för den som hinner först i första hand. Kommer dom samtidigt får den ena maka på sig annars smäller det. Mika Häkkinen hade för övrigt inte smällt i det där läget utan tagit det coolt och seglat till en enkel seger efter att blåbären kraschat ut sig. Han hade dessutom inte heller dragit på sig något straff.
(Om nu bara den sunkiga spisen hållit för det)
JESUS KRISTUS, är det inte dags att avsluta det här ämnet nu? :tong:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-22 06:50, Jari wrote:
Jodå, men inga av de där är väl direkt tillämpliga här, eller? I såna fall kan vi ju diskutera Schumis startrutiner under samma regler.
MS böt spår en gång i starten vilket är helt i enlighet med reglerna! :read:

Börjar du få slut på argument? :argh2:

/E
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-03-22 08:44, EnzoF1 wrote:
MS böt spår en gång i starten vilket är helt i enlighet med reglerna!
Där har du faktiskt fel! Om man studerar reprisen ser man hur han först vid starten girar nästan ända ut till bankanten. Sedan drar han sig utåt banan och är vid ingången till kurvan 6-7 m från kanten. Är inte det två spårbyten?
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

Nej, MS gjorde ett spårbyte. Det var när han svängde höger för att täcka JPM.
Sedan svängde han ut vänster för att ta kurvan. Detta var att följa det normala race-spåret ifrån den possition han var. Alltså inget spårbyte.
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

On 2002-03-22 06:50, Jari wrote:

Innan man nått kurvans mitt hade båda bilarna glidit ut en bra bit ifrån apex och Barrichello såg en distinkt lucka att dyka in i. När de nått slutet av apex fanns det på insidan av Schumacher plats för tre bilar vilket klart tyder på att Schumacher gått in i kurvan alldeles för hårt och att han inte klarat den utan att använda sig av Montoya som bromskloss.
Vad som händer efter olyckan är i sammanhanget helt ointerssant.
Att MS understyr efter att att han har blivit av med sin framvinge är ju självklart.

Här är en bild (igen :wink: ) från några tiondelar innan olyckan:
Bild
Man ser tydlig MS framvinge. Här finns det ju knappast plats för fyra bil (MS + tre till).
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

On 2002-03-22 08:40, Binneberra wrote:
JESUS KRISTUS, är det inte dags att avsluta det här ämnet nu? :tong:
Vadå? Jag tror att jag med referenser till reglerna och bildbevis kan få Jari (och AF1) att erkänna att dom har fel, och att olyckan helt och hållet var JPMs fel. Tror inte du att det går??? :wink:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-03-22 13:52, Kaha wrote:
Att MS understyr efter att att han har blivit av med sin framvinge är ju självklart.
Framvingen har ingen effekt att tala om i en så långsam kurva. Gör de 100-120 knyck genom böjen så är (negativa) lyftkraften tämligen försumbar.

MS kör (tvingas upp?) på kerbsen under några meter i ingången av kurvan. Om man tittar närmare kan man se att det faktiskt är ett "spår" som flera andra förare tar (Ralf, DC mfl). Intressant är dock att MS är ute på asfalten igen en bra bit före apex så jag tvivlar på att kerbskörningen har nån större betydelse. Jag tror att han höll för hög hastighet helt enkelt i förhållande till det snäva spåret och däcks- och bromstemperaturen.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-03-22 13:43, Kaha wrote:
Nej, MS gjorde ett spårbyte. Det var när han svängde höger för att täcka JPM.
Sedan svängde han ut vänster för att ta kurvan. Detta var att följa det normala race-spåret ifrån den possition han var. Alltså inget spårbyte.
:quest: Är det inte ett spårbyte att byta från innerspår till "racespår"? Min tolkning är:

race-spår -> innerspår = spårbyte 1
Innerspår -> race-spår = spårbyte 2
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Om man kör i racespåret och byter till ett annat spår för att stänga någon, så får man nog vackert stanna där tills man kan byta tillbaks till racespåret utan att stänga eller störa någon.

Kaha:
Det är nog inte bara oss du skall övertyga, utan även alla förare, plus huvudelen av professionella "F1-människor". :smile:



_________________
/Anders

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-03-22 15:26 ]</font>
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

-AF1,

Någonstanns måste man ju börja och jag tänkte att det var bästa att börja med de svåraste :wink:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det är ju en bra taktik, det är som Sverige i fotbolls-VM till sommaren, skall man vinna guld så måste man vinna över alla ändå. :grin:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-22 15:24, AndersF1 wrote:
Det är nog inte bara oss du skall övertyga, utan även alla förare, plus huvudelen av professionella "F1-människor". :smile:
Huvuddelen av professionella F1-människor anser nog att MS är den bäste föraren idag.

Håller du med om det?

:wink:

/E
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Det är han nog men det var ju inte det som diskuterades :quest:

Även om han är snabbast så har han brister och gör fel han också.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller Enzo med om det? :crazy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Frippe
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Frippe »

Enligt mej,var det en vanlig racesituation inget nämnvärt alls
fattar ej denna uppståndelse.
SCHUMI 4-EVER
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

det som är surt är ju att en av Ferraris mutkolvar gav JPM ett straff för få ett fetare bankkonto! :grin: :sad:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:read:
"Up in Race Control they had different ideas on the subject (as they often do) and they decided that Montoya was to blame. How they reached this conclusion is something of a mystery but then Nazir Hoosein, the chief steward has a bit of a history of making weird decisions, notably at Silverstone in 1998 after which he lost his licence to be a steward for a year..."