Ide för nytt kvalsystem
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Ide för nytt kvalsystem
Jag tycker att envarvskvalet skall behållas, men startordningen i kvalet skall avgöras av snabbaste tiden under dom fria träningarna.
Då blir hela helgen intressant plus att föraren inte dubbelbestraffas ifall han hade en DNF i racet innan.
Då blir hela helgen intressant plus att föraren inte dubbelbestraffas ifall han hade en DNF i racet innan.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 19:41
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Menar du med förkval på fredagen?Jari skrev:Nej. Det gamla kvalsytemet med en timme på fredagen och en timme på lördagen var fortfarande överlägset bäst och den soppa man vill köra med i loppet får man tanka upp då...
Det känns ju lite onödigt med tanke på att det bara är 20 bilar i F1 idag, men i övrigt så håller jag med om att entimmeskvalet på lördagarna borde komma tillbaka.
Som minst borde man i alla fall häva tankförbudet mellan kval och lopp, resten av parc fermé kan få vara kvar för min del.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Ett förslag är att man har dagens kvalsystem med den förändringen att dom 8:a första i föregående lopp kvalar förs med omvänd startordning.
Det skulle jämna ut mästerskapet.
Blir man idag påkörd innebär det automatiskt att man får kvala först.
Ett problem i ett lopp blir för svårt att reparera med dagens system.
En timmes kval tycker jag var roligast men det har sina nackdelar.
Geer
Det skulle jämna ut mästerskapet.
Blir man idag påkörd innebär det automatiskt att man får kvala först.
Ett problem i ett lopp blir för svårt att reparera med dagens system.
En timmes kval tycker jag var roligast men det har sina nackdelar.
Geer
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Vilka nackdelar?Geer skrev:Ett förslag är att man har dagens kvalsystem med den förändringen att dom 8:a första i föregående lopp kvalar förs med omvänd startordning.
Det skulle jämna ut mästerskapet.
Blir man idag påkörd innebär det automatiskt att man får kvala först.
Ett problem i ett lopp blir för svårt att reparera med dagens system.
En timmes kval tycker jag var roligast men det har sina nackdelar.
Geer
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
- Lite TV tid för vissa stallAnkan skrev:Vilka nackdelar?Geer skrev:Ett förslag är att man har dagens kvalsystem med den förändringen att dom 8:a första i föregående lopp kvalar förs med omvänd startordning.
Det skulle jämna ut mästerskapet.
Blir man idag påkörd innebär det automatiskt att man får kvala först.
Ett problem i ett lopp blir för svårt att reparera med dagens system.
En timmes kval tycker jag var roligast men det har sina nackdelar.
Geer
- Tråkig första 30-40 minuter. Särskilt om man skall ha samma däck på racet.
- Man kan inte behålla nuvarande bränsle regler (om dom nu är bra?).
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej separat kval, bästa tid startar först. Om det regnar på lördagen gäller fredagstiderna osv...Razor skrev:Menar du med förkval på fredagen?Jari skrev:Nej. Det gamla kvalsytemet med en timme på fredagen och en timme på lördagen var fortfarande överlägset bäst och den soppa man vill köra med i loppet får man tanka upp då...
Det känns ju lite onödigt med tanke på att det bara är 20 bilar i F1 idag, men i övrigt så håller jag med om att entimmeskvalet på lördagarna borde komma tillbaka.
Som minst borde man i alla fall häva tankförbudet mellan kval och lopp, resten av parc fermé kan få vara kvar för min del.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Precis. Lika tv-tid för alla är inte så mycket värt om ingen tittar. Jag undrar vad FIA:s/F1 Racings enkät visade i frågan om hur stor del av kvalet man följer. Själv svarade jag 25-50 procent eller vad det var för alternativ.Jari skrev:Alltså, jag är inte intresserad av att titta på Minardi och Jordan när de gör upp om vem som får starta sist.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Tror du på fullt allvar att det skulle tillkomma lika många Minardifans som det skulle försvinna McLaren och Ferrarifans om man fick igenom din vilja?GMD skrev:Det är bara att låta bli att titta.Jari skrev:Alltså, jag är inte intresserad av att titta på Minardi och Jordan när de gör upp om vem som får starta sist.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Har jag redogjort vad min vilja är?Jari skrev:Tror du på fullt allvar att det skulle tillkomma lika många Minardifans som det skulle försvinna McLaren och Ferrarifans om man fick igenom din vilja?GMD skrev:Det är bara att låta bli att titta.Jari skrev:Alltså, jag är inte intresserad av att titta på Minardi och Jordan när de gör upp om vem som får starta sist.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ja, du har gett mig ett alternativ och då frågar jag dig om det är ett bra alternativ ur tittarhänsyn, om bara Minardifansen tittar under den tid de kör.GMD skrev:Har jag redogjort vad min vilja är?Jari skrev:Tror du på fullt allvar att det skulle tillkomma lika många Minardifans som det skulle försvinna McLaren och Ferrarifans om man fick igenom din vilja?GMD skrev: Det är bara att låta bli att titta.
Du tror väl inte att det finns en massa folk som låtit bli att titta övrig tid, för att Minardibilarna visats för lite?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Hmm. Jag brukar, i de fall jag ens bryr mig om kvalet, spela in det och snabbspola förbi de 10-12 långsammaste!GPWC skrev:Slutar man att kolla bara för att en Minardi kör så är man ingen riktig fantast. Då kan man lika gärna intressera sig för undervattenspolo.
Att se en Minardi (eller Jordan, Sauber, Red Bull osv) snurra runt ensam på banan mot position 12 eller 20 är hur ointressant som helst. Finns mycket roligare saker att använda tiden, den ständiga bristvaran, till - och då tänker jag inte på undervattenpolo...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker att det gamla 12-varvskvalet är det klart bästa. Man har nu experimenterat med en massa idiotier och inget alternativ har fungerat tillfredsställande.
Jag vill se det gamla 12-varvskvalet där det under en timme byggdes upp en fantastisk spänning mot slutet. Förarna ska få ställa in bilarna under kvalet, kvala med lite bränsle o.s.v. Om man tycker det är ett problem med få bilar ute första halvtimmen kan man alltid bestämma att alla måste göra minsst X antal försök under öfrsta halvtimmen.
Med gamla kval försöket kan vi få tillbaka uppvärmningen på söndagen också.
Om man vill se envarvskval, tycker jag ett alternativ är att ha det gamla kvalsystemet på en timme/12 varv följt av en super pole shoot out mellan säg de 10 snabbaste.
Jag vill se det gamla 12-varvskvalet där det under en timme byggdes upp en fantastisk spänning mot slutet. Förarna ska få ställa in bilarna under kvalet, kvala med lite bränsle o.s.v. Om man tycker det är ett problem med få bilar ute första halvtimmen kan man alltid bestämma att alla måste göra minsst X antal försök under öfrsta halvtimmen.
Med gamla kval försöket kan vi få tillbaka uppvärmningen på söndagen också.
Om man vill se envarvskval, tycker jag ett alternativ är att ha det gamla kvalsystemet på en timme/12 varv följt av en super pole shoot out mellan säg de 10 snabbaste.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön maj 22, 2005 22:46
- Ort: Lkpg
Det är ju den enda kampen man i förväg kan räkna med.Jari skrev:Alltså, jag är inte intresserad av att titta på Minardi och Jordan när de gör upp om vem som får starta sist.
Om de längst fram på gridden struntat i att tanka (Toyota eller BAR) eller valt ett extra stopp (de tre toppstallen) för att få pole spelar mindre roll i mina ögon. Man vet ju iaf vilka tre det står mellan på söndagen...
Sen kan jag väl iofs förstå att alla inte har F1-hjärta nog att se när småstallen kämpar. Men hur kul skulle du tycka att de senaste årens F1-sändningar skulle varit om de till 90% bara visat en överlägsen M.S?
/Kristian
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Hade Bernievision funnits och Canal Digital sänt detta hade det varit himmelriket.
Det är för lite F1 redan som det är och då vill inte jag göra sömnpiller av så betydelsefulla timmar som kvalen utgör.
Mer och snabbare varv får vi om de hunnit kvaltrimma ordentligt med låga soppanivåer.
Det är för lite F1 redan som det är och då vill inte jag göra sömnpiller av så betydelsefulla timmar som kvalen utgör.
Mer och snabbare varv får vi om de hunnit kvaltrimma ordentligt med låga soppanivåer.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 21:32
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Rösta på förslag till kvalsystem på
http://www.formula1.com/news/3312.html
Förslag 1:
25minuter, 10 min paus, 25 minuter
Man lägger ihop bästa tid i del 1 med bäsa tid i del 2.
Obegränsat antal varv och tankning efter kvalet.
Förslag 2:
60 minuters kval. Efter 15 minuter plockas dom 5 långsamaste bort och får starta på plats 16-20
Efter ytterligare 15 minuter plockas plats 11-15 ut.
Dom sista 30 minuterna får dom 10 kvarvarande göra upp om plats 1-10.
Obegränsat antal varv och tankning efter kvalet.
Geer
http://www.formula1.com/news/3312.html
Förslag 1:
25minuter, 10 min paus, 25 minuter
Man lägger ihop bästa tid i del 1 med bäsa tid i del 2.
Obegränsat antal varv och tankning efter kvalet.
Förslag 2:
60 minuters kval. Efter 15 minuter plockas dom 5 långsamaste bort och får starta på plats 16-20
Efter ytterligare 15 minuter plockas plats 11-15 ut.
Dom sista 30 minuterna får dom 10 kvarvarande göra upp om plats 1-10.
Obegränsat antal varv och tankning efter kvalet.
Geer
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Av två onda ting är förslag lite mindre ont.
Kan någon förklara för mig varför allt det här hattandet med olika kval? Man petar i det inte bara varje säsong, utan flera gånger under säsongen.
Det var aldrig något fel på kvalen innan man ändrade på det, och sedan dess har man aldrig lyckats hitta ett som fungerar tillärckligt bra för att vara kvar mer än en säsong ...
In med det gamla 12 varv på en timme-kvalet. Det fungerade utmärkt när man bytte ut det.
Kan någon förklara för mig varför allt det här hattandet med olika kval? Man petar i det inte bara varje säsong, utan flera gånger under säsongen.
Det var aldrig något fel på kvalen innan man ändrade på det, och sedan dess har man aldrig lyckats hitta ett som fungerar tillärckligt bra för att vara kvar mer än en säsong ...
In med det gamla 12 varv på en timme-kvalet. Det fungerade utmärkt när man bytte ut det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Felet med kvalen är det som det i allmänhet resulterar i, att de snabbaste bilarna/förarna får starta först och därmed slipper göra omkörningar under loppet. Kvalet är alltså i princip ett effektivt sätt att eliminera en viktig underhållningsfaktor.LuckyStrike1 skrev:Det var aldrig något fel på kvalen innan man ändrade på det, och sedan dess har man aldrig lyckats hitta ett som fungerar tillärckligt bra för att vara kvar mer än en säsong ...
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Hoppsan!
AtlasF1 skrev:Formula One drivers have proposed a new qualifying system to FIA president Max Mosley, which would see a return to low-fuel runs as well as have the option of a second flying lap, Autosport magazine reveals.
Mosley has sent the drivers' proposal to all Formula One team principals, outlining the format and requesting their view. According to that letter, the drivers' preferred format would continue the existing single-lap qualifying, but with changes to make it more competitive.
The starting order of the one-hour session will be determined by the time set in final free practice on Saturday morning, with the fastest driver qualifying last.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.