Maktkampen
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Maktkampen
Har man följt turerna under åren, så behöver man inte vara så konspitoriskt lagd för att misstänka att det är en maktkamp inför öppen ridå.
Om man ville skapa trovärdighet i det man sysslar med så hade man försökt få till en lösning där alla hade kunnat dragit sig ur med hedern i behåll.
Men ju mer som släpps om den här historien desto mer illa luktar den.
Michelin konstaterar att deras däck direkt fallerar när den kommer ut på banan. Av det som framkommit så är det stommen och inte slitbanan som är problemet. Om de har däck med olika gummiblandningar med eller inte har inte framkommit. De skickar i alla fall över däck från Europa med en annan spec. som kanske skulle fungera.
Av. Konversationen mellan FIA och Michelin som förekommit släpps mer och mer ut till offentligheten.
Michelin kan bara konstatera att deras däck som de har inmärkta samt omärkta kan de inte lämna någon garanti för att det håller.
Stallen ställs inför ett dillema antingen strunta i Michelin och ta beslutet själv att köra eller att strunta i att starta.
FIA Målar in sig i ett hörn med sitt regelverk och säger bytt däck men ta straffet (Vet någon vad straffet varit om de bytt däcken?) Eller kör med reducerad hastighet.
Ferrari Vi gör som Fia säger.
Frågan man ställer sig var det här verkligen nödvändigt?
Om man ville skapa trovärdighet i det man sysslar med så hade man försökt få till en lösning där alla hade kunnat dragit sig ur med hedern i behåll.
Men ju mer som släpps om den här historien desto mer illa luktar den.
Michelin konstaterar att deras däck direkt fallerar när den kommer ut på banan. Av det som framkommit så är det stommen och inte slitbanan som är problemet. Om de har däck med olika gummiblandningar med eller inte har inte framkommit. De skickar i alla fall över däck från Europa med en annan spec. som kanske skulle fungera.
Av. Konversationen mellan FIA och Michelin som förekommit släpps mer och mer ut till offentligheten.
Michelin kan bara konstatera att deras däck som de har inmärkta samt omärkta kan de inte lämna någon garanti för att det håller.
Stallen ställs inför ett dillema antingen strunta i Michelin och ta beslutet själv att köra eller att strunta i att starta.
FIA Målar in sig i ett hörn med sitt regelverk och säger bytt däck men ta straffet (Vet någon vad straffet varit om de bytt däcken?) Eller kör med reducerad hastighet.
Ferrari Vi gör som Fia säger.
Frågan man ställer sig var det här verkligen nödvändigt?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Re: Maktkampen
Svaret på din fråga är nej, det var inte nödvändigt.Nisse skrev:
Frågan man ställer sig var det här verkligen nödvändigt?
Har man taskiga däck så får man byta till mindre taskiga. Bytet bestraffas självfallet enligt gällande regler. Nu ville inte michelinbilarna köra och hoppades att FIA skulle stoppa loppet. Nu visade FIA att man inte böjer sig för hot. Det är som det är och svinen kryper till korset nästa lopp och allting är frid och fröjd.
Resultatet blev:
Nu vet Michelin att det inte går att hota / bluffa FIA.
Nu vet Michelin att man inte skall ligga så nära marginalen.
Nu börjar Renault bli lite oroliga för Ferrari (har aldrig sett McLaren som något hot mot Ferrari) och misstagen kommer börja komma då man försöker kompensera för de sämmre däcken Michelin nu kommer att leverera (ingen utveckling eftersom man inte får vara med nästa år)
UNDERBART.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: Maktkampen
Jag tror regelverket lämnar öppet för flera olika straff, men jag hari nte dubbelkollat. Det skulle i så fall vara allt från svartflagg till drive through straff till tidstillägg.Nisse skrev:FIA Målar in sig i ett hörn med sitt regelverk och säger bytt däck men ta straffet (Vet någon vad straffet varit om de bytt däcken?) Eller kör med reducerad hastighet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
FIA é la ju goa!
"-failed to ensure that you had a supply suitable tyres for the race"
Enligt deras egna regler:
"- each tyre supplier must undertake to provide no more than two specifications of dry-weather tyre to each Team at each Event"
Så står det tydligt att det är däcksleverantören som ska förse teamen med däck inte att de själva ska ta fram lämpliga däck.
"-failed to ensure that you had a supply suitable tyres for the race"
Enligt deras egna regler:
"- each tyre supplier must undertake to provide no more than two specifications of dry-weather tyre to each Team at each Event"
Så står det tydligt att det är däcksleverantören som ska förse teamen med däck inte att de själva ska ta fram lämpliga däck.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:28
Ja, men däcksleverantörerna har en pågående diskussion med teamen angående vilken specifikation på däck de skall ta med till _varje_ team. Det är liksom inte bara två däckstypet totalt som är tillåtet, utan två däckstyper per team. Och däcken kan, rent utopiskt iaf, vara skräddarsydda för varje bil, och då är teamen delaktiga i beslutet om vilka däck som just de skall ha. Det är väl lite så FIA ser på saken, antar jag.GPWC skrev:FIA é la ju goa!
"-failed to ensure that you had a supply suitable tyres for the race"
Enligt deras egna regler:
"- each tyre supplier must undertake to provide no more than two specifications of dry-weather tyre to each Team at each Event"
Så står det tydligt att det är däcksleverantören som ska förse teamen med däck inte att de själva ska ta fram lämpliga däck.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Fia med Max har spytt galla ett tag men nu laddar Michelin/ Stallen
http://www.michelinsport.com/sport/actu ... =Actuality F1
http://www.michelinsport.com/sport/actu ... =Actuality F1
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Om stallen inte brutit mot någon regel (förutom smutskastning av F1) så tror jag att det troligast är nog villkorlig dom och böter. Bar blir då avstängda. FIA har då visat sin makt och brytningen med GPWC stallen är total. Bra för publken ?
Att endast tilldela varning kan mjuka upp det politiska klimatat. Det är trots allt inte FIA som publiken tittar på utan man tittar för att se 10 F1 stall tävla.
FIA:s främsta uppgift borde vara att få alla stall att samarbeta för ett bra mästerskap. Det finns lagledare, företagsledare som är bra på det. Jag tror inte MAX är rätt man att tygla alla tvära stallchefer.
Även om det inte skulle vara FIA:s fel att det uppstått en maktkamp så måste dom lösa problemen och se till att det finns ett fungerande mästerskap. Vem skall annars göra det ?
Geer
---------------------------------------------
Jag hatar när politiken går före sporten
Att endast tilldela varning kan mjuka upp det politiska klimatat. Det är trots allt inte FIA som publiken tittar på utan man tittar för att se 10 F1 stall tävla.
FIA:s främsta uppgift borde vara att få alla stall att samarbeta för ett bra mästerskap. Det finns lagledare, företagsledare som är bra på det. Jag tror inte MAX är rätt man att tygla alla tvära stallchefer.
Även om det inte skulle vara FIA:s fel att det uppstått en maktkamp så måste dom lösa problemen och se till att det finns ett fungerande mästerskap. Vem skall annars göra det ?
Geer
---------------------------------------------
Jag hatar när politiken går före sporten
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FIA:s roll är inte att vara medlare. Den ska inte vara det. Fattar inte varför alla tror att FIA ska ha ett ansvar som de inte ska ha. FIA har inget att göra med hur serien drivs. De har en enda uppgift och det är att övervaka att tävlandet sker enligt de regler som FIA har ställt upp. Om de inte skulle göra det har de ju tummat på den enda uppgift de har, det enda som berättigar dess existens i förhållande till F1.
Dessutom ska man också komma ihåg att det inte är Max Mosley som dömer. Det kan vara lätt att glömma bort det. Det är dryga tjugo delegater som representerar nationella bilsportförbund runtom i världen som svarar för det.
Tärnström
Dessutom ska man också komma ihåg att det inte är Max Mosley som dömer. Det kan vara lätt att glömma bort det. Det är dryga tjugo delegater som representerar nationella bilsportförbund runtom i världen som svarar för det.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vilket han påtalade till F1Racing.netJTarnstrom skrev:Dessutom ska man också komma ihåg att det inte är Max Mosley som dömer. Det kan vara lätt att glömma bort det. Det är dryga tjugo delegater som representerar nationella bilsportförbund runtom i världen som svarar för det.
Even if I want to impose bans, the other 20 council members are unlikely to.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Jag kanske har fel när jag uppfattat att det finns en maktkamp mellan FIA och GPWC stallen och den till stor del beror på att FIA inte enbart ägnar sig åt "sin enda uppgift".JTarnstrom skrev: De har en enda uppgift och det är att övervaka att tävlandet sker enligt de regler som FIA har ställt upp. Om de inte skulle göra det har de ju tummat på den enda uppgift de har, det enda som berättigar dess existens i förhållande till F1.
Tärnström
MVH / Geer
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Michelin har lagt över bollen på Max planhalva och vi väntar spänt på vad Max nästa drag blir. För att riktigt trycka dit den har det börjat cirkulera ett rykte om en extra "non championchip" tävling efter säsongen på INDY och som av en händelse så är det GPWC teamen som ställer upp.
Det finns en liten joker i form av Bernie Eckelstone som har hållt sig ovanligt tyst i bakgrunden. Är det åldern som tar ut sin rätt eller sitter han på trumfen?
Det finns en liten joker i form av Bernie Eckelstone som har hållt sig ovanligt tyst i bakgrunden. Är det åldern som tar ut sin rätt eller sitter han på trumfen?
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Varför välja ett så dåligt alternativ som Paul Ricard, det finns väl massor med andra banor som skulle funka betydligt bättre?ANFRAN skrev:Vad ser du helst; en bana utan publik eller en bana utan bilar? Man kan inte få allt här i världen.
De kan ju åka till Indy och träna på bankade kurvor, om inte annat...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Ja, det var ju givetvis det mest avgörande argumentet... fan, vad korkad jag är.
Monza ligger ungefär lika långt från Magny Cours som Paul Ricard gör (drygt 60 mil), det skiljer kanske 5 mil i sträcka.
Jag skulle i alla fall föredra att de kör på en riktig bana som Monza, istället för en trist testanläggning som Paul Ricard... men vi är ju alla olika.
Monza ligger ungefär lika långt från Magny Cours som Paul Ricard gör (drygt 60 mil), det skiljer kanske 5 mil i sträcka.
Jag skulle i alla fall föredra att de kör på en riktig bana som Monza, istället för en trist testanläggning som Paul Ricard... men vi är ju alla olika.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
http://www.grandprix.com/ns/ns15133.html
Nu tar stallen över - bara $900 MM för att köpa Bernies bolag från honom och de tre bankerna.
Nu tar stallen över - bara $900 MM för att köpa Bernies bolag från honom och de tre bankerna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
RD hade planerat allt från början
Michelin har blivigt erbjudna ensamrätt på däck till GPWC om dom fixade kass däck till USA
Bankerna får panik när dom ser hur sårbart F1 är. Dom får brått att sälja och priset sjunker flera 100 milj.
RD o kompani köper aktierna. Sedan bara det händer
Todt vill vara med att leka, GPWC kommer på att dom faktiskt behöver FIA
RD o Todt har en myskväll och Todt får vara med om han ser till att MAX försvinner. Det gör han och alla 10 stall blir FIA GPWC
Det som RD inte räknat med är att Todt tar över efter Max och blir Fias starke man
Maktkampen fortsätter
Michelin har blivigt erbjudna ensamrätt på däck till GPWC om dom fixade kass däck till USA
Bankerna får panik när dom ser hur sårbart F1 är. Dom får brått att sälja och priset sjunker flera 100 milj.
RD o kompani köper aktierna. Sedan bara det händer
Todt vill vara med att leka, GPWC kommer på att dom faktiskt behöver FIA
RD o Todt har en myskväll och Todt får vara med om han ser till att MAX försvinner. Det gör han och alla 10 stall blir FIA GPWC
Det som RD inte räknat med är att Todt tar över efter Max och blir Fias starke man
Maktkampen fortsätter
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Nu blir det varken poängavdrag eller avstängningar så du kommer inte att nåt att skylla på när Maestro slutar före Delfinmannen i VM-tabellen.Jari skrev:Jag räknar med att Michelin får samma straff som Bridgestone fick för att de inte hade med sig passande däck till Brasiliens GP 2003.
Du får försöka hitta på nån annan bortförklaring.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, men Mosley sa ju i onsdags att han varken tycker att poängavdrag eller avstängningar är lämpliga straff. Så det känns ju som att det hotet är undanröjt och att det bara blir böter.groovesnus skrev:Det vet vi väl inte förrän 14 Sept?Pepparkvarnen skrev: Nu blir det varken poängavdrag eller avstängningar så du kommer inte att nåt att skylla på när Maestro slutar före Delfinmannen i VM-tabellen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Vilket är vettigt, det finns ingen anledning att bestraffa stallen med poängavdrag eftersom det "brott" som de har fällts för, inte har medfört några tävlingsmässiga fördelar som kan ha gett dem orättmätiga poäng.
Avstängningar hade kännts fel av samma anledning, även för BAR med sin vilkorliga avstängning efter Imola.
Avstängningar hade kännts fel av samma anledning, även för BAR med sin vilkorliga avstängning efter Imola.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Och där var en blek ursäkt till... men Kimis var inte lika bitter...Jari skrev:Han säger inte så i alla fall.
Han säger att det är svårare på tio lopp än elva att gå ikapp, men han säger också att det är lika mycket poäng att dela ut från nu, som fram tills nu...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Vad händer ?
Har alla egon varit på charmkurs
Max Mosley öppnar för andra lösningar en dom som presenterats i FIA:s regelförslag för 2008.
Ron Dennis och Christian Horner skall träffa Max Mosley i Monaco imorgon. Det ryktas i olika media att FIA kan komma att upphäva sin dom.
Flavio Briatore pratar om ett nytt mästerkap 2008... med FIA, Bernie och Ferrari.
Hur som helst kommer det inte att bli något riktigt mästerskap utan Fia eller utan stallen. Alla börjar nog inse det och försöker hitta lösningar.
Det är bara att hålla tummarna för många år med F1 racing i framtiden
Har alla egon varit på charmkurs
Max Mosley öppnar för andra lösningar en dom som presenterats i FIA:s regelförslag för 2008.
Ron Dennis och Christian Horner skall träffa Max Mosley i Monaco imorgon. Det ryktas i olika media att FIA kan komma att upphäva sin dom.
Flavio Briatore pratar om ett nytt mästerkap 2008... med FIA, Bernie och Ferrari.
Hur som helst kommer det inte att bli något riktigt mästerskap utan Fia eller utan stallen. Alla börjar nog inse det och försöker hitta lösningar.
Det är bara att hålla tummarna för många år med F1 racing i framtiden