Dags att sälja sina F1-biljetter

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Dags att sälja sina F1-biljetter

Inlägg av JTarnstrom »

https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... =F1&id=628

The end of the world as we know it...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Ja jösses, gyllene dagar stundar för FIA-byråkratin...
Varför detta - räcker det inte med att konstatera att Michelin gjort en konstruktionsmiss och att man sen enas om åtgärder för undvika ett upprepande?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Re: Dags att sälja sina F1-biljetter

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... =F1&id=628

The end of the world as we know it...

Tärnström
Prova att andas i en påse.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
GPWC

Re: Dags att sälja sina F1-biljetter

Inlägg av GPWC »

JTarnstrom skrev: The end of the world as we know it...
Och kanske början på en ny skön Ecclestone/Mosley-fri dito.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag står på Mosleys sida.

Tärnström

Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

JTarnstrom skrev:Jag står på Mosleys sida.
Jazzå? Det var svårt att lista ut! ;)
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Kanske bäst att klargöra ändå. Jag är definitivt ingen anhängare av GPWC (organisationen alltså, inte debattören). Ansvaret för det sportsliga ska inte blandas ihop med kommersiella intressen.

Tärnström

Gösta

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:Kanske bäst att klargöra ändå. Jag är definitivt ingen anhängare av GPWC (organisationen alltså, inte debattören). Ansvaret för det sportsliga ska inte blandas ihop med kommersiella intressen.

Tärnström
Ännu ett högvattenmärke tärnan. :up:

(vad fan har det tagit åt dig, du verkar riktigt vettig den senaste tiden! du har förmodligen mognat) :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Coolt - diska alla Michelinstall. :D

Det blir nog bra det här ..... :roll:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Kanske bäst att klargöra ändå. Jag är definitivt ingen anhängare av GPWC (organisationen alltså, inte debattören). Ansvaret för det sportsliga ska inte blandas ihop med kommersiella intressen.

Tärnström
IRL, Champ Car, DTM ....

Jag tror att GPWC (organisationen, inte debattören) rätt skött kan bli en riktig höjdare. Det kan också bli ett magplask, om det sköts fel.

F1 just nu - är det ett magplask eller en höjdare? Det känns ju som en dålig fars ialla fall och det är väl 50/50 just nu om sporten kan ersa sig från det här

(rätt skött är nog debattören GPWC också bra )

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad kan det egentligen bli för straff för det här för de sju inblandade stallen? Hur pass allvarligt är det?

- inget straff, möjligen ett aja baja pekfinger och tävling under varning resten av säsongen
- böter, att bestraffa utan att bestraffa
- starta bakom Bridgstonebilarna i nästa lopp, eller i flera kommande lopp
- poängavdrag för stallen i konstruktörsmästerskapet, X antal poäng
- poängavdrag för både stallen och dess förare, X antal poäng
- uteslutning i ett eller flera lopp
- diskning från säsongen

Vad är realistiskt att förvänta sig om FIA bestraffar stallen

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Intressant fråga. Tror att ett mycket kraftigt poängavdrag i konstruktörsmästerskapet blir följden. Alternativt uteslutning. Däremot kan det ju tänkas att förarmästerskapet lämnas orört.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Däremot kan det ju tänkas att förarmästerskapet lämnas orört.
Ja, det känns ju lite fel att bestraffa förarna; de har ju redan fått ett straff i o m att de blev utan poäng.
Senast redigerad av Razor den tis jun 21, 2005 14:18, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Kanske det:
- böter, att bestraffa utan att bestraffa
- poängavdrag för stallen i konstruktörsmästerskapet, X antal poäng

Njä, jag vet inte:
- inget straff, möjligen ett aja baja pekfinger och tävling under varning resten av säsongen
- poängavdrag för både stallen och dess förare, X antal poäng

Knappast, va:
- uteslutning i ett eller flera lopp
- diskning från säsongen
- starta bakom Bridgstonebilarna i nästa lopp, eller i flera kommande lopp
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

De tre första anklagelserna är nog ganska lätta för teamen att försvara sig mot med åberopande av säkerhet osv. Kanske blir det värre med de två sista. Vad fick Ferrari för straff när de vanärade sporten i Österrike härom året?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Cuscino skrev:Vad fick Ferrari för straff när de vanärade sporten i Österrike härom året?
De vanärade inte sporten utan ärade bara sin publik genom att utfärda stallorder för att säkerställa seger i WDC. :up:

Jag hoppas att de gör det igen liksom Ron gör det (utan att erkänna det) för att säkerställa att Kimi blir bland de 5 första 2005 på bekostnad av JPM. :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det borde räcka med att Max Mosley får en spark på pungen som straff.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

På sätt och vis hoppas jag att de ger stallen en så hård bestraffning att de slutar och omedelbart bildar sitt GPWC, som liksom de flesta(?) framgångsrika serier främst drivs av sitt eget styrorgan. Då kan Mosley, Bernie och Todt fortsätta roa sig själva i F1, ev. tillsammans med några uppflyttade GP2-team. Det finns ju inga krav på att man måste köra under just FIA:s flagga, eller nån ensamrätt att kalla det VM. Tveksamt om de ens är förbjudet att kalla en annan serie Fomula One.

Men GPWC måste på nåt sätt hitta en bättre beslutsmodell än att alla har vetorätt och då menar jag inte att endast ett stall skall ha vetorätt, utan det måste finnas en modell som gör att en lösning alltid är möjlig och att det aldrig kan fastna p.g.a. oförmåga att komma överrens.
Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

Som sagt.

Detta är ett gyllene tillfälle för Mosley och anhang att makulera hela försäsongen och börja om på noll, så vi kan kora en värdig världsmästare i år.

För inte kan vi väl riskera att få en Mästare som knappt är torr bakom öronen...?
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

AndersF1: Håller med du!

/anders
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
Cuscino skrev:Vad fick Ferrari för straff när de vanärade sporten i Österrike härom året?
De vanärade inte sporten utan ärade bara sin publik genom att utfärda stallorder för att säkerställa seger i WDC. :up:

Jag hoppas att de gör det igen liksom Ron gör det (utan att erkänna det) för att säkerställa att Kimi blir bland de 5 första 2005 på bekostnad av JPM. :D
Jo, de fick straff för att ha vanärat sporten. Motiveringen var visst uppträdandet efter loppet på prispallen och på presskonferensen.

Straffet blev böter

Gösta

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev: det måste finnas en modell som gör att en lösning alltid är möjlig och att det aldrig kan fastna p.g.a. oförmåga att komma överrens.
Så man skall anpassa regelverket från fall till fall? :D

Fasta regler som gäller alla alltid är inget du rekomenderar?

:D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:På sätt och vis hoppas jag att de ger stallen en så hård bestraffning att de slutar och omedelbart bildar sitt GPWC, som liksom de flesta(?) framgångsrika serier främst drivs av sitt eget styrorgan. Då kan Mosley, Bernie och Todt fortsätta roa sig själva i F1, ev. tillsammans med några uppflyttade GP2-team. Det finns ju inga krav på att man måste köra under just FIA:s flagga, eller nån ensamrätt att kalla det VM. Tveksamt om de ens är förbjudet att kalla en annan serie Fomula One.

Men GPWC måste på nåt sätt hitta en bättre beslutsmodell än att alla har vetorätt och då menar jag inte att endast ett stall skall ha vetorätt, utan det måste finnas en modell som gör att en lösning alltid är möjlig och att det aldrig kan fastna p.g.a. oförmåga att komma överrens.
Jag håller med - på sätt och vis är det här ett tillfälle att vända upp och ner på allt och börja om från början med något nytt och spännande.

Kanske är det GPWC som är det nya och spännande - dvs ett F1 med ny organisation och ny ledning.

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:

Jo, de fick straff för att ha vanärat sporten. Motiveringen var visst uppträdandet efter loppet på prispallen och på presskonferensen.

Straffet blev böter
Ok. :up:

Då är det väl bara att bötfälla svikarna.

Inga fjuttiga böter på någon milion dollar. Det skall svida ordentligt att svika 120.000 åskådare. :up:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tanken var att fälla Ferrari för själva stallordern, men det fanns det då inga stöd i reglerna för.

Därför blev det vanära mot sporten.

Michelin är de jag tycker ska straffas - det är de som har schabblat med däcken. Vad kunde stallen ha gjort annorlunda tycker du Gösta? Deras däcksleverantör kunde inte säga vilken hastighet som var säker med däcken - bara att däcken inte var säkra i kurva 13.

De ska ju inte gärna spela med förarnas liv i onödan, så jag ser inte hur stallen kunde ha agerat annorlunda.

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

AndersF1 skrev:På sätt och vis hoppas jag att de ger stallen en så hård bestraffning att de slutar och omedelbart bildar sitt GPWC, som liksom de flesta(?) framgångsrika serier främst drivs av sitt eget styrorgan. Då kan Mosley, Bernie och Todt fortsätta roa sig själva i F1, ev. tillsammans med några uppflyttade GP2-team. Det finns ju inga krav på att man måste köra under just FIA:s flagga, eller nån ensamrätt att kalla det VM. Tveksamt om de ens är förbjudet att kalla en annan serie Fomula One.

:up:
Jag håller med. Jag har dock aldrig varit för någon utbrytarserie men nu börjar måttet vara rågat. Skulle Mosley och FIA komma med ett hårt straff så knäck ryggraden på dem. Låte dem sitta där med sitta där tillsammans med Ferrari. Då får de göra vad dem vill med F1. :spec:
Budo

Inlägg av Budo »

FZ skrev:Som sagt.

Detta är ett gyllene tillfälle för Mosley och anhang att makulera hela försäsongen och börja om på noll, så vi kan kora en värdig världsmästare i år.

För inte kan vi väl riskera att få en Mästare som knappt är torr bakom öronen...?
:up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

The governing body will almost certainly favour fines rather than a series of bans if they decide to punish the Michelin teams for their withdrawal from the United States Grand Prix. However, BAR are under a six-month suspended penalty for illegally running fuel as ballast at this year's San Marino Grand Prix, and sources have suggested that that sanction will almost certainly be taken into account if the teams are all found guilty next week of not having acted in the best interests of the sport.
Så BAR riskerar att diskas. Hej då BAR

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Då var vi ändå snabbast med att rapportera den nyheten...

Tärnström

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Michelin är de jag tycker ska straffas - det är de som har schabblat med däcken. Vad kunde stallen ha gjort annorlunda tycker du Gösta? Deras däcksleverantör kunde inte säga vilken hastighet som var säker med däcken - bara att däcken inte var säkra i kurva 13.
Stallen borde nog inte ha gjort det så demonstrativt och i stället bara låtit bli att komma till start.

Michelin har gjort en grov teknisk felbedömning, visst, men är det verkligen straffbart? Det händer ju varje lopp att bilar bryter pga tekniska fel, ofta beroende på konstruktionsmissar, och ingen straffas för det. Gäller speciella regler för däck?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är schabblet, själva hanterandet av situationen som det handlar om, inte att Michelin har gjort en tabbe med däcken. Hade de agerat annorlunda från början hade kanske loppet ställts in men de hade förmodligen inte anklagats för att dragit vanära över sporten.

Tärsntröm

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev: Vad kunde stallen ha gjort annorlunda tycker du Gösta? Deras däcksleverantör kunde inte säga vilken hastighet som var säker med däcken - bara att däcken inte var säkra i kurva 13.

.

De kunde ha gjort massor.
1: Aldrig litat på ett franskt företag. Fråga Tärnström vilken erfarenhet han har av franska bilbyggare?
2. Sett till att ha däck med sig som fungerar oavsett banförhållanden då banan är torr!
3. Valt att köra med byten vart 10´de varv för att ändå ge publiken lite valuta för pengarna.
4. Haft gardenpary på Indianapolis och eldat upp de dåliga däcken tilsammans med publiken.
5. Rullat Dupasquier i tjära och fjäder och tvingat honom springa 73 varv på banan.

:D

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ta inte upp Peugeot nu... jag har alldeles för många trådar igång redan och jag börjar få ont i händerna av allt skrivande.

Tärnström

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cuscino skrev:Stallen borde nog inte ha gjort det så demonstrativt och i stället bara låtit bli att komma till start.
Nej, det tror jag hade nog gjort saken värre för som det är nu så ställde de upp, men bröt innan starten gick; vilket ju händer lite då och då.
Michelin har gjort en grov teknisk felbedömning, visst, men är det verkligen straffbart? Det händer ju varje lopp att bilar bryter pga tekniska fel, ofta beroende på konstruktionsmissar, och ingen straffas för det. Gäller speciella regler för däck?
Det är självfallet inget brott att göra en teknisk felbedömning. Precis som Tärnström skriver så är det i hanteringen runt omkring som det har gått snett.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!