Indy & Diamantslipad beläggning
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
Men jag har väl inte sagt att de gnäller? Jag skrev att de klagar lite!
Man får komma ihåg att det är inte bara Michelin som tar fram däcken, utan Michelin jobbar ihop med stallen för att finna en bra lösning. Självklart vill stallen vinna, och således tar de fram däck som ligger på gränsen. Detta leder till att ena loppet vinner man, för att man har överlägsna däck, det andra loppet får man bryta för att däcken inte pallar trycker (rolig ordvits). Jag tycker inte man skall förändra regler bara för att det sistnämnda alternativet gäller.
Ponera nu att reglerna ändras (t.ex nya PC-regler) hur kommer det se ut nästa lopp? Är det okej att Bridgestone då kommer med ett däck som inte riktigt klarar ett helt lopp, men är ett väldigt bra kvaldäck. Sen när de avråder sina stall att köra loppet, så ändras reglerna igen.
Det är komplicerat och farligt att köra F1 närsomhelst känns det som. Det är därför de får bra betalt också.
Det känns som att det inte fungerar att ändra reglerna till vart och vartannat lopp.
Man får komma ihåg att det är inte bara Michelin som tar fram däcken, utan Michelin jobbar ihop med stallen för att finna en bra lösning. Självklart vill stallen vinna, och således tar de fram däck som ligger på gränsen. Detta leder till att ena loppet vinner man, för att man har överlägsna däck, det andra loppet får man bryta för att däcken inte pallar trycker (rolig ordvits). Jag tycker inte man skall förändra regler bara för att det sistnämnda alternativet gäller.
Ponera nu att reglerna ändras (t.ex nya PC-regler) hur kommer det se ut nästa lopp? Är det okej att Bridgestone då kommer med ett däck som inte riktigt klarar ett helt lopp, men är ett väldigt bra kvaldäck. Sen när de avråder sina stall att köra loppet, så ändras reglerna igen.
Det är komplicerat och farligt att köra F1 närsomhelst känns det som. Det är därför de får bra betalt också.
Det känns som att det inte fungerar att ändra reglerna till vart och vartannat lopp.
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
The FIA have just released the following correspondance between Michelin and Race Director Charlie Whiting...
http://www.planetf1.com/news/story_19978.shtml
http://www.planetf1.com/news/story_19978.shtml
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Soppa var det ja!LuckyStrike1 skrev:Hmmm nu är klockan 8.00 på Indianapolis tror jag.
De har 6 timmar på sig att reda upp det här. Något oroande är det, men det verkar som om det som gäller just nu är:
- stallcheferna för samtliga Michelinstall ska skriftligen ha krävt att det ska byggas en chikan i sista kurvan, ovalen, annars ställer de inte upp av säkerhetsskäl.
- Bernie vill att chikanen ska byggas. Men Charlie Whiting har som tävlingsledare mandatet och ska ha beslutat att det är för sent att bygga en chikan på ett säkert sätt.
Samtidigt sägs Williams och Sauber inte ha samma problem med däcken som framför allt Toyota, Renault och McLaren.
En så rackans soppa. På sätt och vis vore det lite coolt om bara Ferrari, Jordan och Minardi ställde upp
Hur som helst - jag tror det blir ett skitlopp oavsett vad om det körs. Det kommer att vara dominerat av antingen däcksproblem, hemska krascher eller löjligt många depåstopp för skadade däck bland Michelinstallen.
Att bara tre stall ställer upp är omöjligt, för då blir det ju inte alls 12 bilar. Men om Williams och Sauber nu vågar ställa upp kan vi anta att något mer Michelin-stall är med och det blir det precis 12 bilar. Skitlopp kan det säkert bli, men jag tror att det blir mer spännande än dåligt med den osäkerheten som finns. Ferrari är ju trots allt lite efter och kanske förtjänar att få en seger gratis (eller inte alls)? Jordan och Minardi tror jag inte att många skulle missunna poäng.
/Viktor
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om det stämmer så är ju FIA:s position glasklar - de vägrar kompromissa och det är en riktig hållning tycker jag. I förlängningen handlar det om mästerskapets integritet. Det som kan hända nu är ju att ett antal team vägrar ställa upp. Det skulle ju vara det bästa ur deras synvinkel eftersom tävlingen då kan komma att ställas in och en eventuell poängförlust elimineras. Å andra sidan gör det situationen än svårare för Michelin som därmed skulle få stå med det fulla ansvaret för att tävlingen inte körs.
Snacka om att spela Svarte Petter...
Tärnström
Snacka om att spela Svarte Petter...
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Charlie WhitingBernie skrev:The FIA have just released the following correspondance between Michelin and Race Director Charlie Whiting...
http://www.planetf1.com/news/story_19978.shtml
Dear Mr Dupasquier,
Dear Mr Shorrock,
We have received your letter of 18 June.
We are very surprised that this difficulty has arisen. As you know, each team is allowed to bring two different types of tyre to an event so as to ensure that a back-up (usually of lower performance) is available should problems occur. It is hard to understand why you have not supplied your teams with such a tyre given your years of experience at Indianapolis.
Dom här två sista styckena är vad som kan hända i kväll. Jag utgår ifrån att ställa in loppet är uteslutet med tanke på den bad will det skulle innebära för alla inblandade parter.Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future.
Another possibility would be for the relevant teams repeatedly to change the affected tyre during the race (we understand you have told your teams the left rear is safe for a maximum of ten laps at full speed). If the technical delegate and the stewards were satisfied that each change was made because the tyre would otherwise fail (thus for genuine safety reasons) and that the relevant team were not gaining an advantage, there would be no penalty.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
FIA gör ju faktiskt inget fel här. Det kan ju inte ligga på dem att ändra spelreglerna helt och hållet för att någon deltagare har gjort ett stort misstag.
Bygga chikan och ändra PC-regler tycker jag är oacceptabelt.
Antingen får väl X antal stall låta bli att ställa upp av säkerhetsskäl eller puttra runt kurva 13 i fär materialet säker hastighet. Eller så blir det väl så att Michelin ordnar en komrpomiss vad gäller lufttryck och inställnignar, och sen är det bara att hoppas på att ingen dör ikväll svensk tid.
Bygga chikan och ändra PC-regler tycker jag är oacceptabelt.
Antingen får väl X antal stall låta bli att ställa upp av säkerhetsskäl eller puttra runt kurva 13 i fär materialet säker hastighet. Eller så blir det väl så att Michelin ordnar en komrpomiss vad gäller lufttryck och inställnignar, och sen är det bara att hoppas på att ingen dör ikväll svensk tid.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tolkar det hela som att om det inte står ett fullt startfält på griden kommer Michelin att bestraffas för att ha dragit vanära över sporten. För stallen betyder det inget annat än att om de väljer att inte komma till start så kommer ingenting att hända vad dem anbelangar, men Michelin kommer att få skit för det.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Att köra långsammare genom kurva 13 måste vara ännu farligare. Tänk om t.ex. M. Schumacher kommer och ska köra om en långsammare bil som måste släppa av i sista kurvan. Den förare gör då allt för att hålla MS bakom sig och det slutar med att de kör ihop och blir påkörda av bilar som kommer bakifrån.LuckyStrike1 skrev:FIA gör ju faktiskt inget fel här. Det kan ju inte ligga på dem att ändra spelreglerna helt och hållet för att någon deltagare har gjort ett stort misstag.
Bygga chikan och ändra PC-regler tycker jag är oacceptabelt.
Antingen får väl X antal stall låta bli att ställa upp av säkerhetsskäl eller puttra runt kurva 13 i fär materialet säker hastighet. Eller så blir det väl så att Michelin ordnar en komrpomiss vad gäller lufttryck och inställnignar, och sen är det bara att hoppas på att ingen dör ikväll svensk tid.
/Viktor
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
De har ett ansvar som långsammare fordon att hålla sig undan från racespåret, annars blir de bestraffade.
Så lär väl få se ett par Michelinbilar krypa genom kurva 13 och bli förbiblåsta av Minardis.
Så lär väl få se ett par Michelinbilar krypa genom kurva 13 och bli förbiblåsta av Minardis.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Om dom får byta däck så lär det inte få ske samtidigt som tankningen.Macho Woman skrev:Intressant om Michelin-teamen får byta däck var tionde varv utan bestraffning. Det innebär ju att de kommer att byta vid tankningarna som vanligt, ingen skada är skedd och racet kommer att köras med alla team på griden.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Någon som har koll på läget? Blir det någon F1 eller inte?
Förstår inte denna debatt riktigt. Om det är så att däcken är sköra så får man väl anpassa farten till matterialet! Vad är problemet egentligen? Samma sak med något alkoholracinglopp för något år sedan. "Förarna svimmade" av g krafterna???? När man svimmar så slappnar gaspedalfoten av och farten minskar och medvetandet återvänder! Alternativt så får dom anpassa farten till vad man klarar av.
J-VLA TRAMMS. Överbetalda fjollor är vad dom är hela jä-la bunten.
Jag är helt övertygad om att om Michelinbilarna kör runt i 80 km / h i snitt så kommer däcken se helt oanvända ut. Nu är det bara till att anpassa sig till hur fort man vill köra. Hur känner Bridgestoneförarna sig när Michelinbilarna drar iväg och de får vänta 10-20 varv innan de har racingtemp på sina däck! När klagade Maestro på däcken senast????
Kommer dom inte till start så diska hela högen i 3 lopp, då är det kamp om WDC igen.
Förstår inte denna debatt riktigt. Om det är så att däcken är sköra så får man väl anpassa farten till matterialet! Vad är problemet egentligen? Samma sak med något alkoholracinglopp för något år sedan. "Förarna svimmade" av g krafterna???? När man svimmar så slappnar gaspedalfoten av och farten minskar och medvetandet återvänder! Alternativt så får dom anpassa farten till vad man klarar av.
J-VLA TRAMMS. Överbetalda fjollor är vad dom är hela jä-la bunten.
Jag är helt övertygad om att om Michelinbilarna kör runt i 80 km / h i snitt så kommer däcken se helt oanvända ut. Nu är det bara till att anpassa sig till hur fort man vill köra. Hur känner Bridgestoneförarna sig när Michelinbilarna drar iväg och de får vänta 10-20 varv innan de har racingtemp på sina däck! När klagade Maestro på däcken senast????
Kommer dom inte till start så diska hela högen i 3 lopp, då är det kamp om WDC igen.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Senaste ryktet är att Michelinstallen kommer till start, men går i depå efter första varvet och bryter tävlingen.
På så vis klarar sig F1 från skadeståndskrav från arrangörena pga för litet startfält.
Michelin klarar sig från skadeståndskrav från stall och förare vid ev. olckor påga däckshaverier som gick att förutse.
Kvar i loppet skulle då vara Ferrari, Jordan och Minardi. Härligt med konspiratonnsteorier
Annars blir det väl så här:
- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.
- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher
- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.
- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.
Om två timmar ska ev. start gå. Det börjar bli dags för ett besked. F1=Fars 1? Själv har jag sett Le Mans i helgen, så jag har sett riktig motorsport. Det här blir som att gå på cirkus för lite sjuk underhållning.
På så vis klarar sig F1 från skadeståndskrav från arrangörena pga för litet startfält.
Michelin klarar sig från skadeståndskrav från stall och förare vid ev. olckor påga däckshaverier som gick att förutse.
Kvar i loppet skulle då vara Ferrari, Jordan och Minardi. Härligt med konspiratonnsteorier
Annars blir det väl så här:
- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.
- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher
- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.
- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.
Om två timmar ska ev. start gå. Det börjar bli dags för ett besked. F1=Fars 1? Själv har jag sett Le Mans i helgen, så jag har sett riktig motorsport. Det här blir som att gå på cirkus för lite sjuk underhållning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Tack för det uttömmande svaret. Jag blev inte klokare av det men konstaterar att inget är bestämmt.
Jag hoppas på scenariot
"- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1."
Jordan och Minardi har mig veterligen aldrig klagat på att de är för långsamma. Ändå är de rundningsmärken för McLaren, Williams mfl mfl. Nu får väl Michelinförarna uppleva hur det är att köra ikapp med Jordan och Minardi.
Det kan inte bli bättre.
Jag hoppas på scenariot
"- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1."
Jordan och Minardi har mig veterligen aldrig klagat på att de är för långsamma. Ändå är de rundningsmärken för McLaren, Williams mfl mfl. Nu får väl Michelinförarna uppleva hur det är att köra ikapp med Jordan och Minardi.
Det kan inte bli bättre.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Undantag från reglerna har dock gjorts förut.
Senast var det väl Brasiliens GP 2003 där loppet startades bakom Pace Car efter att Bridgestone inte tagit med sig regndäck till loppet? De hade valt att enbart ta med sig intermediatedäck, då reglerna sa att stallen fick bara ta med sig e uppsättning regndäck.
Bridgestone chansade på intermediate och att det vid regn inte skulle gå att köra med dem så Pace Car var tvungen att tas ut. Så blev också fallet.
Så den gången gjorde Bridgestone ett misstag, och FIA anpassade sig.
Senast var det väl Brasiliens GP 2003 där loppet startades bakom Pace Car efter att Bridgestone inte tagit med sig regndäck till loppet? De hade valt att enbart ta med sig intermediatedäck, då reglerna sa att stallen fick bara ta med sig e uppsättning regndäck.
Bridgestone chansade på intermediate och att det vid regn inte skulle gå att köra med dem så Pace Car var tvungen att tas ut. Så blev också fallet.
Så den gången gjorde Bridgestone ett misstag, och FIA anpassade sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Eller att en del Michelinstall byter till de nygamla Barcadäcken och kör racet på dessa och diskas efter loppet.LuckyStrike1 skrev:Annars blir det väl så här:
- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.
- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher
- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.
- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.
Vilken j*vla soppa! Har följt F1 slaviskt och fanatiskt sedan början av 90-talet och det här är den värsta soppan sedan dess. Panikchicanerna som infördes 94 konkurrerar, men det här tar priset.
FIA gör helt rätt. Michelin borde skämmas som inte kan se till att ett av däcken de plockar med sig är säkra. Vet hut!
/Martin
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Klart som fan att däcken är "säkra". Det funkar utmärkt att köra med dom däcken bara man anpassar farten till det matterial man förfogar över.Martin_Granberg skrev:Eller att en del Michelinstall byter till de nygamla Barcadäcken och kör racet på dessa och diskas efter loppet.LuckyStrike1 skrev:Annars blir det väl så här:
- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.
- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher
- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.
- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.
Vilken j*vla soppa! Har följt F1 slaviskt och fanatiskt sedan början av 90-talet och det här är den värsta soppan sedan dess. Panikchicanerna som infördes 94 konkurrerar, men det här tar priset.
FIA gör helt rätt. Michelin borde skämmas som inte kan se till att ett av däcken de plockar med sig är säkra. Vet hut!
/Martin
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
Håller helt med LuckyStrike1, tur att man såg LeMans och att det senare är Champcar.
F1 verkar bli rena Freakshowen.
Senaste ryktet gör ju gällande att Fia skall sparka Michelin till nästa säsong och att Bridgestone blir ensam leverantör.
Går de med på det, jag menar, det blir inget större reklamvärde när man är ensam leverantör?
Sen kan jag inte förstå riktigt de som snackar om att Michelinstallen skulle köra ikapp med Jordan och Minardi.
Greppet är det ju inget fel på, det såg vi ju i kvalet. Det som händer isåfall är ju avåkning och ev krasch. Men det var kanske det som menades med att race:a med Jordan och Minardi
F1 verkar bli rena Freakshowen.
Senaste ryktet gör ju gällande att Fia skall sparka Michelin till nästa säsong och att Bridgestone blir ensam leverantör.
Går de med på det, jag menar, det blir inget större reklamvärde när man är ensam leverantör?
Sen kan jag inte förstå riktigt de som snackar om att Michelinstallen skulle köra ikapp med Jordan och Minardi.
Greppet är det ju inget fel på, det såg vi ju i kvalet. Det som händer isåfall är ju avåkning och ev krasch. Men det var kanske det som menades med att race:a med Jordan och Minardi
Senast redigerad av Lövet den sön jun 19, 2005 18:08, redigerad totalt 1 gång.
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Michelin är de som har klantat sig - inte stallen eller FIA eller förarna eller några nadra än Michelin.
Undrar hur glada Michelinstallen är på sin däcksleverantör just nu? De betalar Michelin för däck enligt vissa krav (hålla racedistans i racetempo t.ex.) och det har Michelin misslyckats med.
Kan bli dyrt det här för Michelin
Undrar hur glada Michelinstallen är på sin däcksleverantör just nu? De betalar Michelin för däck enligt vissa krav (hålla racedistans i racetempo t.ex.) och det har Michelin misslyckats med.
Kan bli dyrt det här för Michelin
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
- Ort: Skåneland
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Inget annat var att vänta när Michellin gick in i F1.
Med handen på hjärtat, var det verkligen någon som på allvar trodde att franska Michellin skulle förfara hederligt?? Först fusket med slitbanan och nu detta! Bojkotta skräpet. Som tur är kör jag på hederliga Good Year på sommaren och Bridgestone på vintern.
Med handen på hjärtat, var det verkligen någon som på allvar trodde att franska Michellin skulle förfara hederligt?? Först fusket med slitbanan och nu detta! Bojkotta skräpet. Som tur är kör jag på hederliga Good Year på sommaren och Bridgestone på vintern.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ett litet problem är bara att Michelin inte kan säga exakt vilken fart det är, i vilken de kan garantera att det håller.Gösta skrev:Klart som fan att däcken är "säkra". Det funkar utmärkt att köra med dom däcken bara man anpassar farten till det matterial man förfogar över.
Så det går inte att säga om det håller i nio varv men inte tio, eller att det håller om man kör max 150 men inte om man kör över det.
Det enda de kan säga är att däcket ligger utanför acceptabla säkerhetsmarginaler för köring på Indianapolisbanans kurva 12 och 13.
Så det är tyvärr inte så enkelt som att köra i en viss fart så är det ingen fara.
Hur som helst har Michelin tabbat sig enormt, och det verkar som loppet nu 1 ½ innan planerad start faktiskt är i fara
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Minardi vet inte exakt hur hållbar deras motor är. Michellinbilarna får väl prova sig fram lite försiktigt.LuckyStrike1 skrev:Ett litet problem är bara att Michelin inte kan säga exakt vilken fart det är, i vilken de kan garantera att det håller.Gösta skrev:Klart som fan att däcken är "säkra". Det funkar utmärkt att köra med dom däcken bara man anpassar farten till det matterial man förfogar över.
Så det går inte att säga om det håller i nio varv men inte tio, eller att det håller om man kör max 150 men inte om man kör över det.
Det enda de kan säga är att däcket ligger utanför acceptabla säkerhetsmarginaler för köring på Indianapolisbanans kurva 12 och 13.
Så det är tyvärr inte så enkelt som att köra i en viss fart så är det ingen fara.
Hur som helst har Michelin tabbat sig enormt, och det verkar som loppet nu 1 ½ innan planerad start faktiskt är i fara
Kör några varv i 70 km, därefter några i 90 osv. Då skall du se att inga däck går sönder. I slutet av loppet bör dom kunna hålla 140 km / h.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferraridominansen skulle vara tillbaka 2006 ändå, så det är ju ingen större skillnad.
Det här året är ju lite grann som att när katten är borta dansar råttorn på bordet
Det här året är ju lite grann som att när katten är borta dansar råttorn på bordet
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag är inte bitter.LuckyStrike1 skrev:Ferraridominansen skulle vara tillbaka 2006 ändå, så det är ju ingen större skillnad.
Det här året är ju lite grann som att när katten är borta dansar råttorn på bordet
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var ser du bitterheten Gösta?
Ett enkelt konstaterande av fakta, ungefär som att konstatera att solen just nu skiner här hemma.
Att Ferrari och Schumacher skulle svara på det här året med allt annat än fullkomlig kross nästa år har jag aldrig trott på. Jag tror att det här året är grundstenen för Ferraris revansch nästa år helt enkelt.
Ett enkelt konstaterande av fakta, ungefär som att konstatera att solen just nu skiner här hemma.
Att Ferrari och Schumacher skulle svara på det här året med allt annat än fullkomlig kross nästa år har jag aldrig trott på. Jag tror att det här året är grundstenen för Ferraris revansch nästa år helt enkelt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Bridgestonestallen hade ju kunnat puttrat runt i minst 20km/h utan risk för vattenplaning, förstår inte hur FIA tänkte när de tillät dem byta till vanliga regndäck. Man får väl anpassa farten till vad materialet klarar av om man vill ta sig i mål.LuckyStrike1 skrev:Senast var det väl Brasiliens GP 2003 där loppet startades bakom Pace Car efter att Bridgestone inte tagit med sig regndäck till loppet? De hade valt att enbart ta med sig intermediatedäck, då reglerna sa att stallen fick bara ta med sig e uppsättning regndäck.
Bridgestone chansade på intermediate och att det vid regn inte skulle gå att köra med dem så Pace Car var tvungen att tas ut. Så blev också fallet.
Så den gången gjorde Bridgestone ett misstag, och FIA anpassade sig.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Varför ska överhuvustaget någon ställa upp och köra om det inte lönar sig?LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.
Det här blir bara bättre och bättre
Och förresten: om alla Michelin-bilar kör långsamt genom kurva 12-13 så att Ferrari tar 1&2:a plats. Jag antar att de är smarta nog att konservera sig isåfall. Jordan & Minardi tar 3-6:e plats och kvar blir då 3 poäng att tävla om för 14 någorlunda jämna bilar. Knappast värt priset...
/Viktor
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Är det inte lite kul att det just nu är många som 50 minuter innan start sitter och väntar på att det ska bekräftas att det ska bli ett lopp ....?
Normalt sett bekräftar man ju inte att "jorå, vi ska tävla"
Jag vet inte vad jag ska tro längre. Blir inte ett dugg förvånad om det blir inställt, och blir det lopp av så är skadan redan skedd.
Frågan är om FIA inte går Michelin tillmötes (vilket de inte borde) kan Michelin då verkligen ställa upp? De har ju gått ut ganska hårt nu och sagt att de inte tillåter något stall köra på deras däck i loppet om det inte blir en chikan i kurva 13. Vilket FIA vägrar ...
Normalt sett bekräftar man ju inte att "jorå, vi ska tävla"
Jag vet inte vad jag ska tro längre. Blir inte ett dugg förvånad om det blir inställt, och blir det lopp av så är skadan redan skedd.
Frågan är om FIA inte går Michelin tillmötes (vilket de inte borde) kan Michelin då verkligen ställa upp? De har ju gått ut ganska hårt nu och sagt att de inte tillåter något stall köra på deras däck i loppet om det inte blir en chikan i kurva 13. Vilket FIA vägrar ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Ännu ett problem.PeppeF1 skrev:Ferraridominansen tillbaka nästa år då med enbart Bridgestone som däcksleverantör.
Enligt min uppfattning var anledningen till att flera av toppstallen bytte däck och blev konkurrenskraftigare sedan Michelin kom in i bilden att Bridgestone anpassade sina däck enbart för Ferrari. Om Bridgestone blir ensamma nästa år kommer de säkert inte låta någon annan än Ferrari prova ut deras däck och de gör däcken svårkörda på ett sätt som bara Ferraris tekniker får och kan tyda och ställa in bilarna efter.
Kanske lite överdrivet, men det är inte långt ifrån vad som är möjligt.
/Viktor
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Enligt Atlas så är det nu upp till Ferrari om det blir nåt race.
World Champions Ferrari now appear to hold the fate of the United States Grand Prix in their hands after their rival teams all agreed for a chicane to be erected before the final corner.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Så du tycker att det är rätt att Bridgestone inte skall skörda frukter dom på hederligt och ärligt arbete är värda att skörda.LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.
Det här blir bara bättre och bättre
Bestraffa istället de stall som inte kommer till start och som bryter mot däcksreglerna.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Bygga en chikan 45 minuter innan stat .... herrejösses
Vilka ska ge sig - FIA eller Michelin? Om det blir en chikan så har FIA gett efter på sina krav...
Någon av dem måste ialla fall backa från sina krav, om det ska bli ett lopp.
Vilka ska ge sig - FIA eller Michelin? Om det blir en chikan så har FIA gett efter på sina krav...
Någon av dem måste ialla fall backa från sina krav, om det ska bli ett lopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Bestämmer Ferrari om dom andra skall få tävla på den bana som dom kom till för att tävla???Pepparkvarnen skrev:Enligt Atlas så är det nu upp till Ferrari om det blir nåt race.
World Champions Ferrari now appear to hold the fate of the United States Grand Prix in their hands after their rival teams all agreed for a chicane to be erected before the final corner.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tycker ingenting - jag tycker bara det ryktet var kul som mycket annat i soppan. Det enda jag tycker är att ett non-champiopnship race vore lika löjligt som en chikan i sista kurvan vore.Gösta skrev:Så du tycker att det är rätt att Bridgestone inte skall skörda frukter dom på hederligt och ärligt arbete är värda att skörda.LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.
Det här blir bara bättre och bättre
Bestraffa istället de stall som inte kommer till start och som bryter mot däcksreglerna.
Om Michelin inte kan garantera säkerheten ska deras bilar inte köras.
Med 6 bilar på startlinjen blir det inget lopp.
Ingen har brutit mot några regler än Gösta, bara så att du vet det. Ingen däckstillverkare har fuskat, och inget stall har brutit mot några regler.
Allt är än så länge i ordning.
Förutom att Michelins däck inte fungerar över en tävlingsdistans enligt Michelin själva.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
- Ort: Skövde
Ferrari kan ju inte göra annat än att ställa upp till varje pris. Här har de ett perfekt läge att ta en dubbelseger och de behöver inte koncentrera sig på däcksproblem som alla andra konkurrenter.Pepparkvarnen skrev:Enligt Atlas så är det nu upp till Ferrari om det blir nåt race.
World Champions Ferrari now appear to hold the fate of the United States Grand Prix in their hands after their rival teams all agreed for a chicane to be erected before the final corner.
/Viktor
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ok. Spekulera nu lite i konsikvenserna av:LuckyStrike1 skrev:Jag tycker ingenting - jag tycker bara det ryktet var kul som mycket annat i soppan. Det enda jag tycker är att ett non-champiopnship race vore lika löjligt som en chikan i sista kurvan vore.Gösta skrev:Så du tycker att det är rätt att Bridgestone inte skall skörda frukter dom på hederligt och ärligt arbete är värda att skörda.LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.
Det här blir bara bättre och bättre
Bestraffa istället de stall som inte kommer till start och som bryter mot däcksreglerna.
Om Michelin inte kan garantera säkerheten ska deras bilar inte köras.
Med 6 bilar på startlinjen blir det inget lopp.
Ingen har brutit mot några regler än Gösta, bara så att du vet det. Ingen däckstillverkare har fuskat, och inget stall har brutit mot några regler.
Allt är än så länge i ordning.
Förutom att Michelins däck inte fungerar över en tävlingsdistans enligt Michelin själva.
Michellinstallen kommer inte till start!
Michellinstallen byter till de influgna däcken!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)