Indy & Diamantslipad beläggning

Kungaklassen av motorsport...
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

Men jag har väl inte sagt att de gnäller? Jag skrev att de klagar lite!

Man får komma ihåg att det är inte bara Michelin som tar fram däcken, utan Michelin jobbar ihop med stallen för att finna en bra lösning. Självklart vill stallen vinna, och således tar de fram däck som ligger på gränsen. Detta leder till att ena loppet vinner man, för att man har överlägsna däck, det andra loppet får man bryta för att däcken inte pallar trycker (rolig ordvits). Jag tycker inte man skall förändra regler bara för att det sistnämnda alternativet gäller.

Ponera nu att reglerna ändras (t.ex nya PC-regler) hur kommer det se ut nästa lopp? Är det okej att Bridgestone då kommer med ett däck som inte riktigt klarar ett helt lopp, men är ett väldigt bra kvaldäck. Sen när de avråder sina stall att köra loppet, så ändras reglerna igen.

Det är komplicerat och farligt att köra F1 närsomhelst känns det som. Det är därför de får bra betalt också.

Det känns som att det inte fungerar att ändra reglerna till vart och vartannat lopp.
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

PeppeF1 skrev:De använder däcksbarriärer i utgången till ovalen, men det är enbart pga att skulle nån krasha där så skulle den förmodligen komma direkt mot den (framifrån).
Tänkte att det var nått sånt.
/Viktor
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

The FIA have just released the following correspondance between Michelin and Race Director Charlie Whiting...

http://www.planetf1.com/news/story_19978.shtml
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

LuckyStrike1 skrev:Hmmm nu är klockan 8.00 på Indianapolis tror jag.

De har 6 timmar på sig att reda upp det här. Något oroande är det, men det verkar som om det som gäller just nu är:

- stallcheferna för samtliga Michelinstall ska skriftligen ha krävt att det ska byggas en chikan i sista kurvan, ovalen, annars ställer de inte upp av säkerhetsskäl.
- Bernie vill att chikanen ska byggas. Men Charlie Whiting har som tävlingsledare mandatet och ska ha beslutat att det är för sent att bygga en chikan på ett säkert sätt.

Samtidigt sägs Williams och Sauber inte ha samma problem med däcken som framför allt Toyota, Renault och McLaren.

En så rackans soppa. På sätt och vis vore det lite coolt om bara Ferrari, Jordan och Minardi ställde upp 8)

Hur som helst - jag tror det blir ett skitlopp oavsett vad om det körs. Det kommer att vara dominerat av antingen däcksproblem, hemska krascher eller löjligt många depåstopp för skadade däck bland Michelinstallen.
Soppa var det ja!

Att bara tre stall ställer upp är omöjligt, för då blir det ju inte alls 12 bilar. Men om Williams och Sauber nu vågar ställa upp kan vi anta att något mer Michelin-stall är med och det blir det precis 12 bilar. Skitlopp kan det säkert bli, men jag tror att det blir mer spännande än dåligt med den osäkerheten som finns. Ferrari är ju trots allt lite efter och kanske förtjänar att få en seger gratis (eller inte alls)? Jordan och Minardi tror jag inte att många skulle missunna poäng.
/Viktor
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om det stämmer så är ju FIA:s position glasklar - de vägrar kompromissa och det är en riktig hållning tycker jag. I förlängningen handlar det om mästerskapets integritet. Det som kan hända nu är ju att ett antal team vägrar ställa upp. Det skulle ju vara det bästa ur deras synvinkel eftersom tävlingen då kan komma att ställas in och en eventuell poängförlust elimineras. Å andra sidan gör det situationen än svårare för Michelin som därmed skulle få stå med det fulla ansvaret för att tävlingen inte körs.

Snacka om att spela Svarte Petter...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Bernie skrev:The FIA have just released the following correspondance between Michelin and Race Director Charlie Whiting...

http://www.planetf1.com/news/story_19978.shtml
Charlie Whiting :up:
Dear Mr Dupasquier,
Dear Mr Shorrock,

We have received your letter of 18 June.

We are very surprised that this difficulty has arisen. As you know, each team is allowed to bring two different types of tyre to an event so as to ensure that a back-up (usually of lower performance) is available should problems occur. It is hard to understand why you have not supplied your teams with such a tyre given your years of experience at Indianapolis.

Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future.

Another possibility would be for the relevant teams repeatedly to change the affected tyre during the race (we understand you have told your teams the left rear is safe for a maximum of ten laps at full speed). If the technical delegate and the stewards were satisfied that each change was made because the tyre would otherwise fail (thus for genuine safety reasons) and that the relevant team were not gaining an advantage, there would be no penalty.
Dom här två sista styckena är vad som kan hända i kväll. Jag utgår ifrån att ställa in loppet är uteslutet med tanke på den bad will det skulle innebära för alla inblandade parter.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA gör ju faktiskt inget fel här. Det kan ju inte ligga på dem att ändra spelreglerna helt och hållet för att någon deltagare har gjort ett stort misstag.

Bygga chikan och ändra PC-regler tycker jag är oacceptabelt.

Antingen får väl X antal stall låta bli att ställa upp av säkerhetsskäl eller puttra runt kurva 13 i fär materialet säker hastighet. Eller så blir det väl så att Michelin ordnar en komrpomiss vad gäller lufttryck och inställnignar, och sen är det bara att hoppas på att ingen dör ikväll svensk tid.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tolkar det hela som att om det inte står ett fullt startfält på griden kommer Michelin att bestraffas för att ha dragit vanära över sporten. För stallen betyder det inget annat än att om de väljer att inte komma till start så kommer ingenting att hända vad dem anbelangar, men Michelin kommer att få skit för det.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Alla stall kommer förmodligen att ställa upp. Hoppas ingen råkar illa ut under loppet.
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

LuckyStrike1 skrev:FIA gör ju faktiskt inget fel här. Det kan ju inte ligga på dem att ändra spelreglerna helt och hållet för att någon deltagare har gjort ett stort misstag.

Bygga chikan och ändra PC-regler tycker jag är oacceptabelt.

Antingen får väl X antal stall låta bli att ställa upp av säkerhetsskäl eller puttra runt kurva 13 i fär materialet säker hastighet. Eller så blir det väl så att Michelin ordnar en komrpomiss vad gäller lufttryck och inställnignar, och sen är det bara att hoppas på att ingen dör ikväll svensk tid.
Att köra långsammare genom kurva 13 måste vara ännu farligare. Tänk om t.ex. M. Schumacher kommer och ska köra om en långsammare bil som måste släppa av i sista kurvan. Den förare gör då allt för att hålla MS bakom sig och det slutar med att de kör ihop och blir påkörda av bilar som kommer bakifrån.
/Viktor
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

De har ett ansvar som långsammare fordon att hålla sig undan från racespåret, annars blir de bestraffade.

Så lär väl få se ett par Michelinbilar krypa genom kurva 13 och bli förbiblåsta av Minardis.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lövet
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
Ort: Skåneland

Inlägg av Lövet »

Det är nog lätt att "puttrandet" glöms bort när det blir race med en konkurent på omkörning!
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Användarens profilbild
Macho Woman
Inlägg: 18
Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Macho Woman »

Intressant om Michelin-teamen får byta däck var tionde varv utan bestraffning. Det innebär ju att de kommer att byta vid tankningarna som vanligt, ingen skada är skedd och racet kommer att köras med alla team på griden. :up:
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Kimis kommentar:
Jag bryr mig inte om det här däckdebaklet överhuvudtaget. Kör jag på de däck jag kvalat med kommer jag slåss om segern...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Macho Woman skrev:Intressant om Michelin-teamen får byta däck var tionde varv utan bestraffning. Det innebär ju att de kommer att byta vid tankningarna som vanligt, ingen skada är skedd och racet kommer att köras med alla team på griden. :up:
Om dom får byta däck så lär det inte få ske samtidigt som tankningen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Skall det ske vart tionde varv så lär det inte spela någon roll för det blir en himla massa depåstopp där det knappast ens går att slå Jordan och Minardi och absolut inte Ferrari.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Någon som har koll på läget? Blir det någon F1 eller inte?

Förstår inte denna debatt riktigt. Om det är så att däcken är sköra så får man väl anpassa farten till matterialet! Vad är problemet egentligen? Samma sak med något alkoholracinglopp för något år sedan. "Förarna svimmade" av g krafterna???? När man svimmar så slappnar gaspedalfoten av och farten minskar och medvetandet återvänder! Alternativt så får dom anpassa farten till vad man klarar av.

J-VLA TRAMMS. Överbetalda fjollor är vad dom är hela jä-la bunten.

Jag är helt övertygad om att om Michelinbilarna kör runt i 80 km / h i snitt så kommer däcken se helt oanvända ut. Nu är det bara till att anpassa sig till hur fort man vill köra. Hur känner Bridgestoneförarna sig när Michelinbilarna drar iväg och de får vänta 10-20 varv innan de har racingtemp på sina däck! När klagade Maestro på däcken senast????

Kommer dom inte till start så diska hela högen i 3 lopp, då är det kamp om WDC igen. :D :D :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Senaste ryktet är att Michelinstallen kommer till start, men går i depå efter första varvet och bryter tävlingen.

På så vis klarar sig F1 från skadeståndskrav från arrangörena pga för litet startfält.

Michelin klarar sig från skadeståndskrav från stall och förare vid ev. olckor påga däckshaverier som gick att förutse.

Kvar i loppet skulle då vara Ferrari, Jordan och Minardi. Härligt med konspiratonnsteorier :D

Annars blir det väl så här:

- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.

- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher

- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.

- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.

Om två timmar ska ev. start gå. Det börjar bli dags för ett besked. F1=Fars 1? Själv har jag sett Le Mans i helgen, så jag har sett riktig motorsport. Det här blir som att gå på cirkus för lite sjuk underhållning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Tack för det uttömmande svaret. Jag blev inte klokare av det men konstaterar att inget är bestämmt.

Jag hoppas på scenariot


"- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1."


Jordan och Minardi har mig veterligen aldrig klagat på att de är för långsamma. Ändå är de rundningsmärken för McLaren, Williams mfl mfl. Nu får väl Michelinförarna uppleva hur det är att köra ikapp med Jordan och Minardi.
:D

Det kan inte bli bättre. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Undantag från reglerna har dock gjorts förut.

Senast var det väl Brasiliens GP 2003 där loppet startades bakom Pace Car efter att Bridgestone inte tagit med sig regndäck till loppet? De hade valt att enbart ta med sig intermediatedäck, då reglerna sa att stallen fick bara ta med sig e uppsättning regndäck.

Bridgestone chansade på intermediate och att det vid regn inte skulle gå att köra med dem så Pace Car var tvungen att tas ut. Så blev också fallet.

Så den gången gjorde Bridgestone ett misstag, och FIA anpassade sig.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Michelin flög från Frankrike till Indiana under natten med dom däcken som dom vill att stallen ska få använda. Dom kommer inte ge upp, nåt finurligt kommer dom att hitta på.
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

LuckyStrike1 skrev:Annars blir det väl så här:

- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.

- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher

- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.

- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.
Eller att en del Michelinstall byter till de nygamla Barcadäcken och kör racet på dessa och diskas efter loppet.

Vilken j*vla soppa! Har följt F1 slaviskt och fanatiskt sedan början av 90-talet och det här är den värsta soppan sedan dess. Panikchicanerna som infördes 94 konkurrerar, men det här tar priset.

FIA gör helt rätt. Michelin borde skämmas som inte kan se till att ett av däcken de plockar med sig är säkra. Vet hut! :)

/Martin
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Martin_Granberg skrev:
LuckyStrike1 skrev:Annars blir det väl så här:

- Michelinstallen kommer till start. De flesta bränner på i normalt racetempo enligt devisen "håller det så håller det". Risk för allvarliga olyckor, men ett vågspel som kan gå hem. Går det hem så räddar det ansiktet på F1, Michelin och alla inblandade. Går det inte hem, kan det bli en av de mörkare helgerna i F1.

- Michelinstallen kommer till start, och krypkör genom kurva 12-13 hela loppet för att försöka få däcken att hålla och undvika krascher

- Michelinstallen kommer till start, och går i depå för byte av skadade däck cirka vart tionde varv. Ferrari, Jordan och Minardi gör i praktiken upp om plats 1-6.

- Michelinstallen kommer inte till start, loppet ställs in eller de kommer till start och bryter alla loppet efter första varvet.
Eller att en del Michelinstall byter till de nygamla Barcadäcken och kör racet på dessa och diskas efter loppet.

Vilken j*vla soppa! Har följt F1 slaviskt och fanatiskt sedan början av 90-talet och det här är den värsta soppan sedan dess. Panikchicanerna som infördes 94 konkurrerar, men det här tar priset.

FIA gör helt rätt. Michelin borde skämmas som inte kan se till att ett av däcken de plockar med sig är säkra. Vet hut! :)

/Martin
Klart som fan att däcken är "säkra". Det funkar utmärkt att köra med dom däcken bara man anpassar farten till det matterial man förfogar över. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Lövet
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
Ort: Skåneland

Inlägg av Lövet »

Håller helt med LuckyStrike1, tur att man såg LeMans och att det senare är Champcar.
F1 verkar bli rena Freakshowen.
Senaste ryktet gör ju gällande att Fia skall sparka Michelin till nästa säsong och att Bridgestone blir ensam leverantör.
Går de med på det, jag menar, det blir inget större reklamvärde när man är ensam leverantör?
Sen kan jag inte förstå riktigt de som snackar om att Michelinstallen skulle köra ikapp med Jordan och Minardi.
Greppet är det ju inget fel på, det såg vi ju i kvalet. Det som händer isåfall är ju avåkning och ev krasch. Men det var kanske det som menades med att race:a med Jordan och Minardi :wink:
Senast redigerad av Lövet den sön jun 19, 2005 18:08, redigerad totalt 1 gång.
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Michelin är de som har klantat sig - inte stallen eller FIA eller förarna eller några nadra än Michelin.

Undrar hur glada Michelinstallen är på sin däcksleverantör just nu? De betalar Michelin för däck enligt vissa krav (hålla racedistans i racetempo t.ex.) och det har Michelin misslyckats med.

Kan bli dyrt det här för Michelin
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bild

Skylt att använda av alla bilar med Michelindäck
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lövet
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 17, 2005 15:10
Ort: Skåneland

Inlägg av Lövet »

Fy, den skylten var en pungspark :roll:
-Its nice to be important but more important to be nice!
McLaren, teamet i mitt hjärta!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Inget annat var att vänta när Michellin gick in i F1.

Med handen på hjärtat, var det verkligen någon som på allvar trodde att franska Michellin skulle förfara hederligt?? Först fusket med slitbanan och nu detta! Bojkotta skräpet. Som tur är kör jag på hederliga Good Year på sommaren och Bridgestone på vintern.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:Klart som fan att däcken är "säkra". Det funkar utmärkt att köra med dom däcken bara man anpassar farten till det matterial man förfogar över. :up:
Ett litet problem är bara att Michelin inte kan säga exakt vilken fart det är, i vilken de kan garantera att det håller.

Så det går inte att säga om det håller i nio varv men inte tio, eller att det håller om man kör max 150 men inte om man kör över det.

Det enda de kan säga är att däcket ligger utanför acceptabla säkerhetsmarginaler för köring på Indianapolisbanans kurva 12 och 13.

Så det är tyvärr inte så enkelt som att köra i en viss fart så är det ingen fara.

Hur som helst har Michelin tabbat sig enormt, och det verkar som loppet nu 1 ½ innan planerad start faktiskt är i fara
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Ferraridominansen tillbaka nästa år då med enbart Bridgestone som däcksleverantör.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:Klart som fan att däcken är "säkra". Det funkar utmärkt att köra med dom däcken bara man anpassar farten till det matterial man förfogar över. :up:
Ett litet problem är bara att Michelin inte kan säga exakt vilken fart det är, i vilken de kan garantera att det håller.

Så det går inte att säga om det håller i nio varv men inte tio, eller att det håller om man kör max 150 men inte om man kör över det.

Det enda de kan säga är att däcket ligger utanför acceptabla säkerhetsmarginaler för köring på Indianapolisbanans kurva 12 och 13.

Så det är tyvärr inte så enkelt som att köra i en viss fart så är det ingen fara.

Hur som helst har Michelin tabbat sig enormt, och det verkar som loppet nu 1 ½ innan planerad start faktiskt är i fara
Minardi vet inte exakt hur hållbar deras motor är. Michellinbilarna får väl prova sig fram lite försiktigt. :D

Kör några varv i 70 km, därefter några i 90 osv. Då skall du se att inga däck går sönder. I slutet av loppet bör dom kunna hålla 140 km / h. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

PeppeF1 skrev:Ferraridominansen tillbaka nästa år då med enbart Bridgestone som däcksleverantör.
Är det inte UNDERBART :up: :up: :up: :dance2:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferraridominansen skulle vara tillbaka 2006 ändå, så det är ju ingen större skillnad.

Det här året är ju lite grann som att när katten är borta dansar råttorn på bordet
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Ferraridominansen skulle vara tillbaka 2006 ändå, så det är ju ingen större skillnad.

Det här året är ju lite grann som att när katten är borta dansar råttorn på bordet
Jag är inte bitter. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var ser du bitterheten Gösta?

Ett enkelt konstaterande av fakta, ungefär som att konstatera att solen just nu skiner här hemma.

Att Ferrari och Schumacher skulle svara på det här året med allt annat än fullkomlig kross nästa år har jag aldrig trott på. Jag tror att det här året är grundstenen för Ferraris revansch nästa år helt enkelt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev:Senast var det väl Brasiliens GP 2003 där loppet startades bakom Pace Car efter att Bridgestone inte tagit med sig regndäck till loppet? De hade valt att enbart ta med sig intermediatedäck, då reglerna sa att stallen fick bara ta med sig e uppsättning regndäck.

Bridgestone chansade på intermediate och att det vid regn inte skulle gå att köra med dem så Pace Car var tvungen att tas ut. Så blev också fallet.

Så den gången gjorde Bridgestone ett misstag, och FIA anpassade sig.
Bridgestonestallen hade ju kunnat puttrat runt i minst 20km/h utan risk för vattenplaning, förstår inte hur FIA tänkte när de tillät dem byta till vanliga regndäck. Man får väl anpassa farten till vad materialet klarar av om man vill ta sig i mål. :roll:
Användarens profilbild
Macho Woman
Inlägg: 18
Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Macho Woman »

Äh, det blir race och Michelinförarna kommer att köra vanligt racetempo tills de verkligen upptäcker några fel på däcken.
<----- Danica Patrick - äkta feministiskt initiativ
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.

Det här blir bara bättre och bättre :D
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.

Det här blir bara bättre och bättre :D
Varför ska överhuvustaget någon ställa upp och köra om det inte lönar sig?

Och förresten: om alla Michelin-bilar kör långsamt genom kurva 12-13 så att Ferrari tar 1&2:a plats. Jag antar att de är smarta nog att konservera sig isåfall. Jordan & Minardi tar 3-6:e plats och kvar blir då 3 poäng att tävla om för 14 någorlunda jämna bilar. Knappast värt priset...
/Viktor
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ja, herrejösses vilken soppa...

Loppkommer det nog att bli, tror iaf jag. Men med ett långdraget efterspel.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Är det inte lite kul att det just nu är många som 50 minuter innan start sitter och väntar på att det ska bekräftas att det ska bli ett lopp ....?

Normalt sett bekräftar man ju inte att "jorå, vi ska tävla"

Jag vet inte vad jag ska tro längre. Blir inte ett dugg förvånad om det blir inställt, och blir det lopp av så är skadan redan skedd.

Frågan är om FIA inte går Michelin tillmötes (vilket de inte borde) kan Michelin då verkligen ställa upp? De har ju gått ut ganska hårt nu och sagt att de inte tillåter något stall köra på deras däck i loppet om det inte blir en chikan i kurva 13. Vilket FIA vägrar ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

PeppeF1 skrev:Ferraridominansen tillbaka nästa år då med enbart Bridgestone som däcksleverantör.
Ännu ett problem.

Enligt min uppfattning var anledningen till att flera av toppstallen bytte däck och blev konkurrenskraftigare sedan Michelin kom in i bilden att Bridgestone anpassade sina däck enbart för Ferrari. Om Bridgestone blir ensamma nästa år kommer de säkert inte låta någon annan än Ferrari prova ut deras däck och de gör däcken svårkörda på ett sätt som bara Ferraris tekniker får och kan tyda och ställa in bilarna efter.

Kanske lite överdrivet, men det är inte långt ifrån vad som är möjligt.
/Viktor
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Enligt Atlas så är det nu upp till Ferrari om det blir nåt race.
World Champions Ferrari now appear to hold the fate of the United States Grand Prix in their hands after their rival teams all agreed for a chicane to be erected before the final corner.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Alla stall förutom (förstås) Ferrari vill ha en extra chickan. Blir då en däckbarriär om dom ska hinna 1 timma innan start...
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.

Det här blir bara bättre och bättre :D
Så du tycker att det är rätt att Bridgestone inte skall skörda frukter dom på hederligt och ärligt arbete är värda att skörda.

Bestraffa istället de stall som inte kommer till start och som bryter mot däcksreglerna. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bygga en chikan 45 minuter innan stat .... herrejösses :roll:

Vilka ska ge sig - FIA eller Michelin? Om det blir en chikan så har FIA gett efter på sina krav...

Någon av dem måste ialla fall backa från sina krav, om det ska bli ett lopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Pepparkvarnen skrev:Enligt Atlas så är det nu upp till Ferrari om det blir nåt race.
World Champions Ferrari now appear to hold the fate of the United States Grand Prix in their hands after their rival teams all agreed for a chicane to be erected before the final corner.
Bestämmer Ferrari om dom andra skall få tävla på den bana som dom kom till för att tävla??? :o
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.

Det här blir bara bättre och bättre :D
Så du tycker att det är rätt att Bridgestone inte skall skörda frukter dom på hederligt och ärligt arbete är värda att skörda.

Bestraffa istället de stall som inte kommer till start och som bryter mot däcksreglerna. :up:
Jag tycker ingenting - jag tycker bara det ryktet var kul som mycket annat i soppan. Det enda jag tycker är att ett non-champiopnship race vore lika löjligt som en chikan i sista kurvan vore.

Om Michelin inte kan garantera säkerheten ska deras bilar inte köras.

Med 6 bilar på startlinjen blir det inget lopp.

Ingen har brutit mot några regler än Gösta, bara så att du vet det. Ingen däckstillverkare har fuskat, och inget stall har brutit mot några regler.

Allt är än så länge i ordning.

Förutom att Michelins däck inte fungerar över en tävlingsdistans enligt Michelin själva.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
DJmylongi
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 07, 2005 19:29
Ort: Skövde

Inlägg av DJmylongi »

Pepparkvarnen skrev:Enligt Atlas så är det nu upp till Ferrari om det blir nåt race.
World Champions Ferrari now appear to hold the fate of the United States Grand Prix in their hands after their rival teams all agreed for a chicane to be erected before the final corner.
Ferrari kan ju inte göra annat än att ställa upp till varje pris. Här har de ett perfekt läge att ta en dubbelseger och de behöver inte koncentrera sig på däcksproblem som alla andra konkurrenter.
/Viktor
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:Senaste ryktet: det kommer inte att delas ut några poäng för det här loppet.

Det här blir bara bättre och bättre :D
Så du tycker att det är rätt att Bridgestone inte skall skörda frukter dom på hederligt och ärligt arbete är värda att skörda.

Bestraffa istället de stall som inte kommer till start och som bryter mot däcksreglerna. :up:
Jag tycker ingenting - jag tycker bara det ryktet var kul som mycket annat i soppan. Det enda jag tycker är att ett non-champiopnship race vore lika löjligt som en chikan i sista kurvan vore.

Om Michelin inte kan garantera säkerheten ska deras bilar inte köras.

Med 6 bilar på startlinjen blir det inget lopp.

Ingen har brutit mot några regler än Gösta, bara så att du vet det. Ingen däckstillverkare har fuskat, och inget stall har brutit mot några regler.

Allt är än så länge i ordning.

Förutom att Michelins däck inte fungerar över en tävlingsdistans enligt Michelin själva.
Ok. Spekulera nu lite i konsikvenserna av:

Michellinstallen kommer inte till start!

Michellinstallen byter till de influgna däcken!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)