För en tid sedan på detta forum blev jag starkt kritiserad av Jari och AndersF1 p.g.a. att jag ansåg (i förbigående) att man hade säkert hittat nån mer kvalificierad till att delta i ett nordiskt Formel1-frågesportlag som expert än att ta med en kvinna "just for fun".
Jag sade dessutom att jag är emot könskvoteringar - låt sakkunskapen bestämma.
"kanske dom hade en bimbo med "just for fun" eller som det heter mer korrekt "i vårt nordiska samarbete". - så skrev jag och jag påstår att jag hade rätt ända från början
Jag hade de facto aldrig hört om en Formel1-expert vid namn Leena Lavonius.
Jag fick, p.g.a. ovanstående. t.o.m. frågan här av herrar Jari och Anders om jag inte tyckte om kvinnor (allt skall man då få höra innan öronen trillar av
Nu har min finsktalande arbetskollega (äntligen) kommit med upplysningar om denna expert inom Formel1 sedan han läst i Helsingin Sannomat,s arkiv;
Lavonius är en sakkunnig skribent i den största finska nationella tidningen Helsingin Sannomat. Hon skriver i olika ämnen - allt från Alvar Aaltos konst till sport i allmänhet.
Leena Lavonius har ALDRIG skrivit en artikel om Formel1 - det närmaste Formel1 hon berört i alla sina artiklar, är att hon i ett (kultur-?)reportage nämnde om att det fanns i ett visst kafé var taxichaufförer brukar hålla hus, en plansch på väggen med Formel1-motiv
Hälsningar från en nitisk och enträgen rättssökare, Formulis
Jari skrev:
Helsingin Sanomat är en av de få seriösa tidningarna vi har kvar i norden och jag tror inte att dom gör något mot bättre vetande, som t.ex att kvotera in en "bimbo" just for fun.
Psst! Har du något emot tjejer?
(Till Jari: jag tror hon fick resan till Melbourne som en premie - så här brukar det gå till. Formulis. Si?)
AndersF1 skrev:
Varför kan kvinnliga reportrar automatiskt mindre om motorsport än manliga? Det har väl t.o.m. funnits ett par kvinnliga teamchefer i F1, om jag inte minns fel, eller hur? Tror knappast de fick jobbet för att någon ville ha med en bimbo "just for fun"...
(hoppas jag fått rätt uppgifter - annars blir man väl hängd här - Formulis)
Vem är en expert?
-
-
Jaha, påstod inte du förresten att hon var svensk representant i laget?
Du visste ju uppenbarligen inte mycket om henne, ändå framställde du det som om alla kvinnor i F1 mest var där "just for fun" och inkvoterade bimbos, eller hur? Så på vilket sätt förändrar dessa uppgifter mina frågor till dig om kvinnliga reportrar automatiskt kan mindre om motorsport än manliga?
Du visste ju uppenbarligen inte mycket om henne, ändå framställde du det som om alla kvinnor i F1 mest var där "just for fun" och inkvoterade bimbos, eller hur? Så på vilket sätt förändrar dessa uppgifter mina frågor till dig om kvinnliga reportrar automatiskt kan mindre om motorsport än manliga?
-
Nu var det ju så, en "inkvoterad bimbo", som deltog i sakkunninglaget och därmed hade jag ju rätt om hon var från Finland eller Sverige har ingen betydelse.On 2002-03-21 13:07, AndersF1 wrote:
Jaha, påstod inte du förresten att hon var svensk representant i laget?
OCH jag sade förut även: NATURLIGTVIS OCH SJÄLVKLART finns det sakkunniga kvinnor inom ALLA områden - ...........det var den där "självklara kvoteringen" jag är emot (utom i universiteten )
Är det bara ett konstigt sammanträffande men JAG känner inte till en enda kvinna som skulle vara mer intresserad av Formel1 än att bara titta på själva racet - (kvalet är för ointressant).
JAG saknar gamla hederliga Eurosport-reportrarna.
-
-
Om jag skall ta fram en, så har jag för mig att den som höll i ELF`s bensin en gång i tiden var en kvinna. Och att kalla henne "bimbo" hade nog inte varit att rekomendera.On 2002-03-21 14:01, formulis wrote:
Är det bara ett konstigt sammanträffande men JAG känner inte till en enda kvinna som skulle vara mer intresserad av Formel1 än att bara titta på själva racet - (kvalet är för ointressant).
JAG saknar gamla hederliga Eurosport-reportrarna.