Balder skrev:Hej,
Jag försöker bara säga detta: (Tror det är 5:de gången), OM det finns en regel som säger att däcken måste (!!), MÅSTE, ha kvar ett minst mönster, eller om man vid kraftigt nerslitna däck drar nytta (med andra ord inget positivt) av det, så ska man bestraffas...
Grejen är bara att det inte finns en sådan regel. Flera har förklarat att regeln gällande däcksmönster mer pratar om att FIA
kan vidta åtgärder ifall det är så att ett nedslitet däck bevisligen ger en
prestandafördel.
Inte att man drar nytta av det i ett bakvänt resonemang om att hade man bytt däcket hade man inte fått poäng, hade man inte bytt det hade man fått poäng.
Alonso i Monaco är ett bra exempel. Bevsiligen så försämrades däckens prestande när de blev nedslitna, dessutom väldigt tydligt. Flera sekunder långsammare per varv är ju en klar prestandaförsämring, vilket är vad regeln handlar om. Alltså således helt korret, och dessutom föll han ju från en andra till en fjärdeplats som ett resultat av det slitna däcket.
Tycker inte ni att VM poäng är positivt nog ??
Som sagt är det inte det regeln handalr om utan om prestandat försämras, inte om man har nytta av att stanna kvar istället för att gå i depå. Du har nog missuppfattat regeln, som faktiskt är ovanligt klar för att vara en FIA-regel.
Dessutom är det inte så intressant vad vi tycker eller inte - enligt regeln var det helt korrekt.
För det andra så var det bara en jämnförelse för att se om denna situationen var värre än Montoyas i helgen. Där ledaren svart flaggas för att göra den hemska och mycket farliga manövern att köra mot rött...
Men om ni nu tycker att detta var ett mycket felaktigt och dumt inlägg så ber jag så mycket om ursäkt och hoppas att ni "allvetande" kan förlåta mej...
De två situationerna kan inte jämföras, det var två helt olika situationer som faller under två helt olika regler.
Man kan ha synpunkter på vad som är korrekt straff för att köra mot rött ljus eller inte. Men en ska är tväsäker - det står klart och tydligt att det är förbjudet. Det står inget i regelverket om vad det ska generera för straff, utan det bedöms utifrån situationen.
När Mika Häkkinen körde mot rött ljus i kvalet till USA:s GP för ett par år sen ströks hans bästa kvaltid som straff. Den här gången blev det diskvalifiering för Montoya (som inte ledde då, utan låga tvåa ¨påbanan men i realiteten var sexa-sjua)
Min personliga åsikt är att det kan argumenteras att vara både för hårt och helt korrekt straff att diska Montoya. Hur som helst är körning mot rött ljus ett allvarligt regelbrott, eftersom det är en anledning till att det är rött. Anledningen är att man just då inte vill ha ut bil på banan och det kan finnas massa orsaker till det, men de flesta får anses vara allvarliga.
Men som sagt - det hänger inte alls ihop med Alonsos situation i Monaco.
Alonsos situation i Monaco låg under en regel som handlar om sportsliga fördelar (där det framgick rätt tydligt att han inte hade något prestandafördel av nedslitan däck utan helt klart tvärtom).
Montoyas situation låg under en regel som handlar om säkerhet på banan.
[/b]