När får vi se F2002 göra debut?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Alltså, få höra nu vad alla tror/tycker o.s.v.
Själv tror jag vi får se den på riktigt vid San Marinos GP. Fast jag hoppas ju naturligtvis att få se den redan i Brasilien men med tanke på alla frakter fram och tillbaka kanske de väljer att skicka F2001 dit också för att ha korta sträckor att köra den nya till Imola.

Vad tror ni?

/gringo
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Det brukar vara många som bryter på Interlagos. Dels pga värmen och dels pga den ojämna banan. Skulle tippa att Ferrari tar det säkra före det osäkra och skickar F2001. F2002 lär vi säkert se till Imola. Ferrari vill ju inte förlora på hemmaplan.
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Första loppet i europa eller inte alls.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ni bevittnar Ferraris akilleshäl, eller "det som vingklippte Ferrari" likt en Samson som blev av med sitt hår och därmed också sin styrka. Japp! :crie: Ni läste det här först.
Historien upprepar sig. Man kan aldrig dominera med ett stall särskilt länge i F1.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

:argh2: Dom där orden kommer du att få äta upp, Jari.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Jag tror iofs inte att "italienarnas" nya bil är så markant mycket snabbare än 2001an, se bara hur små framsteg de andra stallen verkar ha gjort, men de lär väl knappast bygga en långsammare bil Jari?

Man kan förstås spekulera i varför den dröjer men tillförlitlighet är ju en av Ross Brawns käpphästar.
Lowe
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lowe »

Jag tror tyvärr inte vi kommer få se F2002 i Brasilien. Men det är kul att se vilka förändringar som nu är gjorda sen presentationen, t ex har de numer klassiska hornen vi airboxen kommit tillbaka, tycker även att haj fenorna ser lite annorlunda ut nu, och så har ju framförallt "vingar framför bakhjulen" kommit till. Fan den ser grym ut.
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

Jag tycker det hela är märkligt med. Den första veckan med f2002 så tyckte de att den var jättetillförlitlig. Och jag har inte hört något om några fel utöver det vanliga heller.

Vad jag misstänker är att bilen inte är helt enligt reglerna och att de inväntar antingen ett beslut från FIA (kom ihåg att McLaren har pratat med FIA om ett stall som använder otillåtna grejor) eller bygger om bilen så att den motsvarar de luddiga regler som finns.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-20 07:22, Lemon wrote:
:argh2: Dom där orden kommer du att få äta upp, Jari.
Lemon, det räcker med Jaris bevingande "Det är Räkans år i år!".

Räkan lär ju t o m få spö av Montoya och då är det illa...

Jag tror att vi kan se Imola hemma hos mig på storbild... jag återkommer om det...

/E
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Jag hade vissa förhoppningar innan säsongen om att Räkan skulle kunna spöa Montoya. I dagsläget ser dom förhoppningarna lika avlägsna ut som en Minardi-seger. Räkan får sikta in sig på att matcha fyrkantiga skotten istället.

Enzo, Imola på storbild vore inte helt fel. Känner på mig att Ferrari vill bjuda på någonting extra där :bang:
Hannu
Inlägg: 1389
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Tumba

Inlägg av Hannu »

2003 gör den debut :grin:

Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Jo, man har ju inte hört att den skulle vara otillförlitlig p.g.a. haveri. Som det är nu har ju faktiskt F2001 havererat mer än F2002? Ekvationen går inte riktigt ihop känns det som.
Jaja, den som väntar på nåt gott!

/gringo
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Ferrari berättar väl knappast hela sanningen om hur testerna gått? Antagligen har de några nya delar/konstruktioner som de är osäkra på om de håller.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var ett himla tjaffs om när Ferarri tävlar med F2002.

Den kommer till start när den visar sig vara snabbare och tillförlitligare än F2001.

Då kan Yetin ta sig i brasan. :grin:
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

On 2002-03-20 11:04, Hannu wrote:
2003 gör den debut :grin:
Den behövs ju inte innan 2003 så... :youpi:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Det verkar mer och mer som om Ferrari vid sin lansering av den nya bilen presenterade en bil som var långt ifrån färdig. Man kan fråga sig varför de valde att lansera den över huvudtaget. -Kanske det var ett försök att slippa förlora ansiktet inför sponsorer och fans och behöva erkänna att de inte hunnit med att få den nya bilen färdig.

Eller så har de stött på problem med reglementet. Att det är tillförlitligheten som orsakat den stora förseningen tror jag inte ett skit på. Ferrari är enligt min mening Formel 1-s amerikaner -Man skall inte lägga någon vikt vid vad de säger!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-03-20 16:13, Hampus wrote:
-Man skall inte lägga någon vikt vid vad de säger!
Det gäller iofs de flesta stall! Lanseringen av de nya bilarna är bara ett sponsorjippo som du säger.

Man kan fråga sig om det verkligen behövs en ny bil om reglerna är oförändrade som i år. I Ferraris fall har de ju redan en näst intill perfekt bil i 01-an. Betänk också att man i F1 konstant utvecklar bilen så dagens 01:a är inte samma bil som för ett år sedan.
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Håller med. De flesta stall använder sig aktivt av media men jag tycker detta lyser igenom kraftigare hos Ferrari och framför allt verkar de vara mer benägna till att ljuga och bedra än de andra stallen.

Håller även med om att 2001-bilen är bra och inte alls sämre än de andra stallens 2002:or (hitintills) men tycker att där har Ferrari haft lite tur. Vill de knipa VM-titeln även i fortsättningen så är det nog bäst för dem om de ser till att ha den nya bilen körklar inför kommande säsongspremiärer.



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Hampus den 2002-03-20 17:13 ]</font>
Marsupilami
Inlägg: 486
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-03-20 16:13, Hampus wrote:
Eller så har de stött på problem med reglementet.
Det är inte en helt orimlig tanke... :spec:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Kankse Ferrari har gjort som Jaguar byggt en bil som är sämre än förra årets? :wink:

If it looks good, it is good! Jacques Villeneuve om BAR 001
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-20 08:03, Cuscino wrote:
Jag tror iofs inte att "italienarnas" nya bil är så markant mycket snabbare än 2001an, se bara hur små framsteg de andra stallen verkar ha gjort, men de lär väl knappast bygga en långsammare bil Jari?

Man kan förstås spekulera i varför den dröjer men tillförlitlighet är ju en av Ross Brawns käpphästar.
Vem som helst kan misslyckas då och då. Se bara onsdagens tester aprpå snabb. Wurz körde ifrån Barrichello i en F2002 med en McLaren MP4-16B. Dessutom var F2001B långsammare i kvalet i Malaysia än för ett år sedan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-20 11:45, Cuscino wrote:
Ferrari berättar väl knappast hela sanningen om hur testerna gått? Antagligen har de några nya delar/konstruktioner som de är osäkra på om de håller.
Det enda man kan vara säker på är att alla nya Ferrarimodeller sätter varvrekord på Fiorano första dagen. :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:up:
Enzo, nu börjar du skaka i grundvalarna och jag ser det vara på sin plats att påminna om vissa elementära sanningar:
1. Jag har sagt att "Räkan" slår Coulthard i år och har redan fått rätt.
2. Jag har sagt att Räkan kommer att vara på pallen minst fem gånger i år och det ser ut som om jag kommer att få rätt.
3. Jag har sagt att Räkan vinner sitt första lopp i år och kan fortfarande få rätt.
4. Montoya kommer inte att vara bättre än Räkan i år. I alla fall inte i likvärdigt material. Bilar som går sönder innebär för mig förlorade lopp som jag inte kan räkna med. Det gäller både JPM och KR.
5. Montoya skall slå Räkan? :argh: :grin: :down: Glöm det...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari, du använder olika bevistekniker i dina argument.

Du menar alltså att Räkan slår DC i år baserat på resultaten fram till nu men att Montoya skulle förlora mot Räkan (vilket jag hoppas av hela mitt hjärta :wink: ) i motsats till resultaten (dvs Montoya har ju slagit Räkan hittills...)

Hmmm...

/E

Men som sagt, Räkan få gärna detronisera Yetin men risken är att Yetin får en del uppkört pga sin superbil. IOFS lär ju Raffe fortsätta förnedra Yetin så länge båda bilarna kommer i mål...

Var inte alla andra stalls bilar långsammare än förra årets Pole i Malaysia också? Så vart vill du komma? Det är ju inte bara bilen som spelar in.

Det enda man kan vara säker på är att McLaren trots sin superdesigner och MB-rovor är långsammare än toppen... har det månne med mediokra förare att göra? Mika kanske behövs tillbaka???

Men du håller ju på Williams nuförtiden så varför skulle du bry dig, kappvändare? :wink:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är femton lopp kvar och någon gång måste ju motorn hålla till och med för McLaren.
Som jag räknar har ingen slagit den andre än, eftersom de inte har kommit i mål i samma race någon gång.
MB skall hålla sig dieselmotorer till horkanoter.
Håll gärna isär, om det går Williams och BMW. Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.

_________________


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-21 07:24 ]</font>
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

On 2002-03-21 07:22, Jari wrote:
Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.
För att den är ful?
Den enda riktigt snygga loggan står Alfa Romeo för :saucy:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-03-21 07:22, Jari wrote:
Det är femton lopp kvar och någon gång måste ju motorn hålla till och med för McLaren...
...MB skall hålla sig dieselmotorer till horkanoter.
Hålla kan den nog göra nån gång men problemet verkar ju vara att den varken håller eller är tillräckligt vass. Hur mycket har den motorn med Mercedes att göra egentligen? Det är väl Ilmor som konstruerar och bygger den med hjälp av MBs pengar för att sedan klistra på en Merca-logga.

Handlade inte den här topicen om Ferrari förresten... :wink:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Så här svarade Nigel Roebuck på Autosport idag i sin frågespalt:

"In F1 circles, it is no secret that in 2002 Mercedes, like Honda, are seriously short of power, compared with Ford, Ferrari, Toyota and, above all, BMW. Before the first race, someone-who-should-know told me the latest Mercedes V10 was struggling to get over 800 horsepower - and someone else-who-should-know reckoned the BMW was giving around 870..."
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Apropå topicen och Ferrari: Ferrari är det proffsigaste stallet idag. Man hade säkerligen sen lång tid tillbaka planerat at starta denna säsong med den uppgraderade fjolårsbilen (vilket det pratades om i motorsportpressen redan i slutet på förra året). Dels var ju fjolårsbilen snabbast i fältet och dels ville man ha så lång tid som möjligt för att utveckla den nya bilen. Ingen panik hos Ferrari, allt går enligt planerna.

Senast Imola får vi se F2002, var så säkra :read:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-21 11:34, Lemon wrote:
Senast Imola får vi se F2002, var så säkra :read:
Och lilla jag kommer att vara där. :smile:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-21 08:37, Razor wrote:
On 2002-03-21 07:22, Jari wrote:
Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.
För att den är ful?
Den enda riktigt snygga loggan står Alfa Romeo för :saucy:
IOFS, men hur makabert är det egentligen med en orm som kärkar upp ett barn...

Men jag gillar Alfas logga, faan om man skulle ha sig en 156 sportwagon ändå...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

När gör F2002 premiär?

Svar: När de har lyckats dölja allt fusk i den och skramlat fram kapital till FIA mutor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:grin: :up:
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-03-21 06:08, Jari wrote:
:up:
Enzo, nu börjar du skaka i grundvalarna och jag ser det vara på sin plats att påminna om vissa elementära sanningar:
1. Jag har sagt att "Räkan" slår Coulthard i år och har redan fått rätt.
.
4. ---- Bilar som går sönder innebär för mig förlorade lopp som jag inte kan räkna med. Det gäller både JPM och KR.
Men inte Coultard för han är inte finne? :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

David blir en lättare jämförelse eftersom de sitter i samma bil och kvalen i det fallet även kan räknas.
Annars har du nog rätt i sak, men håll med om att det ser lovande ut och fullt möjligt.
:crazy:
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

Jag vet i och för sig inte vad Ferrari-killarna ägnat Barcelona-testerna åt (däck, uthållighet, pace?), men inte fan verkar väl F2002 så jätteimponerande när allt kommer omkring? Jag tror inte McLaren- och Williams-folket behöver ligga sömnlöst på nätterna. Fast det är klart, McLaren har ju annat att fundera över också.... Men när de väl fått ordning på pryttlarna och Ferrari introducerat 02:an, tror jag vi kommer ha sex ruskigt jämna bilar i toppen. Och i så fall borde ju Mika Suutari bli världsmästare. Igen. Eller hur? :smile:
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Jag tror att Ferrari kan möjligen ha gått i sin egen fälla.
Kan ett stall hålla på SAMTIDIGT att "utveckla" två olika bilar - för resurskrävande?
Vilken bil skall man testa mellan loppen - på vilken bil skall man satsa i framtiden etc etc.
(hoppas att jag har rätt - den som lever får se :smile: )
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Det verkar inte vara så många stall som gjort några större framsteg med 02-bilen jämfört med 01-an så det är väl inte så konstigt om inte Ferrari heller lyckats. Som bil betraktat är dock deras 01:a redan överlägsen de andra så det är ingen kris för dem. Utvecklingen på däck- och motorfronten är dock en annan fråga.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

så länge fjloårsbilen är konkurrenskraftig och vinner får de gärna köra med den, men vad faan bygger de en ny bil för om de inte använder den......
De börjar bli lite väl kaxiga tycker jag..
Crusa runt i fjolåsrets bil...
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-22 10:15, Cuscino wrote:
Det verkar inte vara så många stall som gjort några större framsteg med 02-bilen jämfört med 01-an så det är väl inte så konstigt om inte Ferrari heller lyckats. Som bil betraktat är dock deras 01:a redan överlägsen de andra så det är ingen kris för dem. Utvecklingen på däck- och motorfronten är dock en annan fråga.
Hörde Mika Suutari säga någonstans att Ferrari ifjol låg närmare taket och att därför man inte skulle kunna göra lika stora förbättringar som de andra stallen. Vilket låter både troligt och logiskt.

Och när det gäller F2001; Wurz i en McLaren var ordentligt mycket snabbare än Badoer (nästan 7 tiondelar) på senaste Barcelona-testet. Och det är väl två hyfsat jämnsnabba förare. Och i Malaysia var Jan Pöbel Måntårta klart snabbare än Mika. Så även om testtider inte säger så mycket (teamen arbetar ju oftast med produktutveckling; tiderna är intressanta mest för omgivningen), kan jag nog inte hålla med om att F2001:an sparkar stjärt. Utan vidhåller att Australien-resultatet mest visar att Michelin inte löst sina problem att få däcken att fungera när det är lite kallare. Efter fredagsträningen inför Malaysia sa jag att det luktar Ferrari (och på lördagen formligen stank det). Nu tycker jag mig nog ana betydligt fler doftelement från både Williams och McLaren när det gäller hela säsongen (om bara McLaren kan få sin skit att hålla).
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Vem fan e Mika Suutari?

Hur snabba McLaren är när det gäller har vi redan sett :grin:

Tack å lov är det bara Malaysias gp som körs i tropiskt klimat :wor:
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

Ferrari har ändrat en del (mycket) på sin 2002 sen "visningen" - berättade min finsktalande polare (nyheter från Finland).
Jag förstod att i Barcelona så var det "nytt bakparti".
Nåt som vet mera?
Och Bridgestone har kontaktat FIA angående Michelindäcken (igen).
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Det är bara att jämföra bilder från lanseringen med bilder från de senaste dagarnas tester. Det är väldigt stor skillnad på bilarna.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-22 08:49, Binneberra wrote:
Jag vet i och för sig inte vad Ferrari-killarna ägnat Barcelona-testerna åt (däck, uthållighet, pace?), men inte fan verkar väl F2002 så jätteimponerande när allt kommer omkring? Jag tror inte McLaren- och Williams-folket behöver ligga sömnlöst på nätterna. Fast det är klart, McLaren har ju annat att fundera över också.... Men när de väl fått ordning på pryttlarna och Ferrari introducerat 02:an, tror jag vi kommer ha sex ruskigt jämna bilar i toppen. Och i så fall borde ju Mika Suutari bli världsmästare. Igen. Eller hur? :smile:
Ahaa, avslöjad! :moon:
Man säger inte Mika Suutari utan att vara finne, eller fått hjälp av en intelligent sådan.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-23 02:01, Jari wrote:
On 2002-03-22 08:49, Binneberra wrote:
Ahaa, avslöjad! :moon:
Man säger inte Mika Suutari utan att vara finne, eller fått hjälp av en intelligent sådan
Lite Moment 22 över det uttalandet va? :wink:

/E
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Här kan man tydligt se det nya bakpartiet...

Bild

Ser inte speciellt snyggt ut men förhoppningsvis effektivt.

/gringo
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-23 09:25, EnzoF1 wrote:
On 2002-03-23 02:01, Jari wrote:
On 2002-03-22 08:49, Binneberra wrote:
Ahaa, avslöjad! :moon:
Man säger inte Mika Suutari utan att vara finne, eller fått hjälp av en intelligent sådan
Lite Moment 22 över det uttalandet va? :wink:

/E
Säg det du, som har det genetiska anlaget.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Jari:

Det där har jag inge aning om, jag är ju hjärndöd... :youpi:

Men det är ju det som gör mig så snabb förare... signalerna går ju direkt från röven till armarna utan att ta omvägen över hjärnan... det är därför jag inte snurrar hela tiden... :wink:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enzo :hump:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Ferrari ska visst köra med den nya i brasilien! Det har de gått ut med nu