När får vi se F2002 göra debut?
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Alltså, få höra nu vad alla tror/tycker o.s.v.
Själv tror jag vi får se den på riktigt vid San Marinos GP. Fast jag hoppas ju naturligtvis att få se den redan i Brasilien men med tanke på alla frakter fram och tillbaka kanske de väljer att skicka F2001 dit också för att ha korta sträckor att köra den nya till Imola.
Vad tror ni?
/gringo
Själv tror jag vi får se den på riktigt vid San Marinos GP. Fast jag hoppas ju naturligtvis att få se den redan i Brasilien men med tanke på alla frakter fram och tillbaka kanske de väljer att skicka F2001 dit också för att ha korta sträckor att köra den nya till Imola.
Vad tror ni?
/gringo
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag tror iofs inte att "italienarnas" nya bil är så markant mycket snabbare än 2001an, se bara hur små framsteg de andra stallen verkar ha gjort, men de lär väl knappast bygga en långsammare bil Jari?
Man kan förstås spekulera i varför den dröjer men tillförlitlighet är ju en av Ross Brawns käpphästar.
Man kan förstås spekulera i varför den dröjer men tillförlitlighet är ju en av Ross Brawns käpphästar.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag tror tyvärr inte vi kommer få se F2002 i Brasilien. Men det är kul att se vilka förändringar som nu är gjorda sen presentationen, t ex har de numer klassiska hornen vi airboxen kommit tillbaka, tycker även att haj fenorna ser lite annorlunda ut nu, och så har ju framförallt "vingar framför bakhjulen" kommit till. Fan den ser grym ut.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag tycker det hela är märkligt med. Den första veckan med f2002 så tyckte de att den var jättetillförlitlig. Och jag har inte hört något om några fel utöver det vanliga heller.
Vad jag misstänker är att bilen inte är helt enligt reglerna och att de inväntar antingen ett beslut från FIA (kom ihåg att McLaren har pratat med FIA om ett stall som använder otillåtna grejor) eller bygger om bilen så att den motsvarar de luddiga regler som finns.
Vad jag misstänker är att bilen inte är helt enligt reglerna och att de inväntar antingen ett beslut från FIA (kom ihåg att McLaren har pratat med FIA om ett stall som använder otillåtna grejor) eller bygger om bilen så att den motsvarar de luddiga regler som finns.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag hade vissa förhoppningar innan säsongen om att Räkan skulle kunna spöa Montoya. I dagsläget ser dom förhoppningarna lika avlägsna ut som en Minardi-seger. Räkan får sikta in sig på att matcha fyrkantiga skotten istället.
Enzo, Imola på storbild vore inte helt fel. Känner på mig att Ferrari vill bjuda på någonting extra där
Enzo, Imola på storbild vore inte helt fel. Känner på mig att Ferrari vill bjuda på någonting extra där
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Det verkar mer och mer som om Ferrari vid sin lansering av den nya bilen presenterade en bil som var långt ifrån färdig. Man kan fråga sig varför de valde att lansera den över huvudtaget. -Kanske det var ett försök att slippa förlora ansiktet inför sponsorer och fans och behöva erkänna att de inte hunnit med att få den nya bilen färdig.
Eller så har de stött på problem med reglementet. Att det är tillförlitligheten som orsakat den stora förseningen tror jag inte ett skit på. Ferrari är enligt min mening Formel 1-s amerikaner -Man skall inte lägga någon vikt vid vad de säger!
Eller så har de stött på problem med reglementet. Att det är tillförlitligheten som orsakat den stora förseningen tror jag inte ett skit på. Ferrari är enligt min mening Formel 1-s amerikaner -Man skall inte lägga någon vikt vid vad de säger!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det gäller iofs de flesta stall! Lanseringen av de nya bilarna är bara ett sponsorjippo som du säger.On 2002-03-20 16:13, Hampus wrote:
-Man skall inte lägga någon vikt vid vad de säger!
Man kan fråga sig om det verkligen behövs en ny bil om reglerna är oförändrade som i år. I Ferraris fall har de ju redan en näst intill perfekt bil i 01-an. Betänk också att man i F1 konstant utvecklar bilen så dagens 01:a är inte samma bil som för ett år sedan.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Håller med. De flesta stall använder sig aktivt av media men jag tycker detta lyser igenom kraftigare hos Ferrari och framför allt verkar de vara mer benägna till att ljuga och bedra än de andra stallen.
Håller även med om att 2001-bilen är bra och inte alls sämre än de andra stallens 2002:or (hitintills) men tycker att där har Ferrari haft lite tur. Vill de knipa VM-titeln även i fortsättningen så är det nog bäst för dem om de ser till att ha den nya bilen körklar inför kommande säsongspremiärer.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Hampus den 2002-03-20 17:13 ]</font>
Håller även med om att 2001-bilen är bra och inte alls sämre än de andra stallens 2002:or (hitintills) men tycker att där har Ferrari haft lite tur. Vill de knipa VM-titeln även i fortsättningen så är det nog bäst för dem om de ser till att ha den nya bilen körklar inför kommande säsongspremiärer.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Hampus den 2002-03-20 17:13 ]</font>
-
- Inlägg: 486
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Vem som helst kan misslyckas då och då. Se bara onsdagens tester aprpå snabb. Wurz körde ifrån Barrichello i en F2002 med en McLaren MP4-16B. Dessutom var F2001B långsammare i kvalet i Malaysia än för ett år sedan.On 2002-03-20 08:03, Cuscino wrote:
Jag tror iofs inte att "italienarnas" nya bil är så markant mycket snabbare än 2001an, se bara hur små framsteg de andra stallen verkar ha gjort, men de lär väl knappast bygga en långsammare bil Jari?
Man kan förstås spekulera i varför den dröjer men tillförlitlighet är ju en av Ross Brawns käpphästar.
Enzo, nu börjar du skaka i grundvalarna och jag ser det vara på sin plats att påminna om vissa elementära sanningar:
1. Jag har sagt att "Räkan" slår Coulthard i år och har redan fått rätt.
2. Jag har sagt att Räkan kommer att vara på pallen minst fem gånger i år och det ser ut som om jag kommer att få rätt.
3. Jag har sagt att Räkan vinner sitt första lopp i år och kan fortfarande få rätt.
4. Montoya kommer inte att vara bättre än Räkan i år. I alla fall inte i likvärdigt material. Bilar som går sönder innebär för mig förlorade lopp som jag inte kan räkna med. Det gäller både JPM och KR.
5. Montoya skall slå Räkan? Glöm det...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jari, du använder olika bevistekniker i dina argument.
Du menar alltså att Räkan slår DC i år baserat på resultaten fram till nu men att Montoya skulle förlora mot Räkan (vilket jag hoppas av hela mitt hjärta ) i motsats till resultaten (dvs Montoya har ju slagit Räkan hittills...)
Hmmm...
/E
Men som sagt, Räkan få gärna detronisera Yetin men risken är att Yetin får en del uppkört pga sin superbil. IOFS lär ju Raffe fortsätta förnedra Yetin så länge båda bilarna kommer i mål...
Var inte alla andra stalls bilar långsammare än förra årets Pole i Malaysia också? Så vart vill du komma? Det är ju inte bara bilen som spelar in.
Det enda man kan vara säker på är att McLaren trots sin superdesigner och MB-rovor är långsammare än toppen... har det månne med mediokra förare att göra? Mika kanske behövs tillbaka???
Men du håller ju på Williams nuförtiden så varför skulle du bry dig, kappvändare?
/E
Du menar alltså att Räkan slår DC i år baserat på resultaten fram till nu men att Montoya skulle förlora mot Räkan (vilket jag hoppas av hela mitt hjärta ) i motsats till resultaten (dvs Montoya har ju slagit Räkan hittills...)
Hmmm...
/E
Men som sagt, Räkan få gärna detronisera Yetin men risken är att Yetin får en del uppkört pga sin superbil. IOFS lär ju Raffe fortsätta förnedra Yetin så länge båda bilarna kommer i mål...
Var inte alla andra stalls bilar långsammare än förra årets Pole i Malaysia också? Så vart vill du komma? Det är ju inte bara bilen som spelar in.
Det enda man kan vara säker på är att McLaren trots sin superdesigner och MB-rovor är långsammare än toppen... har det månne med mediokra förare att göra? Mika kanske behövs tillbaka???
Men du håller ju på Williams nuförtiden så varför skulle du bry dig, kappvändare?
/E
Det är femton lopp kvar och någon gång måste ju motorn hålla till och med för McLaren.
Som jag räknar har ingen slagit den andre än, eftersom de inte har kommit i mål i samma race någon gång.
MB skall hålla sig dieselmotorer till horkanoter.
Håll gärna isär, om det går Williams och BMW. Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.
_________________
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-21 07:24 ]</font>
Som jag räknar har ingen slagit den andre än, eftersom de inte har kommit i mål i samma race någon gång.
MB skall hålla sig dieselmotorer till horkanoter.
Håll gärna isär, om det går Williams och BMW. Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.
_________________
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-21 07:24 ]</font>
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
För att den är ful?On 2002-03-21 07:22, Jari wrote:
Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.
Den enda riktigt snygga loggan står Alfa Romeo för
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Hålla kan den nog göra nån gång men problemet verkar ju vara att den varken håller eller är tillräckligt vass. Hur mycket har den motorn med Mercedes att göra egentligen? Det är väl Ilmor som konstruerar och bygger den med hjälp av MBs pengar för att sedan klistra på en Merca-logga.On 2002-03-21 07:22, Jari wrote:
Det är femton lopp kvar och någon gång måste ju motorn hålla till och med för McLaren...
...MB skall hålla sig dieselmotorer till horkanoter.
Handlade inte den här topicen om Ferrari förresten...
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så här svarade Nigel Roebuck på Autosport idag i sin frågespalt:
"In F1 circles, it is no secret that in 2002 Mercedes, like Honda, are seriously short of power, compared with Ford, Ferrari, Toyota and, above all, BMW. Before the first race, someone-who-should-know told me the latest Mercedes V10 was struggling to get over 800 horsepower - and someone else-who-should-know reckoned the BMW was giving around 870..."
"In F1 circles, it is no secret that in 2002 Mercedes, like Honda, are seriously short of power, compared with Ford, Ferrari, Toyota and, above all, BMW. Before the first race, someone-who-should-know told me the latest Mercedes V10 was struggling to get over 800 horsepower - and someone else-who-should-know reckoned the BMW was giving around 870..."
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Apropå topicen och Ferrari: Ferrari är det proffsigaste stallet idag. Man hade säkerligen sen lång tid tillbaka planerat at starta denna säsong med den uppgraderade fjolårsbilen (vilket det pratades om i motorsportpressen redan i slutet på förra året). Dels var ju fjolårsbilen snabbast i fältet och dels ville man ha så lång tid som möjligt för att utveckla den nya bilen. Ingen panik hos Ferrari, allt går enligt planerna.
Senast Imola får vi se F2002, var så säkra
Senast Imola får vi se F2002, var så säkra
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
IOFS, men hur makabert är det egentligen med en orm som kärkar upp ett barn...On 2002-03-21 08:37, Razor wrote:För att den är ful?On 2002-03-21 07:22, Jari wrote:
Jag håller på BMW när som helst, det räcker väl att ta en titt på deras logga för att se varför.
Den enda riktigt snygga loggan står Alfa Romeo för
Men jag gillar Alfas logga, faan om man skulle ha sig en 156 sportwagon ändå...
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Men inte Coultard för han är inte finne?On 2002-03-21 06:08, Jari wrote:
Enzo, nu börjar du skaka i grundvalarna och jag ser det vara på sin plats att påminna om vissa elementära sanningar:
1. Jag har sagt att "Räkan" slår Coulthard i år och har redan fått rätt.
.
4. ---- Bilar som går sönder innebär för mig förlorade lopp som jag inte kan räkna med. Det gäller både JPM och KR.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
Jag vet i och för sig inte vad Ferrari-killarna ägnat Barcelona-testerna åt (däck, uthållighet, pace?), men inte fan verkar väl F2002 så jätteimponerande när allt kommer omkring? Jag tror inte McLaren- och Williams-folket behöver ligga sömnlöst på nätterna. Fast det är klart, McLaren har ju annat att fundera över också.... Men när de väl fått ordning på pryttlarna och Ferrari introducerat 02:an, tror jag vi kommer ha sex ruskigt jämna bilar i toppen. Och i så fall borde ju Mika Suutari bli världsmästare. Igen. Eller hur?
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det verkar inte vara så många stall som gjort några större framsteg med 02-bilen jämfört med 01-an så det är väl inte så konstigt om inte Ferrari heller lyckats. Som bil betraktat är dock deras 01:a redan överlägsen de andra så det är ingen kris för dem. Utvecklingen på däck- och motorfronten är dock en annan fråga.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
Hörde Mika Suutari säga någonstans att Ferrari ifjol låg närmare taket och att därför man inte skulle kunna göra lika stora förbättringar som de andra stallen. Vilket låter både troligt och logiskt.On 2002-03-22 10:15, Cuscino wrote:
Det verkar inte vara så många stall som gjort några större framsteg med 02-bilen jämfört med 01-an så det är väl inte så konstigt om inte Ferrari heller lyckats. Som bil betraktat är dock deras 01:a redan överlägsen de andra så det är ingen kris för dem. Utvecklingen på däck- och motorfronten är dock en annan fråga.
Och när det gäller F2001; Wurz i en McLaren var ordentligt mycket snabbare än Badoer (nästan 7 tiondelar) på senaste Barcelona-testet. Och det är väl två hyfsat jämnsnabba förare. Och i Malaysia var Jan Pöbel Måntårta klart snabbare än Mika. Så även om testtider inte säger så mycket (teamen arbetar ju oftast med produktutveckling; tiderna är intressanta mest för omgivningen), kan jag nog inte hålla med om att F2001:an sparkar stjärt. Utan vidhåller att Australien-resultatet mest visar att Michelin inte löst sina problem att få däcken att fungera när det är lite kallare. Efter fredagsträningen inför Malaysia sa jag att det luktar Ferrari (och på lördagen formligen stank det). Nu tycker jag mig nog ana betydligt fler doftelement från både Williams och McLaren när det gäller hela säsongen (om bara McLaren kan få sin skit att hålla).
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Ahaa, avslöjad!On 2002-03-22 08:49, Binneberra wrote:
Jag vet i och för sig inte vad Ferrari-killarna ägnat Barcelona-testerna åt (däck, uthållighet, pace?), men inte fan verkar väl F2002 så jätteimponerande när allt kommer omkring? Jag tror inte McLaren- och Williams-folket behöver ligga sömnlöst på nätterna. Fast det är klart, McLaren har ju annat att fundera över också.... Men när de väl fått ordning på pryttlarna och Ferrari introducerat 02:an, tror jag vi kommer ha sex ruskigt jämna bilar i toppen. Och i så fall borde ju Mika Suutari bli världsmästare. Igen. Eller hur?
Man säger inte Mika Suutari utan att vara finne, eller fått hjälp av en intelligent sådan.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd