Nürburgring 2005

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
PeppeF1 skrev:Har för mig att McLaren felaktigt kallade in Mika i depån och som kompensation fick han återta ledningen.
Misstaget var Mikas, som hörde fel eller trodde sig höra att han blev inkallad vilket han inte blev.

Varför Coulthard skulle lida av Mikas misstag förstår jag än idag inte.
Coulthards jobb har väl varit som kombinerad slagpåse och syndabock, en sån man kan bli förbannad på när det allmänt går åt helvete. :)
Sanningen att säga har han ju aldrig varit i nivå med sina mer framgångsrika stallkompisar.
Om Kimi någon gång skulle bli världsmästare så har Coulthard var stallkompis med tre olika världsmästare under 11 års tid - rena kungamakaren.
Hill och Häkkinen har dessutom väldigt liknande karriärframgångar, även om Hill har fler vinster och på färre starter.
Så om Kimi skall ha en liknande karriär så blir det 21 vinster och 1-2 VM, samt knappt 140 lopp - inte så illa och inte helt otroligt.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det här var väl Herr Skums 8:e raka lopp utan vinst. Det måste vara ett bra tag sedan det hände senast?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

AndersF1 skrev:Det här var väl Herr Skums 8:e raka lopp utan vinst. Det måste vara ett bra tag sedan det hände senast?
Han är slut, den omkörningsoförmögne fjollan från Kerpen.

:D

Tur att man håller på Alonso...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev:
Men varför skulle Mika kompenserad för misstaget? Skulle nån annan förare ha gjort så?
Är det så som Lucky skriver så är det precis lika konstigt som Jerez 97, förmodligen Rons sätt att se på sina förare.
Är inte sanningen den att Mika var uttalad försteförare?
Jag förstår hur du tänker, men speciellt Belgien 99 förbryllar mig om det skulle vara så att man körde med uttalade (inom teamet) förste- och andreförare.
Jag är övertygad om att Mika var den som hade störst möjlighet att ta hem titeln i McLaren då.
:up:
Numera är jag lika övertygad om att Montoya vore den bättre korgen att satsa på - han har visat sig vara mycket mer mogen som förare än Kimi och med samma uppbackning (och underlåtenhet att köra mc) skulle han ha legat mycket närmare Alonso än vad Kimi gör.
Kimi ärvde förmodligen Mikas ingenjörer och mekaniker på samma sätt som Montoya ärvde Davids. Jag tror säkert McLaren satsat lika mycket på Montoya som man gör på Räikkönen om förhållandet dem emellan vore tvärtom. Men nu är det så att Montoya prioriterade MC:n och får stå sitt kast.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Montoya spelade ju tennis? Ialla fall enligt honom själv, och hans personlige tränare anställd av McLaren.

Men de kanske ljuger båda två ... hmmmm. Vilka lögnare de verkar vara de där F1-killarna :D ;)
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Montoya skadade sig genom att trampa på en tennisboll och stupa i backen med axeln före. Inte det tuffaste sättet att dra på sig en axelskada. men det finns ju ingen anledning att ljuga om att man skadat sig på ett sådant fånigt sätt.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Eller pappaledig som vissa flitigt har påstått? :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det låter ju tuffare att skada sig i en MC-olycka onekligen

Mest modernast oc politiskt korrekt är det att ta pappaledigt :D

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

LuckyStrike1 skrev: Mest modernast
Jättejättesuperdupermycket modernt menar du? :wink:

Ähh vafan, jag ska inte kasta glas när jag sitter i stenhus.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jo, tekniskt sett så blev väl Kimi varvad av båda Ferraribilarna eller hur? Kimi placerade ju sig i loppet som 1 varv efter.

:D :D :D
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, Kimi blev klassificerad och kom på en elfteplats, haveriet till trots.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev:Jo, tekniskt sett så blev väl Kimi varvad av båda Ferraribilarna eller hur? Kimi placerade ju sig i loppet som 1 varv efter.

Var det menat till mig och mitt stenhus? Det syftade mest på att jag själv inte alltid behärskar svenska språket fullt ut. 8)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Menar du det modernaste svenska språket?

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PeppeF1 skrev:
EnzoF1 skrev:Jo, tekniskt sett så blev väl Kimi varvad av båda Ferraribilarna eller hur? Kimi placerade ju sig i loppet som 1 varv efter.

Var det menat till mig och mitt stenhus? Det syftade mest på att jag själv inte alltid behärskar svenska språket fullt ut. 8)
Nej, det var menat till alla Kimisupportrar i allmänhet bara...

Det är ju kul att Kimi blir varvad ibland också...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Åttonde raka utan seger, längsta svackan på 12 år.
Hur känns det?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fjärde segern i år känns finfint :up:
Ferrari klarar sig och det är bara att ta ett bakslag, shit happens.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Åttonde raka utan seger, längsta svackan på 12 år.
Hur känns det?
Känns bra då det inte är förarmisstag på amatörnivå det beror på... än så länge kan man skylla på Brosten. Kimi kan bara skylla på sig själv!

Hellre dåligt material än dålig förare...

Men du behöver som sagt inte oroa dig, till vintern står Maestro ändå före Kimi i tabellen, för det är väl det som räknas???

Ferrari radar upp poäng efter poäng medans Kimi sätter bilar i räcket... trenden är ganska tydlig!

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev: Hellre dåligt material än dålig förare...
Är det inte du som håller på Ferrari oberoende av förare? :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PeppeF1 skrev:
EnzoF1 skrev: Hellre dåligt material än dålig förare...
Är det inte du som håller på Ferrari oberoende av förare? :D
Japp, och Ferrari går dåligt just nu, främst beroende på däcken, det kanske vi kan vara eniga om.

McLaren sumpade dock rimligen 8 poäng och även ev. chanser på en titel pga förartabbe i helgen.

Skillnad det.

Men det är det som skiljer världsmästare från vanliga medelmåttor (om man nu kan kalla F1-förare för medelmåttor, men du hajjar vad jag menar...)

Edit: men om Kimi skulle börja köra Ferrari så vette faan, då fick man väl sluta följa F1 - där går gränsen. Om inte nån annan mer färgstark och sympatisk förare blir försteförare så klart, för mer än andraförare i Ferrari lär Kimi inte kunna bli. Mardrömmen vore ju Kimi och Tjack i Ferrari :pray:

PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det är bra att du orkar skriva i alla fall, du gör ett bra jobb. :D :up:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Rent teoretiskt är inte chansen för Fisichella borta. Han kan fortfarande ta 120 poäng till. :up:

Det i kombination med 10 DNF var för Kimi och Alonso och saken är biff. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
Jari skrev:32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Rent teoretiskt är inte chansen för Fisichella borta. Han kan fortfarande ta 120 poäng till. :up:

Det i kombination med 10 DNF var för Kimi och Alonso och saken är biff. :D
WDC 2005 redan klart då med andra ord... ;)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Men det känns mer troligt att Kimis kräftgång nu bara börjat och att Schumis trend nu pekar rakt uppåt.

Kimi får se upp bakifrån för nu kommer det flera som vill om när han ju inte levererar... Kimi har fått sin chans, tog den inte, och får nu vackert titta på när andra, hungrigare förare kommer. Förare som kanske har en titel i sikte och inte bara enstaka segrar...

Schumi är om Kimi inom 3-4 lopp och sedan börjar jakten på Alonso, men visst, Alonso måste bli poänglös i alla fall i två lopp för att det ska bli riktigt troligt, men DET är ändå inte omöjligt... Kimis chanser är dock sumpade, inte pga poängförsprånget utan för att Kimi och McLaren är de de är...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är bara 11 poäng mellan Schumacher och Kimi. Om Kimi bara låter bli att upprepa misstagen från helgen, så ska han nog klara sig.

Men en DNF till för Kimi och en seger för Schumacher och det är helt nya förutsättningar.

11 poäng på 12 lopp känns ju lättare att ta in än 32 poäng på 12 lopp.

Förhoppningsvis upprepar Kimi inte misstaget från gångna helgen. Jag tror han är smart nog att lära sig ganska mycket av det som hände.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:11 poäng på 12 lopp känns ju lättare att ta in än 32 poäng på 12 lopp.
Ja, folk med sinne för konventionell matematik håller nog med dig där Lucy, men Mr 10% räknar ibland lite, ska vi kalla det, annorlunda... ;)

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att ställa saker och ting lite i perspektiv i den här infekterade debatten - Ron Dennis ord efter Europas GP:
"It would be hypocritical of us, having benefited so convincingly in Monte Carlo due to other people's tyre problems, to voice an opinion against the rules.

"That would be inappropriate. They are part of motor racing, it's part of the skills required, setting the car up and driving."
Christian Horner, Red Bull:
Red Bull chief Christian Horner had little sympathy for Raikkonen's plight.

He said: "Obviously it was the suspension that let go due to the tyre. You have to ask, does he need to be pushing that hard to flat spot the tyres? Management is all part of the current regulations."
Jenson Button:
Jenson Button admitted using one set of tyres for a whole race is difficult but blamed driver error for Raikkonen's problems.

The BAR-Honda driver, who uses the same Michelin tyres as the Finn, said: "I don't think there's a problem with the rules.

"It's our job to make sure we have the right aerodynamics and downforce to look after the tyres and then hopefully you don't have any issues.

"My tyres were quite low on tread but they were still driveable. It wasn't much fun but you could drive with them.

"Raikkonen's problem was because he locked up so many times in the same place on the tyre.">>>
Det är egentligen det enda som har försökts säga här. Jag tycker de här tre herrarna sammanfattar det på ett bra sätt. Nu är det dags för Montreal och Kanadas GP och nya tag, nya framgångar och nya misstag.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Att du orkar...
Förresten, sen när började du bejaka Ron Dennis-uttalanden?
:D
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

EnzoF1 skrev:

Men det känns mer troligt att Kimis kräftgång nu bara börjat och att Schumis trend nu pekar rakt uppåt.
Visst, snart är han bäste Ferrariförare och får gå upp på podiet för första gången i år. :D

Fast det är klart, han kan ju inte räkna med att Coulthard får en drive-thru varje gång.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

groovesnus skrev:
EnzoF1 skrev:

Visst, snart är han bäste Ferrariförare och får gå upp på podiet för första gången i år. :D

Fast det är klart, han kan ju inte räkna med att Coulthard får en drive-thru varje gång.
Snart??? Ligger inte MS före Barrichello??? Har han inte stått på podiet redan i år???

Var har du varit? För tittat på F1 verkar du inte ha gjort i alla fall?

Nu förstår jag bättre de inlägg du gjort tidigare... men alla kan ju inte vara den mest blänkande marmorkulan i påsen...

Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Det är rätt intressant att se att Kimi har brutit på Nürburgring 3 år i rad nu, när ska han få komma i mål. Han har en 3:e plats från 2002 och en 10:e plats från 2001.
Ferrari.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

EnzoF1 skrev:
groovesnus skrev:
EnzoF1 skrev:

Snart??? Ligger inte MS före Barrichello??? Har han inte stått på podiet redan i år???

Nu förstår jag bättre de inlägg du gjort tidigare... men alla kan ju inte vara den mest blänkande marmorkulan i påsen...
Ujuj, vad kan man säga? Alzheimer går allt längre ned i åldrarna. Bäst man har lite koll framöver.

Men faktum kvarstår:

Hakan fick stryk av sin hjälpryttare i både kval och lopp.

Hakan får stryk av en Red Bull som gjort en drive-thru.

Visst är det en förbättring med 5:e jmf 7:e plats (monaco), men börjar man från källaren så......

En dag då det inte försvinner Williams-bilar i starten, Fisi startar från depån, McLaren håller, osv, så tar Hakan inga poäng, men Rubens kanske gör det...

Utan en överlägsen bil är Hakan ett högst medelmåttig förare, som t ex var ytterst nära att åka av på varv 53 i söndags.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Vem är "Hakan" ??

Han kör DTM för Mercedes?? Jag antar att du menar "Häkkinen"????? :o

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hakan Sukur; turkisk fotbollspelare.
Jag förstår bara inte vad han har med F1 att göra... är det han som ska vifta med målflaggan i Turkiets GP, ungefär som Pelé gjorde i Brasilien när han missade att de gick i mål?

Äntligen!
GMD

Inlägg av GMD »

groovesnus skrev: Utan en överlägsen bil är Hakan ett högst medelmåttig förare, som t ex var ytterst nära att åka av på varv 53 i söndags.
Var det någon som inte var nära att åka av i söndags?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag vet en som åkte av...

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

jag vet flera som åkte av - frågan är vad som är värst: att vara nära att åka av eller åka av.

Jag röstar nog på att att det är värst att vara nära att åka av. Då kan man ju inte göra någonting ordentligt, inte ens en rejäl avåkning klarar man av

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

groovesnus skrev:
EnzoF1 skrev:
groovesnus skrev: Visst, snart är han bäste Ferrariförare och får gå upp på podiet för första gången i år. :D

Ujuj, vad kan man säga? Alzheimer går allt längre ned i åldrarna. Bäst man har lite koll framöver.

Men faktum kvarstår:

Hakan fick stryk av sin hjälpryttare i både kval och lopp.

Hakan får stryk av en Red Bull som gjort en drive-thru.

Visst är det en förbättring med 5:e jmf 7:e plats (monaco), men börjar man från källaren så......

En dag då det inte försvinner Williams-bilar i starten, Fisi startar från depån, McLaren håller, osv, så tar Hakan inga poäng, men Rubens kanske gör det...

Utan en överlägsen bil är Hakan ett högst medelmåttig förare, som t ex var ytterst nära att åka av på varv 53 i söndags.
Men ditt resonemang gäller ju i så fall alla förare, för jag tror väl inte det finns nån av dagens förare som aldrig fått stryk av sin stallkamrat.

T.ex. blev ju Kimi varvad av sin stallkamrat i helgen, samt av flera andra förare. Vi vet ju t.ex. att Kimi inte vunnit nåt lopp denna säsong med hjälp av omkörningar. Betyder det att han bara kan fisa fram i en överlägsen bil från start till mål? Många skriver upp Tjack som en superförare. Var är han nu? Vinner han några lopp?

Och som sagt, jag pratade trender. Ferraris trend pekar uppåt medan McLarens pekar käpprätt nedåt. Efter nästa lopp kanske det är annorlunda, men det tror inte jag. Brosten börjar funka lite bättre och det kommer att ränta sig i Kanada. Kimi kommer att köra över sin förmåga igen vilket kommer att straffa sig. Men visst, ska det bli spännande i år måste nog Alonso bryta ett eller annat lopp, men för mig är det viktiga att Kimi återigen bevisar hur överhypad han är - inget annat spelar roll. Den killen verkar vara så genuint osympatisk att jag innerligen önskar att han ska misslyckas så gruvligt som möjligt.

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

EnzoF1 skrev:

Ferraris trend pekar uppåt medan McLarens pekar käpprätt nedåt
Varför tror du det?, du är väl inte en sån där spågumma :o .
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kuopio skrev:
EnzoF1 skrev:

Jag tror inte, jag "vet" det det sett utifrån de senaste två loppen.
Det är ju ett helt korrekt påstående och har inget med spågummeri att göra.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Kuopio skrev:
EnzoF1 skrev:

Är vi inte alla lite spågummor och experter som skriver här?? :D :up:

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

EnzoF1 skrev:
Kuopio skrev:
EnzoF1 skrev:

Du vet väl för 2 lopp sedan tog en McLaren förare pole position och vann loppet medans den andra föraren som inte ens kvalade kom 5:a? :-? .

Ferrari´s trend har nått botten så det är väl ganska självklart att den pekar uppåt nu,
Gösta

Inlägg av Gösta »

Kuopio skrev:
EnzoF1 skrev:
Kuopio skrev: Varför tror du det?, du är väl inte en sån där spågumma :o .

Ferrari´s trend har nått botten så det är väl ganska självklart att den pekar uppåt nu,
Trender kan vara bottenlösa. Med lite "oflyt" så kan Ferrari bli mycket sämre än vad dom är idag. Man har trotts allt varit på podiet några ggr i år. Det hade kunnat gå mycket sämre. Antag att Kimis framvagn höll ihop senaste loppet. Då hade Rubens inte synts på podiet.

Jag hoppas att botten nu är nådd, men det är långt ifrån säkert. :(

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kuopio skrev:
EnzoF1 skrev:
Kuopio skrev: Varför tror du det?, du är väl inte en sån där spågumma :o .
Du vet väl för 2 lopp sedan tog en McLaren förare pole position och vann loppet medans den andra föraren som inte ens kvalade kom 5:a? :-? .

Javisst, och Kimi har ju varit på toppen och enda vägen är nedåt. Alltså är det Ferrari som är på G nu, eller hur?