PeppeF1 skrev:Har för mig att McLaren felaktigt kallade in Mika i depån och som kompensation fick han återta ledningen.
Misstaget var Mikas, som hörde fel eller trodde sig höra att han blev inkallad vilket han inte blev.
Varför Coulthard skulle lida av Mikas misstag förstår jag än idag inte.
Coulthards jobb har väl varit som kombinerad slagpåse och syndabock, en sån man kan bli förbannad på när det allmänt går åt helvete.
Sanningen att säga har han ju aldrig varit i nivå med sina mer framgångsrika stallkompisar.
Om Kimi någon gång skulle bli världsmästare så har Coulthard var stallkompis med tre olika världsmästare under 11 års tid - rena kungamakaren.
Hill och Häkkinen har dessutom väldigt liknande karriärframgångar, även om Hill har fler vinster och på färre starter.
Så om Kimi skall ha en liknande karriär så blir det 21 vinster och 1-2 VM, samt knappt 140 lopp - inte så illa och inte helt otroligt.
EnzoF1 skrev:
Men varför skulle Mika kompenserad för misstaget? Skulle nån annan förare ha gjort så?
Är det så som Lucky skriver så är det precis lika konstigt som Jerez 97, förmodligen Rons sätt att se på sina förare.
Är inte sanningen den att Mika var uttalad försteförare?
Jag förstår hur du tänker, men speciellt Belgien 99 förbryllar mig om det skulle vara så att man körde med uttalade (inom teamet) förste- och andreförare.
Jag är övertygad om att Mika var den som hade störst möjlighet att ta hem titeln i McLaren då.
Numera är jag lika övertygad om att Montoya vore den bättre korgen att satsa på - han har visat sig vara mycket mer mogen som förare än Kimi och med samma uppbackning (och underlåtenhet att köra mc) skulle han ha legat mycket närmare Alonso än vad Kimi gör.
Kimi ärvde förmodligen Mikas ingenjörer och mekaniker på samma sätt som Montoya ärvde Davids. Jag tror säkert McLaren satsat lika mycket på Montoya som man gör på Räikkönen om förhållandet dem emellan vore tvärtom. Men nu är det så att Montoya prioriterade MC:n och får stå sitt kast.
Montoya skadade sig genom att trampa på en tennisboll och stupa i backen med axeln före. Inte det tuffaste sättet att dra på sig en axelskada. men det finns ju ingen anledning att ljuga om att man skadat sig på ett sådant fånigt sätt.
EnzoF1 skrev:
Hellre dåligt material än dålig förare...
Är det inte du som håller på Ferrari oberoende av förare?
Japp, och Ferrari går dåligt just nu, främst beroende på däcken, det kanske vi kan vara eniga om.
McLaren sumpade dock rimligen 8 poäng och även ev. chanser på en titel pga förartabbe i helgen.
Skillnad det.
Men det är det som skiljer världsmästare från vanliga medelmåttor (om man nu kan kalla F1-förare för medelmåttor, men du hajjar vad jag menar...)
Edit: men om Kimi skulle börja köra Ferrari så vette faan, då fick man väl sluta följa F1 - där går gränsen. Om inte nån annan mer färgstark och sympatisk förare blir försteförare så klart, för mer än andraförare i Ferrari lär Kimi inte kunna bli. Mardrömmen vore ju Kimi och Tjack i Ferrari
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jari skrev:32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Rent teoretiskt är inte chansen för Fisichella borta. Han kan fortfarande ta 120 poäng till.
Det i kombination med 10 DNF var för Kimi och Alonso och saken är biff.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Jari skrev:32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Rent teoretiskt är inte chansen för Fisichella borta. Han kan fortfarande ta 120 poäng till.
Det i kombination med 10 DNF var för Kimi och Alonso och saken är biff.
WDC 2005 redan klart då med andra ord...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jari skrev:32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Men det känns mer troligt att Kimis kräftgång nu bara börjat och att Schumis trend nu pekar rakt uppåt.
Kimi får se upp bakifrån för nu kommer det flera som vill om när han ju inte levererar... Kimi har fått sin chans, tog den inte, och får nu vackert titta på när andra, hungrigare förare kommer. Förare som kanske har en titel i sikte och inte bara enstaka segrar...
Schumi är om Kimi inom 3-4 lopp och sedan börjar jakten på Alonso, men visst, Alonso måste bli poänglös i alla fall i två lopp för att det ska bli riktigt troligt, men DET är ändå inte omöjligt... Kimis chanser är dock sumpade, inte pga poängförsprånget utan för att Kimi och McLaren är de de är...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Jari skrev:32 poäng med tolv lopp kvar känns inte helt omöjligt. Det känns betydligt längre för Schumi att hinna ikapp Kimi än för Kimi att hinna ikapp Alonso.
Det är bara 11 poäng mellan Schumacher och Kimi. Om Kimi bara låter bli att upprepa misstagen från helgen, så ska han nog klara sig.
Men en DNF till för Kimi och en seger för Schumacher och det är helt nya förutsättningar.
11 poäng på 12 lopp känns ju lättare att ta in än 32 poäng på 12 lopp.
Förhoppningsvis upprepar Kimi inte misstaget från gångna helgen. Jag tror han är smart nog att lära sig ganska mycket av det som hände.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
För att ställa saker och ting lite i perspektiv i den här infekterade debatten - Ron Dennis ord efter Europas GP:
"It would be hypocritical of us, having benefited so convincingly in Monte Carlo due to other people's tyre problems, to voice an opinion against the rules.
"That would be inappropriate. They are part of motor racing, it's part of the skills required, setting the car up and driving."
Christian Horner, Red Bull:
Red Bull chief Christian Horner had little sympathy for Raikkonen's plight.
He said: "Obviously it was the suspension that let go due to the tyre. You have to ask, does he need to be pushing that hard to flat spot the tyres? Management is all part of the current regulations."
Jenson Button:
Jenson Button admitted using one set of tyres for a whole race is difficult but blamed driver error for Raikkonen's problems.
The BAR-Honda driver, who uses the same Michelin tyres as the Finn, said: "I don't think there's a problem with the rules.
"It's our job to make sure we have the right aerodynamics and downforce to look after the tyres and then hopefully you don't have any issues.
"My tyres were quite low on tread but they were still driveable. It wasn't much fun but you could drive with them.
"Raikkonen's problem was because he locked up so many times in the same place on the tyre.">>>
Det är egentligen det enda som har försökts säga här. Jag tycker de här tre herrarna sammanfattar det på ett bra sätt. Nu är det dags för Montreal och Kanadas GP och nya tag, nya framgångar och nya misstag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Det är rätt intressant att se att Kimi har brutit på Nürburgring 3 år i rad nu, när ska han få komma i mål. Han har en 3:e plats från 2002 och en 10:e plats från 2001.
Men det känns mer troligt att Kimis kräftgång nu bara börjat och att Schumis trend nu pekar rakt uppåt.
Visst, snart är han bäste Ferrariförare och får gå upp på podiet för första gången i år.
Fast det är klart, han kan ju inte räkna med att Coulthard får en drive-thru varje gång.
Snart??? Ligger inte MS före Barrichello??? Har han inte stått på podiet redan i år???
Var har du varit? För tittat på F1 verkar du inte ha gjort i alla fall?
Nu förstår jag bättre de inlägg du gjort tidigare... men alla kan ju inte vara den mest blänkande marmorkulan i påsen...
Ujuj, vad kan man säga? Alzheimer går allt längre ned i åldrarna. Bäst man har lite koll framöver.
Men faktum kvarstår:
Hakan fick stryk av sin hjälpryttare i både kval och lopp.
Hakan får stryk av en Red Bull som gjort en drive-thru.
Visst är det en förbättring med 5:e jmf 7:e plats (monaco), men börjar man från källaren så......
En dag då det inte försvinner Williams-bilar i starten, Fisi startar från depån, McLaren håller, osv, så tar Hakan inga poäng, men Rubens kanske gör det...
Utan en överlägsen bil är Hakan ett högst medelmåttig förare, som t ex var ytterst nära att åka av på varv 53 i söndags.
Hakan Sukur; turkisk fotbollspelare.
Jag förstår bara inte vad han har med F1 att göra... är det han som ska vifta med målflaggan i Turkiets GP, ungefär som Pelé gjorde i Brasilien när han missade att de gick i mål?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
jag vet flera som åkte av - frågan är vad som är värst: att vara nära att åka av eller åka av.
Jag röstar nog på att att det är värst att vara nära att åka av. Då kan man ju inte göra någonting ordentligt, inte ens en rejäl avåkning klarar man av
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
groovesnus skrev:
Visst, snart är han bäste Ferrariförare och får gå upp på podiet för första gången i år.
Fast det är klart, han kan ju inte räkna med att Coulthard får en drive-thru varje gång.
Snart??? Ligger inte MS före Barrichello??? Har han inte stått på podiet redan i år???
Var har du varit? För tittat på F1 verkar du inte ha gjort i alla fall?
Nu förstår jag bättre de inlägg du gjort tidigare... men alla kan ju inte vara den mest blänkande marmorkulan i påsen...
Ujuj, vad kan man säga? Alzheimer går allt längre ned i åldrarna. Bäst man har lite koll framöver.
Men faktum kvarstår:
Hakan fick stryk av sin hjälpryttare i både kval och lopp.
Hakan får stryk av en Red Bull som gjort en drive-thru.
Visst är det en förbättring med 5:e jmf 7:e plats (monaco), men börjar man från källaren så......
En dag då det inte försvinner Williams-bilar i starten, Fisi startar från depån, McLaren håller, osv, så tar Hakan inga poäng, men Rubens kanske gör det...
Utan en överlägsen bil är Hakan ett högst medelmåttig förare, som t ex var ytterst nära att åka av på varv 53 i söndags.
Men ditt resonemang gäller ju i så fall alla förare, för jag tror väl inte det finns nån av dagens förare som aldrig fått stryk av sin stallkamrat.
T.ex. blev ju Kimi varvad av sin stallkamrat i helgen, samt av flera andra förare. Vi vet ju t.ex. att Kimi inte vunnit nåt lopp denna säsong med hjälp av omkörningar. Betyder det att han bara kan fisa fram i en överlägsen bil från start till mål? Många skriver upp Tjack som en superförare. Var är han nu? Vinner han några lopp?
Och som sagt, jag pratade trender. Ferraris trend pekar uppåt medan McLarens pekar käpprätt nedåt. Efter nästa lopp kanske det är annorlunda, men det tror inte jag. Brosten börjar funka lite bättre och det kommer att ränta sig i Kanada. Kimi kommer att köra över sin förmåga igen vilket kommer att straffa sig. Men visst, ska det bli spännande i år måste nog Alonso bryta ett eller annat lopp, men för mig är det viktiga att Kimi återigen bevisar hur överhypad han är - inget annat spelar roll. Den killen verkar vara så genuint osympatisk att jag innerligen önskar att han ska misslyckas så gruvligt som möjligt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Kuopio skrev:
Varför tror du det?, du är väl inte en sån där spågumma .
Jag tror inte, jag "vet" det det sett utifrån de senaste två loppen.
Ferrari´s trend har nått botten så det är väl ganska självklart att den pekar uppåt nu,
Trender kan vara bottenlösa. Med lite "oflyt" så kan Ferrari bli mycket sämre än vad dom är idag. Man har trotts allt varit på podiet några ggr i år. Det hade kunnat gå mycket sämre. Antag att Kimis framvagn höll ihop senaste loppet. Då hade Rubens inte synts på podiet.
Jag hoppas att botten nu är nådd, men det är långt ifrån säkert.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)