Omkörningar
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 19:41
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag måste säga att jag är förvånad och överraskad.Gösta skrev: Bättre än Webbers omkörningar av muppen som har sorg (hans frisör måste ha dött, vad finns det för annan anledning att se ut som han gör, skulle möjligtvis vara att även han lovat att inte klippa sig förän Kimi blir WDC)
Kimi vinner två raka lopp, Jari drar till Kanarieöarna och bitterheten verkar vara som bortblåst.
Än mer förvånande är att bitterheten inte är bortblåst, utan verkar ha gått över till dig och dessutom ökat i styrka.
Stackare
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari sitter på någon varm ö och försökerr nyktra till efter Kimis seger i Monaco.LuckyStrike1 skrev:Jag måste säga att jag är förvånad och överraskad.Gösta skrev: Bättre än Webbers omkörningar av muppen som har sorg (hans frisör måste ha dött, vad finns det för annan anledning att se ut som han gör, skulle möjligtvis vara att även han lovat att inte klippa sig förän Kimi blir WDC)
Kimi vinner två raka lopp, Jari drar till Kanarieöarna och bitterheten verkar vara som bortblåst.
Än mer förvånande är att bitterheten inte är bortblåst, utan verkar ha gått över till dig och dessutom ökat i styrka.
Stackare
Jag tycker att det är trist nu när Fisichella bevisligen har en bra bil men drabbas av maximal otur.
Bitter är jag definitivt inte. Bara irriterad över de magra resultat som Fisichella levererar.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja' e' int' bitter
Det känns som att sanningen så sakterliga börjar komma ikapp Mr Uppkört. Jag är grymt besviken på honom - förväntade mig visserligen att Alonso skulle vara den bättre, men inte att Fisichella så till den grad skulle vara medelmåttig och fortsätta endast uppkörda segrar
Det känns som att sanningen så sakterliga börjar komma ikapp Mr Uppkört. Jag är grymt besviken på honom - förväntade mig visserligen att Alonso skulle vara den bättre, men inte att Fisichella så till den grad skulle vara medelmåttig och fortsätta endast uppkörda segrar
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
haha Så där kan man se det också men just Byte av däck har väl tillhört F1 i af 10år? jag e inte 100 på historian men hu rlänge har man haft däcks byte i F1?:)AndersF1 skrev:I folkrace får man köpa konkurrenternas bilar för 4500:-, varför får man inte det i F1?Ankan skrev:Jag tycker årets lopp....första 1/3 delen är ju rena sömnpillret sen blir det lite bättre men snälla? varför får man inte byta däck i F1 när man gör det i massa andra klasser? så jävla löjligt.
I CCWS kör de på ovaler och uppåt 80 mil, varför får man inte det i F1?
Jag tycker som Ankan att alla regler som gäller i andra serier skall gälla i F1 också. Speciellt folkrace-regeln, då jag skulle trivas med en F1:a hemma.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det har varit betydligt vanligare i F1 att man inte har bytt däck än att man har bytt däck.
Så att inte byta däck under ett lopp är faktiskt traditionellt sett mycket typiskt för F1, medan däcksbyten är ett relativt nytt påfund i serien som nu har tagits bort.
Under 80-talets började stall så smått byta däck under loppen. Först 1994 kan man säga att däcksbyten var något som var vanligt förekommande hos alla stall. Fram tills dess var det blandat med stall som genomförde lopp utan däcksbyten och med däcksbyten.
Jag tycker regeln funkar - det är trots allt Grand Prix-racing och inte sprintracing. Mot slutet blev det ju till sist ett skämt, där 3 stopp per lopp var vanligt och t.o.m. 4 stopp förekom någon gång.
De senaste par åren har det ju hela tiden varit depåstopp under loppen, och loppen har i realiteten bestått av 4 stycken sprintlopp på 10-20 varv vardera.
Jag tycker det nya formatet är utan däcksbyten är bra - det har visat sig fungera och förarna måste i högre grad passera varandra på banan istället för att som tidigare sitta och vänta på depåstoppet 10 varv senare för att tjäna placering. Nu sker det mer på banan än i depån.
Men jag kan förstå att Ferrarifans tycker att det suger, eftersom de och Bridgestone så här långt misslyckats kapitalt med att anpassa sig till de nya reglerna
Så att inte byta däck under ett lopp är faktiskt traditionellt sett mycket typiskt för F1, medan däcksbyten är ett relativt nytt påfund i serien som nu har tagits bort.
Under 80-talets började stall så smått byta däck under loppen. Först 1994 kan man säga att däcksbyten var något som var vanligt förekommande hos alla stall. Fram tills dess var det blandat med stall som genomförde lopp utan däcksbyten och med däcksbyten.
Jag tycker regeln funkar - det är trots allt Grand Prix-racing och inte sprintracing. Mot slutet blev det ju till sist ett skämt, där 3 stopp per lopp var vanligt och t.o.m. 4 stopp förekom någon gång.
De senaste par åren har det ju hela tiden varit depåstopp under loppen, och loppen har i realiteten bestått av 4 stycken sprintlopp på 10-20 varv vardera.
Jag tycker det nya formatet är utan däcksbyten är bra - det har visat sig fungera och förarna måste i högre grad passera varandra på banan istället för att som tidigare sitta och vänta på depåstoppet 10 varv senare för att tjäna placering. Nu sker det mer på banan än i depån.
Men jag kan förstå att Ferrarifans tycker att det suger, eftersom de och Bridgestone så här långt misslyckats kapitalt med att anpassa sig till de nya reglerna
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Fast riktigt så enkelt är det inte... jag är tämligen oberörd av de nya däckreglerna men riktigt irriterad på Bridgestonedäckens oförmåga att skapa grepp i början av loppen och under kvalen.LuckyStrike1 skrev:Men jag kan förstå att Ferrarifans tycker att det suger, eftersom de och Bridgestone så här långt misslyckats kapitalt med att anpassa sig till de nya reglerna
Däremot så är kvalformatet en katastrof och har så varit sedan den dag de började med envarvskval.
Dessutom så tror jag nog att Ferrari och Bridgestone får ordning på det här till slut, även om jag tror att årets mästerskap är förlorade.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag gillar det nya kvalsystemet skarpt. Det är lite kul att det är allt på ett kort och det är inte bäst av fyra, eller att man kan störas av andra förare, etc..
Dessutom gillar jag att kunna studera ombordbilder och detaljstudier av förarna i sopstallen, så att man kan se Friesacher kämpa med Minardin. Annars får man ju nästan aldrig se dem i närbild och se hur de kör. Möjligen ibland när de gick ut ensamma på kvalet en stund innan de andra.
Jag har lite svårt att se varför det skulle vara mer spännande att se alla gå ut under de sista 5 minuterna, mot att som nu se toppförarna en och en?
Dessutom gillar jag att kunna studera ombordbilder och detaljstudier av förarna i sopstallen, så att man kan se Friesacher kämpa med Minardin. Annars får man ju nästan aldrig se dem i närbild och se hur de kör. Möjligen ibland när de gick ut ensamma på kvalet en stund innan de andra.
Jag har lite svårt att se varför det skulle vara mer spännande att se alla gå ut under de sista 5 minuterna, mot att som nu se toppförarna en och en?
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Spänningen låg inte i att se alla ute under de sista fem minuterna; spänningen låg i att se toppförarna försöka matcha varandras tider och försöka svara när någon hade gjort en bättre tid än de själva, något som man har tappat helt och hållet med det nuvarande formatet (oavsett om det är ett eller två kval).
Spänningen är borta även när det gäller att se om någon ska ta pole med sitt enda försök i o m att man aldrig vet om det körs med lätt eller tung bil, vilket i mina ögon har minskat "värdet" med en pole position.
Det absolut största felet med det nuvarande formatet är tankförbudet mellan kval och lopp; parc fermé i sig är väl OK men de borde få tanka bilarna.
Spänningen är borta även när det gäller att se om någon ska ta pole med sitt enda försök i o m att man aldrig vet om det körs med lätt eller tung bil, vilket i mina ögon har minskat "värdet" med en pole position.
Det absolut största felet med det nuvarande formatet är tankförbudet mellan kval och lopp; parc fermé i sig är väl OK men de borde få tanka bilarna.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Kan meddela at det hittills varit utan större framgångar och att lite sol och värme gör underverk mot introvers...Gösta skrev:Jari sitter på någon varm ö och försökerr nyktra till efter Kimis seger i Monaco.LuckyStrike1 skrev:Jag måste säga att jag är förvånad och överraskad.Gösta skrev: Bättre än Webbers omkörningar av muppen som har sorg (hans frisör måste ha dött, vad finns det för annan anledning att se ut som han gör, skulle möjligtvis vara att även han lovat att inte klippa sig förän Kimi blir WDC)
Kimi vinner två raka lopp, Jari drar till Kanarieöarna och bitterheten verkar vara som bortblåst.
Än mer förvånande är att bitterheten inte är bortblåst, utan verkar ha gått över till dig och dessutom ökat i styrka.
Stackare
Jag tycker att det är trist nu när Fisichella bevisligen har en bra bil men drabbas av maximal otur.
Bitter är jag definitivt inte. Bara irriterad över de magra resultat som Fisichella levererar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, det sista kan jag hålla med om. Det skulle kännas bättre om man visste att alla hade sama vikt och att det därmed verkligen var det snabbaste ekipaget som tog pole.Razor skrev:Spänningen låg inte i att se alla ute under de sista fem minuterna; spänningen låg i att se toppförarna försöka matcha varandras tider och försöka svara när någon hade gjort en bättre tid än de själva, något som man har tappat helt och hållet med det nuvarande formatet (oavsett om det är ett eller två kval).
Spänningen är borta även när det gäller att se om någon ska ta pole med sitt enda försök i o m att man aldrig vet om det körs med lätt eller tung bil, vilket i mina ögon har minskat "värdet" med en pole position.
Det absolut största felet med det nuvarande formatet är tankförbudet mellan kval och lopp; parc fermé i sig är väl OK men de borde få tanka bilarna.
Däremot hade jag inget emot tvådagarskval, även om det kanske är bättre att ha det fredag-lördag, för bättre publicitet och att något av intresse även händer på fredag. Med det gamla 12 varvs-kvalet var det i praktiken få som tog pole i nåt annat än i de två sista försöken.
Så mitt önskekval vore tvådagarskval av envarvsmodell där man i detalj kan studera alla förare, samt tankning tillåten efter båda kvalen.