Tanken är att man då får ett däck som både är bra i kvalet (det mjuka gummilagret) och i racet (det hårdare gummit)

Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men jag har för mig att reglerna säger att däcket ska bestå av ett homogent gummimaterial, d v s man får inte ha lager med olika gummityper?kanotisten skrev:Skulle det vara tekniskt möjligt och dessutom enligt reglerna att ta fram ett däck med ett yttre lager av mjukt gummi och innanför detta ett gummi hårt nog för att klara ett helt race?
Razor skrev:Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men jag har för mig att reglerna säger att däcket ska bestå av ett homogent gummimaterial, d v s man får inte ha lager med olika gummityper?kanotisten skrev:Skulle det vara tekniskt möjligt och dessutom enligt reglerna att ta fram ett däck med ett yttre lager av mjukt gummi och innanför detta ett gummi hårt nog för att klara ett helt race?
Ja, nu måste FIA klargöra reglerna och förbjuda Michelins däck, det är bara att komma fram med nytt nu!LuckyStrike1 skrev:Jag har bara sagt att Michelindäcken har egenskapen att både kunna vara snabb över ett varv, och dessutom bibehålla greppet över en hel tävlingsdistans.
Det är det jag har sagt - om det är dubbla gummiblandningar eller ej har jag ingen aning om. Men jag tror inte det - jag tror man helt enkelt har hittat en gummiblandning som fungerar till skillnad från Bridgestone som bara har hitta en som inte fungerar.
Börjar du bli desperat nu Enzo?
Det är för att att skomakaren gör gutsigt och 'kickar'... de andra kör ju som de fega fjollor de är...LuckyStrike1 skrev:Det är väl mest Bridgestonedäcken på Ferrarin som slits ner till slicks i år ...
Razor skrev:Ja jösses vad Michelin tänjer på gränserna... däck som slits ner till slicks, asymetriska spår, för breda däck och nu däck som har heterogena gummiblandningar
GMD skrev:Nej, Skomakaren kör sönder däcken medan de andra kör för vad metarialet håller för.EnzoF1 skrev:Det är för att att skomakaren gör gutsigt och 'kickar'... de andra kör ju som de fega fjollor de är...
...och så kör han ju sönder bilen/däcken ocksåEnzoF1 skrev:Det är för att att skomakaren gör gutsigt och 'kickar'... de andra kör ju som de fega fjollor de är...LuckyStrike1 skrev:Det är väl mest Bridgestonedäcken på Ferrarin som slits ner till slicks i år ...
Japp, precis som Kimi... men Kimi gör det lite oftare... men han lär sig nog att spara på materialet han med så fort han kommer genom målbrottet (men då kör han nog inte F1 längre).Jari skrev:...och så kör han ju sönder bilen/däcken ocksåEnzoF1 skrev:Det är för att att skomakaren gör gutsigt och 'kickar'... de andra kör ju som de fega fjollor de är...LuckyStrike1 skrev:Det är väl mest Bridgestonedäcken på Ferrarin som slits ner till slicks i år ...
Trodde du var på kanariekobbarna och tog semester????Jari skrev:...och så kör han ju sönder bilen/däcken ocksåEnzoF1 skrev:Det är för att att skomakaren gör gutsigt och 'kickar'... de andra kör ju som de fega fjollor de är...LuckyStrike1 skrev:Det är väl mest Bridgestonedäcken på Ferrarin som slits ner till slicks i år ...
För att återknyta till ämnet så tror jag inte att det är tillåtet med däck som har olika gummiblandningar i olika skikt. (jag tror heller inte att Michelin gör på det sättet... det vore nog alltför enkelt att upptäcka)LuckyStrike1 skrev:kanotisten - jag tycker det var/är ett intressant ämne du tog upp![]()
Tyvärr verkar det som även den här diskussionen var tvungen att urarta i något mindre intressant, men ett intressant ämne som sagt. Jag tror att det är något som kommer att diskuteras mera vartefter säsongen lider.
Så länge man har ett par spänn av gångbar valuta slipper man aldrig undan mig.Gösta skrev:Trodde du var på kanariekobbarna och tog semester????Jari skrev:...och så kör han ju sönder bilen/däcken ocksåEnzoF1 skrev: Det är för att att skomakaren gör gutsigt och 'kickar'... de andra kör ju som de fega fjollor de är...![]()
Hoppades på att vi skulle få lite välbehövlig semester från dig också!!![]()
Men med dagens teknologi så sitter du väl i poolen och surfar fast du borde ägna dig åt att surfa på helt andra ställen än här!!!
Utökat är kanske inte ordet du ska använda...Jari skrev:Så länge man har ett par spänn av gångbar valuta slipper man aldrig undan mig.Gösta skrev:Trodde du var på kanariekobbarna och tog semester????Jari skrev: ...och så kör han ju sönder bilen/däcken också![]()
Hoppades på att vi skulle få lite välbehövlig semester från dig också!!![]()
Men med dagens teknologi så sitter du väl i poolen och surfar fast du borde ägna dig åt att surfa på helt andra ställen än här!!!
PS: Jösses vad man fick tvinga dig att avslöja detta då? DS
Förresten, jag har klippt mig.
Knappt en och en halv centimeter, för att hålla ett bra skick och ha ett hår som fortsätter växa.
MEN!!!
Jag har utökad vadet till tre saker som får mig att klippa håret (för att inte bli av med hela min vänskapskrets och tvingas hitta nya bland "bikers och uteliggare".
Vinner Mika DTM klipper jhag håret
Vinner Kimi F1-VM klipper jag håret
Vinner Kovalainen GP2 klipper jag det likaså.
Den enda anledningen är att Kimis farsa, som var ursprungsvadslagaren redan klippt sig och INGEN har satt något emot.
Antar att det som luktar fan är nog när de smetar på sånt där som gör däcken svarta igen; finns med fördel hos närmaste bensinmackLuckyStrike1 skrev:Var det inte det Bridgestone expermienterade med för ett par år sen, vilket då ansågs olagligt?
Det kom rapporter om att det luktade riktigt starkt hos Bridgestones däcksdepåer och att tekniker sågs lägga på något på däcken inför kval och lopp.
Det experminteras nog rätt friskt hos både Michelin och Bridgestone skulle jag gissa![]()
Men Michelin verkar helt klart ha lyckats ta fram ett däck i år med närmast perfekta egenskaper för att passa reglementet
Det tror jag att det är, men tveksamt om det går rent praktist.Razor skrev:För att återknyta till ämnet så tror jag inte att det är tillåtet med däck som har olika gummiblandningar i olika skikt. (jag tror heller inte att Michelin gör på det sättet... det vore nog alltför enkelt att upptäcka)
Hur ska man då tolka det här?Cheever skrev:Det tror jag att det är, men tveksamt om det går rent praktist.
Jag tolkar det som att det inte är tillåtet med den varianten som trådskaparen föreslog?each tyre supplier must undertake to provide no more than two specifications of dry-weather tyre to each team at each Event, each of which must be of one homogenous compound. Any modification or treatment, other than heating, carried out to a tyre or tyres will be considered a change of specification ;
Det är ju inte direkt en fördel att köra sönder mönstret att döma av Alonsos och Fisichellas lopp idag ialla fall .....Ankan skrev:Jag undrar, finns det inga regler för att spåren ska finnas kvar efter ett lopp?
Annars kan man ju göra ett däck där spåren försvinner o sen köra med slicks?