Spaniens GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Sami skrev:Dagens ris går till:
Jarno Trulli som prejade ut Montoya i starten :down:
Ris? Ros menar du väl. Trulli :up:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är väl aldrig ok att preja någon av banan - oavsett vem som prejar av vem?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Schumacher kommer att få träna på att försöka köra om på monaco. Där är han defintivt rökt om han startar från 8de rutan. Ferrari & Bridgstone kommer att ligga sömlösa och grubbla på hur dom ska knäcka den nöten före monacos gp.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Lemon skrev:
Sami skrev:Dagens ris går till:
Jarno Trulli som prejade ut Montoya i starten :down:
Ris? Ros menar du väl. Trulli :up:

Nej det var över gränsen att klämma ut Montoya på det sättet.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Angående däcken...

Dom snackar ju hela tiden om säkerheten i F1.

Med dom nya reglerna så får man tydligen bara byta däck om man fått punktering.

Alonsos vänstra bakdäck var ju ingen vacker syn.
Den här gången höll det ju, men om han skulle fått punka i närmare 300 knyck skulle det ju säkert ha blivit diskussion i och med att det skulle ha gått att förhindra.

Det kan ju inte anses direkt säker att köra omking kärran med en stor reva runt hela hjulet...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Exakt, 20 förares = 80 däck x 19 (GP;n) = 1520 däck per sesse. Ett par av dom kommer smälla (en hel del har redan gjort det), och det är väl mest Lotto vart det kommet hända, i 100 Km/h vid en kurva eller 300> på raksträckan. Om den regeln kommer vara kvar nästa år, 3040 däck, kanske nästnästa? 4560 däck. Om den reglen inte försvinner kommer något tråkigt att hända nån gång.

Vart har Enzo tagit vägen?, dog han just innan Kimi tog pole?.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nu har jag kommit hem och sett loppet!

Har bara ett ord: Uppkört!

Jag såg inga omkörningar av Kimi och då är ju segern inte värd nåt enligt alla experter. Montoya får inte utmana! Schumacher var klart snabbare men fick inte vara med till slutet.

Som sagt, en klart uppkörd seger och inget värt!

;)

Skämt åsido, synd att vi inte fick se en nagelbitare á la Imola. Nu blev det bara en procession och det är lika trist vem som än leder den. Ralf och Trulli stod för lite spänning, annars var det ett trist lopp.

Min glädje ligger i vissheten att Kimi nu vunnit sitt lopp för i år...
Kuopio skrev:Exakt, 20 förares = 80 däck x 19 (GP;n) = 1520 däck per sesse. Ett par av dom kommer smälla (en hel del har redan gjort det), och det är väl mest Lotto vart det kommet hända, i 100 Km/h vid en kurva eller 300> på raksträckan. Om den regeln kommer vara kvar nästa år, 3040 däck, kanske nästnästa? 4560 däck. Om den reglen inte försvinner kommer något tråkigt att hända nån gång.

Vart har Enzo tagit vägen?, dog han just innan Kimi tog pole?.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev:Schumacher var klart snabbare men fick inte vara med till slutet.
Nämen, vad fick detta att ske? Hade Kimi varit i farten med kökskniven? :aha: ;)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr T skrev:Angående däcken...

Den här gången höll det ju, men om han skulle fått punka i närmare 300 knyck skulle det ju säkert ha blivit diskussion i och med att det skulle ha gått att förhindra.

Det kan ju inte anses direkt säker att köra omking kärran med en stor reva runt hela hjulet...
Schumachers punktering på vänster fram på raksträckan, i inbromsningszonen där de bromsar ner från 320 km/t var ju inte särskilt dramatisk. Så hans punka i 300 knyck var inte farlig eller hur ?

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nja, snarare korvniiven... ;)

Men som sagt, en uppkörd seger för Kimi och inget värd i det moraliska mästerskapet. Att leda från pole till mål utan en enda duell är ju inget värt, det vet vi ju sen tidigare år. ;)

Men det är faan vad fort Michelinsulorna börjar fungera... fattar inte att inte Brosten kan göra samma sak.

Från det ena till det andra, är det verkligen OK att slita ned däcken till i princip slicks, var det en Williams som i andra depåstoppet i princip hade slicks framtill? Borde man inte kunna ha en regel som stipulerade att spåren måste vara kvar efter loppet?
PeppeF1 skrev:
EnzoF1 skrev:Schumacher var klart snabbare men fick inte vara med till slutet.
Nämen, vad fick detta att ske? Hade Kimi varit i farten med kökskniven? :aha: ;)
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:Från det ena till det andra, är det verkligen OK att slita ned däcken till i princip slicks, var det en Williams som i andra depåstoppet i princip hade slicks framtill? Borde man inte kunna ha en regel som stipulerade att spåren måste vara kvar efter loppet?
Det var ganska mycket snack om det där för en del år sedan (har för mig att det var Williams det gällde då också) och det snackades om att man slet ner däcken till slicks och lät bli att byta framdäck vid depåstoppen.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Sami skrev:Jag tror inte heller att Schumacher var på ettstoppsstrategi. Hans stopp var betydligt mycket kortare än Barrichellos.
Nu satt jag visserligen och gäspade mig igenom en videoinspelning av loppet medan jag sympatirökte Lucky Strikes, och min uppmärksamhet var kanske inte på topp, men om [Schumacher] hade fler än ett stopp planerat borde de väl ha fyllt på bränsle när han kom in och bytte bakdäck?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Dom får ju inte fylla på någon soppa när dom byter ett däck.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:
Sami skrev:Jag tror inte heller att Schumacher var på ettstoppsstrategi. Hans stopp var betydligt mycket kortare än Barrichellos.
Nu satt jag visserligen och gäspade mig igenom en videoinspelning av loppet medan jag sympatirökte Lucky Strikes, och min uppmärksamhet var kanske inte på topp, men om [Schumacher] hade fler än ett stopp planerat borde de väl ha fyllt på bränsle när han kom in och bytte bakdäck?
Touché

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:quest:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förresten är det inte så jävla touché. Egentligen är det inte touché alls.

För under de nya reglerna, får man inte tanka när man går i dpeå för att byta ett punkterat bakdäck.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Just det... :wave:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Third would have been realistic," said Schumacher.

"I could have stayed out quite a bit longer than Fernando, but I don't think it would have been enough to make up those 11 or 12 seconds. But I would have tried."
Har man rätt, eller har man rätt? :spec:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Sami skrev:Dom får ju inte fylla på någon soppa när dom byter ett däck.
Okej, jag gäspar vidare...
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

LuckyStrike1 skrev:

Schumachers punktering på vänster fram på raksträckan, i inbromsningszonen där de bromsar ner från 320 km/t var ju inte särskilt dramatisk. Så hans punka i 300 knyck var inte farlig eller hur ?
Nää, de har du iofs rätt i...

Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?

Det borde ju vara ganska lätt att avgöra om det är skada eller slitage...
Say no more...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?
Det är väl inte någon skillnad, för nog får man väl byta skadade däck?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev: Men det är faan vad fort Michelinsulorna börjar fungera... fattar inte att inte Brosten kan göra samma sak.
Det var väl inte lika varmt i Italien som i Spanien. Bridgestonedäcken kom väl igång lagom till innan Schumis första stopp?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr T skrev:
LuckyStrike1 skrev:

Nää, de har du iofs rätt i...

Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?

Det borde ju vara ganska lätt att avgöra om det är skada eller slitage...
Man får ju byta skadadedäck .... inte slitna däck, men skadade däck.

Så det fungerar precis så som du vill

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Razor skrev:
Mr T skrev:Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?
Det är väl inte någon skillnad, för nog får man väl byta skadade däck?
Får man?
Okej, i så fall har jag missförstått det, jag trodde att man bara fick byta vid punktering. :o

I så fall var det ju märkligt att Renault inte bytte det skadade däcket...
Say no more...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Problemet är väl vad som anses vara ett skadat däck?
Ett punkterat däck är ju svårt att argumentera bort, men är t ex ett däck med en bromsplatta eller ett däck där mönstret har slitits ner ett skadat däck?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bromsplattor är ialla fall i praktisk tolkning inte ett skadat däck, inte heller ett däck med medslitet mönster. Det är slitna däck.

Tyvärr är väl reglementet inte så tydligt i skrift, men den praktiska tolkningen verkar det inte råda några missförstånd om bland stallen.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Tyvärr är väl reglementet inte så tydligt i skrift
Surprise, surprise...

Äntligen!
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....

JB
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ja för [Schumacher] så verkar det ju vara rätt strategi, men det är märkligt att det ska ta sån tid för honom att få upp farten. Det tar ju nästan 20 varv innan varvtiderna faller till riktigt konkurrenskraftig nivå.

Tack för informationen i alla fall och keep up the good work!
/E
Blomman skrev:Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....

JB

Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Blomman skrev:Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....

JB
Har vi samma källa månne :-?
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

JB

Mja, kan det verkligen stämma?
M Schumachers stod still 8,8 sekunder om jag inte minns fel. Det skulle väl kunna funka ändå om nu Schumacher kom in med hyfsat mycket soppa ombord. Men vad är poängen med att komma in tidigare i så fall? Det borde väl varit bättre att jaga med snabb lätt bil tills det verkligen var dags att tanka.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag håller nog med Sami här, det verkar jättemärkligt att gå in så tidigt om han ändå hade soppa för minst 10 varv till i bilen. Släpa på 30 kg extra om man inte behöver verkar dumt, speciellt eftersom han, vad jag kommer ihåg, hade fritt framför sig för att kunna sätta en hel hög med snabba varv. Eller också blev det nåt fel, så att de fick avbryta tankningen, alternativt att de ändrade strategi under loppet om de ev. såg att däcken funkade mycket bättre med lägre vikt och att de inte skulle bli störda av framförvarande.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alt. att han gick in tidigare än planerat pga trafik ute som störde. Jag kommer inte ihåg hur situationen var med konkurrenter och varvade bilar kring Schumachers depåstopp.

Själv tyckte jag från soffan med amatörögonen på att det tydde på en enstoppare, men tight var det. Synd att vi aldrig fick veta säkert.

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

JB
Eje Elgh är ingen säker källa!.

Rubens blir tvingad till mycket, bla. att tävla mot rivalerna Minardi.

Ferrari fans läser detta: Schumacher var på en enstoppare, han skulle vara överlägsen om Bridgestone kunde fixa däcken.

Till alla andra: Räikkönen var på säkert avstånd, även om Schumi skulle kunna spara på däcken skulle han inte ha en chans mot "The Flying Finn"
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

och vi som varken är Ferrarifans eller Kimifans då?

Vi som trodde att det hade kunnat bli tight om Schumacher var på en enstoppare, men som tror att Kimi och McLaren i slutändan hade tillräckligt med fart för att vinna ändå. I vilket fack vill du stoppa oss? Nu när vi är i farten och generaliserar alltså ....

Vem har för övrigt sagt ngt om att Eje Elgh är Blommans källa? Och om han vore det, så är det en av de säkrare källorna man kan ha och cirka ungefär ett par tusen procent säkrare än någon av oss amatörer här ......

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Synsam nästa LS!

"Ferrari fans" och "alla andra", var skrev jag "Kimi fans" ?? :-?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tolkade fritt :D

Men låt oss säga alla andra då .... jag håller inte med om att Schumacher med en enstoppare inte hade en chans. Jag tror han hade en chans, även om det hade blivit svårt.

Du får generalisera bättre

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det var tämligen rent framåt när han gick in i depå. Dessutom så tog han in lite på Räikkönen just då. Efter stoppet var han en sköldpadda igen.

Tvåstoppare så det stänker om det.
Användarens profilbild
Blomman

Inlägg av Blomman »

Sami skrev:

JB

Mja, kan det verkligen stämma?
M Schumachers stod still 8,8 sekunder om jag inte minns fel. Det skulle väl kunna funka ändå om nu Schumacher kom in med hyfsat mycket soppa ombord. Men vad är poängen med att komma in tidigare i så fall? Det borde väl varit bättre att jaga med snabb lätt bil tills det verkligen var dags att tanka.
Källan vet.....jag lovar.

JB
PS

Inlägg av PS »

Blomman skrev: Källan vet.....jag lovar.

JB
Inside info från Ferrari alltså... 8)

Hmm, jag var själv övertygad om att Schumacher var på tvåstoppare med tanke på att Barrichello gick in några varv efter Schumacher och stod stilla längre. Antingen hade Schumacher fortfarande bränsle kvar, vilket låter märkligt, eller också fördröjdes Barrichello av någon annan anledning.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

JB
Gav källan någon form av motivering till hur dom tänkt att den strategin skulle fungera? Varvet före punkteringen så låg Schumacher 41 sekunder efter Räikkönen och 12 sekunder efter Alonso. Både Räikkönen och Alonso drygade ut sitt försprång mot Schumacher.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Sami skrev:

JB
Gav källan någon form av motivering till hur dom tänkt att den strategin skulle fungera? Varvet före punkteringen så låg Schumacher 41 sekunder efter Räikkönen och 12 sekunder efter Alonso. Både Räikkönen och Alonso drygade ut sitt försprång mot Schumacher.
Strategin skulle säkert ha fungerat. Schumi skulle kanske lyckats ha fått en andraplats med mycket tur och ganska säkert en tredjeplats. Alltså en bra uppkörning från startposition.

Däremot skulle det inte ha räckt till seger. Som jag ser det hade Ferrari ingenting med segarn att göra i det här loppet, dom hade däcken emot sej.
Say no more...
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Kanske men jag inte förstår är varför Schumacher skulle gått in så tidigt om han nu hade soppa i bilen. Han blev ju liksom inte snabbare efter att han tankat upp. Schumacher kom in på varv 33 och hans stopp var 3.8 sekunder kortare än Barrichellos som kom in på varv 36.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det handlar väl mera om att MS hade mycket bra läge på andraplatsen, eller hur?

Segern är ju svår att sia om, men jag är tveksam till att Kimi hade kunnat hålla ut som Alonso gjorde...

Men andraplatsen var definitivt inom räckhåll...

Användarens profilbild
FZ

Inlägg av FZ »

EnzoF1 skrev: Men det är faan vad fort Michelinsulorna börjar fungera... fattar inte att inte Brosten kan göra samma sak.

Från det ena till det andra, är det verkligen OK att slita ned däcken till i princip slicks, var det en Williams som i andra depåstoppet i princip hade slicks framtill? Borde man inte kunna ha en regel som stipulerade att spåren måste vara kvar efter loppet?
Ett par synpunkter på detta (även om jag riskerar att omgående bli klubbad i skallen av diverse förstå-sig-på-are).

MS startade på Catalunya med en sprickfärdig bil och planerade att fylla den lika full en gång till. Då kan man knappast använda sig av alltför mjuka däck och riskera att genast överhetta dessa, alltså använder man ett hårdare däck som tar längre tid på sig att börja greppa.

Omvänt kan man köra med en lätt bil och inte fresta däcken med en massa extravikt varpå man använder mjukare däck och kan utnyttja kapaciteten till fullo lite snabbare.

Nu är jag inte nån expert på just F1-däck, men vad jag lärt mig tidigare om racedäck i övrigt är att de har ett bra grepp genom hela sin livscykel tills de gått över en viss temperatur varpå de blir sämre igen.
Med detta vill jag säga att det inte enbart är den totala däcksytan som är avgörande om ett däck har bra grepp eller ej.

Det viktigaste är hur man konserverat kvaliteten på gummit d.v.s. att man inte för tidigt överskridit gummits "härdningstemperatur" s.a.s.

Jag förutsätter på intet sätt att forumet är okunnigt om detta, men utav de frågeställningar som hängeri luften här, så...
Kör Spitfire Mk3 -69, Volvo 745 -92 samt Birel/Parilla -86
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

FZ skrev:MS startade på Catalunya med en sprickfärdig bil och planerade att fylla den lika full en gång till. Då kan man knappast använda sig av alltför mjuka däck och riskera att genast överhetta dessa, alltså använder man ett hårdare däck som tar längre tid på sig att börja greppa.
Det är möjligt att man valde hårdare däck som en följd av strategin men det är ju knappast någon hemlighet att Bridgestone har problem med att få upp temperaturen i däcken. Det visar ju t ex lördagskvalen då man ju inte har någon anledning att köra med en välfylld bil och därmed köra med hårda däck.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

EnzoF1 skrev:Det handlar väl mera om att MS hade mycket bra läge på andraplatsen, eller hur?

Segern är ju svår att sia om, men jag är tveksam till att Kimi hade kunnat hålla ut som Alonso gjorde...

Hade och hade, med hans körsätt kunde det bara sluta på ett sätt. Jämmer och elände.
Om inte om fanns hade [Coulthard](ni vet vilket djur jag menar) haft man och kallats häst, eller hur det nu var.
Han körde sönder däcken och i och med att det inte bara var ett däck så var det ingen tillfällighet.
När han kan evara materialet så att det räcker ända till mål får vi se vad han har chans på eller inte.
Före det finns eller räknas ingenting alls, brukar du ju säga.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så om Schumacher körde sönder däcken, så betyder väl det att Kimi körde sönder bilen på Imola?

Det faktum att det har hänt flera gånger visar att det inte var ngn tillfällighet att Kimis bil blev sönderkörd heller ....

Man ska vara konsekvent 8)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Var det inte du som hävdade att kimi skulle ha vunnit Imola om han inte körde sönder drivaxeln? Hur ska du ha det egentligen?

Vad ska du göra nu när Kimi vunnit sitt lopp för året? Ska du stå över resten av säsongen?
Jari skrev:
EnzoF1 skrev:Det handlar väl mera om att MS hade mycket bra läge på andraplatsen, eller hur?

Hade och hade, med hans körsätt kunde det bara sluta på ett sätt. Jämmer och elände.
Om inte om fanns hade [Coulthard](ni vet vilket djur jag menar) haft man och kallats häst, eller hur det nu var.
Han körde sönder däcken och i och med att det inte bara var ett däck så var det ingen tillfällighet.
När han kan evara materialet så att det räcker ända till mål får vi se vad han har chans på eller inte.
Före det finns eller räknas ingenting alls, brukar du ju säga.

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

LuckyStrike1 skrev:Så om Schumacher körde sönder däcken, så betyder väl det att Kimi körde sönder bilen på Imola?

Det faktum att det har hänt flera gånger visar att det inte var ngn tillfällighet att Kimis bil blev sönderkörd heller ....

Man ska vara konsekvent 8)
Drivaxlar, kylslangar, ventiler, växellådor, kopplingar mm. mm. kan jag inte påstå att förarna har nån större koll på hur läget är innan det e, så att säga, kört...

Kanske det skulle va tekniskt möjligt med nån slags fiberoptik att konstruera nåt som gör det möjligt för förarna att se t.ex. ventilerna. Men att se om en ventil som rör sej 19000 gånger i minuten börjar bli sliten eller inte samtidigt som man ska konsentrera sej på körningen tycker jag låter lite övermäktigt.
Och även om det skulle va möjligt så känns det liiiite väl optimistiskt att föraren skulle t.ex. slipa om avgasventil #8 under pågående lopp för att förhindra motorras.
Men det skulle va kul att se förstås....
Say no more...