Ris? Ros menar du väl. TrulliSami skrev:Dagens ris går till:
Jarno Trulli som prejade ut Montoya i starten![]()

Kuopio skrev:Exakt, 20 förares = 80 däck x 19 (GP;n) = 1520 däck per sesse. Ett par av dom kommer smälla (en hel del har redan gjort det), och det är väl mest Lotto vart det kommet hända, i 100 Km/h vid en kurva eller 300> på raksträckan. Om den regeln kommer vara kvar nästa år, 3040 däck, kanske nästnästa? 4560 däck. Om den reglen inte försvinner kommer något tråkigt att hända nån gång.
Vart har Enzo tagit vägen?, dog han just innan Kimi tog pole?.
Schumachers punktering på vänster fram på raksträckan, i inbromsningszonen där de bromsar ner från 320 km/t var ju inte särskilt dramatisk. Så hans punka i 300 knyck var inte farlig eller hur ?Mr T skrev:Angående däcken...
Dom snackar ju hela tiden om säkerheten i F1.
Med dom nya reglerna så får man tydligen bara byta däck om man fått punktering.
Alonsos vänstra bakdäck var ju ingen vacker syn.
Den här gången höll det ju, men om han skulle fått punka i närmare 300 knyck skulle det ju säkert ha blivit diskussion i och med att det skulle ha gått att förhindra.
Det kan ju inte anses direkt säker att köra omking kärran med en stor reva runt hela hjulet...
PeppeF1 skrev:Nämen, vad fick detta att ske? Hade Kimi varit i farten med kökskniven?EnzoF1 skrev:Schumacher var klart snabbare men fick inte vara med till slutet.![]()
Det var ganska mycket snack om det där för en del år sedan (har för mig att det var Williams det gällde då också) och det snackades om att man slet ner däcken till slicks och lät bli att byta framdäck vid depåstoppen.EnzoF1 skrev:Från det ena till det andra, är det verkligen OK att slita ned däcken till i princip slicks, var det en Williams som i andra depåstoppet i princip hade slicks framtill? Borde man inte kunna ha en regel som stipulerade att spåren måste vara kvar efter loppet?
Nu satt jag visserligen och gäspade mig igenom en videoinspelning av loppet medan jag sympatirökte Lucky Strikes, och min uppmärksamhet var kanske inte på topp, men om [Schumacher] hade fler än ett stopp planerat borde de väl ha fyllt på bränsle när han kom in och bytte bakdäck?Sami skrev:Jag tror inte heller att Schumacher var på ettstoppsstrategi. Hans stopp var betydligt mycket kortare än Barrichellos.
TouchéANFRAN skrev:Nu satt jag visserligen och gäspade mig igenom en videoinspelning av loppet medan jag sympatirökte Lucky Strikes, och min uppmärksamhet var kanske inte på topp, men om [Schumacher] hade fler än ett stopp planerat borde de väl ha fyllt på bränsle när han kom in och bytte bakdäck?Sami skrev:Jag tror inte heller att Schumacher var på ettstoppsstrategi. Hans stopp var betydligt mycket kortare än Barrichellos.
Nää, de har du iofs rätt i...LuckyStrike1 skrev:Schumachers punktering på vänster fram på raksträckan, i inbromsningszonen där de bromsar ner från 320 km/t var ju inte särskilt dramatisk. Så hans punka i 300 knyck var inte farlig eller hur ?Mr T skrev:Angående däcken...
Den här gången höll det ju, men om han skulle fått punka i närmare 300 knyck skulle det ju säkert ha blivit diskussion i och med att det skulle ha gått att förhindra.
Det kan ju inte anses direkt säker att köra omking kärran med en stor reva runt hela hjulet...
Det är väl inte någon skillnad, för nog får man väl byta skadade däck?Mr T skrev:Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?
Man får ju byta skadadedäck .... inte slitna däck, men skadade däck.Mr T skrev:Nää, de har du iofs rätt i...LuckyStrike1 skrev:Schumachers punktering på vänster fram på raksträckan, i inbromsningszonen där de bromsar ner från 320 km/t var ju inte särskilt dramatisk. Så hans punka i 300 knyck var inte farlig eller hur ?Mr T skrev:Angående däcken...
Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?
Det borde ju vara ganska lätt att avgöra om det är skada eller slitage...
Får man?Razor skrev:Det är väl inte någon skillnad, för nog får man väl byta skadade däck?Mr T skrev:Men om ett däck har blivit skadat av t.ex. div Minardi delar som ligger utspridda runt banan borde man ju få byta ut det. Man får ju också byta ut t.ex. en skadad framvinge. Varför skall det vara någon skillnad?
Blomman skrev:Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....
JB
Blomman skrev:Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....
JB
Eje Elgh är ingen säker källa!.Blomman skrev:Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....
JB
Källan vet.....jag lovar.Sami skrev:Blomman skrev:Jag har från säker källa att både MS o RB var på en enstoppare, Rubens ville inte men blev tvingad....
JB
Mja, kan det verkligen stämma?
M Schumachers stod still 8,8 sekunder om jag inte minns fel. Det skulle väl kunna funka ändå om nu Schumacher kom in med hyfsat mycket soppa ombord. Men vad är poängen med att komma in tidigare i så fall? Det borde väl varit bättre att jaga med snabb lätt bil tills det verkligen var dags att tanka.
Inside info från Ferrari alltså...Blomman skrev: Källan vet.....jag lovar.
JB
Gav källan någon form av motivering till hur dom tänkt att den strategin skulle fungera? Varvet före punkteringen så låg Schumacher 41 sekunder efter Räikkönen och 12 sekunder efter Alonso. Både Räikkönen och Alonso drygade ut sitt försprång mot Schumacher.Blomman skrev: Källan vet.....jag lovar.
JB
Strategin skulle säkert ha fungerat. Schumi skulle kanske lyckats ha fått en andraplats med mycket tur och ganska säkert en tredjeplats. Alltså en bra uppkörning från startposition.Sami skrev:Gav källan någon form av motivering till hur dom tänkt att den strategin skulle fungera? Varvet före punkteringen så låg Schumacher 41 sekunder efter Räikkönen och 12 sekunder efter Alonso. Både Räikkönen och Alonso drygade ut sitt försprång mot Schumacher.Blomman skrev: Källan vet.....jag lovar.
JB
Ett par synpunkter på detta (även om jag riskerar att omgående bli klubbad i skallen av diverse förstå-sig-på-are).EnzoF1 skrev: Men det är faan vad fort Michelinsulorna börjar fungera... fattar inte att inte Brosten kan göra samma sak.
Från det ena till det andra, är det verkligen OK att slita ned däcken till i princip slicks, var det en Williams som i andra depåstoppet i princip hade slicks framtill? Borde man inte kunna ha en regel som stipulerade att spåren måste vara kvar efter loppet?
Det är möjligt att man valde hårdare däck som en följd av strategin men det är ju knappast någon hemlighet att Bridgestone har problem med att få upp temperaturen i däcken. Det visar ju t ex lördagskvalen då man ju inte har någon anledning att köra med en välfylld bil och därmed köra med hårda däck.FZ skrev:MS startade på Catalunya med en sprickfärdig bil och planerade att fylla den lika full en gång till. Då kan man knappast använda sig av alltför mjuka däck och riskera att genast överhetta dessa, alltså använder man ett hårdare däck som tar längre tid på sig att börja greppa.
Hade och hade, med hans körsätt kunde det bara sluta på ett sätt. Jämmer och elände.EnzoF1 skrev:Det handlar väl mera om att MS hade mycket bra läge på andraplatsen, eller hur?
Segern är ju svår att sia om, men jag är tveksam till att Kimi hade kunnat hålla ut som Alonso gjorde...
Men andraplatsen var definitivt inom räckhåll...
Jari skrev:Hade och hade, med hans körsätt kunde det bara sluta på ett sätt. Jämmer och elände.EnzoF1 skrev:Det handlar väl mera om att MS hade mycket bra läge på andraplatsen, eller hur?
Segern är ju svår att sia om, men jag är tveksam till att Kimi hade kunnat hålla ut som Alonso gjorde...
Men andraplatsen var definitivt inom räckhåll...
Om inte om fanns hade [Coulthard](ni vet vilket djur jag menar) haft man och kallats häst, eller hur det nu var.
Han körde sönder däcken och i och med att det inte bara var ett däck så var det ingen tillfällighet.
När han kan evara materialet så att det räcker ända till mål får vi se vad han har chans på eller inte.
Före det finns eller räknas ingenting alls, brukar du ju säga.
Drivaxlar, kylslangar, ventiler, växellådor, kopplingar mm. mm. kan jag inte påstå att förarna har nån större koll på hur läget är innan det e, så att säga, kört...LuckyStrike1 skrev:Så om Schumacher körde sönder däcken, så betyder väl det att Kimi körde sönder bilen på Imola?
Det faktum att det har hänt flera gånger visar att det inte var ngn tillfällighet att Kimis bil blev sönderkörd heller ....
Man ska vara konsekvent