Kimi Räikkönen utsedd till bästa förare (egentl. näst bäst)

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Kimi Räikkönen utsedd till bästa förare (egentl. näst bäst)

Inlägg av guuben »

I det kommande numret av F1 Racing så utses till Kimi Räikkönen till bästa föraren efter M Scumacher (valet var att utse en förare förutom M. Schumacher)
FI Racing hade kontaktat F!-experter och resultatet blev:

KIMI Raikkönen: 27 röster
Alonso: 16
Barrichello: 9
Fisichella: 8
Montoya : 3

Till utnämningen hade anlitats 72 F1-experter bestående av f.d. mästare, förare. crew, samt redaktörer.

Detta kan ni jantelagare läsa om i kommande numret som sagt.
F-n vad det här mäåste svida bland alla sjukligt avundsjuka på finnarnas framgångar. Heja Finland. (Tänk stort, åtminstone större - tänk nordiskt)

Tillägg: kom attt tänka på att expertisen/röstarna inte hade möjlighet att utse den bästa (bland alla förare - inkl. Skummen) - då hade säkert KIMI vunnit :D
Senast redigerad av guuben den ons maj 04, 2005 08:17, redigerad totalt 1 gång.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Re: Kimi Räikkönen utsedd till bästa förare (egentl. näst bä

Inlägg av EnzoF1 »

Svider det inte mer för finnarna att Schumacher fortfarande anses bäst?

Men eftersom det nu då är avgjort att Kimi är näst bäst så kanske det kommer att avspeglas i resultattabellerna också. Man kanske till och med kan "kräva" att Kimi snart går om sin stallkamrat också?

Hojta till när det händer, nu vänder jag mig och somnar om!

Sedan undrar jag om F1-experterna var skribenter på fria ordet!

Du nämner finnarnas framgångar i F1... hittills är det väl ändå inte Kimi som stått för framgångarna, eller hur? Har inte Kimi snart nåt rekord som den finne med minst antal segrar i förhållande till lopp???

Jag som själv är finne har inget emot detta, tvärtom tycker jag det är kul att hypen fortsätter, desto hårdare blir fallet. Jag är nämligen emot att man enbart får styrningar för att man tillhör en viss nation - jag ser gärna att man levererar. För min del för Kimi bara den stolta finska fanan i gruset, precis som skidlandslaget gjorde för några år sedan. Jag hoppas innerligen att t.ex. Heikki kan blir en bra företrädare för vårt stolta land istället för den skamfläck som Kimi är. Det är ingen hemlighet att jag skäms för mitt finska ursprung när Kimis prestationer och bravader kommer på tal, men jag är inte sämre än att jag kommer att ompröva min ståndpunkt när han snart försvinner ur F1 och förhoppningsvis någon riktig finsk talang framträder.

Moj moj
guuben skrev:I det kommande numret av F1 Racing så utses till Kimi Räikkönen till bästa föraren efter M Scumacher (valet var att utse en förare förutom M. Schumacher)

Till utnämningen hade anlitats 72 F1-experter bestående av f.d. mästare, förare. crew, samt redaktörer.

F-n vad det här mäåste svida bland alla sjukligt avundsjuka på finnarnas framgångar. Heja Finland. (Tänk stort - tänk nordiskt)
(men förstås, den självutnämnda expertisen är väl L.S. och hans vapendragare :P )
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

EnzoF1 skrev:Svider det inte mer för finnarna att Schumacher fortfarande anses bäst?

Men eftersom det nu då är avgjort att Kimi är näst bäst så kanske det kommer att avspeglas i resultattabellerna också. Man kanske till och med kan "kräva" att Kimi snart går om sin stallkamrat också?

guuben skrev:I det kommande numret av F1 Racing så utses till Kimi Räikkönen till bästa föraren efter M Scumacher (valet var att utse en förare förutom M. Schumacher)

F-n vad det här mäåste svida bland alla sjukligt avundsjuka på finnarnas framgångar. Heja Finland. (Tänk stort - tänk nordiskt)
(men förstås, den självutnämnda expertisen är väl L.S. och hans vapendragare :P )
Jag tror du har missat det hä med F1 - det är inte en landskamp mellan Finland och Sverige. (tur nog).
Det står helt klart nu att det är för att KIMI kommer från Finland som du inte kan tolerera honom - stackars sate. Dra din unkna filt ännu längre över öronen.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Gösta

Inlägg av Gösta »

guuben skrev:
EnzoF1 skrev:Svider det inte mer för finnarna att Schumacher fortfarande anses bäst?

Det står helt klart nu att det är för att KIMI kommer från Finland som du inte kan tolerera honom -

Jag kan självfallet inte svara för Enzo.

Mitt "förhållningssätt" till honom beror inte på att han är från Finland, det beror på att han har landsmän som är från samma land. :D :D :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

guuben - din läsförståelse är verkligen kass.

Det står helt klart att det är för att Kimi är så överhypad som Enzo inte kan tåla honom - inte för att Kimi är finne. Han skriver det t.om. själv i inlägget du citerar, men bekvämt nog verkar du har klippt bort just den delen där Enzo förklarar vad det är han har emot just Kimi.

För övrigt instämmer jag med Enzo i att jag hoppas mycket på Heikki som verkar vara betydligt mer kompetentare och en värdigare arvtagare till Häkkinen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Även jag gillar det Kovalainen har presterat och hoppas han snart tar en plats i F1 som han väl är värd.

(med min vanliga otur så kommer någon att se till att min positiva inställning till Kovalainen ändras till något negativt. Hoppas jag har fel för en gångs skull. Det vore kul att kunna heja på en skandinavisk förare)

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Du verkar har svårigheter med den mest basala läsförståelse. Jag är ju som sagt finne och inte svensk. Det är ju just Kimi jag har problem med. Jag hade inget emot Mikorna t.ex. Tvärtom så förtjänade de sina platser i F1 och kunde utnyttja bra lägen till att vinna (ja, jag anser att Mika Salo vann det där loppet).

Men jag inser ju att man inte kan klanka för mycket på dig. Du begriper helt enkelt inte bättre. Är det det finska eller svenska skolsystemet vi ska belasta för att de släpper ut kretiner och ignoranter på gatorna? Det är ju mest synd om dig egentligen!
guuben skrev:

Jag tror du har missat det hä med F1 - det är inte en landskamp mellan Finland och Sverige. (tur nog).
Det står helt klart nu att det är för att KIMI kommer från Finland som du inte kan tolerera honom - stackars sate. Dra din unkna filt ännu längre över öronen.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Kimi kanske blev överhypad, varför?.
Det var han som ersatte den 2-faldige mästaren, det var han som skulle vara lika bra som Mika och köra in segrar för McLaren. Han fick pressen på sig från första början att levera resultat.

Men McLaren fick problem med bilen och blev lite avhängda, fast många anser fortfarande att Kimi ska köra in segrar i en bil som inte håller ett racetempo i ett lopp.

En skamfläck för Finland? haha, inte ens i närheten.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vem har sagt att någon är en skamfläck för Finland?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Vem har sagt att någon är en skamfläck för Finland?
Alla Finländare kan gå raka i ryggen med stolthet gällande sina motorsporttraditioner och meriter. Förutom rally som vi alla vet utövas av bönder och beskådas av bönder så har det lilla landet i norr massor med F1 meriter.

Tre VM titlar av 2 förare. Massor med aktiva och synnerligen duktiga förare i flertalet formelklasser. :up: :up: :up:

Framgång föder framgång. Må vi få en Finländsk världsmästare snart så att Jaris frisör slipper uppleva svältdöden. :D

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Att Kimi är hypad betyder knappast att han är nazist. Ännu ett lågvattenmärke på detta forum! :down:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag har sagt det, men inte pga uppträdandet PÅ banan, utan vid sidan av och i privatlivet... där uppträder Kimi som det inte anstår en äkta finne...

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Kuopio skrev:Men McLaren fick problem med bilen och blev lite avhängda, fast många anser fortfarande att Kimi ska köra in segrar i en bil som inte håller ett racetempo i ett lopp.
Men den håller ju för de övriga förarna och de har väl samma material. Är det kanske inte så att det är Kimi som måste lära sig begränsningarna och inte köra som en tvättäkta biltjuv?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:Jag har sagt det, men inte pga uppträdandet PÅ banan, utan vid sidan av och i privatlivet... där uppträder Kimi som det inte anstår en äkta finne...
Aha, det missade jag... sorry :oops:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Håller den för andreföraren varenda lopp? inte i närheten.
Vad ska Kimi göra? krypköra i 30?. För dom testar ju inte hur varenda lilla del av bilen påfrestas i varenda kurva och raksträcka på träningen
inför loppet. Sen är det inte exakt samma sak som är ett återkommande problem, senast var det drivaxeln, innan det har det varit alla möjliga problem med bilen som har gjort att han har inte fått se den rutiga flaggan. Om han krypkör för länge så går motorn sönder. Vad ska han göra?. Om du vet så ta kontakt med Ron Dennis eller Räikkönen :up: för jag vill se han komma i mål :wink:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Kuopio skrev:Håller den för andreföraren varenda lopp? inte i närheten.
Vad ska Kimi göra? krypköra i 30?. För dom testar ju inte hur varenda lilla del av bilen påfrestas i varenda kurva och raksträcka på träningen
inför loppet. Sen är det inte exakt samma sak som är ett återkommande problem, senast var det drivaxeln, innan det har det varit alla möjliga problem med bilen som har gjort att han har inte fått se den rutiga flaggan. Om han krypkör för länge så går motorn sönder. Vad ska han göra?. Om du vet så ta kontakt med Ron Dennis eller Räikkönen :up: för jag vill se han komma i mål :wink:
Han skall ge Ron en spark där det gör mest ont. Sedan skall han sätta sig i en Renault (ja jag erkänner Fisichellas tid att bli WDC är nästan ute) och köra åttor kring den spanska fjanten. :up:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har Fisichellas tid att bli WDC någonsin varit inne då?

Köra sönder material eller inte kan diskuteras i all oändlighet.

Jag kan bara konstatera (ännu en gång) att Kimi är den enda McLaren-förare som har kört alla lopp i år.

Han har en poäng mindre äbn Montoya som varit pappaledig i två lopp nu.

Han har tre poäng mer än de la Rosa som kört ett lopp.
Han har två poäng mer än Wurz som kört ett lopp.

Är det bara otur - eller är det något mer? Det kan man fråga sig.

Kraven på Kimi i år borde vara att han åtminstone är stallets klart bästa förare poängmässigt i mästerskapet. Det med tanke på att han varit i stallet sedan 2002 ...

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Tror du verkligen jag skulle ringa Ron om jag visste??? :D
Kuopio skrev:Håller den för andreföraren varenda lopp? inte i närheten.

Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Nu är du sådär elak igen :cry:

Nu vet jag hur Martin känner sig...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du nämner finnarnas framgångar i F1... hittills är det väl ändå inte Kimi som stått för framgångarna, eller hur? Har inte Kimi snart nåt rekord som den finne med minst antal segrar i förhållande till lopp???

Jag som själv är finne har inget emot detta, tvärtom tycker jag det är kul att hypen fortsätter, desto hårdare blir fallet. Jag är nämligen emot att man enbart får styrningar för att man tillhör en viss nation - jag ser gärna att man levererar. För min del för Kimi bara den stolta finska fanan i gruset, precis som skidlandslaget gjorde för några år sedan. Jag hoppas innerligen att t.ex. Heikki kan blir en bra företrädare för vårt stolta land istället för den skamfläck som Kimi är. Det är ingen hemlighet att jag skäms för mitt finska ursprung när Kimis prestationer och bravader kommer på tal, men jag är inte sämre än att jag kommer att ompröva min ståndpunkt när han snart försvinner ur F1 och förhoppningsvis någon riktig finsk talang framträder.

Moj moj

Nu trycker jag gärna på lite. Tror du att Mclaren anställde Kimi för hans förmåga att hantera massmedia?
Kommer du ihåg hur Fia enbart gav honom en superlicens för tre lopp.
Mclaren är ett stall som väljer sina förare efter kvalifikation.
M.Shumacher är väl en den första världsmästaren från Tyskland.
Är inte Kimi hatet lite löjligt
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Omröstningen handlade inte om bäste föraren efter Schumacher utan om att utse Schumachers efterträdare. Att det blev Kimi etta och Alonso tvåa är precis som jag förväntade mig att expertisen skulle tycka. Däremot hade jag inte räknat med så många (förhållandevis) som det blev för Rubens och Fisichella, och att Montoya skulle få så få röster.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Den vanliga finska snedvridningen med andra ord...

:D Usch, nu skäms jag för att vara finne igen. Kan man avsäga sig det finska medborgarskapet på andra ställen än Skavsta eller måste jag åka ned dit?
Lemon skrev:
Omröstningen handlade inte om bäste föraren efter Schumacher utan om att utse Schumachers efterträdare. Att det blev Kimi etta och Alonso tvåa är precis som jag förväntade mig att expertisen skulle tycka. Däremot hade jag inte räknat med så många (förhållandevis) som det blev för Rubens och Fisichella, och att Montoya skulle få så få röster.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Lemon skrev:
Hur gick det för det riktiga racingesset? (Ville) :D

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Villeneuve fick nog inga röser alls konstigt nog? Men det kanske skulle låta annorlunda nu efter den solida insats han gjorde på imola.

När det gäller omröstningen så är det märkligt att så många tror Kimi är framtidsmannen när forza-drevet gång på gång har talat om hur kass han är.

Hade artikeln varit gjord idag så hade nog Alonso fått lite fler röster och Kimi några färre och Fisichella hade förmodligen inte fått några alls.
:D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev::D Usch, nu skäms jag för att vara finne igen. Kan man avsäga sig det finska medborgarskapet på andra ställen än Skavsta eller måste jag åka ned dit?
Du kan ta det när vi åker på jobb till Monza.

Äntligen!
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Sami skrev:Hade artikeln varit gjord idag så hade nog Alonso fått lite fler röster och Kimi några färre och Fisichella hade förmodligen inte fått några alls.
Tror inte att Kimi fått färre. Däremot hade säkerligen Fisichella fått det. Omröstningen gjordes efter Australiens gp.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

guuben skrev:I det kommande numret av F1 Racing
Jag fick numret för en vecka sen.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Lemon skrev:
Sami skrev:Hade artikeln varit gjord idag så hade nog Alonso fått lite fler röster och Kimi några färre och Fisichella hade förmodligen inte fått några alls.
Tror inte att Kimi fått färre. Däremot hade säkerligen Fisichella fått det. Omröstningen gjordes efter Australiens gp.
Njae, att Alonso är den som gjort bäst jobb av alla förare i F1 hittills i år borde ju ha en viss effekt. Jag tror faktiskt att Alonso fått någon röst mer än Kimi i fall artikelnn vore gjord efter imola.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Kimi hade pole på Imola och hade säkerligen vunnit loppen om inte bilen gett upp. Tror dom flesta experter skulle ta med i beräkningarna att Alonso haft bästa materialet hittills i år (utslaget på alla fyra tävlingarna).
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Lemon skrev:Kimi hade pole på Imola och hade säkerligen vunnit loppen om inte bilen gett upp. Tror dom flesta experter skulle ta med i beräkningarna att Alonso haft bästa materialet hittills i år (utslaget på alla fyra tävlingarna).
Sant, men loppets 12 sista varv lär ju sätta sina spår i bedömningen. Ok, Alonso hade mycket hjälp av att det var just på imola. Men han visade ju att han har bra nerver.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

EnzoF1 skrev:Jag har sagt det, men inte pga uppträdandet PÅ banan, utan vid sidan av och i privatlivet... där uppträder Kimi som det inte anstår en äkta finne...
Det måste ha varit ett rent helvete att umgås med honom.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Jag kan bara hålla med Kuopios inlägg.

Det var kul att se rankningen i tidningen.
Det är ju helt klart att många ser Kimis potential som förare även om McLaren har problem med kärran.

Får dom både fart och tillförlitlighet i kärran så kommer Kimi upp i listan, inget snack om saken.

Sedan undrar jag, hur i helvete, någon kan kalla Kimi för en skamfläck för Finland???
EnzoF1, skäms du för ditt Finska ursprung pga Kimis prestationer???

Hur mycket finne är du igenteligen?
Först frågan:
"Svider det inte mer för finnarna att Schumacher fortfarande anses bäst?"
Sedan:
"Jag som själv är finne..."

Om du själv besvarar dina frågor så slipper vi ju dina pinsamma inlägg!

F1-licenserna e inte nåt katten släpar in. Att vi har haft tre Finnar med i cirkusen dom senaste åren är för faan nåt vi ska vara jääävligt stålta över.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Mr T skrev:EnzoF1, skäms du för ditt Finska ursprung pga Kimis prestationer???
Jag trodde jag klargjorde det tydligt ovan. Inte hans prestationer på banan, utan det han numera är mer känd för, dvs för beteendet vid sidan av.

Prestationer på banan har han väl inte berikat oss med den senaste tiden i alla fall...

Men som sagt, Kimi är ett dåligt föredöme och en dålig representant för Finland i mitt tycke. Är det OK med dig att jag har den åsikten?

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Mr T skrev:Att vi har haft tre Finnar med i cirkusen dom senaste åren är för faan nåt vi ska vara jääävligt stålta över.
Ja, om det hade varit på egna meriter så. Det finns en enda anledning att Kimi fick en plats i F1 och det var pga den goda kontakten mellan Ron och Mika H vars natur jag inte tänker utveckla vidare eftersom det kan finnas barn som läser här.

Kimis resultat visar ju tydligt att han inte är det underbarn en del skrivit upp honom till.

Och återigen, varför får jag inte ha den åsikt jag har utan att uppmanas låta bli att uttrycka den? Är du verkligen så kissnödig? Varför är det allt som oftast Kimi-anhängarna som går till personangrepp så fort han blir kritiserad?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mr T skrev: F1-licenserna e inte nåt katten släpar in. .
Alex Yoong

Zsolt Baumgartner

Jean Marie Deletraz

hmmm

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Lucky. Var det Jean-Denis Deletraz du menade? Jag fick söka en hel del innan jag hittade honom... Ja.. han e väl inget man kommer ihåg för sina prestationer direkt...

Enzo. Jag ber om ursäkt om mina frågor uppfattas som personangrepp.

"Det finns en enda anledning att Kimi fick en plats i F1 och det var pga den goda kontakten mellan Ron och Mika H vars natur jag inte tänker utveckla..."
Jaha...jag vet inte vad du insinuerar. Men jag antar att Kimi inte skulle ha blivit kvar i McLaren som förare om dom inte ansåg att han var bra.

"Kimis resultat visar ju tydligt att han inte är det underbarn en del skrivit upp honom till."
Resultat och potential är inte samma sak. Det var ju det frågeställningen gick ut på i enkäten. Ser du bara till resultat så ska du ju naturligvis heja på Schumi och inte bry dej om Kimi överhuvudtaget.
Vidare så är du bara intresserad av resultatet behöver du ju inte se loppen, det är ju bara att gå in på text-tv eller Internet efteråt...

Jag är inte kissnödig...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

OK, men när ska Kimis potential i så fall visa sig? Som det är nu så är han ju i praktiken sämste McLarenförare (ja, man kan för enkelhets skull slå ihop De LaRosa och Wurz poäng). Kimi har ju trots allt flera säsonger i McLaren bakom sig nu men endast 2 segrar, varav den ena med rätta kan kallas uppkörd. Om nu Kimi vore den supertalang och innehavare av denna potental, borde han då inte framträda som lite bättre även för oss som inte har stenkoll på F1? Är det verkligen ett tecken på supertalang att ligga 9-10 i mästerskapet och inte ens vara bäst i stallet?

Visst ja, killen har ju haft otur i 25 år! Det är ett under att killen fortfarande lever och inte träffats av blixten eller fått nån satellit i skallen ännu.

Är det verkligen helt omöjligt, helt uteslutet, att Kimi bär en del av skulden till sitt misslyckande själv? Är det verkligen det? Har han verkligen gjort allt rätt???

Jag är övertygad om att Kimi aldrig kommit in i F1 om det inte varit för Mikas kontakter och lobbande och Ron Dennis mystiska fascination av finska unga män. Jag har självklart inga bevis, men ser det ut som skit, smakar som skit och luktar som skit så är det i mina ögon skit i alla fall.

Men men, tiden får väl utvisa vem som har rätt, men kan vi enas om nån sorts tidsgräns som Kimi ska leverera innan? För ännu har han ju inte gjort det. Han har lika många segrar som Fisichella (som även han iofs har en uppkörd seger).

Nåväl, jag har min åsikt om Kimi och jag hoppas jag kan få ha den utan att bli påhoppad personligen om det, något som tyvärr händer ofta för den som kritiserar t.ex. Kimi och Björn Wirdheim.

Mr T skrev:Lucky. Var det Jean-Denis Deletraz du menade? Jag fick söka en hel del innan jag hittade honom... Ja.. han e väl inget man kommer ihåg för sina prestationer direkt...

"Det finns en enda anledning att Kimi fick en plats i F1 och det var pga den goda kontakten mellan Ron och Mika H vars natur jag inte tänker utveckla..."
Jaha...jag vet inte vad du insinuerar. Men jag antar att Kimi inte skulle ha blivit kvar i McLaren som förare om dom inte ansåg att han var bra.

"Kimis resultat visar ju tydligt att han inte är det underbarn en del skrivit upp honom till."
Resultat och potential är inte samma sak. Det var ju det frågeställningen gick ut på i enkäten. Ser du bara till resultat så ska du ju naturligvis heja på Schumi och inte bry dej om Kimi överhuvudtaget.
Vidare så är du bara intresserad av resultatet behöver du ju inte se loppen, det är ju bara att gå in på text-tv eller Internet efteråt...

Jag är inte kissnödig...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev: Han har lika många segrar som Fisichella (som även han iofs har en uppkörd seger).
Två

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ok då, Kimi har två uppkörda segrar! ;)
LuckyStrike1 skrev:
EnzoF1 skrev: Han har lika många segrar som Fisichella (som även han iofs har en uppkörd seger).
Två

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

EnzoF1 skrev:OK, men när ska Kimis potential i så fall visa sig? Som det är nu så är han ju i praktiken sämste McLarenförare (ja, man kan för enkelhets skull slå ihop De LaRosa och Wurz poäng). Kimi har ju trots allt flera säsonger i McLaren bakom sig nu men endast 2 segrar, varav den ena med rätta kan kallas uppkörd. Om nu Kimi vore den supertalang och innehavare av denna potental, borde han då inte framträda som lite bättre även för oss som inte har stenkoll på F1? Är det verkligen ett tecken på supertalang att ligga 9-10 i mästerskapet och inte ens vara bäst i stallet?

Visst ja, killen har ju haft otur i 25 år! Det är ett under att killen fortfarande lever och inte träffats av blixten eller fått nån satellit i skallen ännu.

Är det verkligen helt omöjligt, helt uteslutet, att Kimi bär en del av skulden till sitt misslyckande själv? Är det verkligen det? Har han verkligen gjort allt rätt???

Jag är övertygad om att Kimi aldrig kommit in i F1 om det inte varit för Mikas kontakter och lobbande och Ron Dennis mystiska fascination av finska unga män. Jag har självklart inga bevis, men ser det ut som skit, smakar som skit och luktar som skit så är det i mina ögon skit i alla fall.

Men men, tiden får väl utvisa vem som har rätt, men kan vi enas om nån sorts tidsgräns som Kimi ska leverera innan? För ännu har han ju inte gjort det. Han har lika många segrar som Fisichella (som även han iofs har en uppkörd seger).

Nåväl, jag har min åsikt om Kimi och jag hoppas jag kan få ha den utan att bli påhoppad personligen om det, något som tyvärr händer ofta för den som kritiserar t.ex. Kimi och Björn Wirdheim.

Mr T skrev:Lucky. Var det Jean-Denis Deletraz du menade? Jag fick söka en hel del innan jag hittade honom... Ja.. han e väl inget man kommer ihåg för sina prestationer direkt...

Jag är inte kissnödig...
När Kimis potential ska visa sej... Ja t.ex när han tar pole position, starten i loppet och utökar ledningen innan kärran lägger av...
Att han skulle vara McLarens sämsta förare får stå för dej.
Av dom 72 rösterna fick Kimi 27 och Montoya 3...

Jag förstår inte vad du har emot att Kimi kom till McLaren?
Vem skulle du vilja haft där i stället?

Visst har han också gjort misstag, men han har tiden framför sej och en förmåga att ta ut max av kärran som få kan göra.

Jag vet inte om man kan kalla det otur att kärrorna rasar, det är helt enkelt så att McLaren inte har haft tillförlitligt och snabbt material dom senaste åren.

Du får ha din åsikt att Kimi är bara skit. Jag ser på loppen och hoppas att grejerna ska hålla ihop så att McLaren får utdelning av Kimis talang.

Har jag gjort några personliga påhopp??
I så fall ber jag om ursäkt...igen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Uppdaterat: VM-ställningen 2005.

10. Montoya 8 (2 lopp)
11. Raikkonen 7 (4 lopp)
12. Wurz 6 (1 lopp)

14. de la Rosa 4 (1 lopp)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:När Kimis potential ska visa sej... Ja t.ex när han tar pole position, starten i loppet och utökar ledningen innan kärran lägger av...
Men det där säger ju ingenting?
Dagens kvalsystem säger inte mycket om hur snabbt ett ekipage är och det faktum att han drog i från i början kan ju lika gärna indikera att han körde med en väldigt lätt bil.

I första kvalet var han ju inte exceptionellt mycket snabbare än sina motståndare.
Vad jag inte förstår är hur ni kan vara så bergsäkra på att han inte påverkar bilens hållbarhet negativt?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:Vad jag inte förstår är hur ni kan vara så bergsäkra på att han inte påverkar bilens hållbarhet negativt?
Om jag har tolkat det hela rätt så bygger det på två saker:

Kimi kan inte göra fel.

Kimi har extremt mycket otur.

Är man bara övertygad om dessa två punkter, så verkar det som åsikter som på det minsta lilla sätt kritiserar Kimi är extremt mycket mer upprörande än åsikter som kritiserar andra förare. Det är också något som i så fall förklarar Kimis storhet som förare, oavsett vad som verkligen händer. Det stänger också möjligheten för att det finns några andra förklaringar än just att Kimi aldrig gör fel, och att han har extremt mycket otur.

Därför blir det också självklart att Kimi redan hade så gott som vunnit San Marinos GP för två veckor sen - även om mycket pekar på att det inte alls var så.

Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Det var värst vad folk retar upp sej på att Kimi var så högt rankad i den där enkäten. Dom får nog bjuda in forzas "F1-experter" nästa gång...

I stället för att fortsätta pajkastningen kunde ni ju skriva vem som ni tycker att skulle ha haft förstaplatsen i stället för Kimi.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag hade trott lite mer om båda er...
Man kan inte bara hålla på som Enzo utan att förr eller senare börja uppfattas som idiot.

Att ständigt vara snabbare än sina stallkamrater säger mig att man har något som de inte har. Farten.

Har han otur eller kör han själv sönder materialet?
F1 är racerbilskörning. I princip handlar det om att köra så fort det bara går och Kimi är bra på det. Jag ser honom inte gena mer än någon annan över kerbsen och varvtalsstoppen i motorerna, automatiseringen av växellådorna och alla andra hjälpmedel är till för att få grejerna att hålla medan föraren ger järnet.
Jag minns gärna Mikas uttalande om att man inte kan köra sönder grejerna genom att bara köra så fort man kan. Det samma hände med Mikas bilar från gång till annan och anledningen till att Mika slutade har massor att göra med det faktum att biljäveln inte höll utan, som på Melbourne 2001, där framvagnen bara vek sig i hög fart.
Det var anledningen till att han förhandlade med Williams vid tillbakainträdet och det är samma anledning som Kimi nu förhandlar med Ferrari för i hemlighet.

Ooops, sa jag det där?

När det gäller kritik mot Kimi, så finns det få av er som svär lika mycket som jag (varje dag), men att älta den skiten här dag ut och dag in och dessutom kalla hans segrar för uppkörda sänker drastiskt nivån.
Det skulle kännas hemskt om kidsen på den andra bullen höll högre nivå på F1-diskussionerna än vad vi vuxna ärrade F1-fans mäktar med.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Resultatet i den omröstningen har ialla fall inte retat upp mig ett dugg. Jag kan inte tala för andra.

Sådana där omröstningar hålls ju jämt och ständigt - jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om någon av dem. De kommer och går.

Jag tycker bara det är intressant att notera hur fredat objekt Kimi är som förare när det gäller att åsikter som inte enbart hyllar honom.

Det verkar som man kan kritisera vilken annan förare som helst utom Kimi, utan att vissa går helt i taket över det. Det lustiga är att dessa personer som blir så upprörda själva inte har några problem att att kritisera andra förare i lika starka ordalag. Det gör det hela lite extra roligt att kritisera just Kimi, eftersom det för vissa blir så allvarligt :D

Hos några kryper t.o.m lite smygrasism fram...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Med tanke på somligas besserwisserimage är det knappast bra att sänka sig till samma nivå som de med nationalistiska eller enögda synsätt, för att bibehålla sin trovärdighet.
Fast å andra sidan, har man någonsin gjort hyfsat korrekta bedömningar av förarkvalitéer borde man aldrig hållt på förare som Hill, Villeneuve eller Montoya. Jag kan snart räkna in Kimi i samma kategori, dvs löften som aldrig blev nå't, men jag har inte gett upp ännu. Han visar fler kvalitéer än Ralf och han är inte alls lika stöddig som Alonso.
Button har däremot gått från löfte till föredetting till prospekt igen, när han väl kom över pissbulan i pannan han fick av "alla framgångar".

Att Kimi bearbetar just den delen lite annorlunda kan vara ett finskare sätt att göra det, men jag tror inte skillnaden i slutresultat är så stort.

Som rubriken antyder och resultatet av "experternas enkät" också ger sken av så är kanske Kimi den mest trolige efterträdaren till Schumi på F1-tronen.
Det där larviga martyrskapet om att man inte skulle få hacka på Kimi är bara taffligt. Det finns absolut ingen som kommer ens i närheten av bli hackad på lika mycket som Kimi.
Det gäller precis allt han gör eller står för. Till och med hans fans får sig sina kängor, bara för att.
Kom igen nu, lite högre kan vi?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, mjust nu ser det ju ut som det är en spanjor som blir Schumachers efterträdare, så man ska nog inte ta några omröstningar på särskilt stort allvar.

Framför allt inte F1 Racings som har en i vart och vartannat nummer för att fylla sina sidor.

Om valet av förare man höll på skulle bygga på korrekta bedömningar av förarkvaliteter så skulle väl si så där 100 % av alla F1-fans vara Schumacher-fans eller hur?

För han är ju den överlägset bästa föraren i dagens startfält - ändå håller inte alla på honom.

Vad tror du det beror på Jari - att det finns andra orsaker än att göra en korrekt objektiv bedömning som ligger bakom valet av vilka förare och stall man håller på? Det tror nämligen jag - även om jag med lätthet inser att få om ens några förare idag totalt sett kan mäta sig med Schumacher, så har jag aldrig hållt honom som en personlig favorit.

För övrigt är dina rönnbär ovanligt sura och bittra, och din ryggrad ovanligt vek. Men att säga rakt ut vad du tycker och tänker har väl aldrig varit din starka sida. Så fortsätt du att vandra bitterhetens väg, du har ju många års erfarenhet av det :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du börjar allt mer att låta som Enzo och det gör nog flera av oss lite ledsna.
Jag håller på Kimi för att han är den som kommit närmast att bryta Schumis överlägsenhet de senaste åren. Främst kommer jag att tänka på 2003.
Förra året tror jag också att Kimi hade kunnat vara med och slåss om det inte vore för 7 eller 9 dnf i fjol, så tror jag att han varit med i fighten då också, trots en alldeles bedörvlig bil.
Detta år är inte heller slut.
Apropå 100% stöd för Schumi. Han tar väl inte 100% av alla poäng, eller?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Har han otur eller kör han själv sönder materialet?
F1 är racerbilskörning. I princip handlar det om att köra så fort det bara går och Kimi är bra på det. Jag ser honom inte gena mer än någon annan över kerbsen och varvtalsstoppen i motorerna, automatiseringen av växellådorna och alla andra hjälpmedel är till för att få grejerna att hålla medan föraren ger järnet.
Jag minns gärna Mikas uttalande om att man inte kan köra sönder grejerna genom att bara köra så fort man kan.
Men det är ju just det man kan, i alla fall om man ska tro Renaults ingenjör Fabrice Lom.

Enligt honom så påverkar det motorns hållbarhet negativt att varva den så att varvtalsregulatorn går på och gör man det tillräckligt ofta så är det något som pajar. Som han sa så bör man undvika att varva motorn så att varvtalsregulatorn slår till, även om det i praktiken är omöjligt att undvika helt om man kör om segern.
Samma sak med att gå hårt på kantstenarna; det borde slita på däck, hjulupphägningar, växellåda och motorer genom de vibrationer som uppstår.
Jag kan även tänka mig att chassiedetaljer som vingar och sidodeflektorer påverkas av vibrationerna och har man en bil som redan ligger på gränsen vad gäller hållbarheten så pajar den kanske om man kör väldigt hårt.

Jag ska försöka leta upp artikeln med herr Lom så att jag kan citera honom korrekt.

Äntligen!