Jari (och ni andra), se hit!
-
Jari (och ni andra), se hit!
Jag såg just en avatar på f1bb.com och kom att tänka på en av de klassiska F1-bilderna från 90-talet; Mika Häkkinen flyger bokstavligen fram i sin McLaren i Adelaide.
Enligt formula1.com togs bilden under ett träningspass, men min fråga är helt enkelt: vad höll Mika egentligen på med? Körde han bara på kerbsen eller hur bar han sig åt för att få luft under vingarna?
http://www.formula1.com/photos/halloffa ... n_40_2.jpg
Enligt formula1.com togs bilden under ett träningspass, men min fråga är helt enkelt: vad höll Mika egentligen på med? Körde han bara på kerbsen eller hur bar han sig åt för att få luft under vingarna?
Re: Jari (och ni andra), se hit!
kan vara Adelaide 94.ANFRAN skrev:Jag såg just en avatar på f1bb.com och kom att tänka på en av de klassiska F1-bilderna från 90-talet; Mika Häkkinen flyger bokstavligen fram i sin McLaren i Adelaide.
Anfran !
Minns du Rubens olycka på Imola 1994 då han på ett liknande sätt lyfte och träffade däckstraven och gjorde en en highside" ?
-
-
Ungefär som Rubens gör på den här bilden från Imola -94?ANFRAN skrev:Jo, jag minns Rubens krasch. Men Mika har ju så konstig vinkel... Som om han liksom flyger längs banan. Men kameran kanske ljuger.
http://programator.com/images/racing/f1 ... -imola.jpg
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
- Varnad
Re: Jari (och ni andra), se hit!
Året är 1995, platsen är Adelaide. Tiden är första kvalet.ANFRAN skrev:Jag såg just en avatar på f1bb.com och kom att tänka på en av de klassiska F1-bilderna från 90-talet; Mika Häkkinen flyger bokstavligen fram i sin McLaren i Adelaide.
Grejen är, om jag nu förstått det rätt, att han precis innan fått punktering på sitt vänstra bakdäck och på bilden har han alltså snurrat runt och åker baklänges över kerbsen, där han får sin luftfärd. Innan han slår i vallen har dock bilen slagit runt ytterligare ett halvvarv när Mika slår i och spräcker sin hjälm.
Den första läkaren på plats ser att Mika är livlös och att det blöder från hans mun och att han börja bli blå i ansiktet. När så Professor Sid Watkins kommer fram håller läkare nr 1 redan på med att göra en akut trakeotomi (stavn?) på Mika, som innebär att man öppnar luftröret i struphöjd och för in ett rör för att trygga luftförsörjningen.
-
- Varnad
-
-
- Varnad
Jag har väl fel som vanligt då...
Sådär kunde hans varv se ut på Imola annars, både i kval och träningar. På vissa banor var han helt enkelt ganska mycket i luften, (hence: Flying Finn)
Han gick högt på kantstenarna före sin krasch och körde ofta full spruta där andra tog det lugnt. Efter kraschen i Adelaide lugnade han ner sig betydligt.
Sådär kunde hans varv se ut på Imola annars, både i kval och träningar. På vissa banor var han helt enkelt ganska mycket i luften, (hence: Flying Finn)
Han gick högt på kantstenarna före sin krasch och körde ofta full spruta där andra tog det lugnt. Efter kraschen i Adelaide lugnade han ner sig betydligt.
-
-
Och jag som trodde Jari hade stenkoll på Häkkinen och McLaren. Det ser man ju ganska lätt att det inte är 1995 års McLaren på bilden.
Jag är också intresserad av att få en förklaring till hur Häkkinens bil kunde lätta så från marken. Han borde ha fått lite lyfthjälp via någon kurb eller liknande för inte kan väl bilen flyga så enbart över ett backkrön?
Jag är också intresserad av att få en förklaring till hur Häkkinens bil kunde lätta så från marken. Han borde ha fått lite lyfthjälp via någon kurb eller liknande för inte kan väl bilen flyga så enbart över ett backkrön?
-
En av de coolare F1-bilderna i modern tid. Nobelpris till den fotografen
Fotografen upptäckte aldrig det vid tillfället, men när han framkallade bilderna efteråt såg han att Mikas bil var i luften vilket inte hade synts när det skedde så att säga.
Han skickade bilden till Mika som signade den "The Flying Finn" och skickade tillbaka den till fotografen.
Och ja - det är från 1993. Syns ganska tydligt på bilen, som är en av de snyggare McLarenbilarna och Mikas startnummer. Jämför med McLarens hiskeliga skapelse från 1995 som kanske är en av de fulaste F1-bilarna som någonsin byggts.
Om man tittar nog på bilden, kan man också skymta en Ford-logo vilket man använde 1993. 95 var det MB, och märkliga vingar överallt på bilen.
Fotografen upptäckte aldrig det vid tillfället, men när han framkallade bilderna efteråt såg han att Mikas bil var i luften vilket inte hade synts när det skedde så att säga.
Han skickade bilden till Mika som signade den "The Flying Finn" och skickade tillbaka den till fotografen.
Och ja - det är från 1993. Syns ganska tydligt på bilen, som är en av de snyggare McLarenbilarna och Mikas startnummer. Jämför med McLarens hiskeliga skapelse från 1995 som kanske är en av de fulaste F1-bilarna som någonsin byggts.
Om man tittar nog på bilden, kan man också skymta en Ford-logo vilket man använde 1993. 95 var det MB, och märkliga vingar överallt på bilen.
-
-
Jo, den är rejält häftig. Man får lite av samma känsla som när man ser de gamla bilderna från gamla NürburgringLuckyStrike1 skrev:En av de coolare F1-bilderna i modern tid. Nobelpris till den fotografen
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Moderator
LuckyStrike1 skrev:En av de coolare F1-bilderna i modern tid. Nobelpris till den fotografen :up:
McLaren körde med två bilar -95. Den som Mika kraschade med var inte det fula skrället som de inledde säsongen med.
Eller snarare... de hade två versioner av den första bilen. B-versionen som Mika kraschade i såg ju betydligt mer normal ut.
Minns också Mansells ord vid premiärvisningen - om den är lika snabb som den ser ut att vara...
Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom den tis apr 19, 2005 10:14, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
-
-
- Moderator
Lustigt nog har jag alltid trott att den där bilden var från -95 och inte tittat närmre på detaljerna.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Moderator
Ja, fast med den stora skillnaden att jag inte har hunnit med att idiotförklara omgivningen.
Tärnström
Tärnström
-
-
-
-
-
Man körde med Peugeot -94 och här är en bild på Häkkinen från Australien -94
http://programator.com/images/racing/f1 ... aus-94.jpg
http://programator.com/images/racing/f1 ... aus-94.jpg
Senast redigerad av Razor den ons apr 20, 2005 01:17, redigerad totalt 1 gång.
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Då hade det nog stått Peugeot...LuckyStrike1 skrev:Nää, men ful var den fortfarande. Det finns olika grader av värme i helvetet.
/Smakrådet
För övrigt undrar jag om inte bilden också kan vara från 1994
Sen är jag också, som vanligt.
Jag säger som Tärskrom, jag har alltid trott att bilden var från Adelaide 95...
-
-
Jag har ett mpeg-klipp från Mikas onboardkamera när han kraschar 1995. Brutalare krasch får man leta efter, bilen snurrar totalt 360 grader och är luftburen under större delen av turen, den studsar till vid ett fåtal tillfällen men utan att ge någon bromseffekt. Sen tar det tvärstopp i däckstraven, vilket även Schumi (Silverstone -99) och Burti (Spa -01) kan intyga.
Second place = First loser
-
-
- Utvisad
Kandu sätta ut den hit ???Beaner skrev:Jag har ett mpeg-klipp från Mikas onboardkamera när han kraschar 1995. Brutalare krasch får man leta efter, bilen snurrar totalt 360 grader och är luftburen under större delen av turen, den studsar till vid ett fåtal tillfällen men utan att ge någon bromseffekt. Sen tar det tvärstopp i däckstraven, vilket även Schumi (Silverstone -99) och Burti (Spa -01) kan intyga.
Jag kommer ihåg att ingen trodde att han nånsin skulle köra mer efter kraschen - strongt gjort att komma tillbaka och bli världsmästare
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
-
-
Ja, det var den smällen som höll på att kosta honom livet. Om jag minns rätt så svalde han tungan och räddades bl a tack vare att man gjorde en akut trakeotomi.Gösta skrev:Var det denna krasch som höll på att kosta honom livet??
Äntligen!
Äntligen!
-
Harmlös är den väl knappast... vet inte om du la märke till att den är i slowmotion När bilen väl går in i däckstraven så kastas huvudet fram och tillbaka... Tycker mig se att visiret inte sitter som det ska precis innan klippet är slut. Att det är den kraschen som höll på att kosta honom livet råder det väl inga som helst tvivel om. Jag tror inte han reste sig ur bilen, skakade av sig dammet, för att sedan vara med om en ännu värre krasch under samma helg.
Second place = First loser
-
Jag sade inte att den var harmlös, den bara såg harmlös ut i detta perspektiv.Beaner skrev:Harmlös är den väl knappast... vet inte om du la märke till att den är i slowmotion När bilen väl går in i däckstraven så kastas huvudet fram och tillbaka... Tycker mig se att visiret inte sitter som det ska precis innan klippet är slut. Att det är den kraschen som höll på att kosta honom livet råder det väl inga som helst tvivel om. Jag tror inte han reste sig ur bilen, skakade av sig dammet, för att sedan vara med om en ännu värre krasch under samma helg.
Såg en ytterst harmlös krasch i NASCAR som kostade Dale Ernhardt (stavningen) livet. Den såg inte alls märvärdig ut, ändå dog föraren!!!!!!!!
-
Vilket man inte kan säga om Bräcks senaste IRL krasch men där överlevde han..... så vad lär man av det..... tur och otur har roll även i svåra krascher ??Gösta skrev:Jag sade inte att den var harmlös, den bara såg harmlös ut i detta perspektiv.Beaner skrev:Harmlös är den väl knappast... vet inte om du la märke till att den är i slowmotion När bilen väl går in i däckstraven så kastas huvudet fram och tillbaka... Tycker mig se att visiret inte sitter som det ska precis innan klippet är slut. Att det är den kraschen som höll på att kosta honom livet råder det väl inga som helst tvivel om. Jag tror inte han reste sig ur bilen, skakade av sig dammet, för att sedan vara med om en ännu värre krasch under samma helg.
Såg en ytterst harmlös krasch i NASCAR som kostade Dale Ernhardt (stavningen) livet. Den såg inte alls märvärdig ut, ändå dog föraren!!!!!!!!
Moderator-polis
-
Att Bräck och Zanardi överlevde var ett mirakel. Att Ernhardt dog var otur!!!SLC skrev:Vilket man inte kan säga om Bräcks senaste IRL krasch men där överlevde han..... så vad lär man av det..... tur och otur har roll även i svåra krascher ??Gösta skrev:Jag sade inte att den var harmlös, den bara såg harmlös ut i detta perspektiv.Beaner skrev:Harmlös är den väl knappast... vet inte om du la märke till att den är i slowmotion När bilen väl går in i däckstraven så kastas huvudet fram och tillbaka... Tycker mig se att visiret inte sitter som det ska precis innan klippet är slut. Att det är den kraschen som höll på att kosta honom livet råder det väl inga som helst tvivel om. Jag tror inte han reste sig ur bilen, skakade av sig dammet, för att sedan vara med om en ännu värre krasch under samma helg.