Jordan köper vindtunnel

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Jordan köper vindtunnel

Inlägg av JTarnstrom »

Tydligen har Jordan (Midland) köpt Jordans gamla vindtunnel i Brackley. Varför?

Dallara ska ju bygga Midlands nya bil och de har en vindtunnel som förmodligen håller högre klass en vindtunneln i Brackley som alltid har släpat efter i utvecklingen. När Eddie Jordan en gång i tiden, i mitten på 90-talet, köpte vindtunneln klagade ingenjörerna redan då på att den inte räckte till för att möta konkurrensen från de andra stallen.

Tyder detta på gnissel mellan Dallara och Midland?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

De kanske köpte den för att ha som en reservdelsvindtunnel åt Dallara vindtunneln?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Klart att grabben ska ha en vindtunnel?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Dallara är ju baserade i Italien, och Jordan i England. Då kanske det är praktiskt att ha vindtunnel på båda ställena, och i så fall ligger det ju närmast till hands (och är billigast kanske) att köpa Jordans befintliga vindtunnel.

Sen föreställer jag mig att planen är att Dallara ska designa nästa års bil, så de borde rimligen vara fullt upptagna med nästa års bil inkl. vindtunnelkapacitet.

Den ev. utveckling som sker på årets bil kanske då måste göras i en annan vindtunnel - därav köpet av den vindtunnel Jordan använt sig av hittills.

Jag vet inte om man kan läsa in alltför mycket i det - tycker spontant det låter ganska naturligt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Möjligt att Dallaras vindtunnel också används för deras övriga utveckling, F3 etc... Men jag undrar hur väl det fungerar att använda två olika vindtunnlar i utvecklingen av en bil. Det är ju problem nog att få en vindtunnel att fungera bra. Måste krävas en otrolig mängd kaliberingar och/eller hänsynstaganden till de olika tunnlarnas karakteristik för att man ska kunna vara säker på mätdatats tillförlitlighet. Jag ser fram emot ett svar från doktorn själv.

Tycker att det hela låter konstigt.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Klart att grabben ska ha en vindtunnel?
Vindtunnlar borde vara en mänsklig rättighet. :D
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Kalibreringen av vindtunnlarna sker för att få fram så verklighetstrogna värden som möjligt och inte för att en viss modell skall visa så bra vindtunneldata som möjligt. Därför är det snarare lättare att avgöra om nåt är bra eller inte genom att använda flera vindtunnlar. Naturligtvis får man då två vindtunnlar att kalibrera och oftast två olika provuppsättningar vad det gäller fastsättningar, tryckgivare, etc., så det blir mer jobb än med enbart en tunnel, men förhoppningsvis blir kvaliten högre.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Okej, om man får jämförbara data så kan det ju löna sig med två tunnlar med andra ord. Intressant. Frågan är hur utvecklingen av den nya bilen kommer att fungera framöver. Som det ser ut gör de ju en Ferrari. På den tiden Ferrari anlitade John Barnard skedde ju utvecklingen av Ferrarin i två länder, något som inte var helt lyckat.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

När det gäller Eddie Jordan och affärer så kan det finnas tusen orsaker..alltifrån att de verkligen vill ha två vindtunnlar till ett Eddie tar pengarna i personlig ficka..eller en skatteteknisk grej :)

med tanke på utseendet på Jordanbilarna kan man undra hur deras vindtunnel ser ut egentligen..en fläkt köpt på Elgiganten i ett garage..?
:)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Bröderna Wright hade sitt kontor som vindtunnel, där de spikade fast möblerna i golvet så att det skulle bli jämförbara data. Kanske nåt för Jordan?
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det kanske är så att Jordan har så mycket pengar så de tänkte....VI köper en vindtunnel till för några miljoner... :o
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Tydligen har Eddie och Schnaider blivit oense om något och Eddie har inte gett Jordan tillgång till vindtunneln. Därför har Schnaider köpt loss den.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666