Jordan köper vindtunnel
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jordan köper vindtunnel
Tydligen har Jordan (Midland) köpt Jordans gamla vindtunnel i Brackley. Varför?
Dallara ska ju bygga Midlands nya bil och de har en vindtunnel som förmodligen håller högre klass en vindtunneln i Brackley som alltid har släpat efter i utvecklingen. När Eddie Jordan en gång i tiden, i mitten på 90-talet, köpte vindtunneln klagade ingenjörerna redan då på att den inte räckte till för att möta konkurrensen från de andra stallen.
Tyder detta på gnissel mellan Dallara och Midland?
Tärnström
Dallara ska ju bygga Midlands nya bil och de har en vindtunnel som förmodligen håller högre klass en vindtunneln i Brackley som alltid har släpat efter i utvecklingen. När Eddie Jordan en gång i tiden, i mitten på 90-talet, köpte vindtunneln klagade ingenjörerna redan då på att den inte räckte till för att möta konkurrensen från de andra stallen.
Tyder detta på gnissel mellan Dallara och Midland?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Dallara är ju baserade i Italien, och Jordan i England. Då kanske det är praktiskt att ha vindtunnel på båda ställena, och i så fall ligger det ju närmast till hands (och är billigast kanske) att köpa Jordans befintliga vindtunnel.
Sen föreställer jag mig att planen är att Dallara ska designa nästa års bil, så de borde rimligen vara fullt upptagna med nästa års bil inkl. vindtunnelkapacitet.
Den ev. utveckling som sker på årets bil kanske då måste göras i en annan vindtunnel - därav köpet av den vindtunnel Jordan använt sig av hittills.
Jag vet inte om man kan läsa in alltför mycket i det - tycker spontant det låter ganska naturligt.
Sen föreställer jag mig att planen är att Dallara ska designa nästa års bil, så de borde rimligen vara fullt upptagna med nästa års bil inkl. vindtunnelkapacitet.
Den ev. utveckling som sker på årets bil kanske då måste göras i en annan vindtunnel - därav köpet av den vindtunnel Jordan använt sig av hittills.
Jag vet inte om man kan läsa in alltför mycket i det - tycker spontant det låter ganska naturligt.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Möjligt att Dallaras vindtunnel också används för deras övriga utveckling, F3 etc... Men jag undrar hur väl det fungerar att använda två olika vindtunnlar i utvecklingen av en bil. Det är ju problem nog att få en vindtunnel att fungera bra. Måste krävas en otrolig mängd kaliberingar och/eller hänsynstaganden till de olika tunnlarnas karakteristik för att man ska kunna vara säker på mätdatats tillförlitlighet. Jag ser fram emot ett svar från doktorn själv.
Tycker att det hela låter konstigt.
Tärnström
Tycker att det hela låter konstigt.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kalibreringen av vindtunnlarna sker för att få fram så verklighetstrogna värden som möjligt och inte för att en viss modell skall visa så bra vindtunneldata som möjligt. Därför är det snarare lättare att avgöra om nåt är bra eller inte genom att använda flera vindtunnlar. Naturligtvis får man då två vindtunnlar att kalibrera och oftast två olika provuppsättningar vad det gäller fastsättningar, tryckgivare, etc., så det blir mer jobb än med enbart en tunnel, men förhoppningsvis blir kvaliten högre.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Okej, om man får jämförbara data så kan det ju löna sig med två tunnlar med andra ord. Intressant. Frågan är hur utvecklingen av den nya bilen kommer att fungera framöver. Som det ser ut gör de ju en Ferrari. På den tiden Ferrari anlitade John Barnard skedde ju utvecklingen av Ferrarin i två länder, något som inte var helt lyckat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
När det gäller Eddie Jordan och affärer så kan det finnas tusen orsaker..alltifrån att de verkligen vill ha två vindtunnlar till ett Eddie tar pengarna i personlig ficka..eller en skatteteknisk grej
med tanke på utseendet på Jordanbilarna kan man undra hur deras vindtunnel ser ut egentligen..en fläkt köpt på Elgiganten i ett garage..?
med tanke på utseendet på Jordanbilarna kan man undra hur deras vindtunnel ser ut egentligen..en fläkt köpt på Elgiganten i ett garage..?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tydligen har Eddie och Schnaider blivit oense om något och Eddie har inte gett Jordan tillgång till vindtunneln. Därför har Schnaider köpt loss den.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666