Nürburgring, tips om camping mm.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
groovesnus

Nürburgring, tips om camping mm.

Inlägg av groovesnus »

Jomen, nu bär det av.
29 Maj sitter man på Mercedestribunen och njuter. :D

Är det någon med erfarenheter från camping på Nürburgring?
Det finns en stor permanent camping (länkad på officiella hemsidan) är den bra?

Jag antar att det precis som på Spa finns en del tillfälliga campingar under GP-helgen. Någon som har erfarenheter?

Brötighetsfaktor, eluttag, standard på toalett/dusch, avstånd till banan, avstånd till affär, barer, underlag (gräs/lera/kvicksand....).
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »

Har ingen erfarenhet om camping på/vid ringen men jag känner till orådet bra. ("Närvarande" 2000, 2001 & 2002)

Som du skrev finns det flera campingar, banan ligger omringad av ett antal parkeringsplatser och campingar så plats lär du nog finna!
Du skrev att du skulle sitta på M-tribunen, dvs T4a ? isf föreslår jag gräsplätten som ligger vid huvudingången till banan, parallelt med start/mål rakan. Hänger du med ?
Är ju iofs ingen camping.

Vad det gäller barer så finns det under dagen ett par just där.
Senare på kvällen så finns det en om man följer en parallell väg, där alla icke orginal prylar säljes, med B258 (vägen mot Köln/Bonn)

Mat, tjaa.. majonäs med korv och pommes.. se, jag skrev majonäs först.. undra varför? :wink: det finns nog 10-15 olika "korvkiosker" under dagen.
På kvällen så finns det en, inte restaurant kanske men nästan, brevid baren som jag skrev om förrut.

Avstånd till banan. tjaa från den gräsplätten jag skrev om nyss så är det max 250 meter till T4a. Annars så är det gång avstånd från alla gräsplättar/campingar runt banan.
Undvik att åka buss/taxi på race dagen. Är man inte ute i riktigt, riktigt, riktigt god tid så kan man missa starten.

Underlaget.
Gräs och grus som inte helt oväntat blir mer och mer lera/kvicksand ju närmare söndag man kommer. Men det kanske var väntat?
Inte riktigt så illa som på Arvikafestivalen kanske... :)

Brötighetsfaktor.
hmmm? Blötighetsfaktor? eller... njaa.. jag vet inte riktigt ja :wink:
Handlar det om regn så kan jag tillägga att om det väl får för sig att regna... så gör det verkligen det, med besked.
Under mina 3 besök så var vädret följande:
2000: ösregn
2001: ca 40 grader och gassande sol
2002: samma som föregående år.
Så var noga med solskyddsfaktor!

Hoppas du är nöjd med svaren.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det måste väl ändå finnas några hotell i närheten. Då slipper du allt elände som campinglivet innebär.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Det måste väl ändå finnas några hotell i närheten. Då slipper du allt elände som campinglivet innebär.
Det finns massor med hotel i närheten, dock så är alla fullbokade. :D
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Är det så? Jag trodde alla Skummifans bodde i tält under gp-helger.
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Sami skrev:Är det så? Jag trodde alla Skummifans bodde i tält under gp-helger.
Just därför det fortfarande är fullt på alla hotell! :D
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Martin Sohlberg skrev:
Som du skrev finns det flera campingar, banan ligger omringad av ett antal parkeringsplatser och campingar så plats lär du nog finna!
Du skrev att du skulle sitta på M-tribunen, dvs T4a ? isf föreslår jag gräsplätten som ligger vid huvudingången till banan, parallelt med start/mål rakan. Hänger du med ?
Är ju iofs ingen camping.
.
Jepp, vi sitter på T4a.
Martin Sohlberg skrev:

Brötighetsfaktor.
hmmm? Blötighetsfaktor? eller... njaa.. jag vet inte riktigt ja :wink:

Hoppas du är nöjd med svaren.
Nä, jag menade brötighetsfaktor, dvs hur många tyskar med elaggregat-stereo-krautdisco. Dvs om det finns någon lugnare del av campingen. På Spa och A1-ring var ljudnivån lägre på vissa delar av campingen. Det är ju lämpligt att bo där och promenera till raj-rajet.

Ja, jag är mkt nöjd med svaret. :up:
Senast redigerad av groovesnus den tor apr 07, 2005 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Sami skrev:Det måste väl ändå finnas några hotell i närheten. Då slipper du allt elände som campinglivet innebär.
Hotell går bort! Då måste nån i gänget vara nykter på kvällen så man kommer hem. Dessutom är draget på campingen....
Gösta

Inlägg av Gösta »

groovesnus skrev:
Hotell går bort! Då måste nån i gänget vara nykter på kvällen så man kommer hem. Dessutom är draget på campingen....
Menar du på fullt allvar att du är berusad under en F1 helg???????? :o

Du har valt fel sport att intressera dig för. Fyllona och drägget går på fopoll!!!! :o
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Gösta skrev:

Menar du på fullt allvar att du är berusad under en F1 helg???????? :o
Om du hade varit på ett F1-lopp så hade du sett dom stora horderna av glada, salongsberusade fans som umgås under mycket trevliga former, helt utan våld. Att vi t ex klappade händerna när Jätte_Hakan åkte av 2003, möttes bara med hånflin och skratt av de tyska tifosis. Här kan du ungefär hur det går till:

http://www.party-am-ring.de/

Gösta skrev:
Du har valt fel sport att intressera dig för. Fyllona och drägget går på fopoll!!!! :o
Och åsiktspoliserna sitter hemma och kollar om bilen går upp eller ned vid depåstoppen
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

groovesnus skrev:Om du hade varit på ett F1-lopp
Det där kan nog ha varit dagens roligaste inlägg :lol:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Razor skrev:
groovesnus skrev:Om du hade varit på ett F1-lopp
Det där kan nog ha varit dagens roligaste inlägg :lol:
:D :lol:
Gösta

Inlägg av Gösta »

När jag vilket år som helst skall se mitt första F1 lopp live så hade jag hoppats slippa en massa fyllon. Nu får jag ställa in det för 23 året i rad. :down:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

VA!?!
Var det inte F1 vi var på senast Gösta?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:VA!?!
Var det inte F1 vi var på senast Gösta?
Nej, enligt groovesnus så är det ett himla supande på F1 loppen, något sådant har jag inte uplevt och vill inte uppleva.

Jag såg ett muntert gäng Finländska MIkafans 1998 och 1999 på Monza, men dom var fortfarande vid medvetande och såg ut att ha kul. Ingen av dom upträdde ovärdigt och otrevligt som berusade människor OFTAST gör.

Så, det kan inte ha varit F1 jag var på. :D
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Well, bor man inte på campingen så missar man ett härj av Roskilde-mått på kvällarna.

Det faktum att gångvägen som går runt hela Spa, har formliga plogkarmar av ölburkar måste bero på att Fosters lackar om alla läskburkar i reklamsyfte. :roll:
Gösta

Inlägg av Gösta »

groovesnus skrev:Well, bor man inte på campingen så missar man ett härj av Roskilde-mått på kvällarna.

Det faktum att gångvägen som går runt hela Spa, har formliga plogkarmar av ölburkar måste bero på att Fosters lackar om alla läskburkar i reklamsyfte. :roll:
Har inte för vana att "gå" runt SPA, skulle jag bege mig dit skulle jag undvika att rulla runt i dikena utan försöka hålla mig till någon trevlig läktare. :D
Användarens profilbild
groovesnus

Inlägg av groovesnus »

Klart du ska ta en promenad runt Spa på fredag-lördag: Såhär brukar det se ut för oss:

Friday 1st practice: Les Combes
Friday 2nd practice: Rivage
F3000 practice: Pouhon
F3000 kval: Bus Stop

osv osv.

En skön promenad i Ardennerna, alltid en ny kurva att beskåda.
Med jämna mellanrum köper man en strut pommes med 1 dl majonäs. Foster-kiosker överallt där man köper "läsk". :up:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Belgien lär ju ha hyfsad ölkultur också finns det tydligen bara Fosters på Spa. :o
Gösta

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Belgien lär ju ha hyfsad ölkultur också finns det tydligen bara Fosters på Spa. :o
Vill minnas att det bara säljs det blasket på alla F1 lopp. Gjorde misstaget att besöka Imola med LS1, Pastis och Cheever (tror jag det var). Pastis visade sig från sin generösa sida för en gångs skull :D och kom dragandes med en grabbnäve sådana som han försökte pracka på mig och dom andra. Vi fuktade läpparna och svalde resedammet, självfallet kände vi oss tvugna att tacka artigt också. :D
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Sami skrev:Belgien lär ju ha hyfsad ölkultur också finns det tydligen bara Fosters på Spa. :o
Ja, tyvärr så är det så och det beror på att Fosters har något exklusivt avtal. Ungefär som Pripps hade på Vattenfestivalen i Stockholm
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Gösta skrev: Vi fuktade läpparna och svalde resedammet, självfallet kände vi oss tvugna att tacka artigt också. :D
:o

resedamm? Var ni ett gäng vallpojkar som föste kor hela vägen?
:D

Razor, sådana där avtal suger...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vi var tvungna att gå flera hundra meter eftersom det inte var tillåtet att parkera bilen under läktaren, i skydd för solen :evil: :cplain:

Inte fick vi stå i depån eller i paddocken heller!!!!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Sami skrev:Razor, sådana där avtal suger...
Ja verkligen, framför allt eftersom t ex Belgien är en så pass framstående ölnation

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:
Sami skrev:Razor, sådana där avtal suger...
Ja verkligen, framför allt eftersom t ex Belgien är en så pass framstående ölnation
Jo, körsbärsöl och liknande är ju verkligen höjdare - mums...
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »