Kan Jari ha fel?JTarnstrom skrev:Jo, men det är faktiskt inte bara Jari som kan ha fel.
Bahrains Grand Prix
-
-
Notera att reservföraren gick ut först av alla i kvalet - på en bana som var smutsig och hade en hel del skräp och sand på banan vilket är ett större problem än normalt på ökenbanan i Bahrain.EnzoF1 skrev:Vad får dig att tro att Kimi skulle ta in, trenden säger ju tvärtom. Han blir ju sämre för varje lopp hittills.
Tycker du inte det är dags för Kimi att börja leverera snart? Det är ju snart bara du och nån enstaka till som fortfarande tror på honom...
Snart blir Kimi omkörd till och med av reservföraren... när byts han ut tro?
Du har trott ganska mycket om Kimi och det är femte året nu... än har du inte fått rätt...
Jari skrev:Tack frallan, nu slapp jag.
GalenF1, han kör på samma däck i morgon och kan nog tappa lika mycket till.
Däremot tror jag att Kimi tar in lite och med lite tur startar på par med Skunk-i.
Hör klockan klämta Gösta...
Det är pensionärshemmet som kallar...
-
-
-
Tja DC hängde ju med ett antal år trots måttliga prestationer!EnzoF1 skrev:Vad får dig att tro att Kimi skulle ta in, trenden säger ju tvärtom. Han blir ju sämre för varje lopp hittills.
Tycker du inte det är dags för Kimi att börja leverera snart? Det är ju snart bara du och nån enstaka till som fortfarande tror på honom...
Snart blir Kimi omkörd till och med av reservföraren... när byts han ut tro?
Du har trott ganska mycket om Kimi och det är femte året nu... än har du inte fått rätt...
Jari skrev:Tack frallan, nu slapp jag.
GalenF1, han kör på samma däck i morgon och kan nog tappa lika mycket till.
Däremot tror jag att Kimi tar in lite och med lite tur startar på par med Skunk-i.
Hör klockan klämta Gösta...
Det är pensionärshemmet som kallar...
-
Sen tänkte jag på en annan grej. Hur förklarar man att två "toppstall" mclaren och williams inte har vunnit några tittlar på väldigt länge nu?
alt 1= dom är inga toppstall längre och i att biltillverkarna involveras allt mer i F1 så minskar ju deras chanser till framgångar?
alt 2= dom saknar helt enkelt duktiga förare?
alt 3= finns det alt 3?
alt 1= dom är inga toppstall längre och i att biltillverkarna involveras allt mer i F1 så minskar ju deras chanser till framgångar?
alt 2= dom saknar helt enkelt duktiga förare?
alt 3= finns det alt 3?
-
Alt. 3: Ferrari har totalt dominerat F1 och de andra stallen under hela 2000-talet och inga andra har varit i närheten av att vinna.
Undantaget var 2003, då Ferrari hade en liten tillfällig svacka och de enda två stallen som kunde utmana dem då var just ... McLaren och Williams.
Det enda sanna alternativet som jag ser det - Ferrari har dominerat alla. En enda gång har de kunnat utmanas under 2000-talet och de enda som gjort det då är just McLaren och Williams.
Om inte McLaren och Williams är några toppstall, så finns det helt enkelt inga toppstall förutom Ferrari.
BAR visar i år att förra året, utan segrar, var en som det ser ut enskild lyckoträff.
Renault har varit ett toppstall i 2 lopp i år ..... enda gången sen Renault klev in som de har varit med och hängt med i toppen på allvar.
Undantaget var 2003, då Ferrari hade en liten tillfällig svacka och de enda två stallen som kunde utmana dem då var just ... McLaren och Williams.
Det enda sanna alternativet som jag ser det - Ferrari har dominerat alla. En enda gång har de kunnat utmanas under 2000-talet och de enda som gjort det då är just McLaren och Williams.
Om inte McLaren och Williams är några toppstall, så finns det helt enkelt inga toppstall förutom Ferrari.
BAR visar i år att förra året, utan segrar, var en som det ser ut enskild lyckoträff.
Renault har varit ett toppstall i 2 lopp i år ..... enda gången sen Renault klev in som de har varit med och hängt med i toppen på allvar.
-
- Varnad
-
- Varnad
-
- Varnad
-
- Moderator
Nu har du fel igen.Jari skrev:Jag har ganska ofta fel, men inte precis alltid.Razor skrev:Kan Jari ha fel? :oJTarnstrom skrev:Jo, men det är faktiskt inte bara Jari som kan ha fel.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
Räknas inte sista kurvan då?
Jag skulle också kunna vara snabbast, fram till första kurvan...
Som sagt, ursäkterna har haglat hittills denna säsong. Det enda vi vet med säkerhet är att Kimi ligger sist av alla kvalificerade förare i mästerskapet och att hans stallkamrat har många gånger fler poäng.
Vi vet också att Kimis trend är stadigt nedåtgående...
Men jag förstår Kimi, det kan inte vara lätt att först bli frånåkt av en färsk stallkamrat och sedan ha testföraren hack i häl. Det är lätt för unga polingar att gå på hypen om sig själva. Kimi har, i likhet med en annan finsk yrkeschaufför jag en gång betraktade som någon jag kände, en självbild han inte lever upp till i verkligheten.
Kimis förfall bereder mig mycket nöje ska du veta...
Jag skulle också kunna vara snabbast, fram till första kurvan...
Som sagt, ursäkterna har haglat hittills denna säsong. Det enda vi vet med säkerhet är att Kimi ligger sist av alla kvalificerade förare i mästerskapet och att hans stallkamrat har många gånger fler poäng.
Vi vet också att Kimis trend är stadigt nedåtgående...
Men jag förstår Kimi, det kan inte vara lätt att först bli frånåkt av en färsk stallkamrat och sedan ha testföraren hack i häl. Det är lätt för unga polingar att gå på hypen om sig själva. Kimi har, i likhet med en annan finsk yrkeschaufför jag en gång betraktade som någon jag kände, en självbild han inte lever upp till i verkligheten.
Kimis förfall bereder mig mycket nöje ska du veta...
Jari skrev:I sista kurvan. Fram tills dess var han snabbast...EnzoF1 skrev:Har varit ut och åkt skoter...
vart försvann Kimi i kval 1 då???
-
- Moderator
Kimi har ju tydligen festat till igen. Den här gången med ett hockeylag. Någon närstående hade försökt lugna omgivningen med att han inte hade betett sig ett dugg annorlunda än hockeyspelarna...
Tärnström
Tärnström
-
- Moderator
Måste säga att McLaren ser väldigt mycket svagare ut än förväntat. Visserligen inte lika dåliga som förra säsongen men samtidigt inte på långa vägar tillbaka till den form de hade under Häkkinen-åren.
Tärnström
Tärnström
-
- Utvisad
Och där satte du, kanske omedvetet, fingret på orsaken.
Det är inget fel på bilen, tvärtom. Se hur bra den går när förarna inte har press att leverera. I loppet havererar det sedan. McLaren har gjort en stor tabbe i att välja förare utifrån nationalitet istället för att se till rena förarkvaliteter och nu får de betala priset. Nåt är fel när testförarna ligger så nära ordinarieförarna, men jag har ju pekat på detta i flera år...
Även jag hade väl väntat mig att McLaren skulle vara något bättre, jag hade i alla fall trott att de skulle kunna ha försvarat sin femteplats...
Det är inget fel på bilen, tvärtom. Se hur bra den går när förarna inte har press att leverera. I loppet havererar det sedan. McLaren har gjort en stor tabbe i att välja förare utifrån nationalitet istället för att se till rena förarkvaliteter och nu får de betala priset. Nåt är fel när testförarna ligger så nära ordinarieförarna, men jag har ju pekat på detta i flera år...
Även jag hade väl väntat mig att McLaren skulle vara något bättre, jag hade i alla fall trott att de skulle kunna ha försvarat sin femteplats...
JTarnstrom skrev:Måste säga att McLaren ser väldigt mycket svagare ut än förväntat. Visserligen inte lika dåliga som förra säsongen men samtidigt inte på långa vägar tillbaka till den form de hade under Häkkinen-åren.
Tärnström
-
Jag håller med dig. Före säsongen började så kändes det som att i år kommer McLaren vara riktigt giftiga. Men det har bara gått två lopp än och jag tror dom kommer att närma sig Renault med tiden.JTarnstrom skrev:Måste säga att McLaren ser väldigt mycket svagare ut än förväntat. Visserligen inte lika dåliga som förra säsongen men samtidigt inte på långa vägar tillbaka till den form de hade under Häkkinen-åren.
Tärnström
-
- Varnad
-
- Varnad
McLaren ser sämre ut än vad de är tack var små misstag här och där.
Alla gör små misstag, det gäller att inte göra dem i envarvskval bara.
Att Ferrari ser ut som kattpiss jämfört med i fjol försöker man nu skölja över med att hacka på gröngölingen och hans fritidsaktiviteter som absolut ingenting har att göra med körningen.
Att Ferrari ser ut som kattpiss jämfört med i fjol försöker man nu skölja över med att hacka på gröngölingen och hans fritidsaktiviteter som absolut ingenting har att göra med körningen.
-
- Moderator
Enzo,
en sak ska man komma ihåg och det är att det har funnits en rikslikare i McLaren - David Coutlhard. Tittar man på kvalstatistiken har Coulthard varit snabbare än Räikkönen (37-33 och lite drygt två tiondelars fördel i genomsnitt). Uppseendeväckande med tanke på att Coutlhard inte gillar envarvskvalen. Jämför man Coulthard med Häkkinen framstår den senare som betydligt snabbare än Räikkönen.(50-72 till Häkkinens fördel).
Även Heidfeld var snabbare än Räikkönen i Sauber och jag har en växande känsla av att Räikkönen kanske är en aning överskattad.
Tärnström
en sak ska man komma ihåg och det är att det har funnits en rikslikare i McLaren - David Coutlhard. Tittar man på kvalstatistiken har Coulthard varit snabbare än Räikkönen (37-33 och lite drygt två tiondelars fördel i genomsnitt). Uppseendeväckande med tanke på att Coutlhard inte gillar envarvskvalen. Jämför man Coulthard med Häkkinen framstår den senare som betydligt snabbare än Räikkönen.(50-72 till Häkkinens fördel).
Även Heidfeld var snabbare än Räikkönen i Sauber och jag har en växande känsla av att Räikkönen kanske är en aning överskattad.
Tärnström
-
-
-
-
- Moderator
Killen har helt klart satt myror i huvudet på Fisichella. Han verkar vara en extrem medgångsförare och så länge det går bra går det jävligt bra. Ändå imponerad av Trulli som visar en klass han aldrig har visat upp tidigare. Det lyser om honom både på och vid sidan av banan. Framförallt kul att Ferrari och SChumacher är tillbaka. Det behövs om det ska bli ett riktigt fyrverkeri.
Tärnström
Tärnström
-
-
- Utvisad
Är det nån som orkar räkna ursäkterna i detta inlägg? Jag gör det inte.
Istället för att ta in den där halva sekunden som Jari yrade om tappade Kimi en sekund...
Är det inte dags att lägga ned den där diskussionen om Kimi som Guds gåva till rejsingen nu och istället inse att han inte tillhör den absoluta toppen? Det börjar faktiskt bli tröttsamt att få lopp efter lopp, rätt år efter år utan att poletten trillar ned för dig Jari!
Kryp till korset och gör offentlig avbön så kanske ingen bryr sig om du klipper dig...
Istället för att ta in den där halva sekunden som Jari yrade om tappade Kimi en sekund...
Är det inte dags att lägga ned den där diskussionen om Kimi som Guds gåva till rejsingen nu och istället inse att han inte tillhör den absoluta toppen? Det börjar faktiskt bli tröttsamt att få lopp efter lopp, rätt år efter år utan att poletten trillar ned för dig Jari!
Kryp till korset och gör offentlig avbön så kanske ingen bryr sig om du klipper dig...
Jari skrev:McLaren ser sämre ut än vad de är tack var små misstag här och där.
-
-
Ursäkter, ursäkter, ursäkter, ursäkter .....Jari skrev:Nja, lite sämre var han allt trots Kimis miss. Kom ihåg, ingen har kört den här bilen lika mycket som De La Rosa.LuckyStrike1 skrev:Absolut, och bättre än Kimi ocksåKuopio skrev:De la rosa är bättre än Montoya
Att inte McLaren har satt in honom som ordinarie förare sedan länge ....
De la Rosa var först ut på banan igår och bland de första ut idag. Ändå sätter han Kimi på plats, men om inte om vore om .... det är lite löjligt Jari.
-
- Utvisad
-
Kimi gjorde ett lysande kvaljobb. Med tanke på att han egentligen var snabbast överallt (det är så, allt annat är lögn eller ont förtal) och kör med 798 liter bränsle ombord, regumerade fjolårsdäck och helnykter sen julafton så blev han tyvärt UTKVALAD av sin testförare. 'Jari skrev: Däremot tror jag att Kimi tar in lite och med lite tur startar på par med Skunk-i.
Han startar nu i par med Villenuewe i stället.
-
- Utvisad
-
-
Akta så du inte drabbas av Örnbluffs vrede. Sådär får man inte skriva.LuckyStrike1 skrev:Klien gjorde också ett suveränt jobb idag - skönt att se att han i år med mer erfarenhet bakom sig visar sig vara så bra åtminstone jag förväntade mig.
Kul också att Red Bull forsatte satsa på Klien i år - för det är han värd.
-
- Utvisad
Överdriv inte nu Gösta... nykter sedan julafton har Kimi knappast varit.
Har han månne nosat på Arraken nere i Bahrein kanske?
Har han månne nosat på Arraken nere i Bahrein kanske?
Gösta skrev:Kimi gjorde ett lysande kvaljobb. Med tanke på att han egentligen var snabbast överallt (det är så, allt annat är lögn eller ont förtal) och kör med 798 liter bränsle ombord, regumerade fjolårsdäck och helnykter sen julafton så blev han tyvärt UTKVALAD av sin testförare. 'Jari skrev: Däremot tror jag att Kimi tar in lite och med lite tur startar på par med Skunk-i.
Han startar nu i par med Villenuewe i stället.
-
-
- Varnad
Du är inte lite tjatig.EnzoF1 skrev:Jari skriver att McLaren ser sämre ut än vad de är för att de gör små misstag i envarvskvalen.
Är det McLaren eller Kimi som kör bilen i kvalet och vem är det egentligen som gör misstagen?
Kimi gjorde misstag i går och förmodligen körde de med mer soppa i Kimis bil idag.
Att han kan kliva upp och slåss om pallplatser i eftermiddag ändå såg vi i Malaysia senast med liknande förutsättningar
Att de inte kommer slåss om segern verkar dock klart om inget händer Alonso.
-
- Utvisad
Fler ursäkter...
Finns inget som tyder på att Kimi är tyngre än nån annan, och det skulle inte förvåna mig om han går in tidigare än Pedro.
Jaha, Kimi gjorde misstag?!?! Vems fel är det då? Stallets, Ferraris, MITT kanske??? Du börjar närma dig gränsen till det tragiska nu...
Han ska ju om sin stallkompis först, men det blir nog inga problem, Pedro väljer nog ett mycket brett spår i nån kurva på första varvet eller utvecklar nåt bromsproblem - eller får Pedro rejsa om det tro?
Mitt tips är att Kimi blir poänglös även idag!
Finns inget som tyder på att Kimi är tyngre än nån annan, och det skulle inte förvåna mig om han går in tidigare än Pedro.
Jaha, Kimi gjorde misstag?!?! Vems fel är det då? Stallets, Ferraris, MITT kanske??? Du börjar närma dig gränsen till det tragiska nu...
Han ska ju om sin stallkompis först, men det blir nog inga problem, Pedro väljer nog ett mycket brett spår i nån kurva på första varvet eller utvecklar nåt bromsproblem - eller får Pedro rejsa om det tro?
Mitt tips är att Kimi blir poänglös även idag!
Jari skrev:Du är inte lite tjatig.EnzoF1 skrev:Jari skriver att McLaren ser sämre ut än vad de är för att de gör små misstag i envarvskvalen.
Är det McLaren eller Kimi som kör bilen i kvalet och vem är det egentligen som gör misstagen?
Kimi gjorde misstag i går och förmodligen körde de med mer soppa i Kimis bil idag.
Att han kan kliva upp och slåss om pallplatser i eftermiddag ändå såg vi i Malaysia senast med liknande förutsättningar
Att de inte kommer slåss om segern verkar dock klart om inget händer Alonso.
-
- Varnad
Mitt tips är att du har fel på varenda punkt och jag tror att min tippning kommer närmare sanningen. Du är bara bitter och inåtvänd för att du inte har den analytiska förmågan att se vad som händer i F1s olika delmoment och missar allt väsenligt. Det är därför du är så fixerad vid slutresultat.
För mig är det vägen dit som är intressantast.
I allt väsentligt är racingen slut när resultaten kommer. >Därför är slutresultaten inte lika viktiga.
I allt väsentligt är racingen slut när resultaten kommer. >Därför är slutresultaten inte lika viktiga.
-
Skillnaden mellan Kimi och Schumacher verkar ju vara den att Kimi tappar tid gentemot sina motståndare när han gör misstag; Schumacher drar ifrån trots att han gör misstag. Det såg vi ju tydligt idag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Pratar du med dig själv nu?Jari skrev:Mitt tips är att du har fel på varenda punkt och jag tror att min tippning kommer närmare sanningen. Du är bara bitter och inåtvänd för att du inte har den analytiska förmågan att se vad som händer i F1s olika delmoment och missar allt väsenligt. Det är därför du är så fixerad vid slutresultat.
-
- Utvisad
Mina FAKTA är att du haft fel hittills och jag haft rätt.
vad gäller vad som räknas i F1 så är det skönt att större delen av F1-världen premierar resultaten mer än stilpoäng...
Vad gäller fisering vid slutresultat så ligger du nog i topp där. Ska jag posta gokarttopiken igen???
Bitter och inåtvänd, tja, starta en poll och låt folk rösta så får vi se!
INgen kommer ihåg dem på 8-10 plats Jari, kom ihåg det!
Jag tror Kimi hellre vinner stort än kör snyggt i mittfältet!
Som sagt, ursäkterna haglar från dig, men det sa jag ju redan i höstas...
"jag e inte bitter"
vad gäller vad som räknas i F1 så är det skönt att större delen av F1-världen premierar resultaten mer än stilpoäng...
Vad gäller fisering vid slutresultat så ligger du nog i topp där. Ska jag posta gokarttopiken igen???
Bitter och inåtvänd, tja, starta en poll och låt folk rösta så får vi se!
INgen kommer ihåg dem på 8-10 plats Jari, kom ihåg det!
Jag tror Kimi hellre vinner stort än kör snyggt i mittfältet!
Som sagt, ursäkterna haglar från dig, men det sa jag ju redan i höstas...
"jag e inte bitter"
Jari skrev:Mitt tips är att du har fel på varenda punkt och jag tror att min tippning kommer närmare sanningen. Du är bara bitter och inåtvänd för att du inte har den analytiska förmågan att se vad som händer i F1s olika delmoment och missar allt väsenligt. Det är därför du är så fixerad vid slutresultat.
-
- Utvisad
Man kan nästan tro det. Han verkar lite obalanserad...LuckyStrike1 skrev:Pratar du med dig själv nu?Jari skrev:Mitt tips är att du har fel på varenda punkt och jag tror att min tippning kommer närmare sanningen. Du är bara bitter och inåtvänd för att du inte har den analytiska förmågan att se vad som händer i F1s olika delmoment och missar allt väsenligt. Det är därför du är så fixerad vid slutresultat.
-
-
- Varnad
-
- Utvisad
-
- Varnad
-
Jag måste erkänna att jag är otrloigt glad över att schumi står i första startled, även om han kanske har lite mindre soppa än vad alonso har så känns det som de är "back on track again".
Kval är en sak och race en, men att de har farten visar är ju bra, med förra bilen hade de ju för faan inte en suck i kvalet..
Kval är en sak och race en, men att de har farten visar är ju bra, med förra bilen hade de ju för faan inte en suck i kvalet..
-
- Utvisad
-