Döma ut Ferrari och Mc Laren?
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Döma ut Ferrari och Mc Laren?
Hmmm, reflekterar bara angående artikeln om Australiens GP. Där står att läsa att man tycker Ferrari och McLaren hamnat på efterkälken. Jag vill inte hålla med om detta. Ferrari gjorde väl en lysande insats med Rubens? Att Schumi lyckades med att stöta samman är ju en sak i sig. Visst såg han inte ut som en vinnare men hyfsat snabbt gick det ju... Mc Laren var ju också snabba men i helheten höll de kanske inte samma tempo som de visat tidigare. Till detta ska också läggas de speciella förhållanden som rådde under kvalet. För tidigt att döma. Dock tycker jag att resultatet var bra för sporten! Nu kan man ju sitta och bita naglarna lite och få mer spänning som tifosi! Jippie!!!
/gringo
/gringo
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Tar gärna en öl eller tolv! Vad jag är ute efter är bara att jag tycker det är på tok för tidigt att döma ut Ferrari och McLaren. Williams är det ingen som gnäller på. De borde ju sågas minst lika mycket men de kanske skonas p.g.a. deras nya föraruppställning. Är inte ute efter att hugga huvudet av folk, man får tycka saker och skriva dessa och man får också ändra sig eller stå för sin åsikt. Så är det bara. Men, det kommer alltid att finnas folk som inte håller med eller är av annan åsikt.
Fasen, F1 kan komma att bli riktigt spännande i år!
Dock, de nya motorreglerna gör ju allt till en soppa. Fattar inte varför det inte kunde funka med det reglemente som fanns förra året. Begränsa aero mer och tillbaka till slicks. Stoppa minst hälften av testerna och låt stall som Minardi och Jordan få en större del av TV-pengarna! De stora stallen måste ju förstå att de är viktiga för sig själva. Ju fler stall som ställer upp och som man spöar ger ju mer "riktiga" poäng hos publiken...
/gringo
Fasen, F1 kan komma att bli riktigt spännande i år!
Dock, de nya motorreglerna gör ju allt till en soppa. Fattar inte varför det inte kunde funka med det reglemente som fanns förra året. Begränsa aero mer och tillbaka till slicks. Stoppa minst hälften av testerna och låt stall som Minardi och Jordan få en större del av TV-pengarna! De stora stallen måste ju förstå att de är viktiga för sig själva. Ju fler stall som ställer upp och som man spöar ger ju mer "riktiga" poäng hos publiken...
/gringo
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jag tycker att hela helgen speglades av första kvalets regn, Tag tex Schumacher & Barrichello var startade dom jo på 18:e och 13:e startruta,
allt på grund av det första kvalet, dom hade aldrig kvalat så långt ner om det inte hade varit för regnet. Fisico drog en enorm fördel av att det i princip var torrt när han körde ut, inte för att jag vill förta något av honom, absolut inte han gjorde ett grymt bra race och det var ingen som hade en chans, men det var ju slumpen som avgjorde det att det var just han som åkte ut när det var torrt, det kunde lika gärna vara någon annan, då hade det vart samma sak. Eftersom GF hade 2 Sekunder upp till Trulli så kunde ju han lägga upp hela sin strategi och fyllde på bilen ordentligt innan han stack ut för det andra kvalet.
SH
allt på grund av det första kvalet, dom hade aldrig kvalat så långt ner om det inte hade varit för regnet. Fisico drog en enorm fördel av att det i princip var torrt när han körde ut, inte för att jag vill förta något av honom, absolut inte han gjorde ett grymt bra race och det var ingen som hade en chans, men det var ju slumpen som avgjorde det att det var just han som åkte ut när det var torrt, det kunde lika gärna vara någon annan, då hade det vart samma sak. Eftersom GF hade 2 Sekunder upp till Trulli så kunde ju han lägga upp hela sin strategi och fyllde på bilen ordentligt innan han stack ut för det andra kvalet.
SH
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det fina med Kung Bore är att han drabbar oss lite slumpmässigt. Mera oregelbundna regnskurar!!!Crazy F1 skrev:Kan hålla med om att kvalet blev hel mysko...det är synd att en förare ska bli drabbad så hårt bara för att det råkar regna, spelar ingen roll vem det är, men orättvist är det iaf...
10-12 i depån för att tanka
Tänk om det var så när man skulle tanka själv
Det skall inte bara tankas.
1 sköter tankning
1 håller slang
1 sköter pumpen
2 brandsläckare stand by
1 lyfter bilen framtill
1 lyfter blien baktill
1 sköter signalering till föraren / håller upsikt på pitlane
4 kontrollerar däcken
1 gör rent visir
Du ser, det ser körigt ut för alla.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Att du orkar argumentera mot lögnare och fuskare Gösta?!?!? Det spelar ju ingen roll hur du bevisar dina påståenden. Kimi har vunnit alla lopp och BMW har 50-50-viktfördelning på alla sina bilar.
Lyd ett gott råd och sluta käfta med lögnaren... du kan aldrig vinna i hans ögon...
Ja just det ja, han kör sin diesel runt Monza på 150% av F1:ornas tid...
Lyd ett gott råd och sluta käfta med lögnaren... du kan aldrig vinna i hans ögon...
Ja just det ja, han kör sin diesel runt Monza på 150% av F1:ornas tid...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det förvånar mig inte att du ser mig som det ena eller det andra, när du inte ens förstår hälften av vad jag skriver. Det var inte en McLaurinutveckling eller nån vektoranalys jag gjorde i topiken om BMWs viktfördelning. Du har tagit fram siffrorna som stöder mitt påstående, dvs att det finns fog för att påstå att de i det närmaste nått det ultimata målet att ha så gott som 50 - 50 viktfördelning. Att det i vissa fall blev 47 - 53 skiter väl jag fullständigt i. Det fanns, enligt dig flera andra bilar som låg betydligt närmare optimum men inga som var längre ifrån.EnzoF1 skrev:Att du orkar argumentera mot lögnare och fuskare Gösta?!?!? Det spelar ju ingen roll hur du bevisar dina påståenden. Kimi har vunnit alla lopp och BMW har 50-50-viktfördelning på alla sina bilar.
Jag har ofta påstått att Kimi vunnit fler lopp än två, eller?
Lyd ett gott råd, läs påståendena innan du käftar emot så slipper du se lögner där det inte finns några.Lyd ett gott råd och sluta käfta med lögnaren... du kan aldrig vinna i hans ögon...
Här har du ett bra exempel på det. Jag har ingen diesel och ingen har påstått att man kör en standardbil på 150% av F1:ans tid runt Monza. Dubbla tiden kan bara skrivas som 200% om man nu måste använda procent. Eller hur smarty?Ja just det ja, han kör sin diesel runt Monza på 150% av F1:ornas tid...
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag skulle lätt klara det, men då är jag till skillnad mot er en jävligt bra bilförare.Razor skrev:Så du tror på allvar att du skulle snitta c:a 130 km/h runt Monza i en V70 2,4 med standardfjädring och standardbromsar?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
En F1:a gör varvet runt Monza i knappa 260 km/h, en F3000 i c:a 210 km/h och du tror att du kan dra runt en standardutrustad Volvo V70 i 130 km/h?Jari skrev:Ja, det tror jag...
Tror du verkligen inte att skillnaden mellan en fullfjädrad formelbil med minst 450 hk, där allt är optimerat för racing, och en sketen standard-Volvo, optimerad för komfort och säkerhet, är mer än 80 km/h runt Monza?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ETCC-bilarna kvalade in på Monza med en snitthastighet runt 175 km/h. Om man jämför skillnaden mellan STCC-bilar och S60 Challenge runt Falkenberg, en bana med ungefär samma högfartskarakteristik som Monza så diffar det runt fem sekunder på ett varv. Överfört på Monza skulle det bli en cirka 12-15 sekunders skillnad och en snittfart på cirka 150 km/h för S60. Dessa bilar har en cirka 180 kusar under huven. S40-bilarna skulle förmodligen ligga ytterligare en 10 sekunder efter och snitta dryga 140 km/h. S40, gamla JTCC-klassen hade väl cirka 170 hästar? Bilarna lättade.
130 km/h med en fullrustad Volvo (och med Jari bakom ratten så blir det ju som att köra med en fullastad viktlåda i bilen, fast monterad nånstans i midjehöjd) med standarddäck ter sig osannolikt men möjligen 110-120.
Tärnström
130 km/h med en fullrustad Volvo (och med Jari bakom ratten så blir det ju som att köra med en fullastad viktlåda i bilen, fast monterad nånstans i midjehöjd) med standarddäck ter sig osannolikt men möjligen 110-120.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du får gärna utveckla matten lite. Från 180 Hk och ca 150 km/h till 170 Hk och 110 km/h?JTarnstrom skrev:ETCC-bilarna kvalade in på Monza med en snitthastighet runt 175 km/h. Om man jämför skillnaden mellan STCC-bilar och S60 Challenge runt Falkenberg, en bana med ungefär samma högfartskarakteristik som Monza så diffar det runt fem sekunder på ett varv. Överfört på Monza skulle det bli en cirka 12-15 sekunders skillnad och en snittfart på cirka 150 km/h för S60. Dessa bilar har en cirka 180 kusar under huven. S40-bilarna skulle förmodligen ligga ytterligare en 10 sekunder efter och snitta dryga 140 km/h. S40, gamla JTCC-klassen hade väl cirka 170 hästar? Bilarna lättade.
130 km/h med en fullrustad Volvo (och med Jari bakom ratten så blir det ju som att köra med en fullastad viktlåda i bilen, fast monterad nånstans i midjehöjd) med standarddäck ter sig osannolikt men möjligen 110-120.
Tärnström
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag är ute och cyklar. S60 har cirka 265 turbohästar. Men det gör inte din uppgift lättare att ta din Volvo runt Monza med en snittfart på 130 km/h. Jag skulle tror att S40-bilarna i så fall ligger ytterligare några sekunder bakom.
S40-bilarna har, vid en närmre kontroll, 180-185 hk, reducerad vikt, R-däck, bättre bromsar, bur som styvar upp bilen, omdrevad växellåda etc.
TÄrnström
S40-bilarna har, vid en närmre kontroll, 180-185 hk, reducerad vikt, R-däck, bättre bromsar, bur som styvar upp bilen, omdrevad växellåda etc.
TÄrnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vad är det för vad. Ditt senaste vad gällde väl svenskar och finnar i rally?Jari skrev:Till skillnad mot en massa varmluft som sprids så har jag ett högst påtagligt vad och då får vem som helst av er sköta tiden utom Enzo.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Finns vadet nedtecknat någonstans på något forum?
Jag har dessutom hört att det var samma siffror som Enzo sa, d v s 150%.
Men, men... även dubbla tiden med en V70 mot en F1:a låter minsta sagt orimligt även om det är en taxichaffis från Stockholms södra förorter som kör.
Jag har dessutom hört att det var samma siffror som Enzo sa, d v s 150%.
Men, men... även dubbla tiden med en V70 mot en F1:a låter minsta sagt orimligt även om det är en taxichaffis från Stockholms södra förorter som kör.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vad enzo säger och katten gör i lådan går på ett ut. Fråga Gösta.Razor skrev:Finns vadet nedtecknat någonstans på något forum?
Jag har dessutom hört att det var samma siffror som Enzo sa, d v s 150%.
Men, men... även dubbla tiden med en V70 mot en F1:a låter minsta sagt orimligt även om det är en taxichaffis från Stockholms södra förorter som kör.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nu var det ju Gösta som jag frågade, inte Enzo även om jag referrerade til Enzo eftersom det var han som angav siffran 150% i den här trådenJari skrev:Vad enzo säger och katten gör i lådan går på ett ut. Fråga Gösta.Razor skrev:Finns vadet nedtecknat någonstans på något forum?
Jag har dessutom hört att det var samma siffror som Enzo sa, d v s 150%.
Men, men... även dubbla tiden med en V70 mot en F1:a låter minsta sagt orimligt även om det är en taxichaffis från Stockholms södra förorter som kör.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kanske tyckte Gösta att det var ett lyft med de nya reglerna?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag påstod att flertalet bilar lyftes upp, du sa NEJ och jag fick rätt. Var inte så jävla snabb nästa gång. Kolla upp saker och ting. Man lyfter bilen för att kunna kontrollera slitytan på däcken, teckenm på skador, flytta ventilen för att lättare kunna mäta och ev ändra däckstryck mm mm.Jari skrev:Hur många bilar lyftes och vid hur många stopp?
Om jag inte har helt fel så missade du fler stopp än vad du kunde se och då har du ingen siffra på majoriteten.