Melbourne
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
Melbourne
Renault överaskar!,
Mclaren underpresterar dåligt med tanke på fredagsresultaten och den extra tredjebilen. Ferrari (Barret) kör helt okej men Skummen visade faktiskt inte någon vinnarskalle..
Redbull med Coulthard (This is my year) var ju en posetiv överaskning. Vad har hänt med jaggan? Var inte den rena rama mardrömen mot däcken förra året?
Min personliga besvikelse;Kimi Räikönnen och JPM .. Mclaren fan som man är trodde man någon av dem skulle kunna prestera.
Hoppas bara kvalet ordnar sig nästa gång, det var riktigt trist att det vart som det vart.
Mclaren underpresterar dåligt med tanke på fredagsresultaten och den extra tredjebilen. Ferrari (Barret) kör helt okej men Skummen visade faktiskt inte någon vinnarskalle..
Redbull med Coulthard (This is my year) var ju en posetiv överaskning. Vad har hänt med jaggan? Var inte den rena rama mardrömen mot däcken förra året?
Min personliga besvikelse;Kimi Räikönnen och JPM .. Mclaren fan som man är trodde man någon av dem skulle kunna prestera.
Hoppas bara kvalet ordnar sig nästa gång, det var riktigt trist att det vart som det vart.
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men han var väl inte så jätteimponerande sedan heller. Även om Ville-Alonso visade hur svårt det är att köra om någon som vet hur man undviker att bli omkörd. När han väl kom om Schumi hade han ju hyfsad sprutt, tills han fick problem. Så lite svårt att bedöma, men imponerade gjorde han inte.
Det var det väl inte så himla många andra som gjorde heller, utom DC och Alonso, förutom Alonsos oförmåga att komma om Ville. Vad kör förresten Sauber med för motorer, Ville såg ju ut att stå still i starten och på rakorna.
Det var väldigt vad lika depåstrategier de flesta hade, trots nya förutsättningar. Det kändes lite underligt att ha tre stint, där det första nästan var nästan halva loppet. Men jag antar att simuleringarna gav liknande svar för att det var den snabbaste strategin.
Förvånande många som fullföljde loppet och inte gjorde som BAR.
Det var det väl inte så himla många andra som gjorde heller, utom DC och Alonso, förutom Alonsos oförmåga att komma om Ville. Vad kör förresten Sauber med för motorer, Ville såg ju ut att stå still i starten och på rakorna.
Det var väldigt vad lika depåstrategier de flesta hade, trots nya förutsättningar. Det kändes lite underligt att ha tre stint, där det första nästan var nästan halva loppet. Men jag antar att simuleringarna gav liknande svar för att det var den snabbaste strategin.
Förvånande många som fullföljde loppet och inte gjorde som BAR.
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
Jag undrar var RedBull har hittat den bilen. De köpte ju ändå ett hyfsat etablerat stall! De är nog dopade .
Annars skriver jag som på F1BB:
Vad fan har hänt? Enda sättet att göra loppet mer statistik nu är att förbjuda omkörningar på banan. Att Eje och Janne kan sitta och lovorda detta lopp som en underbar och härlig inledning av säsongen fattar jag inte.
Det kan inte vara rätt att förstöra en sport på det här sättet bara för att en man är såpass överlägsen. Det är inte Schumacher som har förstört F1, det är de regler som skapats för att jämna ut loppet som förstör F1.
Fast det är kanske så att vissa människor ser detta som en vinst för sporten, för Schumacher vann ju inte.
Förstör inte heller Ejes kommentar att Ferrari säkert kommer igen i nästa lopp. Rubens klättrade upp till andraplats och han lovordade bilen, så Ferrari är väl i högsta grad med redan nu?!
Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ihop.
RedBull var den stora positiva överraskningen. Trodde de var lätta och bara gjorde en "show off". Det är kanske DC:s år iår?
Det roligaste var en kommentar från Janne:
"Om deras bilar är så tunga som de de facto är"
Annars skriver jag som på F1BB:
Vad fan har hänt? Enda sättet att göra loppet mer statistik nu är att förbjuda omkörningar på banan. Att Eje och Janne kan sitta och lovorda detta lopp som en underbar och härlig inledning av säsongen fattar jag inte.
Det kan inte vara rätt att förstöra en sport på det här sättet bara för att en man är såpass överlägsen. Det är inte Schumacher som har förstört F1, det är de regler som skapats för att jämna ut loppet som förstör F1.
Fast det är kanske så att vissa människor ser detta som en vinst för sporten, för Schumacher vann ju inte.
Förstör inte heller Ejes kommentar att Ferrari säkert kommer igen i nästa lopp. Rubens klättrade upp till andraplats och han lovordade bilen, så Ferrari är väl i högsta grad med redan nu?!
Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ihop.
RedBull var den stora positiva överraskningen. Trodde de var lätta och bara gjorde en "show off". Det är kanske DC:s år iår?
Det roligaste var en kommentar från Janne:
"Om deras bilar är så tunga som de de facto är"
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sauber kan ju aeordynamikproblem som gör att de tvingas lägga på mer vinge än de andra. Därmed blir ju farten på rakorna lägre.
Renault såg ju grymt starka ut. Att Alonso var den aggressivaste ute på banan beror ju säkerligen på att materialet tillåter det. I övrigt tyckte jag att det var många som uppvisade en överdriven passivitet. Möjligen beroende på att det var det första loppet. En negativ effekt med de nya reglerna är att motorerna ska räcka två helger. Det känns som att många fiskörde för att ha motor kvar till nästa race. Trist om reglerna får den effekten. I så fall vore det bättre med en motor per helg.
Toyota, BAR och Sauber ser ut som årets förlorare. Gascoyne kommer att få det hett om öronen.
WIlliams såg en aning starkare ut än vad jag hade förväntat. Kanske bäst att säga att mina förväntningar inte var speciellt högt ställda inför det hör loppet med tanke på att de har haft problem med aerodynamiken. Med det i åtanke så är det säkert så att de också har en viss utvecklingspotential att utnyttja. Jag tror att Williams blir farliga. McLaren såg väldigt bleka ut. Av Montoya syntes knappt nånting. Har han bantat bort aggressiviteten i hastigheten?
Hade Schumacher hetat någonting annat än Shcumacher hade de flesta förmodligen undrat vad det var för en nolla som hade fått en sits i Ferrari. Inte alls sig lik. Uppgivet och oengagerat. Oavsett skuldfrågan i kollisionen med Heidfeld så hade han av egen kraft kunnat undvika smällen. Heidfeld hade den fart han hade och behövde asfalt för att bromsa. Det fick han inte och därmed var smällen ett faktum. Ett legitimt omkörningsförsök i mina ögon.
Ferrari såg halvbra ut. Barrichellos framfart såg stabil ut. Jag tror inte att Ferrarin är sämre än Williams eller McLaren. Renaulten rår de inte på i nuläget.
Coulthards körning var värd en pallplats. Bilen ser mycket bra ut. Ombordbilderna visar en helt annan stabilitet i bilen än fjolårets modell. Ford kanske får anledning att ångra sin försäljning. Att Klien var med så pass högt upp visar också att materialet är av toppklass. Cosworth-motorn verkar grymt bra och det faktum att de inte levererar till något fabriksteam det här året gör ju att Red Bull kan räkna med att få det allra bästa. Vad jag har förstått har Cosworths strategier, under Fords ägande, varit dikterade av politik. Med den nuvarande ägarna kanske Cosworth-fabriken har befriats från en hämmande faktor.
Tärnström
Renault såg ju grymt starka ut. Att Alonso var den aggressivaste ute på banan beror ju säkerligen på att materialet tillåter det. I övrigt tyckte jag att det var många som uppvisade en överdriven passivitet. Möjligen beroende på att det var det första loppet. En negativ effekt med de nya reglerna är att motorerna ska räcka två helger. Det känns som att många fiskörde för att ha motor kvar till nästa race. Trist om reglerna får den effekten. I så fall vore det bättre med en motor per helg.
Toyota, BAR och Sauber ser ut som årets förlorare. Gascoyne kommer att få det hett om öronen.
WIlliams såg en aning starkare ut än vad jag hade förväntat. Kanske bäst att säga att mina förväntningar inte var speciellt högt ställda inför det hör loppet med tanke på att de har haft problem med aerodynamiken. Med det i åtanke så är det säkert så att de också har en viss utvecklingspotential att utnyttja. Jag tror att Williams blir farliga. McLaren såg väldigt bleka ut. Av Montoya syntes knappt nånting. Har han bantat bort aggressiviteten i hastigheten?
Hade Schumacher hetat någonting annat än Shcumacher hade de flesta förmodligen undrat vad det var för en nolla som hade fått en sits i Ferrari. Inte alls sig lik. Uppgivet och oengagerat. Oavsett skuldfrågan i kollisionen med Heidfeld så hade han av egen kraft kunnat undvika smällen. Heidfeld hade den fart han hade och behövde asfalt för att bromsa. Det fick han inte och därmed var smällen ett faktum. Ett legitimt omkörningsförsök i mina ögon.
Ferrari såg halvbra ut. Barrichellos framfart såg stabil ut. Jag tror inte att Ferrarin är sämre än Williams eller McLaren. Renaulten rår de inte på i nuläget.
Coulthards körning var värd en pallplats. Bilen ser mycket bra ut. Ombordbilderna visar en helt annan stabilitet i bilen än fjolårets modell. Ford kanske får anledning att ångra sin försäljning. Att Klien var med så pass högt upp visar också att materialet är av toppklass. Cosworth-motorn verkar grymt bra och det faktum att de inte levererar till något fabriksteam det här året gör ju att Red Bull kan räkna med att få det allra bästa. Vad jag har förstått har Cosworths strategier, under Fords ägande, varit dikterade av politik. Med den nuvarande ägarna kanske Cosworth-fabriken har befriats från en hämmande faktor.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att det är för tidigt att avgöra om regelerna ger bättre racing eller inte. Melbourne har oftast bjudit på rätt intetsägande lopp genom åren. Banan är svår att köra om på.Golfkillen skrev:
Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ih
Jag tror att följande kommer att hända: både stall och förare kommer att inse att det inte lönar sig att ligga och avvakta - då kommer ingenting att hända. De kommer att bli tvingade att chansa. Dessutom tror jag, som jag skrev tidigare, att många var överdrivet försiktiga. Ingen visste hur långt däcken skulle hålla. Det gör också att däcksfabrikanterna kommer att lägga sig ännu nämre gränsen för vad däcken håller för. Därmed kommer vi också att få se lite mer omsvängningar framöver.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Trist att det verkar vara så förbannat svårt att köra om. Nästa lopp på Sepangbanan är i alla fall bred och där bör man lättare kunna köra om.
Visst imponerade Red Bull, men de startade som femma och sexa och kom i mål som fyra och sjua. Ser man på deras varvtider ( https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 540&flap=1 ) så har de lite kvar för att hitta snabbheten. Men ändå, vilket framsteg och fy fan vilken långnäsa till Ford som missskötte Jaguar!
Vad tusan pysslade storschumi med? Hans blockering av Heidfeld, luktar nybörjare.
McLaren var en besvikelse, men Montoya en ändå större. Kimi hade i alla fall lite på gång innan han fick problem med aeodynamiken.
Ni som känner mig vet att jag gillar och högaktar Fisichella och velat i flera år att hans skulle ersätta Barrichello i Ferrari. Nu har hans självförtroende stärkts och nu blir han farlig!
Visst imponerade Red Bull, men de startade som femma och sexa och kom i mål som fyra och sjua. Ser man på deras varvtider ( https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 540&flap=1 ) så har de lite kvar för att hitta snabbheten. Men ändå, vilket framsteg och fy fan vilken långnäsa till Ford som missskötte Jaguar!
Vad tusan pysslade storschumi med? Hans blockering av Heidfeld, luktar nybörjare.
McLaren var en besvikelse, men Montoya en ändå större. Kimi hade i alla fall lite på gång innan han fick problem med aeodynamiken.
Ni som känner mig vet att jag gillar och högaktar Fisichella och velat i flera år att hans skulle ersätta Barrichello i Ferrari. Nu har hans självförtroende stärkts och nu blir han farlig!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kanske var för tidigt att dra några slutsatser av Toyotas resultat i dag. Bägge förare hade problem men inget som kan sägas vara relaterat till designen av bilen. Trulli hade problem med ett bakdäck och Ralf hade problem med bältet. Om man utgår från Trullis fart i början av loppet, innan problemen uppstod, såg det ju ganska bra ut.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Fast Kimi stod för en hel del misstag också - två avkörningar på en och samma dag. Det är sådant vi brukar hänga Montoya för i internetvärlden, och ifrågasätta hans superlicens för ....Pastis skrev:Trist att det verkar vara så förbannat svårt att köra om. Nästa lopp på Sepangbanan är i alla fall bred och där bör man lättare kunna köra om.
Visst imponerade Red Bull, men de startade som femma och sexa och kom i mål som fyra och sjua. Ser man på deras varvtider ( https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 540&flap=1 ) så har de lite kvar för att hitta snabbheten. Men ändå, vilket framsteg och fy fan vilken långnäsa till Ford som missskötte Jaguar!
Vad tusan pysslade storschumi med? Hans blockering av Heidfeld, luktar nybörjare.
McLaren var en besvikelse, men Montoya en ändå större. Kimi hade i alla fall lite på gång innan han fick problem med aeodynamiken.
Ni som känner mig vet att jag gillar och högaktar Fisichella och velat i flera år att hans skulle ersätta Barrichello i Ferrari. Nu har hans självförtroende stärkts och nu blir han farlig!
Jag tycker det var lite ostabilt kört av Kimi. Sen var Montoya blek i loppet, men frågan är hur mycket som var föraren och hur mycket som var bilen. Enligt McLaren var även Montoya av en gång i racet, i samband med ett missförstånd med en Jordan. Något föll av iblen då, och efter det sparade de på motorn och drog ner varvtalet. Jag såg inget av det på TV-bilderna
Schumacher har gjort misstag förr när han hamnat i trafik, och tvingats slåss om placeringar. Det här var bara ännu ett i raden - tror han längtar efter nya bilen och lugn och ro längst fram i fältet igen.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tror att snabbheten finns där hos Red Bull. Det föreföll ju som att de sparade lite på materialet på slutet (bromsproblem?) och ska man döma av däckens prestanda så var de som snabbast mot slutet. Det var ju då de flesta satte sina snabbaste varvtider.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hmm, om inte Bridgestone får igång sina däck snabbare så kommer Ferrari att få problem i kvalen. Eller hur ska man tolka Barrichellos tid i kval 2? https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 05&id=2537
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Man fick väl också höra över radion hur Red Bull under loppets andra halva sa åt Coulthard att ta det försiktigt med bromsarna.
En härlig känga till Ford hur som helst - så synd att Coulthard inte fick stå på pallen. Dessutom stod Klien för en riktigt bra insats också. Lysande av de båda två, och en förbaskat snygg bil också
Notera att BAR gick i depå sista varvet och aldrig tog målflaggan. Undrar hur länge FIA(T) kommer att tillåta stall utanför poängplats att göra så för att få en ny motor till nästa lopp.
En härlig känga till Ford hur som helst - så synd att Coulthard inte fick stå på pallen. Dessutom stod Klien för en riktigt bra insats också. Lysande av de båda två, och en förbaskat snygg bil också
Notera att BAR gick i depå sista varvet och aldrig tog målflaggan. Undrar hur länge FIA(T) kommer att tillåta stall utanför poängplats att göra så för att få en ny motor till nästa lopp.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det lättaste är ju att ta bort regeln om att man får byta motor om man bryter. Förstår faktiskt inte riktigt varför den finns öht.
Coulthard imponerade verkligen på mig. Hans aggressivitet i början av loppet var skön att se. Det kanske finns en outnyttjad potential där. Dessutom tror jag att regelverket är till hans fördel. Det är bara Schumacher som kan matcha hans erfarenhet. Vad ska det inte bli när Cosworth kommer med sin uppgraderade motor? Kanske stannade Coulthard ett par år för länge hos McLaren.
Tärnström
Coulthard imponerade verkligen på mig. Hans aggressivitet i början av loppet var skön att se. Det kanske finns en outnyttjad potential där. Dessutom tror jag att regelverket är till hans fördel. Det är bara Schumacher som kan matcha hans erfarenhet. Vad ska det inte bli när Cosworth kommer med sin uppgraderade motor? Kanske stannade Coulthard ett par år för länge hos McLaren.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker alltid att Rubens lovordar bilen när han kommit före Schumacher...Golfkillen skrev:
Förstör inte heller Ejes kommentar att Ferrari säkert kommer igen i nästa lopp. Rubens klättrade upp till andraplats och han lovordade bilen, så Ferrari är väl i högsta grad med redan nu?!
Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ihop.
Jag tyckte att Kimi såg bra mycket snabbare ut än Schumi, innan han insåg att han inte skulle komma om och resignerade.
Det var inte heller Renault-klass på Rubens bil, då Alonso var rätt långt efter innan han tog sig förbi Ville.
Vad menar du i de nya reglerna gjorde att det blev ett tråkigt lopp?
Det brukar väl vara ganska statiskt i Australien annars också, förutom lite avåkningar och trasiga bilar. Ovanligt många bilar som höll ihop.
Fisi glömde jag. Han skötte sig bra genom att inte göra nåt misstag utan hålla ända in i mål, men svårt att avgöra hur han står sig mot Alonso då han inte behövde köra fullt för att hålla sig på lämpligt avstånd ifrån de andra.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
- Ort: Piteå
Jag tycker det var svårt att få en bra bild av hur bra eller dåliga de olika bilarna var dels för de nya reglerna om att man inte får byta däck, även förarare och team måste ju få nån koll på hur däcken håller i ett raice, och kvalet som blev lite intetsägande i och med att regnet kom både före och en bit in i kvalet.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kanske värt att påpeka var Alonso startade och var han slutade, och vem som hade snabbaste varvet ....Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt.
Alonso är liksom Fisichella lysande - Renault har en stark föraruppställning, men det visste vi ju redan innan loppet i och för sig.
Alonso imponerade minst lika mycket som Fisichella idag.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Nej, idag var han bra. Jag tror han läxar upp Alonso hela säsongen.Gösta skrev:Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt.
Fisichella & Coulthard var loppets stjärnor.
Många gnällde på Coulhard inte borde fått en styrning till i år... och dom har ju helt enkelt fel.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Nu när Coulthard inte begränsas av stallorder och får köra fritt så visar han hur duktig han egentligen är. Han har slutat vara en beskyddare av Finländska förare och får flyga fritt. Då går det undan.Sami skrev:Nej, idag var han bra. Jag tror han läxar upp Alonso hela säsongen.Gösta skrev:Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt.
Fisichella & Coulthard var loppets stjärnor.
Många gnällde på Coulhard inte borde fått en styrning till i år... och dom har ju helt enkelt fel.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Du menar att han hade samma roll som Alonso har nu?Gösta skrev:Nu när Coulthard inte begränsas av stallorder och får köra fritt så visar han hur duktig han egentligen är. Han har slutat vara en beskyddare av Finländska förare och får flyga fritt. Då går det undan.Sami skrev:Nej, idag var han bra. Jag tror han läxar upp Alonso hela säsongen.Gösta skrev: Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????
Fisichella & Coulthard var loppets stjärnor.
Många gnällde på Coulhard inte borde fått en styrning till i år... och dom har ju helt enkelt fel.
Nu kom ju Klien 7a så man kanske inte ska hylla DC för mycket. Nä jag ändrar mig och anser att stallen Renault & Red Bull var de som fick vissa dussinförare att se bra ut
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, men det kan man ju ändå, bara det att man blir bestraffad för det. Otur, eller klantigt, men det eliminerar ju problemet med att man gör som BAR.Jari skrev:Det kan ju vara för att man ska kunna starta med en hel motor om man bryter pga motorras?
Varför skall man råka värre ut om motorn rasar på nästkommande träning jämfört med om den rasar i loppet?
Det känns lite inkonsekvent.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön mar 06, 2005 17:26
En fråga ang. BAR's taktiska depåstopp:
Visst får dom byta motor till nästa lopp, men kommer dom inte att i nästa race straffas med en nedflyttning från den kvalplats som dom fixar i Malaysia, ex.vis om Button kör in på en 5:e plats så åker han ner till 15:e startposition? Har för mig att jag läste något om detta för 2 månader sen, just för att beivra utnyttjande av regeln som BAR gjorde. Hmm, ska se om jag hittar artikeln...
Visst får dom byta motor till nästa lopp, men kommer dom inte att i nästa race straffas med en nedflyttning från den kvalplats som dom fixar i Malaysia, ex.vis om Button kör in på en 5:e plats så åker han ner till 15:e startposition? Har för mig att jag läste något om detta för 2 månader sen, just för att beivra utnyttjande av regeln som BAR gjorde. Hmm, ska se om jag hittar artikeln...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, de startar där de kvalar in, och motorn ska hålla två race från Malasya, alltså Malaysia och Bahrain.
Om man byter motorn under fredag-lördag bestraffas man med 10 platser bak. Byter man motor efter lördagen, så bestraffas man med att starta sist i loppet.
Om man inte fullföljer loppet (man kanske bryter eller som BAR går i depå på sista varvet och stannar där), kan man byta motor till nästa lopp och då är det två race från det loppet som räknas.
Schumacher kan, och kommer, att köra med en ny motor till Malaysias GP och får ingen bestraffning då han inte fullföljde loppet på Melbourne. Schumacher bytte också till ny motor efter lördagskvalet, så han har redan använt många motorer den här säsongen.
Om man byter motorn under fredag-lördag bestraffas man med 10 platser bak. Byter man motor efter lördagen, så bestraffas man med att starta sist i loppet.
Om man inte fullföljer loppet (man kanske bryter eller som BAR går i depå på sista varvet och stannar där), kan man byta motor till nästa lopp och då är det två race från det loppet som räknas.
Schumacher kan, och kommer, att köra med en ny motor till Malaysias GP och får ingen bestraffning då han inte fullföljde loppet på Melbourne. Schumacher bytte också till ny motor efter lördagskvalet, så han har redan använt många motorer den här säsongen.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön mar 06, 2005 17:26
Ska rätta mig själv ang. mitt inlägg:
När förslaget kom till, så ansåg man från FIA att risken för att detta kryphål skulle utnyttjas, var minimal (är vi blåögda, eller...). Man diskuterade dock då, möjligheten att straffa stall som utnyttjade detta kryphål med en nedflyttning i startledet i nästkommande tävling, men man ansåg detta var överilat och bordlade ev. strafftillägg.
När förslaget kom till, så ansåg man från FIA att risken för att detta kryphål skulle utnyttjas, var minimal (är vi blåögda, eller...). Man diskuterade dock då, möjligheten att straffa stall som utnyttjade detta kryphål med en nedflyttning i startledet i nästkommande tävling, men man ansåg detta var överilat och bordlade ev. strafftillägg.
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
...då gäller det framöver att hålla koll på om det är lopp 1 eller 2 för motorpaket på ekipagen. (tips till Blomman-Eje) Tex 15 varv kvar, du ligger på säker poängplats, säg 5:a, kanske 7-8 sek upp till 4:e, är det lopp 1 kanske man tar det lite piano, lopp 2 laddar man säkert mer....
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
det här regelverket kan bli en riktig soppa
Poängsystem som inte belönar vinst/högreplacering tillräckligt
Taktiska/strategiska manövrar som att stå över vissa kval eller köra i depån sista varvet.
Vänta halva loppet med omkörningar
10 pers vid depåstoppet som som står och "tittar" på bilen
diverse bortförklaringar kring teamorder
Poängsystem som inte belönar vinst/högreplacering tillräckligt
Taktiska/strategiska manövrar som att stå över vissa kval eller köra i depån sista varvet.
Vänta halva loppet med omkörningar
10 pers vid depåstoppet som som står och "tittar" på bilen
diverse bortförklaringar kring teamorder
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Ja, det verkar totalt värdelöst.Bernie skrev:det här regelverket kan bli en riktig soppa
Den idioten som kom på det här med två race för varje motor borde ställas inför domarskranket och dömas till livstids utvisning ur F1-Cirkusen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad säger Dubya om det här? Han lägger ju sig i allt annat i världen, så varför inte F1 också?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06
Ta det lugnt. Om inte Ferrari leder komfortabelt efter halva säsongen så kommer FIA ändra ett antal regler (alt ändra tolkningen). Då blir du säkert av med några av ovanstående.Bernie skrev:det här regelverket kan bli en riktig soppa
Poängsystem som inte belönar vinst/högreplacering tillräckligt
Taktiska/strategiska manövrar som att stå över vissa kval eller köra i depån sista varvet.
Vänta halva loppet med omkörningar
10 pers vid depåstoppet som som står och "tittar" på bilen
diverse bortförklaringar kring teamorder
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag är gärna med och hämtar Max Mosley hos FIA(T) om ni behöver hjälp.Pepparkvarnen skrev:Ja, det verkar totalt värdelöst.Bernie skrev:det här regelverket kan bli en riktig soppa
Den idioten som kom på det här med två race för varje motor borde ställas inför domarskranket och dömas till livstids utvisning ur F1-Cirkusen.
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Nytt år nya regler...
Jag såg lite på kvaltiderna och undrar vad som hände med 107% tidsgränsen. Tysken klarade ju inte 107% i första kvalet och presterade inte någon tid överhuvudtaget i andra kvalet. Han fick ändå starta loppet!
Tydligen har reglerna blivit mycket tamare.
Vad är det som riktigt gäller?
Kan man ha kärran parkerad även i båda kvalen och ändå få starta?
Jag såg lite på kvaltiderna och undrar vad som hände med 107% tidsgränsen. Tysken klarade ju inte 107% i första kvalet och presterade inte någon tid överhuvudtaget i andra kvalet. Han fick ändå starta loppet!
Tydligen har reglerna blivit mycket tamare.
Vad är det som riktigt gäller?
Kan man ha kärran parkerad även i båda kvalen och ändå få starta?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
kan bli intressant till ex monza...då gäller det framöver att hålla koll på om det är lopp 1 eller 2 för motorpaket på ekipagen. (tips till Blomman-Eje) Tex 15 varv kvar, du ligger på säker poängplats, säg 5:a, kanske 7-8 sek upp till 4:e, är det lopp 1 kanske man tar det lite piano, lopp 2 laddar man säkert mer....
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jag tror många förare var onödigt passiva i vissa delar av loppet för att de helt enkelt inte visste hur bilen skulle förändras under loppets gång. Det kommer bli bättre. Jag tror nya däcksregeln kommer fungera perfekt för sporten - det kommer bli bättre och bättre lopp...när det gäller motorregeln så verkar den fel. Låt teamen byta efter varje lopp i stället.
Var det någon mer som funderade över Ferraris tankningar? Har Ross Brawn installerat fuskpumpen igen som pumpar snabbare än andra team? Varenda gång en Ferrari gick i depå så tog de placeringar..Har FIA(T) koll på det?
Allvarligt talat..Renault verkar ha en vinnarbil - sporten behöver lite kamp så det känns riktigt skönt med tanke på F1-året 2005..Jag hoppas även McLaren kommer dit så det blir riktig racing med kamp och förarskicklighet som avgör. Ferrari är säkert där redan oavsett första resultatet. Red Bull - wow..det var otroligt hur ett snyggt chassi kan påverka en bil. Annars har väl det mesta sagts redan...men jag måste erkänna att jag blev rätt imponerad av Karthikeyan också.
För övrigt..Sato måste vara världens sämsta F1-förare.
Var det någon mer som funderade över Ferraris tankningar? Har Ross Brawn installerat fuskpumpen igen som pumpar snabbare än andra team? Varenda gång en Ferrari gick i depå så tog de placeringar..Har FIA(T) koll på det?
Allvarligt talat..Renault verkar ha en vinnarbil - sporten behöver lite kamp så det känns riktigt skönt med tanke på F1-året 2005..Jag hoppas även McLaren kommer dit så det blir riktig racing med kamp och förarskicklighet som avgör. Ferrari är säkert där redan oavsett första resultatet. Red Bull - wow..det var otroligt hur ett snyggt chassi kan påverka en bil. Annars har väl det mesta sagts redan...men jag måste erkänna att jag blev rätt imponerad av Karthikeyan också.
För övrigt..Sato måste vara världens sämsta F1-förare.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var verkligen loppet igår (eller när det nu var) verkligen så mycket tråkigare än tidigare?
Jag tror det var mer omkörningar i årets upplaga av Australiens GP än det ifjol t.ex.
Austarliens GP har alltid varit lite av en procession i Melbourne då det är så svårt att köra om på den banan. Tror inte årets regler påverkade det någonting - så här är Australiens GP.
Jag tror det var mer omkörningar i årets upplaga av Australiens GP än det ifjol t.ex.
Austarliens GP har alltid varit lite av en procession i Melbourne då det är så svårt att köra om på den banan. Tror inte årets regler påverkade det någonting - så här är Australiens GP.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm