Melbourne

Kungaklassen av motorsport...
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Melbourne

Inlägg av Fp730a »

Renault överaskar!,
Mclaren underpresterar dåligt med tanke på fredagsresultaten och den extra tredjebilen. Ferrari (Barret) kör helt okej men Skummen visade faktiskt inte någon vinnarskalle..

Redbull med Coulthard (This is my year) var ju en posetiv överaskning. Vad har hänt med jaggan? Var inte den rena rama mardrömen mot däcken förra året?


Min personliga besvikelse;Kimi Räikönnen och JPM .. Mclaren fan som man är trodde man någon av dem skulle kunna prestera.

Hoppas bara kvalet ordnar sig nästa gång, det var riktigt trist att det vart som det vart.
Användarens profilbild
Kuopio
Inlägg: 437
Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25

Inlägg av Kuopio »

Lite svårt för Kimi att prestera när hans McLaren vägrade starta innan loppet..
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men han var väl inte så jätteimponerande sedan heller. Även om Ville-Alonso visade hur svårt det är att köra om någon som vet hur man undviker att bli omkörd. När han väl kom om Schumi hade han ju hyfsad sprutt, tills han fick problem. Så lite svårt att bedöma, men imponerade gjorde han inte.
Det var det väl inte så himla många andra som gjorde heller, utom DC och Alonso, förutom Alonsos oförmåga att komma om Ville. Vad kör förresten Sauber med för motorer, Ville såg ju ut att stå still i starten och på rakorna.

Det var väldigt vad lika depåstrategier de flesta hade, trots nya förutsättningar. Det kändes lite underligt att ha tre stint, där det första nästan var nästan halva loppet. Men jag antar att simuleringarna gav liknande svar för att det var den snabbaste strategin.
Förvånande många som fullföljde loppet och inte gjorde som BAR.
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

Jag undrar var RedBull har hittat den bilen. De köpte ju ändå ett hyfsat etablerat stall! De är nog dopade ;-).

Annars skriver jag som på F1BB:

Vad fan har hänt? Enda sättet att göra loppet mer statistik nu är att förbjuda omkörningar på banan. Att Eje och Janne kan sitta och lovorda detta lopp som en underbar och härlig inledning av säsongen fattar jag inte.

Det kan inte vara rätt att förstöra en sport på det här sättet bara för att en man är såpass överlägsen. Det är inte Schumacher som har förstört F1, det är de regler som skapats för att jämna ut loppet som förstör F1.

Fast det är kanske så att vissa människor ser detta som en vinst för sporten, för Schumacher vann ju inte.

Förstör inte heller Ejes kommentar att Ferrari säkert kommer igen i nästa lopp. Rubens klättrade upp till andraplats och han lovordade bilen, så Ferrari är väl i högsta grad med redan nu?!

Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ihop.

RedBull var den stora positiva överraskningen. Trodde de var lätta och bara gjorde en "show off". Det är kanske DC:s år iår?

Det roligaste var en kommentar från Janne:

"Om deras bilar är så tunga som de de facto är"
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Sauber kan ju aeordynamikproblem som gör att de tvingas lägga på mer vinge än de andra. Därmed blir ju farten på rakorna lägre.

Renault såg ju grymt starka ut. Att Alonso var den aggressivaste ute på banan beror ju säkerligen på att materialet tillåter det. I övrigt tyckte jag att det var många som uppvisade en överdriven passivitet. Möjligen beroende på att det var det första loppet. En negativ effekt med de nya reglerna är att motorerna ska räcka två helger. Det känns som att många fiskörde för att ha motor kvar till nästa race. Trist om reglerna får den effekten. I så fall vore det bättre med en motor per helg.

Toyota, BAR och Sauber ser ut som årets förlorare. Gascoyne kommer att få det hett om öronen.

WIlliams såg en aning starkare ut än vad jag hade förväntat. Kanske bäst att säga att mina förväntningar inte var speciellt högt ställda inför det hör loppet med tanke på att de har haft problem med aerodynamiken. Med det i åtanke så är det säkert så att de också har en viss utvecklingspotential att utnyttja. Jag tror att Williams blir farliga. McLaren såg väldigt bleka ut. Av Montoya syntes knappt nånting. Har han bantat bort aggressiviteten i hastigheten?

Hade Schumacher hetat någonting annat än Shcumacher hade de flesta förmodligen undrat vad det var för en nolla som hade fått en sits i Ferrari. Inte alls sig lik. Uppgivet och oengagerat. Oavsett skuldfrågan i kollisionen med Heidfeld så hade han av egen kraft kunnat undvika smällen. Heidfeld hade den fart han hade och behövde asfalt för att bromsa. Det fick han inte och därmed var smällen ett faktum. Ett legitimt omkörningsförsök i mina ögon.

Ferrari såg halvbra ut. Barrichellos framfart såg stabil ut. Jag tror inte att Ferrarin är sämre än Williams eller McLaren. Renaulten rår de inte på i nuläget.

Coulthards körning var värd en pallplats. Bilen ser mycket bra ut. Ombordbilderna visar en helt annan stabilitet i bilen än fjolårets modell. Ford kanske får anledning att ångra sin försäljning. Att Klien var med så pass högt upp visar också att materialet är av toppklass. Cosworth-motorn verkar grymt bra och det faktum att de inte levererar till något fabriksteam det här året gör ju att Red Bull kan räkna med att få det allra bästa. Vad jag har förstått har Cosworths strategier, under Fords ägande, varit dikterade av politik. Med den nuvarande ägarna kanske Cosworth-fabriken har befriats från en hämmande faktor.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Golfkillen skrev:
Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ih
Jag tror att det är för tidigt att avgöra om regelerna ger bättre racing eller inte. Melbourne har oftast bjudit på rätt intetsägande lopp genom åren. Banan är svår att köra om på.

Jag tror att följande kommer att hända: både stall och förare kommer att inse att det inte lönar sig att ligga och avvakta - då kommer ingenting att hända. De kommer att bli tvingade att chansa. Dessutom tror jag, som jag skrev tidigare, att många var överdrivet försiktiga. Ingen visste hur långt däcken skulle hålla. Det gör också att däcksfabrikanterna kommer att lägga sig ännu nämre gränsen för vad däcken håller för. Därmed kommer vi också att få se lite mer omsvängningar framöver.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

Tärnström, det hoppas jag verkligen, att det blir mer chansningar framöver. För så tråkigt och statiskt lopp var det längesen jag såg.

Ferrari lyckades ju faktiskt slå en av Renault-bilarna, tror att de kommer vara där uppe med Renault.

även förarna såg lite uttråkade igår på presskonferensen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kuopio skrev:Lite svårt för Kimi att prestera när hans McLaren vägrade starta innan loppet..
Men han stod själv för en del misstag under dagen - dels avåkningen i kvalet och sen också i loppet där delar av bilen förstördes.

Det såg inte helt stabilt ut.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Trist att det verkar vara så förbannat svårt att köra om. Nästa lopp på Sepangbanan är i alla fall bred och där bör man lättare kunna köra om.

Visst imponerade Red Bull, men de startade som femma och sexa och kom i mål som fyra och sjua. Ser man på deras varvtider ( https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 540&flap=1 ) så har de lite kvar för att hitta snabbheten. Men ändå, vilket framsteg och fy fan vilken långnäsa till Ford som missskötte Jaguar!

Vad tusan pysslade storschumi med? Hans blockering av Heidfeld, luktar nybörjare.

McLaren var en besvikelse, men Montoya en ändå större. Kimi hade i alla fall lite på gång innan han fick problem med aeodynamiken.

Ni som känner mig vet att jag gillar och högaktar Fisichella och velat i flera år att hans skulle ersätta Barrichello i Ferrari. Nu har hans självförtroende stärkts och nu blir han farlig! :D
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det kanske var för tidigt att dra några slutsatser av Toyotas resultat i dag. Bägge förare hade problem men inget som kan sägas vara relaterat till designen av bilen. Trulli hade problem med ett bakdäck och Ralf hade problem med bältet. Om man utgår från Trullis fart i början av loppet, innan problemen uppstod, såg det ju ganska bra ut.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Golfkillen
Inlägg: 572
Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37

Inlägg av Golfkillen »

BAR såg inte helt stabila ut :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pastis skrev:Trist att det verkar vara så förbannat svårt att köra om. Nästa lopp på Sepangbanan är i alla fall bred och där bör man lättare kunna köra om.

Visst imponerade Red Bull, men de startade som femma och sexa och kom i mål som fyra och sjua. Ser man på deras varvtider ( https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 540&flap=1 ) så har de lite kvar för att hitta snabbheten. Men ändå, vilket framsteg och fy fan vilken långnäsa till Ford som missskötte Jaguar!

Vad tusan pysslade storschumi med? Hans blockering av Heidfeld, luktar nybörjare.

McLaren var en besvikelse, men Montoya en ändå större. Kimi hade i alla fall lite på gång innan han fick problem med aeodynamiken.

Ni som känner mig vet att jag gillar och högaktar Fisichella och velat i flera år att hans skulle ersätta Barrichello i Ferrari. Nu har hans självförtroende stärkts och nu blir han farlig! :D
Fast Kimi stod för en hel del misstag också - två avkörningar på en och samma dag. Det är sådant vi brukar hänga Montoya för i internetvärlden, och ifrågasätta hans superlicens för ....

Jag tycker det var lite ostabilt kört av Kimi. Sen var Montoya blek i loppet, men frågan är hur mycket som var föraren och hur mycket som var bilen. Enligt McLaren var även Montoya av en gång i racet, i samband med ett missförstånd med en Jordan. Något föll av iblen då, och efter det sparade de på motorn och drog ner varvtalet. Jag såg inget av det på TV-bilderna

Schumacher har gjort misstag förr när han hamnat i trafik, och tvingats slåss om placeringar. Det här var bara ännu ett i raden - tror han längtar efter nya bilen och lugn och ro längst fram i fältet igen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag tror att snabbheten finns där hos Red Bull. Det föreföll ju som att de sparade lite på materialet på slutet (bromsproblem?) och ska man döma av däckens prestanda så var de som snabbast mot slutet. Det var ju då de flesta satte sina snabbaste varvtider.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Golfkillen skrev:BAR såg inte helt stabila ut :D
Snacka om att David Richards småler idag...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Hmm, om inte Bridgestone får igång sina däck snabbare så kommer Ferrari att få problem i kvalen. Eller hur ska man tolka Barrichellos tid i kval 2? https://f1.tauzero.se/main.php?url=resu ... 05&id=2537
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man fick väl också höra över radion hur Red Bull under loppets andra halva sa åt Coulthard att ta det försiktigt med bromsarna.

En härlig känga till Ford hur som helst - så synd att Coulthard inte fick stå på pallen. Dessutom stod Klien för en riktigt bra insats också. Lysande av de båda två, och en förbaskat snygg bil också

Notera att BAR gick i depå sista varvet och aldrig tog målflaggan. Undrar hur länge FIA(T) kommer att tillåta stall utanför poängplats att göra så för att få en ny motor till nästa lopp.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det lättaste är ju att ta bort regeln om att man får byta motor om man bryter. Förstår faktiskt inte riktigt varför den finns öht.

Coulthard imponerade verkligen på mig. Hans aggressivitet i början av loppet var skön att se. Det kanske finns en outnyttjad potential där. Dessutom tror jag att regelverket är till hans fördel. Det är bara Schumacher som kan matcha hans erfarenhet. Vad ska det inte bli när Cosworth kommer med sin uppgraderade motor? Kanske stannade Coulthard ett par år för länge hos McLaren.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Har gaggas det om loosers. :down:

Hylla den som hyllas bör. FISICHELLA. :up: :up: :up:

Vilken förare, otroligt stabil och jämn. Vi har sett årets WDC mina damer och herrar. :up:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det kan ju vara för att man ska kunna starta med en hel motor om man bryter pga motorras?
Trafiken gjorde sitt till i det här loppet och det funkar inte att vinna från sista plats på Albert Park.
Att han hamnade där var dock hans eget fel sägs det.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Golfkillen skrev:
Förstör inte heller Ejes kommentar att Ferrari säkert kommer igen i nästa lopp. Rubens klättrade upp till andraplats och han lovordade bilen, så Ferrari är väl i högsta grad med redan nu?!

Jag tror att jag räknade till 4 eller 5 omkörningar. Det mest spännande som hände var att Schumacher och Heidfelt stötte ihop.
Jag tycker alltid att Rubens lovordar bilen när han kommit före Schumacher...
Jag tyckte att Kimi såg bra mycket snabbare ut än Schumi, innan han insåg att han inte skulle komma om och resignerade.
Det var inte heller Renault-klass på Rubens bil, då Alonso var rätt långt efter innan han tog sig förbi Ville.

Vad menar du i de nya reglerna gjorde att det blev ett tråkigt lopp?
Det brukar väl vara ganska statiskt i Australien annars också, förutom lite avåkningar och trasiga bilar. Ovanligt många bilar som höll ihop.

Fisi glömde jag. Han skötte sig bra genom att inte göra nåt misstag utan hålla ända in i mål, men svårt att avgöra hur han står sig mot Alonso då han inte behövde köra fullt för att hålla sig på lämpligt avstånd ifrån de andra.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Golfkillen skrev:BAR såg inte helt stabila ut :D
För att inte tala om Minardi - de var knappt stabila ens rakt fram.
Var nästan värda tekniskt flagg...
Kul att göra sin F1-debut i den bilen. :roll:
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

AndersF1 skrev:
Fisi glömde jag. ................svårt att avgöra hur han står sig mot Alonso då han inte behövde köra fullt för att hålla sig på lämpligt avstånd ifrån de andra.
Det kan jag berätta för dig!
Han är några klasser bättre än de andra. :up:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Tackar för det svaret, Gösta, så att jag inte behöver undra längre. :)
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Du såg väl själv med egna ögon hur bra han var! :o
Han brillierade och kontrollerade loppet från start till mål. Du får vänja dg vid detta scenario i år. Fisichella är en lysande förare när han får något matterial att jobba med. Jag hoppas att "porrflavio" hittat sin nya WDC i Fisichella. :up:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt. :o
Användarens profilbild
Boxerman
Inlägg: 249
Blev medlem: tor feb 28, 2002 01:00
Ort: Piteå

Inlägg av Boxerman »

Jag tycker det var svårt att få en bra bild av hur bra eller dåliga de olika bilarna var dels för de nya reglerna om att man inte får byta däck, även förarare och team måste ju få nån koll på hur däcken håller i ett raice, och kvalet som blev lite intetsägande i och med att regnet kom både före och en bit in i kvalet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt. :o
Kanske värt att påpeka var Alonso startade och var han slutade, och vem som hade snabbaste varvet ....

Alonso är liksom Fisichella lysande - Renault har en stark föraruppställning, men det visste vi ju redan innan loppet i och för sig.

Alonso imponerade minst lika mycket som Fisichella idag.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt. :o
Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Gösta skrev:
Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt. :o
Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????
Nej, idag var han bra. Jag tror han läxar upp Alonso hela säsongen.
Fisichella & Coulthard var loppets stjärnor.

Många gnällde på Coulhard inte borde fått en styrning till i år... och dom har ju helt enkelt fel.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Sami skrev:
Gösta skrev:
Sami skrev:Undra hur bra Alonso egentligen är? Här går Renault och anställer en dussinförare som Fisichella och han fixar segern åt dem direkt. :o
Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????
Nej, idag var han bra. Jag tror han läxar upp Alonso hela säsongen.
Fisichella & Coulthard var loppets stjärnor.

Många gnällde på Coulhard inte borde fått en styrning till i år... och dom har ju helt enkelt fel.
Nu när Coulthard inte begränsas av stallorder och får köra fritt så visar han hur duktig han egentligen är. Han har slutat vara en beskyddare av Finländska förare och får flyga fritt. Då går det undan. :up:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Gösta skrev:
Sami skrev:
Gösta skrev: Du har noll koll på F1. Skulle Fisichella vara "dussinförare"?????????
Nej, idag var han bra. Jag tror han läxar upp Alonso hela säsongen.
Fisichella & Coulthard var loppets stjärnor.

Många gnällde på Coulhard inte borde fått en styrning till i år... och dom har ju helt enkelt fel.
Nu när Coulthard inte begränsas av stallorder och får köra fritt så visar han hur duktig han egentligen är. Han har slutat vara en beskyddare av Finländska förare och får flyga fritt. Då går det undan. :up:
Du menar att han hade samma roll som Alonso har nu?
Nu kom ju Klien 7a så man kanske inte ska hylla DC för mycket. Nä jag ändrar mig och anser att stallen Renault & Red Bull var de som fick vissa dussinförare att se bra ut :up:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:Det kan ju vara för att man ska kunna starta med en hel motor om man bryter pga motorras?
Jo, men det kan man ju ändå, bara det att man blir bestraffad för det. Otur, eller klantigt, men det eliminerar ju problemet med att man gör som BAR.
Varför skall man råka värre ut om motorn rasar på nästkommande träning jämfört med om den rasar i loppet?
Det känns lite inkonsekvent.
gnagarn
Inlägg: 2
Blev medlem: sön mar 06, 2005 17:26

Inlägg av gnagarn »

En fråga ang. BAR's taktiska depåstopp:
Visst får dom byta motor till nästa lopp, men kommer dom inte att i nästa race straffas med en nedflyttning från den kvalplats som dom fixar i Malaysia, ex.vis om Button kör in på en 5:e plats så åker han ner till 15:e startposition? Har för mig att jag läste något om detta för 2 månader sen, just för att beivra utnyttjande av regeln som BAR gjorde. Hmm, ska se om jag hittar artikeln... 8)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nej, de startar där de kvalar in, och motorn ska hålla två race från Malasya, alltså Malaysia och Bahrain.

Om man byter motorn under fredag-lördag bestraffas man med 10 platser bak. Byter man motor efter lördagen, så bestraffas man med att starta sist i loppet.

Om man inte fullföljer loppet (man kanske bryter eller som BAR går i depå på sista varvet och stannar där), kan man byta motor till nästa lopp och då är det två race från det loppet som räknas.

Schumacher kan, och kommer, att köra med en ny motor till Malaysias GP och får ingen bestraffning då han inte fullföljde loppet på Melbourne. Schumacher bytte också till ny motor efter lördagskvalet, så han har redan använt många motorer den här säsongen.
gnagarn
Inlägg: 2
Blev medlem: sön mar 06, 2005 17:26

Inlägg av gnagarn »

Ska rätta mig själv ang. mitt inlägg:
När förslaget kom till, så ansåg man från FIA att risken för att detta kryphål skulle utnyttjas, var minimal (är vi blåögda, eller...). Man diskuterade dock då, möjligheten att straffa stall som utnyttjade detta kryphål med en nedflyttning i startledet i nästkommande tävling, men man ansåg detta var överilat och bordlade ev. strafftillägg.
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

...då gäller det framöver att hålla koll på om det är lopp 1 eller 2 för motorpaket på ekipagen. (tips till Blomman-Eje) Tex 15 varv kvar, du ligger på säker poängplats, säg 5:a, kanske 7-8 sek upp till 4:e, är det lopp 1 kanske man tar det lite piano, lopp 2 laddar man säkert mer....
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

det här regelverket kan bli en riktig soppa

Poängsystem som inte belönar vinst/högreplacering tillräckligt

Taktiska/strategiska manövrar som att stå över vissa kval eller köra i depån sista varvet.

Vänta halva loppet med omkörningar

10 pers vid depåstoppet som som står och "tittar" på bilen

diverse bortförklaringar kring teamorder
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Bernie skrev:det här regelverket kan bli en riktig soppa
Ja, det verkar totalt värdelöst.

Den idioten som kom på det här med två race för varje motor borde ställas inför domarskranket och dömas till livstids utvisning ur F1-Cirkusen.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vad säger Dubya om det här? Han lägger ju sig i allt annat i världen, så varför inte F1 också?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
groovesnus
Inlägg: 123
Blev medlem: fre feb 04, 2005 15:06

Inlägg av groovesnus »

Bernie skrev:det här regelverket kan bli en riktig soppa

Poängsystem som inte belönar vinst/högreplacering tillräckligt

Taktiska/strategiska manövrar som att stå över vissa kval eller köra i depån sista varvet.

Vänta halva loppet med omkörningar

10 pers vid depåstoppet som som står och "tittar" på bilen

diverse bortförklaringar kring teamorder
Ta det lugnt. Om inte Ferrari leder komfortabelt efter halva säsongen så kommer FIA ändra ett antal regler (alt ändra tolkningen). Då blir du säkert av med några av ovanstående.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

JTarnstrom skrev:Vad säger Dubya om det här? Han lägger ju sig i allt annat i världen, så varför inte F1 också?

Tärnström
Zzzzzzzz Zzzzzzzz Zzzzzzzz.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pepparkvarnen skrev:
Bernie skrev:det här regelverket kan bli en riktig soppa
Ja, det verkar totalt värdelöst.

Den idioten som kom på det här med två race för varje motor borde ställas inför domarskranket och dömas till livstids utvisning ur F1-Cirkusen.
Jag är gärna med och hämtar Max Mosley hos FIA(T) om ni behöver hjälp.
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Nytt år nya regler...

Jag såg lite på kvaltiderna och undrar vad som hände med 107% tidsgränsen. Tysken klarade ju inte 107% i första kvalet och presterade inte någon tid överhuvudtaget i andra kvalet. Han fick ändå starta loppet!

Tydligen har reglerna blivit mycket tamare.
Vad är det som riktigt gäller?
Kan man ha kärran parkerad även i båda kvalen och ändå få starta?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Nytt år nya regler...

Jag såg lite på kvaltiderna och undrar vad som hände med 107% tidsgränsen.
Den försvann i o m att man införde envarvskvalen förra året
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Eller aret innan det.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Ja, just det
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

...då gäller det framöver att hålla koll på om det är lopp 1 eller 2 för motorpaket på ekipagen. (tips till Blomman-Eje) Tex 15 varv kvar, du ligger på säker poängplats, säg 5:a, kanske 7-8 sek upp till 4:e, är det lopp 1 kanske man tar det lite piano, lopp 2 laddar man säkert mer....
kan bli intressant till ex monza
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag tror många förare var onödigt passiva i vissa delar av loppet för att de helt enkelt inte visste hur bilen skulle förändras under loppets gång. Det kommer bli bättre. Jag tror nya däcksregeln kommer fungera perfekt för sporten - det kommer bli bättre och bättre lopp...när det gäller motorregeln så verkar den fel. Låt teamen byta efter varje lopp i stället.

Var det någon mer som funderade över Ferraris tankningar? Har Ross Brawn installerat fuskpumpen igen som pumpar snabbare än andra team? Varenda gång en Ferrari gick i depå så tog de placeringar..Har FIA(T) koll på det?

Allvarligt talat..Renault verkar ha en vinnarbil - sporten behöver lite kamp så det känns riktigt skönt med tanke på F1-året 2005..Jag hoppas även McLaren kommer dit så det blir riktig racing med kamp och förarskicklighet som avgör. Ferrari är säkert där redan oavsett första resultatet. Red Bull - wow..det var otroligt hur ett snyggt chassi kan påverka en bil. Annars har väl det mesta sagts redan...men jag måste erkänna att jag blev rätt imponerad av Karthikeyan också.

För övrigt..Sato måste vara världens sämsta F1-förare.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var verkligen loppet igår (eller när det nu var) verkligen så mycket tråkigare än tidigare?

Jag tror det var mer omkörningar i årets upplaga av Australiens GP än det ifjol t.ex.

Austarliens GP har alltid varit lite av en procession i Melbourne då det är så svårt att köra om på den banan. Tror inte årets regler påverkade det någonting - så här är Australiens GP.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Det var 9 omkörningar i fjol och 5 i år enligt en säker källa ;)

Personligen tycker jag att loppet var hyfsat underhållande ändå. Men det kanske bara är för att det var årets första lopp och att resultatet var lite oväntat.
I was misled and that is the way it went