Det ryktades att det skulle köras ovalracing i Sverige. Det finns faktiskt en sådan bana för det ändamålet. Ingen superoval, men än dock en bana.
http://www.winnerscircle.se/
Jag tog mig till nämnda bana för att på lite avstånd betrakta vad som skulle utspela sig där.
Döm av min förvåning när det dök upp en hel hög med "ungdommar" iförda "Forza Motorsportkepsar" .
Efter mycket rabalder med funktionären som senare visade sig heta Charlie W, kom ungdommarna ner i bilarna. Det kördes uppvärmning, förkval och race.
Ungdommarna från Forza Motorsport verkade trivas och ha kul. Under kvalet så gruffades det ordentligt, det spanns av och det delades ut varningar. Samma ungdommar sitter här på denna emminenta site och delar ut klander till våra F1 stjärnor när de uppför sig illa på banan, själva uppförde de sig i det närmaste kriminellt.
En av grabbarna (en smal lång kille med ett ständigt leende på läpparna, nästan ett sådant leende som om han ville visa sitt förakt för hur illa hans vänner körde) var riktigt duktig på att ta runt bilen på denna "äggformade" bana. Han förstod tidigt och lärde sig snabbt det där med spårval, "slipstreaming" och andra finesser som är så viktiga i denna typ av racing. Kommer inte ihåg hans namn, men hans gruffande och ruffande vänner envisades med att kalla honom vid samma namn som ett från vietnamkriget känt cigarettmärke.
De andra förarna kom som ett pärlband ca 1/3 varv efter honom.
När jag sett spektaklet med prisutdelning och allt tog jag min cyckel och cycklade lugnt hem till min lilla lugna vrå.
Och ni trodde kanske att det inte kördes ovalracing i Sverige.
Ovalracing i sverige
-
- Mr Forza Motorsport
Jag måste härmed få lämna in en protest emot resultatet i finalheatet. Jag blev klart störd av alla andra och anser att de ska ha svartflagg hela bunten.
Hade jag fått köra som jag velat så hade det minst blivit en upprepning av andra heatet då jag blev tvåa efter att varit sist före sista kurvan! Det var en äkta [Montoya] det!
Hade jag fått köra som jag velat så hade det minst blivit en upprepning av andra heatet då jag blev tvåa efter att varit sist före sista kurvan! Det var en äkta [Montoya] det!
-
Rena ballastfasonerna ... efter kvalheaten hade jag en klar pole position i väskan och stod redo längst fram inför loppet.
Då inför den elaka funktionären omvänd startordning!!! bara för att jag hade pole och så fick jag starta sist ..... fruktansvärt, rena jantelagsfasonerna.
Jag var tvungen att köra om 5 bilar i första kurvan och sen köra om ledaren och ta över ledningen i utgången av första kurvan innan ordningen var återställd
Sen var det bara att ta det hela i mål, och invänta hyllningarna (glåpord, förakt, ignorans) från de distanserade konkurrenterna
Kan varmt rekommendera ett besök - ovalkörning med go-kart var en klart positiv upplevelse, annorlunda men väldigt kul. Man upplevde en helt annan precision och finlir i åkningen jämfört med att köra på vanlig bana. Dessutom var upplevelsen av att för varje varv komma närmare bilen framför härlig, och möjligheten att planera för en omkörning ett par varv framåt och positionera sig för det. Riktigt skoj
Då inför den elaka funktionären omvänd startordning!!! bara för att jag hade pole och så fick jag starta sist ..... fruktansvärt, rena jantelagsfasonerna.
Jag var tvungen att köra om 5 bilar i första kurvan och sen köra om ledaren och ta över ledningen i utgången av första kurvan innan ordningen var återställd
Sen var det bara att ta det hela i mål, och invänta hyllningarna (glåpord, förakt, ignorans) från de distanserade konkurrenterna
Kan varmt rekommendera ett besök - ovalkörning med go-kart var en klart positiv upplevelse, annorlunda men väldigt kul. Man upplevde en helt annan precision och finlir i åkningen jämfört med att köra på vanlig bana. Dessutom var upplevelsen av att för varje varv komma närmare bilen framför härlig, och möjligheten att planera för en omkörning ett par varv framåt och positionera sig för det. Riktigt skoj
-
-
Dom ska bygga en superoval i enköping.På området ska också finnas en dragstrip och en roadcourse som är godkännd av FIA för F1.
www.vikingmotorpark.com
www.vikingmotorpark.com
BW och AD till F1!
-
Att det byggs banor överhuvudtaget i Sverige är kanon, och häruppe i norr borde det byggas mycket mer! Vi har plats, hur mycket som helst, men sen har vi Peter Eriksson i miljöpartiet här också Alla bullerregler och tjafs sätter väl stopp antar jag..
Se Finland och England, där satsas det på motorsport.. Vi har ju Rallycross banor överallt häruppe dock, se bara den i Kalix med en velodrom, kanske Sveriges bästa rallycross bana just nu!
Men jag fick ju åka ända ner till Linköping för att skaffa mig Formelbils Licens, just pga att vi inte har en asfalterad bana, ja, nån hyrkart bana har vi ju.. Ovalbanor är ju nåt som är trevligt, bilsportens schackspel
Se Finland och England, där satsas det på motorsport.. Vi har ju Rallycross banor överallt häruppe dock, se bara den i Kalix med en velodrom, kanske Sveriges bästa rallycross bana just nu!
Men jag fick ju åka ända ner till Linköping för att skaffa mig Formelbils Licens, just pga att vi inte har en asfalterad bana, ja, nån hyrkart bana har vi ju.. Ovalbanor är ju nåt som är trevligt, bilsportens schackspel