Fernandez går till IRL..Rahal med troligen
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Fernandez går till IRL..Rahal med troligen
OK..jag såg att det hade kommit in på Forza nu..det här är ju inte bra alls. Och vad ska han där att göra egentligen..fan..rent ut sagt.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Som jag uppfattat det så reducerades hans kassa rätt rejält då någon sponsor (tecate?) minskade sitt bidrag. Adrian Fernandez som alltid stött CART och OWRS förlitade sig på att få bidrag från de nya ägarna. Men Kalkhoven, Forsythe och Gentilozzi har uppenbarligen bestämt sig för att inte göra om gamla CARTs misstag utan sade nej. Då hade inte Fernandez tydligen något alternativ och gick till IRL där han redan har en bil i sitt stall Super Aguri Fernandez som han är delägare i. Trist i vilket fall som helst.
/Jan
/Jan
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Ja man börjar bli lite orolig, men läser man mellan raderna vad Kalkhoven säger så ska vi nog inte vänta oss för mycket av 2004.
"Our goal for this year is to establish credibility for the Champ Car World Series," Kalkhoven added. "In 2005 we'll be building a business and building teams in collaboration with new sponsors. That is the year that extends the business reach. After that, it's developing and expanding"
Sedan kanske de har något kort i rockärmen med tanke på vad Gentilozzi säger, iof före Fernandez avhopp.
"We will be at Long Beach with a full field of cars and we will have a full event schedule for 2004," Gentilozzi stated before Fernandez announced his withdrawal from the series. "Most of our event contracts call for 16 to 18 cars and we're going to have 18 cars. Listen carefully, because I'm guaranteeing it."
Ja det blir intressanta veckor framöver.
"Our goal for this year is to establish credibility for the Champ Car World Series," Kalkhoven added. "In 2005 we'll be building a business and building teams in collaboration with new sponsors. That is the year that extends the business reach. After that, it's developing and expanding"
Sedan kanske de har något kort i rockärmen med tanke på vad Gentilozzi säger, iof före Fernandez avhopp.
"We will be at Long Beach with a full field of cars and we will have a full event schedule for 2004," Gentilozzi stated before Fernandez announced his withdrawal from the series. "Most of our event contracts call for 16 to 18 cars and we're going to have 18 cars. Listen carefully, because I'm guaranteeing it."
Ja det blir intressanta veckor framöver.
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Kalkhoven säger det han måste säga. Han har ju rätt så till vida att Fernandez bara är en bil inte halva serien, man får hoppas bara att Adrians hopp inte drar med sig fler stall.
Från http://www.presstelegram.com/Stories/0, ... 39,00.html#
Kevin Kalkhoven, one of the three new owners of Champ Car, said while Fernandez's departure was unfortunate, he still believes the series can meet the required minimum.
"We had 18 cars in the bag and without Adrian and now we have 17,' Kalkhoven said. "I still honestly anticipate we will have 18 cars in Long Beach.'
Champ Car officials said earlier this week that the series will be making more team announcements in the weeks leading up the LBGP.
Från http://www.presstelegram.com/Stories/0, ... 39,00.html#
Kevin Kalkhoven, one of the three new owners of Champ Car, said while Fernandez's departure was unfortunate, he still believes the series can meet the required minimum.
"We had 18 cars in the bag and without Adrian and now we have 17,' Kalkhoven said. "I still honestly anticipate we will have 18 cars in Long Beach.'
Champ Car officials said earlier this week that the series will be making more team announcements in the weeks leading up the LBGP.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Vet du vad racing är??? Eller blir du upphetsad när du hamnar bakom 2 lastbilar som kör om varandra på motorvägen???Frank skrev:Varför klagar så många här på IRL? CART eller vad dom heter nu är en döende serie. IRL är mera framgångsrikt och mycket mer intressant än CART.
Själv tycker jag att Fernandez gjorde ett smart val.
FTG
FINDY
FAF
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Ja jag vet vad racing är. Racing är när bilar tävlar mot varandra som dom gör i den här videon...
http://209.43.92.201/brickyard/imsprodu ... hi2-bg.wmv
http://209.43.92.201/brickyard/imsprodu ... hi2-bg.wmv
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Ja precis vad jag sa... ungefär lika spännande som 2 lastbilar som kör om varandra.Frank skrev:Ja jag vet vad racing är. Racing är när bilar tävlar mot varandra som dom gör i den här videon...
http://209.43.92.201/brickyard/imsprodu ... hi2-bg.wmv
Racing är mer än tillrättalagt, utan krav på tankearbete hos åskådaren, runt runt åka. Racing är mer än bilar som kör tätt intill varann. Om det inte vore mer så skulle alla motorvägar vara kantade av folk som ville se den spännande racingen mellan 2 lastbilar. Den är ju så artificiell så man mår illa.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
IRL är inte alls som wrestling. I wrestling så är allt som ska hända under matchen förbestämt i IRL så är inget förbestämt. Jag tror ingen här kan seriöst säga att IRL ledningen har bestämt att Sam Hornish ska göra en vild omkörning på utsidan på sista varvet.k.k skrev:Som redan sagt:
IRL=Racingens wrestling
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Tja det kan ju tyckas märkligt dock att det är omöjligt att göra en omkörning under hela loppet men att under de sista 300metrarna går bilen utav bara....
Lika märkligt kan det tyckas att gulflaggor för skräp på banan tycks dyka upp när vissa förare behöver hjälp med bränsle ekonomin. Och när ett motormärke visar sig vara totalt misslyckat så får de helt plötsligt tillstånd att göra om sin motor och hepp... så vann de lopp igen.
Ett skämt är vad IRL är.... tillika ett mycket dåligt sådant. Ett artificiellt illa konstruerat skämt. Men det lär väl flyga vidare snart... kanske de borde sno Cleveland från Champcar... det är ju åtminstone en flygplats så att de kan landa igen.
Men det är gjort så att det inte skall krävas något av sin publik. Så att de kan sitta framför TVn(för ingen köper biljetter till loppen... de får dem på köpet till sina NASCAR-biljetter) och pimpla öl och käka hamburgare.
Om man slängde in en högerkurva eller två så skulle det ju bli komplicerat... då fick man ju hålla reda på mer än det som presenteras i övertydlighet. Då fick man ju helt plötsligt titta på detaljer... engagera sig.
Fy va hemskt.
Lika märkligt kan det tyckas att gulflaggor för skräp på banan tycks dyka upp när vissa förare behöver hjälp med bränsle ekonomin. Och när ett motormärke visar sig vara totalt misslyckat så får de helt plötsligt tillstånd att göra om sin motor och hepp... så vann de lopp igen.
Ett skämt är vad IRL är.... tillika ett mycket dåligt sådant. Ett artificiellt illa konstruerat skämt. Men det lär väl flyga vidare snart... kanske de borde sno Cleveland från Champcar... det är ju åtminstone en flygplats så att de kan landa igen.
Men det är gjort så att det inte skall krävas något av sin publik. Så att de kan sitta framför TVn(för ingen köper biljetter till loppen... de får dem på köpet till sina NASCAR-biljetter) och pimpla öl och käka hamburgare.
Om man slängde in en högerkurva eller två så skulle det ju bli komplicerat... då fick man ju hålla reda på mer än det som presenteras i övertydlighet. Då fick man ju helt plötsligt titta på detaljer... engagera sig.
Fy va hemskt.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Jag vet inte vad du pratar om det sker många omkörningar under ett lopp i IRL men självklart sker det mera omkörningar på slutet av ett lopp det är då poängen avgörs.RP skrev:Tja det kan ju tyckas märkligt dock att det är omöjligt att göra en omkörning under hela loppet men att under de sista 300metrarna går bilen utav bara....
Visst gulflaggor är inte kul när man är van vid europeisk racing men gulflaggor finns i all form av amerikansk racing och dom har funnits där hur länge som helst. Så varför klagar du bara på IRLs gulflaggor och inte på CARTs gulflaggor? Och jag ser ingen skilnad på användningen av gulflaggor mellan CART och IRL.RP skrev:Lika märkligt kan det tyckas att gulflaggor för skräp på banan tycks dyka upp när vissa förare behöver hjälp med bränsle ekonomin
Ok jag håller med dig här det var orättvist men titta på Formel 1 till exempel hur rättvist är det att dom 4 bästa stalen inte får testa med tre bilar på fredag?RP skrev:Och när ett motormärke visar sig vara totalt misslyckat så får de helt plötsligt tillstånd att göra om sin motor och hepp... så vann de lopp igen.
Det här fattar jag inte alls varför skulle det var mera krävande att titta på en tävling där dom kör på en road course?RP skrev:Men det är gjort så att det inte skall krävas något av sin publik. Så att de kan sitta framför TVn(för ingen köper biljetter till loppen... de får dem på köpet till sina NASCAR-biljetter) och pimpla öl och käka hamburgare.
Om man slängde in en högerkurva eller två så skulle det ju bli komplicerat... då fick man ju hålla reda på mer än det som presenteras i övertydlighet. Då fick man ju helt plötsligt titta på detaljer... engagera sig.
Fy va hemskt.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
I IRL så vet man definitivt att föraren bakom kommer att köra om den framför. På det sättet så är det mindre krävande att titta på den serien.Det här fattar jag inte alls varför skulle det var mera krävande att titta på en tävling där dom kör på en road course?
Håller inte Indy500 på att tappa i popularitet p.g.a. det skräpiga IRL-reglementet?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Jag vet inte vad du tittar på men jag har sätt många omkörningar som misslyckas i IRL. Om jag fattar dig rätt så säger du att IRL är mindre krävande för att det är många omkörningar?k.k skrev:I IRL så vet man definitivt att föraren bakom kommer att köra om den framför. På det sättet så är det mindre krävande att titta på den serien.
Jo Indy 500 har tappat mycket av sin popularitet men inte på grund av IRLs regler utan på grund av att hälften av stallen och förarna kör i CART och den andra halvan kör i IRL.k.k skrev:Håller inte Indy500 på att tappa i popularitet p.g.a. det skräpiga IRL-reglementet?
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
Jag tycker dessa tillfällen inträffar med stora mellanrum. Omkörningar är för enkla att genomföra i IRL. Sedan så behöver man inte gå för långt åt andra hållet.Frank skrev:Jag vet inte vad du tittar på men jag har sätt många omkörningar som misslyckas i IRL. Om jag fattar dig rätt så säger du att IRL är mindre krävande för att det är många omkörningar?k.k skrev:I IRL så vet man definitivt att föraren bakom kommer att köra om den framför. På det sättet så är det mindre krävande att titta på den serien.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Visst dom flesta har gått till IRL eftersom CART är döende men några stora namn är kvar till exempel Paul Tracy. Dessutom har den amerikanska open wheel racingen har varit delat i 8 år nu och det har haft ett negativt inflytande på dess popularitet.k.k skrev:Eftersom de största och mest kända förarna och stallen kör IRL så borde väl det inte spela någon roll?
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Det är inte bara Champ Car som har problem. Hela formelracingcirkusen i USA har klara problem att få publik och sponsorer. Titta bara på det största av racen, Indy 500, som inte verka få fullt startfält, 33 bilar ska det vara. Så det saknas några. Har sagt det tidigare, visst behöver USA EN formelserie men det ska vara i CART formatet för att publik och sponsorer ska nappa.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Rykten går att Rahal försvinner från Champ Car i morgon och att antalet bilar är 16 och att det räcker för Long Beach. Men det härär intressant, Paul Gentilozzi sägs vara borta från OWRS, vad det beror på kan man bara gissa. Antagligen att hans brist på mediaträning gissar jag. Hans ersättare ryktas vara..... Mario Andretti (häpp!)
Det låter fantastiskt i mina öron.
/Jan
Det låter fantastiskt i mina öron.
/Jan
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Själv tycker jag inte själva ovalracingen i IRL är det trista utan hur deras specifikationer är..det är för lite förarskicklighet..
Det är i princip omöjligt att köra sin väg till en seger..köra ifrån motståndarna utan det blir livsfarliga "packs" på massor av bilar som ligger och lurpassar på varandra..
Påminner endel om linjelopp i cykel..fast totalt livsfarligt..
Mario..ja det skulle vara på tiden..
Det är i princip omöjligt att köra sin väg till en seger..köra ifrån motståndarna utan det blir livsfarliga "packs" på massor av bilar som ligger och lurpassar på varandra..
Påminner endel om linjelopp i cykel..fast totalt livsfarligt..
Mario..ja det skulle vara på tiden..
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Jag gilar just IRL för att dom har pack racing det är ganska tråkigt när någon drar ifrån med flera sekunder. Och du säger att IRLs pack racing är livsfarlig men ingen har dött på grund av den. IRL har bara haft en dödsolycka och den hade inget med pack racing att göra desutom så var den på Indy. Och Indy har alltid varit en del av amerikansk open wheel racing trots att den är livsfarlig. Under samma period har CART haft the dödsolyckor.
Greg Moore 1999 Fontana (Superspeedway)
Gonzalo Rodriguez 1999 Laguna Seca (Road course)
Jeff Krosnoff 1996 Toronto (Street course)
Med andra ord så verkar inte oval pack racing vara farligare än någon annan racing.
Greg Moore 1999 Fontana (Superspeedway)
Gonzalo Rodriguez 1999 Laguna Seca (Road course)
Jeff Krosnoff 1996 Toronto (Street course)
Med andra ord så verkar inte oval pack racing vara farligare än någon annan racing.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
Glömt bort Tony Renna? Han var så vitt jag vet inte ens den första. Att sedan ett stort antal förare har skadats och att säkerheten är på den nivå F1 var på 70-talet ska vi glömma bort.Frank skrev:Jag gilar just IRL för att dom har pack racing det är ganska tråkigt när någon drar ifrån med flera sekunder. Och du säger att IRLs pack racing är livsfarlig men ingen har dött på grund av den. IRL har bara haft en dödsolycka och den hade inget med pack racing att göra desutom så var den på Indy. Och Indy har alltid varit en del av amerikansk open wheel racing trots att den är livsfarlig. Under samma period har CART haft the dödsolyckor.
Greg Moore 1999 Fontana (Superspeedway)
Gonzalo Rodriguez 1999 Laguna Seca (Road course)
Jeff Krosnoff 1996 Toronto (Street course)
Med andra ord så verkar inte oval pack racing vara farligare än någon annan racing.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CART har cirka 0,3 skador per lopp (skada definierad som handledsbrott, benbrott, rygg- eller skallskada) mot 1,4 per lopp i IRL.
2003 blev fyra bilar luftburna! Wheldon, Andretti, Bräck och Renna. Lägg till Mario Andrettis lufttur inför Indy 500 som hade slutat uppe på läktaren om den hade skett i slutet av rakan i stället för mitt på den.
Vad skulle hända om en IRL-bil landar på läktaren under nästa Indy 500?
IRL har artificiellt skapat tät racing med nedtrimmade bilar (Montoya beskrev skillnaden mellan en CART-bil och en IRL-bil som skillnaden mellan F1 och F3000 ...) som kör tätt ihop på banor som tillåter mycket höga farter. Det är grundreceptet för en kommande katastrof och den senaste tidens utvecklingar visar att katastrofen inte är långt ifrån om man inte gör något åt problemet.
IRL har visserligen ett dödsfall mindre än CART sedan 1996. Men statistiken här ovan visar att riskerna i IRL är oacceptabelt höga och att priset för den artificiellt täta racingen är för högt och stiger.
Övrig kuriosa: Det säljs inga biljetter till IRL. Biljetterna säljs till NASCAR och IRL kommer så att säga med på köpet.
Trots att de stora stallen bytte till IRL, förarna följde efter och biltillverkarna anslöt sig till serien så fortsatte CART ha högre publik- och tittarsiffror än IRL.
IRL:s affärsidé var att vara en helamerikansk serie för amerikanska förare i USA och med låg budget för stall att delta. Var är man idag? Serien domineras av icke-amerikanska förare, lopp körs utanför USA, kostnaderna har skjutit i höjden och flera stall har varit tvingade att lägga ner och man är ganska långt från sin ursprungliga idé. Om det nu var vad man hade som idé från början och inte något annat som att försöka krossa CART ...
2003 blev fyra bilar luftburna! Wheldon, Andretti, Bräck och Renna. Lägg till Mario Andrettis lufttur inför Indy 500 som hade slutat uppe på läktaren om den hade skett i slutet av rakan i stället för mitt på den.
Vad skulle hända om en IRL-bil landar på läktaren under nästa Indy 500?
IRL har artificiellt skapat tät racing med nedtrimmade bilar (Montoya beskrev skillnaden mellan en CART-bil och en IRL-bil som skillnaden mellan F1 och F3000 ...) som kör tätt ihop på banor som tillåter mycket höga farter. Det är grundreceptet för en kommande katastrof och den senaste tidens utvecklingar visar att katastrofen inte är långt ifrån om man inte gör något åt problemet.
IRL har visserligen ett dödsfall mindre än CART sedan 1996. Men statistiken här ovan visar att riskerna i IRL är oacceptabelt höga och att priset för den artificiellt täta racingen är för högt och stiger.
Övrig kuriosa: Det säljs inga biljetter till IRL. Biljetterna säljs till NASCAR och IRL kommer så att säga med på köpet.
Trots att de stora stallen bytte till IRL, förarna följde efter och biltillverkarna anslöt sig till serien så fortsatte CART ha högre publik- och tittarsiffror än IRL.
IRL:s affärsidé var att vara en helamerikansk serie för amerikanska förare i USA och med låg budget för stall att delta. Var är man idag? Serien domineras av icke-amerikanska förare, lopp körs utanför USA, kostnaderna har skjutit i höjden och flera stall har varit tvingade att lägga ner och man är ganska långt från sin ursprungliga idé. Om det nu var vad man hade som idé från början och inte något annat som att försöka krossa CART ...
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
um läste du vad jag skrev? jag sa att ingen har dött av pack racing i IRL och jag skrev om Tony Renna. Han dog på Indy banan under ett däcks test det fanns inte en enda bil i närheten så pack racing hade inget med saken att göra.k.k skrev:Glömt bort Tony Renna? Han var så vitt jag vet inte ens den första. Att sedan ett stort antal förare har skadats och att säkerheten är på den nivå F1 var på 70-talet ska vi glömma bort.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Frank, det är klart att det har med "pack racing" att göra även om han var själv på banan. Bilen är konstruerad för tät racing och det var väl samma bil Tony Renna körde? Vad var det som förorsakade olyckan? Enligt IRL så kallade dom det för förarmisstag, men när tre bilar innan hade gjort snarlika luftfärder så vet vi att det beror på något annat, nämligen bilen.
/Jan
/Jan
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Visst chansen att skadas är större i IRL än CART men jag blir hellre skadad och återhämtar mig om 2 månader än dör.LuckyStrike1 skrev:CART har cirka 0,3 skador per lopp (skada definierad som handledsbrott, benbrott, rygg- eller skallskada) mot 1,4 per lopp i IRL.
Jo det har varit några flygturer i år men som flesta berode på ihop körningar och inte på då dålig bil design. Desutom så har IRL helt nya bilar i år.LuckyStrike1 skrev:2003 blev fyra bilar luftburna! Wheldon, Andretti, Bräck och Renna. Lägg till Mario Andrettis lufttur inför Indy 500 som hade slutat uppe på läktaren om den hade skett i slutet av rakan i stället för mitt på den.
Det har varit många tävlingar på Indy och hittills har det aldrig hänt iaf i modern tid och jag ser ingen anledning varför risken skule vara större nu.LuckyStrike1 skrev:Vad skulle hända om en IRL-bil landar på läktaren under nästa Indy 500?
Vet inte vad du menar med artificiell racing. Bara för att det är nära behöver det inte vara artificiellt och det är inget artificiellt med F3000.LuckyStrike1 skrev:IRL har artificiellt skapat tät racing med nedtrimmade bilar (Montoya beskrev skillnaden mellan en CART-bil och en IRL-bil som skillnaden mellan F1 och F3000 ...) som kör tätt ihop på banor som tillåter mycket höga farter. Det är grundreceptet för en kommande katastrof och den senaste tidens utvecklingar visar att katastrofen inte är långt ifrån om man inte gör något åt problemet.
Vilken utveckling pratar du om bräcks crash?
Du räknar dödsolyckan 1996 under IRLs första år som hände med en IndyCar bli? IRL hade inte byggt sina bilar än och deras bilar var säkrare.LuckyStrike1 skrev:IRL har visserligen ett dödsfall mindre än CART sedan 1996. Men statistiken här ovan visar att riskerna i IRL är oacceptabelt höga och att priset för den artificiellt täta racingen är för högt och stiger.
Att sälja biljetter tillsammans med NASCAR är ett smart sätt att få mera publik något som CART borde lära sig. Desutom om CART är så popular varför gick dom i konkurs?LuckyStrike1 skrev:Övrig kuriosa: Det säljs inga biljetter till IRL. Biljetterna säljs till NASCAR och IRL kommer så att säga med på köpet.
Trots att de stora stallen bytte till IRL, förarna följde efter och biltillverkarna anslöt sig till serien så fortsatte CART ha högre publik- och tittarsiffror än IRL.
Den största anledningen till att IRL skapades var att man ville ha mera oval racing.LuckyStrike1 skrev:IRL:s affärsidé var att vara en helamerikansk serie för amerikanska förare i USA och med låg budget för stall att delta. Var är man idag? Serien domineras av icke-amerikanska förare, lopp körs utanför USA, kostnaderna har skjutit i höjden och flera stall har varit tvingade att lägga ner och man är ganska långt från sin ursprungliga idé. Om det nu var vad man hade som idé från början och inte något annat som att försöka krossa CART ...
Så du menar att billar designade för pack racing lyfter lättare? Varför skule det vara så?jajo skrev:Frank, det är klart att det har med "pack racing" att göra även om han var själv på banan. Bilen är konstruerad för tät racing och det var väl samma bil Tony Renna körde? Vad var det som förorsakade olyckan? Enligt IRL så kallade dom det för förarmisstag, men när tre bilar innan hade gjort snarlika luftfärder så vet vi att det beror på något annat, nämligen bilen.
/Jan
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Mycket intressant läsning.
..IRL har haft konstigt få dödsolyckor..än så länge..men deras utveckling går däråt, medan CART:s utveckling har varit mot säkerhet. Du får gå tillbaka till det mörka året 99 och gräva medan IRL hade en dödsolycka förra året och hade förare som blir skadade och borta mer än ett halvår och svävar mellan liv och död. Ovalracing kommer alltid vara farlig, men man kan ju faktiskt ändra reglementet något och få bort det som ser ut som restrictorplatesracing..och låta förarna få fälla mer avgörande.
IRL går mot en katastrof för publiken och förarna. Konkurrensen har blivit stenhård och deras reglemente gör att bilarnas setup blir sådan att de tenderar att lyfta.
Det är det som nu hände 5 gånger (förra året) och resulterade i en dödsolycka..och flera mycket svåra krascher..med lite otur hade det kunnat dö hundra personer i publiken..kanske det gör på Indy i år..?
Jag kan inte exakta specifikationen men IRL kör (eller körde) med framvingen på ett sätt för att täcka upp bakvingen som gjorde att vid minsta instabilitet så fick bilen lyftkraft..de lyfter som flygplan och seglar rätt upp. Hoppas de har fått bort det i år. Fast det allra bästa vore att serien antingen försvann helt eller att reglementet gjordes om till något som påminner mer om CART.
..IRL har haft konstigt få dödsolyckor..än så länge..men deras utveckling går däråt, medan CART:s utveckling har varit mot säkerhet. Du får gå tillbaka till det mörka året 99 och gräva medan IRL hade en dödsolycka förra året och hade förare som blir skadade och borta mer än ett halvår och svävar mellan liv och död. Ovalracing kommer alltid vara farlig, men man kan ju faktiskt ändra reglementet något och få bort det som ser ut som restrictorplatesracing..och låta förarna få fälla mer avgörande.
IRL går mot en katastrof för publiken och förarna. Konkurrensen har blivit stenhård och deras reglemente gör att bilarnas setup blir sådan att de tenderar att lyfta.
Det är det som nu hände 5 gånger (förra året) och resulterade i en dödsolycka..och flera mycket svåra krascher..med lite otur hade det kunnat dö hundra personer i publiken..kanske det gör på Indy i år..?
Jag kan inte exakta specifikationen men IRL kör (eller körde) med framvingen på ett sätt för att täcka upp bakvingen som gjorde att vid minsta instabilitet så fick bilen lyftkraft..de lyfter som flygplan och seglar rätt upp. Hoppas de har fått bort det i år. Fast det allra bästa vore att serien antingen försvann helt eller att reglementet gjordes om till något som påminner mer om CART.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Att en IRL eller CART bil skulle ta sig igenom staketet är nästan omöjligt. Staketen är designade för att klara av en NASCAR bil dom väger dubbelt så mycket och kör i nästan samma fartEl Scorcho skrev:Det är det som nu hände 5 gånger (förra året) och resulterade i en dödsolycka..och flera mycket svåra krascher..med lite otur hade det kunnat dö hundra personer i publiken..kanske det gör på Indy i år..?
Det här verkar konstigt vart läste du det här? har du någon länk?El Scorcho skrev:Jag kan inte exakta specifikationen men IRL kör (eller körde) med framvingen på ett sätt för att täcka upp bakvingen som gjorde att vid minsta instabilitet så fick bilen lyftkraft..de lyfter som flygplan och seglar rätt upp. Hoppas de har fått bort det i år.
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Kolla efter var delar från Kennys krasch hamnade...
NASCAR-bilarna lyfter inte som IRL-bilarna gör. Dessutom har de "vingar" som är designade för att hålla bilarna på marken. Dessa fungerar så att om bilen spinner runt och färdas i fel riktning så fälls dessa upp och fungerar dels som luftbromsar och för att pressa ner bilen mot asfalten. Sen väger ju som du sa dubbelt så mycket... krävs lite mer för att lyfta dem från marken. Och du... inga staket klarar av de påfrestningar som uppstår vid en rejäl krasch. Näten är designade för att trassla in och bromsa ner framförallt delar av bilar. återigen kolla videon av Kennys krasch till exempel... Inte mycket kvar av nätet och Kenny hade en OTROLIG tur som studsade in på banan igen. Det räddade hans liv.
NASCAR-bilarna lyfter inte som IRL-bilarna gör. Dessutom har de "vingar" som är designade för att hålla bilarna på marken. Dessa fungerar så att om bilen spinner runt och färdas i fel riktning så fälls dessa upp och fungerar dels som luftbromsar och för att pressa ner bilen mot asfalten. Sen väger ju som du sa dubbelt så mycket... krävs lite mer för att lyfta dem från marken. Och du... inga staket klarar av de påfrestningar som uppstår vid en rejäl krasch. Näten är designade för att trassla in och bromsa ner framförallt delar av bilar. återigen kolla videon av Kennys krasch till exempel... Inte mycket kvar av nätet och Kenny hade en OTROLIG tur som studsade in på banan igen. Det räddade hans liv.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00
Herregud inte en Olle till...Frank skrev:I kennys fall gorde staketet sitt jobb bilen eller det som var kvar av den hamnade på banan. Och kennys krasch var en av dom svåraste kraschen mot ett staket någonsin. Men att delar av en bil hamnar på läktaren har hänt både i IRL och i CART men det var små antal döda.
jaja skam den som ger sig...
Stängslet är INTE till för att stoppa bilar utan mindre DELAR av bilar som slitits loss vid krascher, därav dess namn, Debris Fence. Vid kennys krasch hade han tur som studsade in på banan igen, en som inte hade lika mycket tur var Tony Renna, när han kraschade slets ett ca 20m långt hål upp i stängslet samt slog ner 2 av dess stolpar. Monocoquen studsade liksom vid Kennys krasch in på banan men en stor del av bilen, motorn, hamnade uppe på läktaren ca 4 stolsrader ovanför gången som alla använder för att nå sina platser. Ca 3m över marken. Om detta skett under ett lopp....
Vid Kennys krasch hamnade mindre delar av bilen uppe på läktaren, som tur är så är det få människor som går på IRL lopp och de som går blir alla placerade på ett fåtal läktare placerade så att de ser ut som jättemånga åskådare på noga planerade panorama bilder som på homestead senast.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Stängslet är visst till för att stoppa bilar om det inte var gjort för att stoppa bilar hade det varit mycket svagare och inte klarat av att stoppa en bil. Hittills har ingen bil kraschat genom staketet bara delar har kommit förbi staketet.
Det här är inte sant jag tror jag har läst alla rapporter om Tony Rennas krasch och ingenstans står det något om en motor som hamnat på läktaren. Och monocoquen studsade inte ut på banan utan fastnade i staketet.RP skrev:Monocoquen studsade liksom vid Kennys krasch in på banan men en stor del av bilen, motorn, hamnade uppe på läktaren ca 4 stolsrader ovanför gången som alla använder för att nå sina platser. Ca 3m över marken. Om detta skett under ett lopp....
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Men du Frank..du måste ju se med egna ögon hur IRL-bilarna betedde sig förra året..?
Du har många totalt felaktiga uppfattningar och faktafel..jag orkar inte ens gå in på alla..men när det gäller Tony Renna så hamnade stora delar på läktarna som annars hade varit fullsatta.
Men du, jag har ett tips..gå och kolla på IRL i verkligheten om du nu tror att stängslen håller för att stoppa bilar..eller debris..
Du har många totalt felaktiga uppfattningar och faktafel..jag orkar inte ens gå in på alla..men när det gäller Tony Renna så hamnade stora delar på läktarna som annars hade varit fullsatta.
Men du, jag har ett tips..gå och kolla på IRL i verkligheten om du nu tror att stängslen håller för att stoppa bilar..eller debris..
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37
Att säga att jag har fel är inget argument. Vart läste du att stora delar hamnade på läktarna? Och vad menar du med stora delar? Monocoquen och motorn är dom enda stora delarna som är kvar på en bil som har haft en svår krasch. Du säger att stängslen inte klarar av att stoppa en bil. Hur många bilar har kört in i stängslen? Väldigt många och hittills har ingen bil tagit sig igenom stängslet.
En bild från bräcks krasch man ser tydligt att ingen stor del var ens nära att hamna på läktaren.
En bild från bräcks krasch man ser tydligt att ingen stor del var ens nära att hamna på läktaren.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
Det var i nästan varje artikel efter kraschen. Om jag minns rätt så nämndes det även har på Forza.Frank skrev:Att säga att jag har fel är inget argument. Vart läste du att stora delar hamnade på läktarna? Och vad menar du med stora delar? Monocoquen och motorn är dom enda stora delarna som är kvar på en bil som har haft en svår krasch. Du säger att stängslen inte klarar av att stoppa en bil. Hur många bilar har kört in i stängslen? Väldigt många och hittills har ingen bil tagit sig igenom stängslet.
En bild från bräcks krasch man ser tydligt att ingen stor del var ens nära att hamna på läktaren.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... HER&id=523Enligt vittnesuppgifter kom Renna för långt ned i kurva tre, kom ut på gräset och fick luft under bilen varvid hela ekipaget blev luftburet. Rennas bil trasades sönder mot skyddstängslet, delar av bakvagnen for genom stängslet och in på de lyckligtvis tomma publikområdena. Renna omkom mer eller mindre omedelbart, men de materiella skadorna på den drabbade läktarsektionen var stora. Hade olyckan som Tony Renna råkade ut för skett under tävling är risken stor att det hade skördats dödsoffer även i publiken.
Vad är du ute efter Frank? Kör man med formelbilar på ovaler är det farligt. Gör man dessutom bilarna så lika som möjligt med restriktorer så att fältet pressas ihop säger det sej själv att det blir annu farligare. Nu var det ju inte det som var fallet i varken Marios olycka eller när Renna omkom. Men har man sett dessa bilder och Kennys krash kan man dra slutsatsen ganska enkelt själv att en IRL-kärra flyger rätt hyfsat.
I was misled and that is the way it went