Fernandez går till IRL..Rahal med troligen

The American zone...
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Fernandez går till IRL..Rahal med troligen

Inlägg av El Scorcho »

OK..jag såg att det hade kommit in på Forza nu..det här är ju inte bra alls. Och vad ska han där att göra egentligen..fan..rent ut sagt.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Som jag uppfattat det så reducerades hans kassa rätt rejält då någon sponsor (tecate?) minskade sitt bidrag. Adrian Fernandez som alltid stött CART och OWRS förlitade sig på att få bidrag från de nya ägarna. Men Kalkhoven, Forsythe och Gentilozzi har uppenbarligen bestämt sig för att inte göra om gamla CARTs misstag utan sade nej. Då hade inte Fernandez tydligen något alternativ och gick till IRL där han redan har en bil i sitt stall Super Aguri Fernandez som han är delägare i. Trist i vilket fall som helst.
/Jan
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Får bli ytterligare en modifiering av signaturen.
Har du inte råd med CART. lägg ner ditt skräpstall!
:crie:
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Förbannat trist, det här var inte vad serien behövde just nu. Tycker det är lite konstigt med tanke på Champ Car:s popularitet i Mexiko att Adrian och stallet inte lyckats fylla den lucka som sponsorn (Tecate?) lämnade.......men, men..... :down:
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Ja man börjar bli lite orolig, men läser man mellan raderna vad Kalkhoven säger så ska vi nog inte vänta oss för mycket av 2004.
"Our goal for this year is to establish credibility for the Champ Car World Series," Kalkhoven added. "In 2005 we'll be building a business and building teams in collaboration with new sponsors. That is the year that extends the business reach. After that, it's developing and expanding"

Sedan kanske de har något kort i rockärmen med tanke på vad Gentilozzi säger, iof före Fernandez avhopp.
"We will be at Long Beach with a full field of cars and we will have a full event schedule for 2004," Gentilozzi stated before Fernandez announced his withdrawal from the series. "Most of our event contracts call for 16 to 18 cars and we're going to have 18 cars. Listen carefully, because I'm guaranteeing it."

Ja det blir intressanta veckor framöver.
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Kalkhoven säger det han måste säga. Han har ju rätt så till vida att Fernandez bara är en bil inte halva serien, man får hoppas bara att Adrians hopp inte drar med sig fler stall.

Från http://www.presstelegram.com/Stories/0, ... 39,00.html#

Kevin Kalkhoven, one of the three new owners of Champ Car, said while Fernandez's departure was unfortunate, he still believes the series can meet the required minimum.

"We had 18 cars in the bag and without Adrian and now we have 17,' Kalkhoven said. "I still honestly anticipate we will have 18 cars in Long Beach.'

Champ Car officials said earlier this week that the series will be making more team announcements in the weeks leading up the LBGP.
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Varför klagar så många här på IRL? CART eller vad dom heter nu är en döende serie. IRL är mera framgångsrikt och mycket mer intressant än CART.

Själv tycker jag att Fernandez gjorde ett smart val.
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

Frank skrev:Varför klagar så många här på IRL? CART eller vad dom heter nu är en döende serie. IRL är mera framgångsrikt och mycket mer intressant än CART.

Själv tycker jag att Fernandez gjorde ett smart val.
Vet du vad racing är??? Eller blir du upphetsad när du hamnar bakom 2 lastbilar som kör om varandra på motorvägen??? :roll:

FTG
FINDY
FAF
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Ja jag vet vad racing är. Racing är när bilar tävlar mot varandra som dom gör i den här videon...

http://209.43.92.201/brickyard/imsprodu ... hi2-bg.wmv
Användarens profilbild
Mad Mako
Inlägg: 3664
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Götejävlaborg

Inlägg av Mad Mako »

Men det där blir ju jäkligt tröttsamt efter två minuter. Supertät racing som ser precis likadan ut hela tiden i ett publikvänligt format. Konstruerad spänning, precis som wrestling. Men det är ju bara vad jag tycker. Och jag tycker inte om veteranbilsrace, varken i formaten cart eller irl.
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

Frank skrev:Ja jag vet vad racing är. Racing är när bilar tävlar mot varandra som dom gör i den här videon...

http://209.43.92.201/brickyard/imsprodu ... hi2-bg.wmv
Ja precis vad jag sa... ungefär lika spännande som 2 lastbilar som kör om varandra.
Racing är mer än tillrättalagt, utan krav på tankearbete hos åskådaren, runt runt åka. Racing är mer än bilar som kör tätt intill varann. Om det inte vore mer så skulle alla motorvägar vara kantade av folk som ville se den spännande racingen mellan 2 lastbilar. Den är ju så artificiell så man mår illa.
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Så du tycker att tre bilar som kör i bred genom en sväng med en hastighet på 300km/h och med centimeter melan varandra är tråkigt? Förklara då för mig hur du finner bilar som har en halv minut till närmaste konkurrent och där det inte sker några omkörningar är kul?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

IRL=F3000 på oval
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Som redan sagt:
IRL=Racingens wrestling
:crie:
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

k.k skrev:Som redan sagt:
IRL=Racingens wrestling
IRL är inte alls som wrestling. I wrestling så är allt som ska hända under matchen förbestämt i IRL så är inget förbestämt. Jag tror ingen här kan seriöst säga att IRL ledningen har bestämt att Sam Hornish ska göra en vild omkörning på utsidan på sista varvet.
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Jag menar inte att Tony George och kompani säger till vem som ska vinna vad och vem som ska köra om vem och när. Vad jag vill säga är att man underlättar omkörningar så mycket så skicklighet inte gäller. Spänning är trevligt men det får inte inverka på sportsligheten.
:crie:
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Visst omkörningar är ganska enkla att göra i IRL men det är endå den som är skickligare som gör dom så jag ser inget fel där. Och jag tycker att IRL har hittat en bra balans på omkörningar. Med bra balans menar jag att det sker lagom många omkörningar under ett lopp.
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

Tja det kan ju tyckas märkligt dock att det är omöjligt att göra en omkörning under hela loppet men att under de sista 300metrarna går bilen utav bara....
Lika märkligt kan det tyckas att gulflaggor för skräp på banan tycks dyka upp när vissa förare behöver hjälp med bränsle ekonomin. Och när ett motormärke visar sig vara totalt misslyckat så får de helt plötsligt tillstånd att göra om sin motor och hepp... så vann de lopp igen.

Ett skämt är vad IRL är.... tillika ett mycket dåligt sådant. Ett artificiellt illa konstruerat skämt. Men det lär väl flyga vidare snart... kanske de borde sno Cleveland från Champcar... det är ju åtminstone en flygplats så att de kan landa igen.
Men det är gjort så att det inte skall krävas något av sin publik. Så att de kan sitta framför TVn(för ingen köper biljetter till loppen... de får dem på köpet till sina NASCAR-biljetter) och pimpla öl och käka hamburgare.
Om man slängde in en högerkurva eller två så skulle det ju bli komplicerat... då fick man ju hålla reda på mer än det som presenteras i övertydlighet. Då fick man ju helt plötsligt titta på detaljer... engagera sig.
Fy va hemskt.
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Om en förare som Takagi kan utmana om platser på podiumet så är det verkligen något fel på IRL.

Jag ser framför mig hur jag år 2007 går in på Aftonbladet sport och läser rubriken:
Zsolt Baumgartner vinner IRL-serien
:crie:
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

RP skrev:Tja det kan ju tyckas märkligt dock att det är omöjligt att göra en omkörning under hela loppet men att under de sista 300metrarna går bilen utav bara....
Jag vet inte vad du pratar om det sker många omkörningar under ett lopp i IRL men självklart sker det mera omkörningar på slutet av ett lopp det är då poängen avgörs.
RP skrev:Lika märkligt kan det tyckas att gulflaggor för skräp på banan tycks dyka upp när vissa förare behöver hjälp med bränsle ekonomin
Visst gulflaggor är inte kul när man är van vid europeisk racing men gulflaggor finns i all form av amerikansk racing och dom har funnits där hur länge som helst. Så varför klagar du bara på IRLs gulflaggor och inte på CARTs gulflaggor? Och jag ser ingen skilnad på användningen av gulflaggor mellan CART och IRL.
RP skrev:Och när ett motormärke visar sig vara totalt misslyckat så får de helt plötsligt tillstånd att göra om sin motor och hepp... så vann de lopp igen.
Ok jag håller med dig här det var orättvist men titta på Formel 1 till exempel hur rättvist är det att dom 4 bästa stalen inte får testa med tre bilar på fredag?
RP skrev:Men det är gjort så att det inte skall krävas något av sin publik. Så att de kan sitta framför TVn(för ingen köper biljetter till loppen... de får dem på köpet till sina NASCAR-biljetter) och pimpla öl och käka hamburgare.
Om man slängde in en högerkurva eller två så skulle det ju bli komplicerat... då fick man ju hålla reda på mer än det som presenteras i övertydlighet. Då fick man ju helt plötsligt titta på detaljer... engagera sig.
Fy va hemskt.
Det här fattar jag inte alls varför skulle det var mera krävande att titta på en tävling där dom kör på en road course?
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Det här fattar jag inte alls varför skulle det var mera krävande att titta på en tävling där dom kör på en road course?
I IRL så vet man definitivt att föraren bakom kommer att köra om den framför. På det sättet så är det mindre krävande att titta på den serien.

Håller inte Indy500 på att tappa i popularitet p.g.a. det skräpiga IRL-reglementet?
:crie:
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

k.k skrev:I IRL så vet man definitivt att föraren bakom kommer att köra om den framför. På det sättet så är det mindre krävande att titta på den serien.
Jag vet inte vad du tittar på men jag har sätt många omkörningar som misslyckas i IRL. Om jag fattar dig rätt så säger du att IRL är mindre krävande för att det är många omkörningar? :roll:
k.k skrev:Håller inte Indy500 på att tappa i popularitet p.g.a. det skräpiga IRL-reglementet?
Jo Indy 500 har tappat mycket av sin popularitet men inte på grund av IRLs regler utan på grund av att hälften av stallen och förarna kör i CART och den andra halvan kör i IRL.
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Frank skrev: Jo Indy 500 har tappat mycket av sin popularitet men inte på grund av IRLs regler utan på grund av att hälften av stallen och förarna kör i CART och den andra halvan kör i IRL.
Eftersom de största och mest kända förarna och stallen kör IRL så borde väl det inte spela någon roll?
:crie:
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Frank skrev:
k.k skrev:I IRL så vet man definitivt att föraren bakom kommer att köra om den framför. På det sättet så är det mindre krävande att titta på den serien.
Jag vet inte vad du tittar på men jag har sätt många omkörningar som misslyckas i IRL. Om jag fattar dig rätt så säger du att IRL är mindre krävande för att det är många omkörningar? :roll:
Jag tycker dessa tillfällen inträffar med stora mellanrum. Omkörningar är för enkla att genomföra i IRL. Sedan så behöver man inte gå för långt åt andra hållet.
:crie:
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

k.k skrev:Eftersom de största och mest kända förarna och stallen kör IRL så borde väl det inte spela någon roll?
Visst dom flesta har gått till IRL eftersom CART är döende men några stora namn är kvar till exempel Paul Tracy. Dessutom har den amerikanska open wheel racingen har varit delat i 8 år nu och det har haft ett negativt inflytande på dess popularitet.
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Det är inte bara Champ Car som har problem. Hela formelracingcirkusen i USA har klara problem att få publik och sponsorer. Titta bara på det största av racen, Indy 500, som inte verka få fullt startfält, 33 bilar ska det vara. Så det saknas några. Har sagt det tidigare, visst behöver USA EN formelserie men det ska vara i CART formatet för att publik och sponsorer ska nappa.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Rykten går att Rahal försvinner från Champ Car i morgon och att antalet bilar är 16 och att det räcker för Long Beach. Men det härär intressant, Paul Gentilozzi sägs vara borta från OWRS, vad det beror på kan man bara gissa. Antagligen att hans brist på mediaträning gissar jag. Hans ersättare ryktas vara..... Mario Andretti (häpp!)

Det låter fantastiskt i mina öron.
/Jan
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Själv tycker jag inte själva ovalracingen i IRL är det trista utan hur deras specifikationer är..det är för lite förarskicklighet..
Det är i princip omöjligt att köra sin väg till en seger..köra ifrån motståndarna utan det blir livsfarliga "packs" på massor av bilar som ligger och lurpassar på varandra..

Påminner endel om linjelopp i cykel..fast totalt livsfarligt..

Mario..ja det skulle vara på tiden..
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Jag gilar just IRL för att dom har pack racing det är ganska tråkigt när någon drar ifrån med flera sekunder. Och du säger att IRLs pack racing är livsfarlig men ingen har dött på grund av den. IRL har bara haft en dödsolycka och den hade inget med pack racing att göra desutom så var den på Indy. Och Indy har alltid varit en del av amerikansk open wheel racing trots att den är livsfarlig. Under samma period har CART haft the dödsolyckor.

Greg Moore 1999 Fontana (Superspeedway)
Gonzalo Rodriguez 1999 Laguna Seca (Road course)
Jeff Krosnoff 1996 Toronto (Street course)

Med andra ord så verkar inte oval pack racing vara farligare än någon annan racing.
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Frank skrev:Jag gilar just IRL för att dom har pack racing det är ganska tråkigt när någon drar ifrån med flera sekunder. Och du säger att IRLs pack racing är livsfarlig men ingen har dött på grund av den. IRL har bara haft en dödsolycka och den hade inget med pack racing att göra desutom så var den på Indy. Och Indy har alltid varit en del av amerikansk open wheel racing trots att den är livsfarlig. Under samma period har CART haft the dödsolyckor.

Greg Moore 1999 Fontana (Superspeedway)
Gonzalo Rodriguez 1999 Laguna Seca (Road course)
Jeff Krosnoff 1996 Toronto (Street course)

Med andra ord så verkar inte oval pack racing vara farligare än någon annan racing.
Glömt bort Tony Renna? Han var så vitt jag vet inte ens den första. Att sedan ett stort antal förare har skadats och att säkerheten är på den nivå F1 var på 70-talet ska vi glömma bort.
:crie:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

CART har cirka 0,3 skador per lopp (skada definierad som handledsbrott, benbrott, rygg- eller skallskada) mot 1,4 per lopp i IRL.

2003 blev fyra bilar luftburna! Wheldon, Andretti, Bräck och Renna. Lägg till Mario Andrettis lufttur inför Indy 500 som hade slutat uppe på läktaren om den hade skett i slutet av rakan i stället för mitt på den.

Vad skulle hända om en IRL-bil landar på läktaren under nästa Indy 500?

IRL har artificiellt skapat tät racing med nedtrimmade bilar (Montoya beskrev skillnaden mellan en CART-bil och en IRL-bil som skillnaden mellan F1 och F3000 ...) som kör tätt ihop på banor som tillåter mycket höga farter. Det är grundreceptet för en kommande katastrof och den senaste tidens utvecklingar visar att katastrofen inte är långt ifrån om man inte gör något åt problemet.

IRL har visserligen ett dödsfall mindre än CART sedan 1996. Men statistiken här ovan visar att riskerna i IRL är oacceptabelt höga och att priset för den artificiellt täta racingen är för högt och stiger.

Övrig kuriosa: Det säljs inga biljetter till IRL. Biljetterna säljs till NASCAR och IRL kommer så att säga med på köpet.
Trots att de stora stallen bytte till IRL, förarna följde efter och biltillverkarna anslöt sig till serien så fortsatte CART ha högre publik- och tittarsiffror än IRL.

IRL:s affärsidé var att vara en helamerikansk serie för amerikanska förare i USA och med låg budget för stall att delta. Var är man idag? Serien domineras av icke-amerikanska förare, lopp körs utanför USA, kostnaderna har skjutit i höjden och flera stall har varit tvingade att lägga ner och man är ganska långt från sin ursprungliga idé. Om det nu var vad man hade som idé från början och inte något annat som att försöka krossa CART ...
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

k.k skrev:Glömt bort Tony Renna? Han var så vitt jag vet inte ens den första. Att sedan ett stort antal förare har skadats och att säkerheten är på den nivå F1 var på 70-talet ska vi glömma bort.
um läste du vad jag skrev? jag sa att ingen har dött av pack racing i IRL och jag skrev om Tony Renna. Han dog på Indy banan under ett däcks test det fanns inte en enda bil i närheten så pack racing hade inget med saken att göra.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Frank, det är klart att det har med "pack racing" att göra även om han var själv på banan. Bilen är konstruerad för tät racing och det var väl samma bil Tony Renna körde? Vad var det som förorsakade olyckan? Enligt IRL så kallade dom det för förarmisstag, men när tre bilar innan hade gjort snarlika luftfärder så vet vi att det beror på något annat, nämligen bilen.
/Jan
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

LuckyStrike1 skrev:CART har cirka 0,3 skador per lopp (skada definierad som handledsbrott, benbrott, rygg- eller skallskada) mot 1,4 per lopp i IRL.
Visst chansen att skadas är större i IRL än CART men jag blir hellre skadad och återhämtar mig om 2 månader än dör.
LuckyStrike1 skrev:2003 blev fyra bilar luftburna! Wheldon, Andretti, Bräck och Renna. Lägg till Mario Andrettis lufttur inför Indy 500 som hade slutat uppe på läktaren om den hade skett i slutet av rakan i stället för mitt på den.
Jo det har varit några flygturer i år men som flesta berode på ihop körningar och inte på då dålig bil design. Desutom så har IRL helt nya bilar i år.
LuckyStrike1 skrev:Vad skulle hända om en IRL-bil landar på läktaren under nästa Indy 500?
Det har varit många tävlingar på Indy och hittills har det aldrig hänt iaf i modern tid och jag ser ingen anledning varför risken skule vara större nu.
LuckyStrike1 skrev:IRL har artificiellt skapat tät racing med nedtrimmade bilar (Montoya beskrev skillnaden mellan en CART-bil och en IRL-bil som skillnaden mellan F1 och F3000 ...) som kör tätt ihop på banor som tillåter mycket höga farter. Det är grundreceptet för en kommande katastrof och den senaste tidens utvecklingar visar att katastrofen inte är långt ifrån om man inte gör något åt problemet.
Vet inte vad du menar med artificiell racing. Bara för att det är nära behöver det inte vara artificiellt och det är inget artificiellt med F3000.
Vilken utveckling pratar du om bräcks crash?
LuckyStrike1 skrev:IRL har visserligen ett dödsfall mindre än CART sedan 1996. Men statistiken här ovan visar att riskerna i IRL är oacceptabelt höga och att priset för den artificiellt täta racingen är för högt och stiger.
Du räknar dödsolyckan 1996 under IRLs första år som hände med en IndyCar bli? IRL hade inte byggt sina bilar än och deras bilar var säkrare.
LuckyStrike1 skrev:Övrig kuriosa: Det säljs inga biljetter till IRL. Biljetterna säljs till NASCAR och IRL kommer så att säga med på köpet.
Trots att de stora stallen bytte till IRL, förarna följde efter och biltillverkarna anslöt sig till serien så fortsatte CART ha högre publik- och tittarsiffror än IRL.
Att sälja biljetter tillsammans med NASCAR är ett smart sätt att få mera publik något som CART borde lära sig. Desutom om CART är så popular varför gick dom i konkurs?
LuckyStrike1 skrev:IRL:s affärsidé var att vara en helamerikansk serie för amerikanska förare i USA och med låg budget för stall att delta. Var är man idag? Serien domineras av icke-amerikanska förare, lopp körs utanför USA, kostnaderna har skjutit i höjden och flera stall har varit tvingade att lägga ner och man är ganska långt från sin ursprungliga idé. Om det nu var vad man hade som idé från början och inte något annat som att försöka krossa CART ...
Den största anledningen till att IRL skapades var att man ville ha mera oval racing.
jajo skrev:Frank, det är klart att det har med "pack racing" att göra även om han var själv på banan. Bilen är konstruerad för tät racing och det var väl samma bil Tony Renna körde? Vad var det som förorsakade olyckan? Enligt IRL så kallade dom det för förarmisstag, men när tre bilar innan hade gjort snarlika luftfärder så vet vi att det beror på något annat, nämligen bilen.
/Jan
Så du menar att billar designade för pack racing lyfter lättare? Varför skule det vara så?
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

Frank skrev:Så du menar att billar designade för pack racing lyfter lättare? Varför skule det vara så?
Kan du något om aerodynamik??
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Ja jag kan något om aerodynamik, så förklara för mig varför bliar som är designade för pack racing lyfter lättare jämfört med vanliga bilar.
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

bra... vad händer när en bil med mycket downforce, väldigt mycket downforce, rubbas ur sitt horisontella läge???
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

IRL bilar har mindre downforce än CART och F1 för att dom kör på snabba oval banor. När du säger rubbas ur sitt horisontella läge menar du att föraren kör på något och nosen lyfter?
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Frank, jag ska ge dig en ledtråd. Cart och F1 kör inte i 350 km/h hela tiden.
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Det är ju självklart att dom inte kör 350 km/h hela tiden. Och hur påverkar det här IRL bilars påstoda egenskap att lyfta?
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Mycket intressant läsning.

..IRL har haft konstigt få dödsolyckor..än så länge..men deras utveckling går däråt, medan CART:s utveckling har varit mot säkerhet. Du får gå tillbaka till det mörka året 99 och gräva medan IRL hade en dödsolycka förra året och hade förare som blir skadade och borta mer än ett halvår och svävar mellan liv och död. Ovalracing kommer alltid vara farlig, men man kan ju faktiskt ändra reglementet något och få bort det som ser ut som restrictorplatesracing..och låta förarna få fälla mer avgörande.

IRL går mot en katastrof för publiken och förarna. Konkurrensen har blivit stenhård och deras reglemente gör att bilarnas setup blir sådan att de tenderar att lyfta.

Det är det som nu hände 5 gånger (förra året) och resulterade i en dödsolycka..och flera mycket svåra krascher..med lite otur hade det kunnat dö hundra personer i publiken..kanske det gör på Indy i år..?

Jag kan inte exakta specifikationen men IRL kör (eller körde) med framvingen på ett sätt för att täcka upp bakvingen som gjorde att vid minsta instabilitet så fick bilen lyftkraft..de lyfter som flygplan och seglar rätt upp. Hoppas de har fått bort det i år. Fast det allra bästa vore att serien antingen försvann helt eller att reglementet gjordes om till något som påminner mer om CART.
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

El Scorcho skrev:Det är det som nu hände 5 gånger (förra året) och resulterade i en dödsolycka..och flera mycket svåra krascher..med lite otur hade det kunnat dö hundra personer i publiken..kanske det gör på Indy i år..?
Att en IRL eller CART bil skulle ta sig igenom staketet är nästan omöjligt. Staketen är designade för att klara av en NASCAR bil dom väger dubbelt så mycket och kör i nästan samma fart
El Scorcho skrev:Jag kan inte exakta specifikationen men IRL kör (eller körde) med framvingen på ett sätt för att täcka upp bakvingen som gjorde att vid minsta instabilitet så fick bilen lyftkraft..de lyfter som flygplan och seglar rätt upp. Hoppas de har fått bort det i år.
Det här verkar konstigt vart läste du det här? har du någon länk?
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

Kolla efter var delar från Kennys krasch hamnade...

NASCAR-bilarna lyfter inte som IRL-bilarna gör. Dessutom har de "vingar" som är designade för att hålla bilarna på marken. Dessa fungerar så att om bilen spinner runt och färdas i fel riktning så fälls dessa upp och fungerar dels som luftbromsar och för att pressa ner bilen mot asfalten. Sen väger ju som du sa dubbelt så mycket... krävs lite mer för att lyfta dem från marken. Och du... inga staket klarar av de påfrestningar som uppstår vid en rejäl krasch. Näten är designade för att trassla in och bromsa ner framförallt delar av bilar. återigen kolla videon av Kennys krasch till exempel... Inte mycket kvar av nätet och Kenny hade en OTROLIG tur som studsade in på banan igen. Det räddade hans liv.
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

I kennys fall gorde staketet sitt jobb bilen eller det som var kvar av den hamnade på banan. Och kennys krasch var en av dom svåraste kraschen mot ett staket någonsin. Men att delar av en bil hamnar på läktaren har hänt både i IRL och i CART men det var små antal döda.
RP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jan 15, 2003 01:00

Inlägg av RP »

Frank skrev:I kennys fall gorde staketet sitt jobb bilen eller det som var kvar av den hamnade på banan. Och kennys krasch var en av dom svåraste kraschen mot ett staket någonsin. Men att delar av en bil hamnar på läktaren har hänt både i IRL och i CART men det var små antal döda.
Herregud inte en Olle till...

jaja skam den som ger sig...

Stängslet är INTE till för att stoppa bilar utan mindre DELAR av bilar som slitits loss vid krascher, därav dess namn, Debris Fence. Vid kennys krasch hade han tur som studsade in på banan igen, en som inte hade lika mycket tur var Tony Renna, när han kraschade slets ett ca 20m långt hål upp i stängslet samt slog ner 2 av dess stolpar. Monocoquen studsade liksom vid Kennys krasch in på banan men en stor del av bilen, motorn, hamnade uppe på läktaren ca 4 stolsrader ovanför gången som alla använder för att nå sina platser. Ca 3m över marken. Om detta skett under ett lopp.... :cry:

Vid Kennys krasch hamnade mindre delar av bilen uppe på läktaren, som tur är så är det få människor som går på IRL lopp och de som går blir alla placerade på ett fåtal läktare placerade så att de ser ut som jättemånga åskådare på noga planerade panorama bilder som på homestead senast.
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Stängslet är visst till för att stoppa bilar om det inte var gjort för att stoppa bilar hade det varit mycket svagare och inte klarat av att stoppa en bil. Hittills har ingen bil kraschat genom staketet bara delar har kommit förbi staketet.
RP skrev:Monocoquen studsade liksom vid Kennys krasch in på banan men en stor del av bilen, motorn, hamnade uppe på läktaren ca 4 stolsrader ovanför gången som alla använder för att nå sina platser. Ca 3m över marken. Om detta skett under ett lopp.... :cry:
Det här är inte sant jag tror jag har läst alla rapporter om Tony Rennas krasch och ingenstans står det något om en motor som hamnat på läktaren. Och monocoquen studsade inte ut på banan utan fastnade i staketet.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Men du Frank..du måste ju se med egna ögon hur IRL-bilarna betedde sig förra året..?

Du har många totalt felaktiga uppfattningar och faktafel..jag orkar inte ens gå in på alla..men när det gäller Tony Renna så hamnade stora delar på läktarna som annars hade varit fullsatta.
Men du, jag har ett tips..gå och kolla på IRL i verkligheten om du nu tror att stängslen håller för att stoppa bilar..eller debris..
Frank
Inlägg: 34
Blev medlem: sön feb 29, 2004 15:37

Inlägg av Frank »

Att säga att jag har fel är inget argument. Vart läste du att stora delar hamnade på läktarna? Och vad menar du med stora delar? Monocoquen och motorn är dom enda stora delarna som är kvar på en bil som har haft en svår krasch. Du säger att stängslen inte klarar av att stoppa en bil. Hur många bilar har kört in i stängslen? Väldigt många och hittills har ingen bil tagit sig igenom stängslet.

En bild från bräcks krasch man ser tydligt att ingen stor del var ens nära att hamna på läktaren.
Bild
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Frank skrev:Att säga att jag har fel är inget argument. Vart läste du att stora delar hamnade på läktarna? Och vad menar du med stora delar? Monocoquen och motorn är dom enda stora delarna som är kvar på en bil som har haft en svår krasch. Du säger att stängslen inte klarar av att stoppa en bil. Hur många bilar har kört in i stängslen? Väldigt många och hittills har ingen bil tagit sig igenom stängslet.

En bild från bräcks krasch man ser tydligt att ingen stor del var ens nära att hamna på läktaren.
Bild
Det var i nästan varje artikel efter kraschen. Om jag minns rätt så nämndes det även har på Forza.
:crie:
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Enligt vittnesuppgifter kom Renna för långt ned i kurva tre, kom ut på gräset och fick luft under bilen varvid hela ekipaget blev luftburet. Rennas bil trasades sönder mot skyddstängslet, delar av bakvagnen for genom stängslet och in på de lyckligtvis tomma publikområdena. Renna omkom mer eller mindre omedelbart, men de materiella skadorna på den drabbade läktarsektionen var stora. Hade olyckan som Tony Renna råkade ut för skett under tävling är risken stor att det hade skördats dödsoffer även i publiken.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=arti ... HER&id=523

Vad är du ute efter Frank? Kör man med formelbilar på ovaler är det farligt. Gör man dessutom bilarna så lika som möjligt med restriktorer så att fältet pressas ihop säger det sej själv att det blir annu farligare. Nu var det ju inte det som var fallet i varken Marios olycka eller när Renna omkom. Men har man sett dessa bilder och Kennys krash kan man dra slutsatsen ganska enkelt själv att en IRL-kärra flyger rätt hyfsat.
I was misled and that is the way it went