Vart fåglarna kommer ryktet ifrån....

Kungaklassen av motorsport...
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

...att Schumi är dålig på att köra om? Just omkörnings- och varvningskapaciteten var ju vad som tog honom till toppen tidigt i F1-karriären och som gjorde att åtminstone jag började tokheja på honom (sådär, då har man avslöjat det också....). Det och att han alltid var glad och rolig i depån.

Jag minns ett tiotal riktigt chukra omkörningar Schumi gjort de senaste två säsongerna. Med dem är han nog så framgångsrik som kollegorna i toppskiktet. Och med tanke på hur svårt det är för någon över huvud taget att köra om i modern F1-racing kan man väl inte begära mer? Om man inte helt enkelt konstruerar förutsättningar och yttre omständigheter i syfte att föreställa verkligheten som en annan än den vi faktiskt lever. Men mig lurar ni inte! :moon:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Ett tiotal?
Hit me.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

:smash:
ANFRAN
On 2002-03-10 13:03, ANFRAN wrote:
Ett tiotal?
Hit me.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Cheever den 2002-03-10 13:06 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

"Experterna" skiljer på omkörningar och "riktiga" omkörningar...

Villeneuve anses som en "riktig" omkörare. Även Montoya anses som en utövare av "riktiga" omkörningar. Vad har då dessa två förare gemensamt. Jo bl a att omkörningarna sällan leder till framflyttade positioner i fältet utan ofta att omkörningsmanöverna tack vare det något bredare spårvalet vid sidan av banan ofta leder till ett par förlorade placeringar. De två förarna har även gemensamt att de inte vinner särskilt många lopp...

Michael Schumacher anses vara oförmögen till "riktiga" omkörningar. Resultatet av denna oförmåga är ett stort antal vinster, 4 WDC-titlar etc...

Vad F1-analfabeter inte begriper är att en omkörning ofta är begripen med risker och att F1 går ut på att vinna lopp. Dessa samma kretiner lever i någon form av tro att F1-förarnas första uppgift är att underhålla publiken, för visst det är det underhållande med omkörningar. Jag själv skrattade gott åt JPMs omkörning av Verstappen förra året och åt Villeneuves omkörning i Castrol på A1-ring förra året...
JPMs försök till omkörning av RS på Monaco förra året var även det en riktig höjdare och mycket underhållande.

/E

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: EnzoF1 den 2002-03-10 13:11 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-10 13:03, ANFRAN wrote:
Ett tiotal?
Hit me.
Trä eller alu? :bang:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jo Schumacher var ju en riktigt hejare på omkörningar i Melbourne nu senast :roll: Fantastiskt så snabbt och smidigt han tog sig förbi en MYCKET långsammare Trulli :roll:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Ryktet att Schumacher är dålig på att köra om har skapats av olika Schumacher-hatare på diverse forum. Hur stor dessa Schumi-hatares trovärdighet är vet vi sen tidigare. Det var samma personer som anklagat Schumacher och Ferrari hejvilt för fusk i olika sammanhang. Självsäkert förutspådde dom att när traction control blev tillåtet skulle hela världen få se hur dålig "bedragaren" Schumacher nu var. Hur det sen blev vet vi alla :lol:

Jag har ännu inte lyckas hitta någon förare, stallchef eller motorsportjournalist som påstår att Schumacher är dålig på att köra om. Och varför skulle han vara det? Jag tror inte förmågan att köra om är någon särskilt speciell egenskap hos en förare. Det handlar nog mer om att vara snabbare än föraren framför, inställning på bilen och viljan att ta risken med en omkörning.

Jag minns oxå att Schumacher gjorde betydligt fler omkörningar i början av karriären. Att det nu på senare år blivit betydligt färre omkörningsförsök beror precis som Enzo påpekade att Schumi har blivit mindre benägen att ta risker.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-03-10 13:26, Lemon wrote:
Det handlar nog mer om att vara snabbare än föraren framför, inställning på bilen och viljan att ta risken med en omkörning.
Guts eller? :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enzo, den ENDA riktiga omkörningen är att bromsa sig förbi.

Allt annat beror på att motståndaren gör ett misstag eller att man har ett överlägset matterial.

Att bromsa sig förbi kräver inte att motståndaren gör ett misstag, motståndaren bromsar där han brukar bromsa och då gäller det bara att man bromsar lite senare. Om motståndaren vetat att man tänker bromsa lite senare än honom så kan man föranledas att tro att han också skulle flytta fram sin bromspunkt något, men så är icke fallet enligt dom som VET F1. Vi som inte vet F1 får nöja oss med att konstatera att en riktig omkörning är fullbordad eftersom den omkörda parten gjorde allting rätt utan det faktum att lyckas hålla motståndaren bakom sig.

Logiken är kristallklar.

AnFRAN, tack för att du upplyste en som inte vet vad F1 handlar om. :grin:
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Varvningskapaciteten? -Geez... DE VINKAR JU BLÅFLAGG FÖR FAN!!! HUR SVÅRT ÄR DET ATT VARVA DÅ???
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Varvningskapaciteten? -Geez... DE VINKAR JU BLÅFLAGG FÖR FAN!!! HUR SVÅRT ÄR DET ATT VARVA DÅ???
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Varvningskapaciteten? -Geez... DE VINKAR JU BLÅFLAGG FÖR FAN!!! HUR SVÅRT ÄR DET ATT VARVA DÅ???
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Bort med blåflagg! Bort bort bort!!!

det är racing inte en begravningskortége!
Användarens profilbild
Blomman
Inlägg: 567
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Blomman »

Kanske inte behöver göra så många omkörningar........?

JB/CD
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Precis. Det kanske inte är så lätt att köra om när man redan ligger först! :grin: :wink:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Trulli - Schumacher - Melbourne 2002

Låg inte direkt först där kanske :grin:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-10 13:21, LuckyStrike1 wrote:
Jo Schumacher var ju en riktigt hejare på omkörningar i Melbourne nu senast :roll: Fantastiskt så snabbt och smidigt han tog sig förbi en MYCKET långsammare Trulli :roll:
LS1: Du kan väl påminna mig vem av MS och JT som vann loppet och vem som bröt! Bara så att jag vet vilken strategi som lyckades bäst! :wink: Dessutom kan du ju förklara varför omkörarkungen JPM lyckades med konststycket att bli omkörd två gånger av MS, speciellt med tanke på att JPM ju är den mycket snabbare och "gutsigare" föraren... :rolleyes:

/E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

I Australien lyckades "strategin" att ha en bättre bil...(och en kraschande, men kvalsnabbare, stallkompis) :roll:

Jobba på nu Enzo, istället för att sprida ditt strunt här. Vi skall meka gokart ikväll. :cool:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-10 14:23, AndersF1 wrote:
I Australien lyckades "strategin" att ha en bättre bil...(och en kraschande, men kvalsnabbare, stallkompis) :roll:

Jobba på nu Enzo, istället för att sprida ditt strunt här. Vi skall meka gokart ikväll. :cool:
Jag föreslår att du genast söker jobb hos Ferrari. Du nöjer dig säkert med en miljon USD om året och eftersom det bara är bilen så räknas så blir du säkert ännu mer framgångsrik än Maestro. Speciellt intressant är det att JPM fortfarande inte lyckas kvala snabbare än sin stallkamrat. Jag uppskattar även det faktum att JPM ju blev omkörd två gånger av den gutslösa fjollan från Kerpen. Lustigt att det skulle bli Montoya som körde upp segern i röven i den fuskande fjollan.

Faan vad jag ser fram emot årets ursäkter från alla förståsigpåare... eller ska ni helt ignorera JPM i år och istället börja snacka om hur mycket Massa och Webber ska krossa Maestro nästa år? :wink:

(E
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

On 2002-03-10 14:15, LuckyStrike1 wrote:
Trulli - Schumacher - Melbourne 2002

Låg inte direkt först där kanske :grin:
Det finns olika sätt att ta sig förbi föraren framför. :grin:
On 2002-03-10 13:21, LuckyStrike1 wrote:
Jo Schumacher var ju en riktigt hejare på omkörningar i Melbourne nu senast Fantastiskt så snabbt och smidigt han tog sig förbi en MYCKET långsammare Trulli
Men kom igen nu! :smile:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-10 14:19, EnzoF1 wrote:
LS1: Du kan väl påminna mig vem av MS och JT som vann loppet och vem som bröt! Bara så att jag vet vilken strategi som lyckades bäst! :wink: Dessutom kan du ju förklara varför omkörarkungen JPM lyckades med konststycket att bli omkörd två gånger av MS, speciellt med tanke på att JPM ju är den mycket snabbare och "gutsigare" föraren... :rolleyes:

/E
Nu pratade vi ju inte om strategi utan om omkörningar. Och då tog jag bara tillfället i akt att påminna om hur obenägen Schumacher var att köra om en mycket långsammare Trulli...

Att Schumacher och Montoya sen hade en underhållande strid vara bara skoj. Särskilt skoj var det att se Montoya hålla stången så länge som han gjorde mot en Schumacher med både större erfarenhet och en vida överlägsen bil...

Jag är rädd för att ingen kommer att krossa Schumacher i år - där är Ferrarin alldeles för överlägsen för att det ska kunan ske. Däremot ser jag fram emot att se Montoya både ha ett bättre kvalresultat och mer poäng än Ralf när säsongen avslutas i Japan i höst :smile:
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-10 13:30, Hampus wrote:
Varvningskapaciteten? -Geez... DE VINKAR JU BLÅFLAGG FÖR FAN!!! HUR SVÅRT ÄR DET ATT VARVA DÅ???
Hampus, jag ska förklara det här för dig som om du vore en 4-åring. Jag tror det är en förutsättning för att du ska förstå.

När en snabbare bil kommer ifatt en långsammare för varvning, varvid den senare mycket riktigt ska visas blå flagg av funktionärerna, kan man som varvande närma sig situationen på olika sätt. Antingen väljer man en försiktig approach och varvar när risken för missförstånd mellan de båda förarna är undanröjd. En metod som aldrig är fel, men som kan ta viss tid. En annan approach, som Schumi gjorde sig berömd för framför allt under sina första mästarår 1994-95, är att attackera situationen, visa sig för snigeln och tvinga denne att väja (om vederbörande mot förmodan skulle haft andra avsikter). Schumi körde på detta sätt ett par gånger om inte bara den varvade bilen utan även Damon Hill när den senare låg före Schumi men valde en försktigare väg. Många andra har gått samma öde till mötes som Hill.

Klokare? :roll:

Det finns ett annat lysande exempel på effektiv varvningsteknik, där en viss Mika Häkkinen var inblandad. Och om jag inte misstar mig helt, kommer det nu från Schumi-hatarna att hagla in kommentarer om den sekvensen. :smile:



<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Binneberra den 2002-03-10 15:21 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-10 15:15, LuckyStrike1 wrote:
Att Schumacher och Montoya sen hade en underhållande strid vara bara skoj. Särskilt skoj var det att se Montoya hålla stången så länge som han gjorde mot en Schumacher med både större erfarenhet och en vida överlägsen bil...
Men nu glömde du ju Williamsens kanske 40-50 fler hästar och JPM's erkända "car control". Dessutom är ju JPM en "fighter" av rang och en riktig "racer" som ju aldrig skulle lägga upp sig för Maestro.

Min fråga är då hur Maestro trots detta kör om JPM??? :wink:

Vad jag egentligen undrar är varför det alltid är Ferrarins förtjänst när Maestro kör om och den konkurrerande förarens förtjänst när Maestro blir omkörd?

Jag vet att intelligensreserven på konkurrerande forum har sina ståndpunkter klara men inte f-n är Ferrarin så överlägsen Williams- och McLaren-kärrorna.

Kan det i själva verket vara så att det är JPM som saknar guts?

/E
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

....och till alla som idisslar om Schumis svårigheter att ta sig förbi Trulli: Det är svårt att köra om i F1 idag, för vem som helst. Varför? Många bilar (exempelvis Ferrari och Jordan) är idag relativt jämbördiga rakt fram och slip-streaming är dessutom näst intill omöjligt i högfartskurvor. Och i lågfartskurvor är oftast utrymmet inte tillräckligt. Jag håller med om att mycket hänger på inbromsningen, men man måste ändå ligga riktigt, riktigt långt fram för att kunna bromsa ut sin medtävlare, förarna på toppnivå är alldeles för bra för att släppa någon förbi sig annars. Det enda alternativet, om man inte helt enkelt lyckas stressa medtävlaren till misstag, är att chansa vilt (som JPM brukar göra och som Raffe Slim gjorde häromsistens, det ärkenötet). Ägnar man sig åt det senare är man i mina ögon en vildhjärna, inte en skicklig omkörare. I längden brukar det inte löna sig, en erfarenhet jag tror kommer plåga JPM hårt i år om han fortsätter som i fjol. Han kan inte komma undan hur många gånger som helst.

Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

Go, Enzo, go!!!! :beer:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Hur många varv låg DC bakom i Monaco egentligen? Och han kom ju enbart om via depån.

Jag hörde inte så många röster som opponerade sig då? Till skillnad från Ron och Norbert så sprang inte Todt och Ross in och hotade Trulli efter loppet...

Återigen, hade inte Maestro stressat Trulli till misstaget att välja fel spår så hade han säkert kört om efter ett tag.

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Känsligt ämne tydligen för Schumi fans :wink:
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Inlägg av nicolas »

jag säger bara monaco 1998-f3000=)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-10 15:31, EnzoF1 wrote:
Vad jag egentligen undrar är varför det alltid är Ferrarins förtjänst när Maestro kör om och den konkurrerande förarens förtjänst när Maestro blir omkörd?

/E
Ja, det kan man fråga sig, men det stämmer säkert det du säger, för en gångs skull. Det måste väl helt enkelt bero på att Schumi är en dålig omkörare, men det Sydafrikansk/Fransk/Engelska-teamet bakom Ferraris framgångar däremot är skickliga yrkesmänniskor. Några andra förklaringar till din korrekta observation kan jag inte se.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-10 15:33, Binneberra wrote:
[...] och som Raffe Slim gjorde häromsistens, det ärkenötet) [...]
Vad avses här då? Tycker du möjligen att det enbart/huvudsakligen var Raffes fel, det som hände i starten i Melbourne?
Kanske någon fler som behöver en grundlig genomgång i racingens grunder a la 4-åring...

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-10 16:28, nicolas wrote:
jag säger bara monaco 1998-f3000=)
Min farsa är starkare än dina farsor...

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-10 16:40, AndersF1 wrote:
On 2002-03-10 15:33, Binneberra wrote:
[...] och som Raffe Slim gjorde häromsistens, det ärkenötet) [...]
Vad avses här då? Tycker du möjligen att det enbart/huvudsakligen var Raffes fel, det som hände i starten i Melbourne?
Kanske någon fler som behöver en grundlig genomgång i racingens grunder a la 4-åring...
I princip är det ju alltid den påkörandes fel oavsett fjollregler i F1. Raffe försökte ju inte ens svänga...

Kan det möjligen vara så att Raffe fått order att torpedera Barri för att ge JPM en chans på en seger? Som tur är saknade JPM ju guts nog att hålla Maestro bakom sig utan bjöd ut sig som en gammal panelhöna!

/E
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Så långsam var inte Trulli. Han körde fortare än Montoya så länge han var kvar i tävlingen. Kollade ni förresten första omstarten? Lägg märke till där att JPM inte lyckades närma sig Trulli på rakan trots den starka BMW-motorn. På atlas bulle har dom debatterat en hel del om varför Ferrari och Schumacher var såpass mycket snabbare på tredje sektorn. Det handlade om uppemot en sekund och den mest rimliga förklaringen är att Schumacher körde med mer downforce än någon annan. Tredje sektorn är nämligen det mest krokiga partiet på Albert Park. Den extra downforcen hindrade sen honom på rakorna. Flera gånger lyckades MS komma perfekt bakom Montoya på rakorna, men trots slipstreamingen kom han ändå inte ens upp jämsides med Montoya.

Där har ni förklaringen till varför det tog flera varv för Schumi att ta sig förbi trots snabbare bil :read:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Lemon den 2002-03-10 17:06 ]</font>
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Lemon: :wor:

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-10 16:26, LuckyStrike1 wrote:
Känsligt ämne tydligen för Schumi fans :wink:
Tänkte det var på plats att citera mig själv :grin:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Ja, dina argument har väl tagit slut, Lucy så då har du ingenting annat att komma med. Fortsätt du att citera dig själv tills vi påminner dig i höst om vem som är världsmästare för femte gången :lol: :lol:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-03-10 16:40, AndersF1 wrote:
On 2002-03-10 15:33, Binneberra wrote:
[...] och som Raffe Slim gjorde häromsistens, det ärkenötet) [...]
Vad avses här då? Tycker du möjligen att det enbart/huvudsakligen var Raffes fel, det som hände i starten i Melbourne?
Kanske någon fler som behöver en grundlig genomgång i racingens grunder a la 4-åring...
Som jag redan skrivit på ett annat topic här, anser jag att barracudan ska ha piss och skit för sin insats (eller borde han bara lära sig att hålla i ratten ordentligt?), men att raffe satsade åt h-e för våldsamt ändå. Och att följaktligen de borde få stå sida vid sida intill sakmpålen och ta emot sura tomater från offren i incidenten.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-10 18:45, Lemon wrote:
Ja, dina argument har väl tagit slut, Lucy så då har du ingenting annat att komma med. Fortsätt du att citera dig själv tills vi påminner dig i höst om vem som är världsmästare för femte gången :lol: :lol:
Jo du - men jag har aldrig förnekat att Schummi blir världsmästare i år, tvärtom så är jag övertygad om att han blir det.

Däremot är jag tämligen säker på att Montoya slutar säsongen med både mer poäng och bättre kvalresultat än Ralf. Och DET får du gärna påminna mig om i höst :grin:

Tills vidare tänker jag fortsätta med att roa mig genom att se Schumi fans behandla ämnet Schumi och omkörningar lika känsligt som nu :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-10 23:09, LuckyStrike1 wrote:

Däremot är jag tämligen säker på att Montoya slutar säsongen med både mer poäng och bättre kvalresultat än Ralf. Och DET får du gärna påminna mig om i höst :grin:
Jag lovar att påminna dig.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-10 23:13, zz wrote:
Jag lovar att påminna dig.
Tack, kände på mig att du inte skulle ha något emot det. Men du kommer inte att ha någon anledning till det tyvärr... tyvärr för dig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är bara en illusorisk önskedröm du har LS1.

Ännu så står det följande.

Kval:
Ralf 1
JPM 0

Poäng:
Ralf 0 (på grund av att en plantageägare hjälpte en annan)
JPM 6 (Tur)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

ZZ:

Det är lönlöst!

Det finns de som hävdar att JPM utklassade Ralf under den senare delen av förra säsongen, och visst, räknar man enbart Monza så, men oavsett om man delar in säsongen i första eller andra halvan, eller hela säsongen så fick JPM grundligt med smörj av Ralf.

Jag fattar överhuvudtaget inte var de får sina ståndpunkter ifrån... det har väl något med "riktiga" omkörningar att göra.

Men så länge jag har följt F1 så är det vinster som räknas och det gäller troligen även för förarna. Men med tanke på den hjärnkapacitet som vissa förare har uppvisat så kanske de anser att en "riktig" omkörning är värd mer än en seger.

/E
Marsupilami
Inlägg: 486
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Marsupilami »

Go Lucky! :up:

JPM: 6p, Gnällspiken: 0p :grin:

Montoya skulle ha kvalat före Gnällis också om han inte blivit hindrat på sitt bästa försök. Det är lite kul att se hur de som brukar säga att kvalen inte spelar någon som helst roll nu helt plötsligt tycker att det är mer värt än poäng. :???:

Jag är förövrigt också helt säker på att Ferraris dominans kommer att vara så stor att vi garanterat får se MS som världsmästare i år igen, men striden mellan och inom Williams samt McLaren (kanske även Renault?) kommer att bli desto mer underhållande.

Ut med Ralf! Med den erfarenheten som han har av F1 så sliter han allt väldigt mycket på materialet... :lol:
Det är dyrt med F1-bilar :crazy:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-10 23:23, zz wrote:
Det är bara en illusorisk önskedröm du har LS1.

Ännu så står det följande.

Kval:
Ralf 1
JPM 0

Poäng:
Ralf 0 (på grund av att en plantageägare hjälpte en annan)
JPM 6 (Tur)
Jag har för mig att många hävdade ifjol att det är poängen som räknas och inget annat, inte heller hur poängen tagits...

Man får inga poäng från kvalet, och i mästerskapet spelar det bara en roll hur många poäng man har så...

Montoya 6
Ralf 0

Montoya har börjat sin säsong mognare än vad gnällspiken Ralf gjort. Ett lugnt och säkert kval utan onödiga chansningar - allt för att Montoya kände på sig att det skulle bli en startkrasch på söndagen med två virrhjärnor högt uppe. Sen ett lugnt och säkert lopp där han tog maximal nytta av bilens potential vilket tyvärr inte räckte längre än en 6:e plats. Ferrarin är en för bra bil för att Williams ska kunna mäta sig med den.

Hästkraftsantalet: Williams hade mot slutet av förra säsongen uppskattningsvis 10-15 hk mer än Ferrarin. Jag tvivla på att det gapet nu har ökat till Enzos fantasisiffror om 40-50 hk mer...

/Eder allsmäktige - Lucky
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-11 09:47, LuckyStrike1 wrote:
Montoya har börjat sin säsong mognare än vad gnällspiken Ralf gjort. Ett lugnt och säkert kval utan onödiga chansningar
Gutslös alltså!

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte vad "guts" är - om det syftar på mod så tror jag nog att alla förarna har liknande portioner mod. Syftar det på något annat så blir jag gärna upplyst.

Montoya har börjat säsongen med att än en gång ge oss lite omkörningar på banan, samtidigt som han moget och säkert tog sin bil till, efter förutsättningarna, maximalt bästa plats. Williamsen var som bäst bra nog för en andra plats och de viktiga poängen tog Montoya.

Det blir seger i Brasilien och en upprepning på Imola. I Malaysia är jag rädd för att det står mellan McLaren och Ferrari.

Ralf - ja han vete fan vad han ska hitta på.
Gäst

Inlägg av Gäst »

LS1, jag håller självfallet med dig. En PP är för mig noll och intet värd. Det är lite rally över ett kval. Man är inte i en stressad tävlingssituation, fräscha däck, inget bränsle i tanken, bara ut och bränna utav hel--te och hoppas att man inte åker av. Skulle man åka av får man en chans till. Det får man inte i en racingsituation, och därför så skall man lämna tarmpaketet i depån och sätta in hjärnan i stället.

Jag konstaterar som du mycket riktigt påstår.

Ralf 0P
JPM 6P

Det är många sandfållor och bariärer som skall passeras, jag är inte det minsta orolig.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är många sandfållor och bariärer som skall passeras, jag är inte det minsta orolig.
Jag är lite orolig för Ralfs skull - hur ska han i sin desperation lyckas undvika dem? För desperat kommer han att vara i år för första gången sedan 97 och 98 och vi minns hur han krattade sandfållor och klippte gräsmattor med sin Jordan bil. Vi minns också med välbehag alla hans misstag under förra säsongens sista 6-7 lopp.... märkligt nog sammanföll det med tidspunkten för när Montoya fick ordning på sin körning och regelbundet var snabbare än den lilla tysken...

Funktionärerna får mycket att göra i år :grin:
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Riktigt kul att läsa hur tvärsäkert vissa uttalar sig om olika förare. :grin: Skall bli intressant att summera säsongen i höst. Någon av er kommer förmodligen ha rätt... :grin:

Själv tillhör jag, vilket säkert redan framgått, Ferrari/Schumi supportrarna men jag är långt ifrån lika bergsäker som vissa andra... Visst har säsongen börjat sensationellt bra (med tanke på att de kör fjolårsbilen) för Ferrari men än är det för tidigt att ta ut VM-titeln. Mycket kan hända.

Sen det här med Williams. Om Ralf Schumacher bara ser till att koncentrera sig på sin egen körning och sina egna resultat så tror jag han kan besegra Montoya över en säsong. RS är minst lika snabb och betydligt mer disciplinerad än JPM. Men om han låter sig bli indragen i ett psykkrig mot sin stallkamrat så förlorar han. Ralf har en tendens att förivra sig och bli överambitiös (som i Melbourne) när han blir utsatt för press. Ett drag som han har gemensamt med Michael, som också har gjort en del överilade manövrar i pressade situationer. En av de få svagheterna hos Michael Schumacher skulle jag vilja påstå, även om han har arbetat bort mycket av det under de senaste åren. :smile:

Nej, jag tror nog på ytterligare en VM-titel för Schumacher och Ferrari men där bakom kan det gå hur som helst. Barrichello, Coulthard, Schumacher dy, Montoya eller Räikkönen.
Marsupilami
Inlägg: 486
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Marsupilami »

On 2002-03-11 12:38, PS wrote:

Nej, jag tror nog på ytterligare en VM-titel för Schumacher och Ferrari men där bakom kan det gå hur som helst. Barrichello, Coulthard, Schumacher dy, Montoya eller Räikkönen.
Om så MS bryter båda sina ben kommer han inte få lov att vinna... :wink: