Körteknik

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Dietrick
Inlägg: 136
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Arvika

Körteknik

Inlägg av Dietrick »

Har en fundering angående körteknik i olika motorsportdicipliner. Hur kommer det sig att i t.ex. isracing så kör man med så mycket "ställ" som det bara går, medans på asfalt så är minsta lilla sladd lika med tidsförlust?
Att det har att göra med fästet, det förstår jag, men på vilket sätt? Är det nån som är insatt i fordonsdynamik som kan förklara?
Senast redigerad av Dietrick den tor dec 18, 2003 00:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Sedär, när man talar om trollen... Ovanligt frän och kul kille.

Men om vi ber "Bröderna Brothers 2" snällt så kanske vi kan få ett undantag och få publicera lite fakta här i den ändå relativt undanskymda delen av BB:n, eller åtminstone faktabaserat resonerande? Jag chansar...

Tävlingsdäck på asfalt har ett optimalt sidogrepp vid en viss slipvinkel, som är lite olika för olika däck, men typiskt kring 10 grader, plus/minus några grader. Då glider alltså större delen av kontaktytan mellan däck och väg mot asfalten, men inte hela ytan, utan en del sitter vidhäftad och deformeras bara. Det går alltså med lite lätt 4-hjulssladd. Kör man med mer sladd fram eller bak så får man lägre sidobelastning och därmed lägre hastighet. Det här gäller alltså om man kör i jämn fart, men då man gasar ut ur kurvan så ska inte bakdäcken enbart ta upp sidobelastning längre utan även acc, vilket tillsammans med kraftriktingarna gör att det kanske kan vara bättre att köra med lite större slipvinkel, men fortfarande dock i samma storleksordning.

Har man däremot t.ex. fyrhjulsdrift och väldigt skarp hårnål så kan man istället göra som rallyförarna och enbart byta färdriktning på bilen i kurvan, genom att slänga in den i kurvan och gasa ut, eftersom en kurvtagning med optimal sidobelastning skulle ta för lång tid - bättre då att bromsa senare och gasa tidigare.

När det gäller grus glider hela däcken istället för kanske 80% som i asfaltsfallet och då verkar det löna sig att köra med ställ så att hjulens drivkraft blir lite inåtriktad i kurvan och man därmed får en komposant som hjälper till att hålla bilen på en snävare radie än vad som vore fallet om man enbart rullade genom kurvan. Samma fenomen uppstår troligen vid is, men sladdar verkligen långnabbsbilarna lika mycket?
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Ett inlägg i vanlig Anders kvalitet!

Men isracing Anders, är inte det förknippat med 2 hjuliga motorcyklar, vanligtvis bakhjulsdrivna....!
Användarens profilbild
Granis
Inlägg: 742
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Dayton, OH

Inlägg av Granis »

Men i isracing med motorcykel kor man val inte med stall overhuvudtaget. Iallafall inte om man jamfor med speedway.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Isracing är vanligtvis förknippad med den s.k Andros Trophy - den serie för specialbyggda fyrhjulsdrivna och fyrhjulsstyrda prototyper som körs i framför allt Frankrike. En serie där Alain Prost för övrigt kommer att köra i vinter.

Eurosport sänder vanligtvis de flesta tävlingarna och det är riktigt kul att se på.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Om man nu skall skräpa ned den här tråden med ännu mer fakta så körs det även SM i isracing för bilar. Klass 1 vanns förra vintern av Mikael Jansson. Det finns 4 klasser:
1. Långnabb
2. Kortnabb
3. Juniorer
4. VOC (Volvo Original Cup), som liksom Andros Trophy kör med rallydubb.

Långnabb ger mer fäste än slicks på asfalt och sliter visst ned isen uppemot 3-4 dm på en tävlingsdag, så det vill nog till att tävlingarna går ganska långt norrut om de inte skall tvingas fiska upp dem ifrån botten efter tävlingen...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:Det är ingen med kunskaper som har ett svar på frågan?
Nu är det ett tag sedan jag tittade på långnabbsracing, så jag är inte helt säker själv.
DEt enda jag kommer ihåg av "långnabbsracing" var när Teknikens Värld för ett antal år sen gjorde en del test med vanliga bilar på is med olika sorters däck. Bland annat hade man långnabbsdäck runtom på en bil, och den sladdade de ialla fall väldigt lite med.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hmm, BB:n tyckte tydligen att nivån i den här tråden var så usel så att den självlåste... :crazy:

Här är ett filmklipp som någon i Fredrik Tigers team tagit ifrån SM i Morjärv förra vintern:
http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/film/tiger4.mpg

Det kanske inte syns så jättebra, men om man tittar på ledaren så sladdar han inte speciellt mycket och vid lite fräschare is lär det sladda ännu mindre. Därför antar jag att de kör lite mer efter samma princip som vid körning på asfaltsbanor, där man mer litar på sidogreppet än att ställa upp så att drivhjulens kraftriktning även får en inåtriktad kraftkomposant, som försöker hålla bilen på plats i kurvan.
Användarens profilbild
Dietrick
Inlägg: 136
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Arvika

Inlägg av Dietrick »

Anders, kan det inte även ha att göra med fordonets I, tröghetsmoment? Genom att bygga upp rotationen kring bilens egna axel redan innan kurvan så borde en större del av däckens fäste kunna gå till att ändra färdriktningen istället...?
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

AndersF1 skrev: När det gäller grus glider hela däcken istället för kanske 80% som i asfaltsfallet och då verkar det löna sig att köra med ställ så att hjulens drivkraft blir lite inåtriktad i kurvan och man därmed får en komposant som hjälper till att hålla bilen på en snävare radie än vad som vore fallet om man enbart rullade genom kurvan. Samma fenomen uppstår troligen vid is, men sladdar verkligen långnabbsbilarna lika mycket?
Eftersom jag själv inte är grusåkare, så har jag inte någon självklar uppfattning om vad som gäller här och jag är inte helt på det klara vad Anders egentligen skrivit.

Men jag gör ett eget försök.

Om man tänker sig en kastparabel t.ex. kasta en boll snett upp i luften.
Där bollen når sin högsta punkt bör motsvara apex på en tvär kurva.
Från den punkten vill man börja acclerera igen och då är det en fördel om man redan har näsan åt rätt håll, så att säga.

Detta bör gälla vid låg friktion och är säkert inte hela sanningen (om nu nåt av det stämmer...)

Vad sägs...?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Eftersom jag antar att Dietrick och andra inklusive mig var intresserad av ämnet så har jag rensat ut allt trams till en egen tråd.
En uppmaning:
Om man inte gillar att ett visst ämne diskuteras för att man anser det för svårt och/eller att de som diskuterar saknar kunskaper att svara på frågan, eller någon annan anledning, så kan man strunta i att skriva i tråden och även att läsa i den om den är så upprörande. Det här ett foum för diskussion och det går alldeles utmärkt att komma med påståenden som man inte är helt säker på, speciellt om man säger att man inte är säker.
Alla kan inte ha samma intresse och de som inte är intresserade kan vänligen skriva i en annan tråd.