Har en fundering angående körteknik i olika motorsportdicipliner. Hur kommer det sig att i t.ex. isracing så kör man med så mycket "ställ" som det bara går, medans på asfalt så är minsta lilla sladd lika med tidsförlust?
Att det har att göra med fästet, det förstår jag, men på vilket sätt? Är det nån som är insatt i fordonsdynamik som kan förklara?
Körteknik
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Sedär, när man talar om trollen... Ovanligt frän och kul kille.
Men om vi ber "Bröderna Brothers 2" snällt så kanske vi kan få ett undantag och få publicera lite fakta här i den ändå relativt undanskymda delen av BB:n, eller åtminstone faktabaserat resonerande? Jag chansar...
Tävlingsdäck på asfalt har ett optimalt sidogrepp vid en viss slipvinkel, som är lite olika för olika däck, men typiskt kring 10 grader, plus/minus några grader. Då glider alltså större delen av kontaktytan mellan däck och väg mot asfalten, men inte hela ytan, utan en del sitter vidhäftad och deformeras bara. Det går alltså med lite lätt 4-hjulssladd. Kör man med mer sladd fram eller bak så får man lägre sidobelastning och därmed lägre hastighet. Det här gäller alltså om man kör i jämn fart, men då man gasar ut ur kurvan så ska inte bakdäcken enbart ta upp sidobelastning längre utan även acc, vilket tillsammans med kraftriktingarna gör att det kanske kan vara bättre att köra med lite större slipvinkel, men fortfarande dock i samma storleksordning.
Har man däremot t.ex. fyrhjulsdrift och väldigt skarp hårnål så kan man istället göra som rallyförarna och enbart byta färdriktning på bilen i kurvan, genom att slänga in den i kurvan och gasa ut, eftersom en kurvtagning med optimal sidobelastning skulle ta för lång tid - bättre då att bromsa senare och gasa tidigare.
När det gäller grus glider hela däcken istället för kanske 80% som i asfaltsfallet och då verkar det löna sig att köra med ställ så att hjulens drivkraft blir lite inåtriktad i kurvan och man därmed får en komposant som hjälper till att hålla bilen på en snävare radie än vad som vore fallet om man enbart rullade genom kurvan. Samma fenomen uppstår troligen vid is, men sladdar verkligen långnabbsbilarna lika mycket?
Men om vi ber "Bröderna Brothers 2" snällt så kanske vi kan få ett undantag och få publicera lite fakta här i den ändå relativt undanskymda delen av BB:n, eller åtminstone faktabaserat resonerande? Jag chansar...
Tävlingsdäck på asfalt har ett optimalt sidogrepp vid en viss slipvinkel, som är lite olika för olika däck, men typiskt kring 10 grader, plus/minus några grader. Då glider alltså större delen av kontaktytan mellan däck och väg mot asfalten, men inte hela ytan, utan en del sitter vidhäftad och deformeras bara. Det går alltså med lite lätt 4-hjulssladd. Kör man med mer sladd fram eller bak så får man lägre sidobelastning och därmed lägre hastighet. Det här gäller alltså om man kör i jämn fart, men då man gasar ut ur kurvan så ska inte bakdäcken enbart ta upp sidobelastning längre utan även acc, vilket tillsammans med kraftriktingarna gör att det kanske kan vara bättre att köra med lite större slipvinkel, men fortfarande dock i samma storleksordning.
Har man däremot t.ex. fyrhjulsdrift och väldigt skarp hårnål så kan man istället göra som rallyförarna och enbart byta färdriktning på bilen i kurvan, genom att slänga in den i kurvan och gasa ut, eftersom en kurvtagning med optimal sidobelastning skulle ta för lång tid - bättre då att bromsa senare och gasa tidigare.
När det gäller grus glider hela däcken istället för kanske 80% som i asfaltsfallet och då verkar det löna sig att köra med ställ så att hjulens drivkraft blir lite inåtriktad i kurvan och man därmed får en komposant som hjälper till att hålla bilen på en snävare radie än vad som vore fallet om man enbart rullade genom kurvan. Samma fenomen uppstår troligen vid is, men sladdar verkligen långnabbsbilarna lika mycket?
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Isracing är vanligtvis förknippad med den s.k Andros Trophy - den serie för specialbyggda fyrhjulsdrivna och fyrhjulsstyrda prototyper som körs i framför allt Frankrike. En serie där Alain Prost för övrigt kommer att köra i vinter.
Eurosport sänder vanligtvis de flesta tävlingarna och det är riktigt kul att se på.
Eurosport sänder vanligtvis de flesta tävlingarna och det är riktigt kul att se på.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om man nu skall skräpa ned den här tråden med ännu mer fakta så körs det även SM i isracing för bilar. Klass 1 vanns förra vintern av Mikael Jansson. Det finns 4 klasser:
1. Långnabb
2. Kortnabb
3. Juniorer
4. VOC (Volvo Original Cup), som liksom Andros Trophy kör med rallydubb.
Långnabb ger mer fäste än slicks på asfalt och sliter visst ned isen uppemot 3-4 dm på en tävlingsdag, så det vill nog till att tävlingarna går ganska långt norrut om de inte skall tvingas fiska upp dem ifrån botten efter tävlingen...
1. Långnabb
2. Kortnabb
3. Juniorer
4. VOC (Volvo Original Cup), som liksom Andros Trophy kör med rallydubb.
Långnabb ger mer fäste än slicks på asfalt och sliter visst ned isen uppemot 3-4 dm på en tävlingsdag, så det vill nog till att tävlingarna går ganska långt norrut om de inte skall tvingas fiska upp dem ifrån botten efter tävlingen...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
DEt enda jag kommer ihåg av "långnabbsracing" var när Teknikens Värld för ett antal år sen gjorde en del test med vanliga bilar på is med olika sorters däck. Bland annat hade man långnabbsdäck runtom på en bil, och den sladdade de ialla fall väldigt lite med.AndersF1 skrev:Det är ingen med kunskaper som har ett svar på frågan?
Nu är det ett tag sedan jag tittade på långnabbsracing, så jag är inte helt säker själv.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hmm, BB:n tyckte tydligen att nivån i den här tråden var så usel så att den självlåste...
Här är ett filmklipp som någon i Fredrik Tigers team tagit ifrån SM i Morjärv förra vintern:
http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/film/tiger4.mpg
Det kanske inte syns så jättebra, men om man tittar på ledaren så sladdar han inte speciellt mycket och vid lite fräschare is lär det sladda ännu mindre. Därför antar jag att de kör lite mer efter samma princip som vid körning på asfaltsbanor, där man mer litar på sidogreppet än att ställa upp så att drivhjulens kraftriktning även får en inåtriktad kraftkomposant, som försöker hålla bilen på plats i kurvan.
Här är ett filmklipp som någon i Fredrik Tigers team tagit ifrån SM i Morjärv förra vintern:
http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/film/tiger4.mpg
Det kanske inte syns så jättebra, men om man tittar på ledaren så sladdar han inte speciellt mycket och vid lite fräschare is lär det sladda ännu mindre. Därför antar jag att de kör lite mer efter samma princip som vid körning på asfaltsbanor, där man mer litar på sidogreppet än att ställa upp så att drivhjulens kraftriktning även får en inåtriktad kraftkomposant, som försöker hålla bilen på plats i kurvan.
-
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Arvika
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Eftersom jag själv inte är grusåkare, så har jag inte någon självklar uppfattning om vad som gäller här och jag är inte helt på det klara vad Anders egentligen skrivit.AndersF1 skrev: När det gäller grus glider hela däcken istället för kanske 80% som i asfaltsfallet och då verkar det löna sig att köra med ställ så att hjulens drivkraft blir lite inåtriktad i kurvan och man därmed får en komposant som hjälper till att hålla bilen på en snävare radie än vad som vore fallet om man enbart rullade genom kurvan. Samma fenomen uppstår troligen vid is, men sladdar verkligen långnabbsbilarna lika mycket?
Men jag gör ett eget försök.
Om man tänker sig en kastparabel t.ex. kasta en boll snett upp i luften.
Där bollen når sin högsta punkt bör motsvara apex på en tvär kurva.
Från den punkten vill man börja acclerera igen och då är det en fördel om man redan har näsan åt rätt håll, så att säga.
Detta bör gälla vid låg friktion och är säkert inte hela sanningen (om nu nåt av det stämmer...)
Vad sägs...?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eftersom jag antar att Dietrick och andra inklusive mig var intresserad av ämnet så har jag rensat ut allt trams till en egen tråd.
En uppmaning:
Om man inte gillar att ett visst ämne diskuteras för att man anser det för svårt och/eller att de som diskuterar saknar kunskaper att svara på frågan, eller någon annan anledning, så kan man strunta i att skriva i tråden och även att läsa i den om den är så upprörande. Det här ett foum för diskussion och det går alldeles utmärkt att komma med påståenden som man inte är helt säker på, speciellt om man säger att man inte är säker.
Alla kan inte ha samma intresse och de som inte är intresserade kan vänligen skriva i en annan tråd.
En uppmaning:
Om man inte gillar att ett visst ämne diskuteras för att man anser det för svårt och/eller att de som diskuterar saknar kunskaper att svara på frågan, eller någon annan anledning, så kan man strunta i att skriva i tråden och även att läsa i den om den är så upprörande. Det här ett foum för diskussion och det går alldeles utmärkt att komma med påståenden som man inte är helt säker på, speciellt om man säger att man inte är säker.
Alla kan inte ha samma intresse och de som inte är intresserade kan vänligen skriva i en annan tråd.