Grusnoteåkare.

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Grusnoteåkare.

Inlägg av Hood »

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är förnågot?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

låter som slang för rallyförare :-?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rätta mig om jag har fel någon, men det är när de i "vanliga" bilar inför rallyt kör specialsträckorna och kollar förhållandena, skriver och finjusterar sina noter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
KGB
Inlägg: 734
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av KGB »

Grusnoteåkare är ofta rutinerade rallyförare, t.ex. så har Kenneth Eriksson haft Mats Jonsson som grusnoteåkare. De kör igenom sträckorna c:a 1-2 timmar innnan start på sträckan för att komplettera noterna med information om skicket på vägarna, om några nya hinder tillkommit etc.

Men dessa grusnoteåkare är mao inte med i tävlingen och har bara som uppgift att kontrollera så att noterna stämmer för den dagen, precis som Lucy säger.
Användarens profilbild
Hood
Inlägg: 958
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Fagersta

Inlägg av Hood »

Tack.
Då fattar till och med jag...
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Systemet började i Monte Carlo rallyt där det var viktigt att veta om det fanns is kvar på asfalten. Dels för att avgöra däcksvalet och dels för tempot över sträckorna. Vägvalet ändras väldigt snabbt när solen ligger på.

Numera används "grusnotåkare" alltid av toppåkarna i tävlingarna. På en del ställen genas det ganska friskt, då kan det handla om att kolla så att det inte ligger stock och sten där den tävlande har tänkt att åka. I Svenska handlar det om att kolla hur mycket grus som kommit fram o.s.v.