Grusnoteåkare.
-
Grusnoteåkare.
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är förnågot?
Och plötsligt är FERRARI/ACER ett favoritstall...
// Hood.
// Hood.
-
-
Rätta mig om jag har fel någon, men det är när de i "vanliga" bilar inför rallyt kör specialsträckorna och kollar förhållandena, skriver och finjusterar sina noter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Grusnoteåkare är ofta rutinerade rallyförare, t.ex. så har Kenneth Eriksson haft Mats Jonsson som grusnoteåkare. De kör igenom sträckorna c:a 1-2 timmar innnan start på sträckan för att komplettera noterna med information om skicket på vägarna, om några nya hinder tillkommit etc.
Men dessa grusnoteåkare är mao inte med i tävlingen och har bara som uppgift att kontrollera så att noterna stämmer för den dagen, precis som Lucy säger.
Men dessa grusnoteåkare är mao inte med i tävlingen och har bara som uppgift att kontrollera så att noterna stämmer för den dagen, precis som Lucy säger.
-
-
Systemet började i Monte Carlo rallyt där det var viktigt att veta om det fanns is kvar på asfalten. Dels för att avgöra däcksvalet och dels för tempot över sträckorna. Vägvalet ändras väldigt snabbt när solen ligger på.
Numera används "grusnotåkare" alltid av toppåkarna i tävlingarna. På en del ställen genas det ganska friskt, då kan det handla om att kolla så att det inte ligger stock och sten där den tävlande har tänkt att åka. I Svenska handlar det om att kolla hur mycket grus som kommit fram o.s.v.
Numera används "grusnotåkare" alltid av toppåkarna i tävlingarna. På en del ställen genas det ganska friskt, då kan det handla om att kolla så att det inte ligger stock och sten där den tävlande har tänkt att åka. I Svenska handlar det om att kolla hur mycket grus som kommit fram o.s.v.