Historien upprepar sig?
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Historien upprepar sig eller ? Minns förra året och hur det såg ut under Australiens GP. Ferrari med Scummi körde åttor runt resten av gänget.
Men i nästa lopp var det DC som utklassade Scummi och fick Ferrarin att se ut som nån gammal traktor.
I båda fallen ansågs det vara inställningarna i kombination med däcksval som var orsaken. Jag vet att det inte regnade under loppet men kan det vara så att några räknat med regn i går
Dessutom var det väl så att Michelin hade stora problem att få till det med däcken när det inte var varmt ute under förra året och det är väl inte otroligt att det är lika dant i år
Om McLaren har blivit av med ovanan att stalla på startplattan och Ralf slutar ta ut sin frustration med att ha en snabbare stallkamrat genom att torpedera halva startfältet. Så kan det kanske bli lite spänning. Jag ger i alla fall inte upp än.
Men i nästa lopp var det DC som utklassade Scummi och fick Ferrarin att se ut som nån gammal traktor.
I båda fallen ansågs det vara inställningarna i kombination med däcksval som var orsaken. Jag vet att det inte regnade under loppet men kan det vara så att några räknat med regn i går
Dessutom var det väl så att Michelin hade stora problem att få till det med däcken när det inte var varmt ute under förra året och det är väl inte otroligt att det är lika dant i år
Om McLaren har blivit av med ovanan att stalla på startplattan och Ralf slutar ta ut sin frustration med att ha en snabbare stallkamrat genom att torpedera halva startfältet. Så kan det kanske bli lite spänning. Jag ger i alla fall inte upp än.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Fighten mellan McLaren och Williams, samt fighten inbördes i dessa stall är nog det vi får inrikta oss på. Tyvärr så tror jag Ferrari är överlägsna i år. I alla fall sett över hela säsongen.
Vi får hoppas att BMW-spisen kan ge Williams ett par segrar på Imola, Hockenheim, Monza och kanske Spa. På de andra kurviga banorna för hoppet stå till McLaren. Men som sagt, Ferrari ser ruggiga ut!
Tänk att en inbiten Ferrari fantast kan sänka sig så här lågt!
Vi får hoppas att BMW-spisen kan ge Williams ett par segrar på Imola, Hockenheim, Monza och kanske Spa. På de andra kurviga banorna för hoppet stå till McLaren. Men som sagt, Ferrari ser ruggiga ut!
Tänk att en inbiten Ferrari fantast kan sänka sig så här lågt!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
F2002 har redan visat att den är snabbare på Mugello (eller om det var Fiorano). Problemet är tillförlitligheten. Hoppas att den stannar i garaget fram tills dess att den visar sig tillförlitlig. Inga Williams 2001 fasoner, med snabb bil som är skör.
Tycker Ferarri gör rätt med att vänta med elddopet för F2002.
Tycker Ferarri gör rätt med att vänta med elddopet för F2002.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Tycker att de kan lämna alla bilarna hemma i garagetOn 2002-03-07 22:08, zz wrote:
F2002 har redan visat att den är snabbare på Mugello (eller om det var Fiorano). Problemet är tillförlitligheten. Hoppas att den stannar i garaget fram tills dess att den visar sig tillförlitlig. Inga Williams 2001 fasoner, med snabb bil som är skör.
Tycker Ferarri gör rätt med att vänta med elddopet för F2002.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-07 22:26 ]</font>
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
De blir snart så att bara de "rika" stallen kan bli kvar i Formel1 - kostnadsbesparingassnacket tycks vara bara spel för galleriet.On 2002-03-08 01:31, PeppeF1 wrote:
Det pågår en diskussion på Atlas om att just tillverka en bil för att kvala med och en för att köra racen med!
Ett av problemen blir väl att hoppa imellan bilarna när det ska testa setups och liknande!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
De blir snart så att bara de "rika" stallen kan bli kvar i Formel1 - kostnadsbesparingassnacket tycks vara bara spel för galleriet.On 2002-03-08 08:42, formulis wrote:
[/quote]
Då kanske patrask som Arrows, Minardi, Sauber, (Prost) skärper sig lite och börjar bli seriösa. Slutar kvotera in förare i sann Svensk jämstäldhetstjaffs och visar lite proffesionalism.
F1 är kungaklassen och representerar den största näringsgrenen i världen, bilindustrin. Dax att de börjar visa att det inte räcker med tjo och tjim och en stor portion entusiasm.
Entusiasterna och de glada amatörerna har massor av lingonserier att hålla till i (cart, btcc, stcc, dmt, traktorpulling, irl, dragracing, stockcar, nascar, indy light, rally, mudracing, folkrace, mm mm). Har man valt att gå in i F1 skall man veta att målsättningen inte är 2P (Minardi), utan podieplatser är det enda som duger.
-
- Inlägg: 1859
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Malmö
Tackar Buggen,
Notera att jag inte nämnde plantskolan F3000. Dock borde man förändra regelverket lite. Bort med allt som heter "standardchassie och varvtalsregulator och annat utvecklinghämmande kommunistsmörja"
Inför tex: sugmotor på 2 liter oavsett antal cylindrar, ställ krav på chassiets bredd, höjd, längd samt vikt. punkt slut. Vill dom ha difusers, 1000000 vingar, och annat smått och gott så låt dom ha det, så länge bilen inte överskrider bredd, längd, höjd och vikt.
Hur svårt kan det bli att kolla det?
Ett annat krav bör vara att föraren bara får säga "you know" en gång per mening.
_________________
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-03-08 10:28 ]</font>
Notera att jag inte nämnde plantskolan F3000. Dock borde man förändra regelverket lite. Bort med allt som heter "standardchassie och varvtalsregulator och annat utvecklinghämmande kommunistsmörja"
Inför tex: sugmotor på 2 liter oavsett antal cylindrar, ställ krav på chassiets bredd, höjd, längd samt vikt. punkt slut. Vill dom ha difusers, 1000000 vingar, och annat smått och gott så låt dom ha det, så länge bilen inte överskrider bredd, längd, höjd och vikt.
Hur svårt kan det bli att kolla det?
Ett annat krav bör vara att föraren bara får säga "you know" en gång per mening.
_________________
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-03-08 10:28 ]</font>
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
------------------------
Får man göra det? Dvs kvala med en bil och köra med en annan?
/E
------------------------
Kom ihåg Spa förra året - Schumi kvalade med två olika bilar i samma session. Istället för att ändra inställningarna efter hur banan blev hade dom två olika bilar han hoppade mellan.
Anti-schumi personerna säger väl "som om det hjälpte" nu, men då svarar jag tillbaka - när det riktiga racet väl kom igång, vem stod först?
/Stoff
Får man göra det? Dvs kvala med en bil och köra med en annan?
/E
------------------------
Kom ihåg Spa förra året - Schumi kvalade med två olika bilar i samma session. Istället för att ändra inställningarna efter hur banan blev hade dom två olika bilar han hoppade mellan.
Anti-schumi personerna säger väl "som om det hjälpte" nu, men då svarar jag tillbaka - när det riktiga racet väl kom igång, vem stod först?
/Stoff
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo, men det var väl samma bil med olika inställningar, men det kanske är OK ändå. Man kanske får använda olika modeller så länge som de uppfyller kraven...On 2002-03-08 11:11, stoff wrote:
Kom ihåg Spa förra året - Schumi kvalade med två olika bilar i samma session. Istället för att ändra inställningarna efter hur banan blev hade dom två olika bilar han hoppade mellan.
/E
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Klart man får. Men eftersom stallet bara får använda två bilar per respektive dags fria träning så kan man räkna ut lätt det blir med inställnigar etc.On 2002-03-08 11:14, Razor wrote:
Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Alltså, Ferrari skulle i princip kunna kvala med 2002 (en åt MS och en åt RB) och sedan köra loppet med 2001... "impressive, most impressive!"On 2002-03-08 12:02, Ursus wrote:Klart man får. Men eftersom stallet bara får använda två bilar per respektive dags fria träning så kan man räkna ut lätt det blir med inställnigar etc.On 2002-03-08 11:14, Razor wrote:
Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
E
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu brukar de ju i huvudsak sköta raceinställningarna på fredag och kvalinställningarna på lördag så det kanske inte är så illa. Det skiljer ju ändå en del mellan kvalbilen och racebilen, med lite annan motor, andra bromsar, etc., så jag kan tänka mig att man inte kan använda inställningarna rakt av iallafall. Förutom den ändrade vikten förstås - mer kompromiss i racesetup.On 2002-03-08 12:02, Ursus wrote:Klart man får. Men eftersom stallet bara får använda två bilar per respektive dags fria träning så kan man räkna ut lätt det blir med inställnigar etc.On 2002-03-08 11:14, Razor wrote:
Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
Men jag tror det var Eddie Jordan som sa i en intervju att de bara fick ha 3 bilar per racehelg, så det skulle ju kunna ställa till problem. Men nog har jag för mig att de förut haft 2 reservbilar till vissa lopp?
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Nu har jag snokat lite i FIA:s regler och hittat följande:
SPARE CAR
86) A competitor may use several cars for practice and the race provided that :
a) he has no more than four cars available for use at any one time:
b) he uses no more than two cars for free practice sessions on each of the two practice days held under
Article 115a) and b);
c) he uses no more than three cars during qualifying practice;
d) they are all of the same make and were entered in the Championship by the same competitor
Om jag tolkar reglerna rätt så får de ha med sig fyra bilar varje racehelg men bara använda tre stycken vid kvalet.
Det står vidare att bilarna måste vara av samma fabrikat, ha samma motorfabrikat men att man kan byta motorfabrikat när som helst under ett mästerskap. Det står däremot ingenting om att den bil som används som kvalbil måste vara av samma årsmodell (eller liknande) som den man tävlar med.
SPARE CAR
86) A competitor may use several cars for practice and the race provided that :
a) he has no more than four cars available for use at any one time:
b) he uses no more than two cars for free practice sessions on each of the two practice days held under
Article 115a) and b);
c) he uses no more than three cars during qualifying practice;
d) they are all of the same make and were entered in the Championship by the same competitor
Om jag tolkar reglerna rätt så får de ha med sig fyra bilar varje racehelg men bara använda tre stycken vid kvalet.
Det står vidare att bilarna måste vara av samma fabrikat, ha samma motorfabrikat men att man kan byta motorfabrikat när som helst under ett mästerskap. Det står däremot ingenting om att den bil som används som kvalbil måste vara av samma årsmodell (eller liknande) som den man tävlar med.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej då, det räcker med att sätta en långsam bil framför honom så kan den icke omkörningsbenägne tysken inte ta sig särskilt fort framåtOn 2002-03-08 12:08, EnzoF1 wrote:Det är väl enda sättet att stoppa honom!On 2002-03-08 11:15, LuckyStrike1 wrote:
Jag förespråkar blockader så vi slipper gnälliga tyskar från Kerpen med alltför stora hakor
/E