Historien upprepar sig?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Historien upprepar sig eller ? Minns förra året och hur det såg ut under Australiens GP. Ferrari med Scummi körde åttor runt resten av gänget. :mad:

Men i nästa lopp var det DC som utklassade Scummi och fick Ferrarin att se ut som nån gammal traktor. :grin:

I båda fallen ansågs det vara inställningarna i kombination med däcksval som var orsaken. Jag vet att det inte regnade under loppet men kan det vara så att några räknat med regn i går :quest:

Dessutom var det väl så att Michelin hade stora problem att få till det med däcken när det inte var varmt ute under förra året och det är väl inte otroligt att det är lika dant i år :quest:

Om McLaren har blivit av med ovanan att stalla på startplattan och Ralf slutar ta ut sin frustration med att ha en snabbare stallkamrat genom att torpedera halva startfältet. Så kan det kanske bli lite spänning. Jag ger i alla fall inte upp än. :roll:




Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Tror att det kan bli en rätt så spännande säsong... om man bortser från :wor:Ferrari, men även de måste ju få igång sin nya bil. Ska nog inte vara några bekymmer.
Efter Ferrari är det ju rätt jämnt mellan stallen kan nog bli en del kul race... hoppas jag.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Fighten mellan McLaren och Williams, samt fighten inbördes i dessa stall är nog det vi får inrikta oss på. Tyvärr så tror jag Ferrari är överlägsna i år. I alla fall sett över hela säsongen.

Vi får hoppas att BMW-spisen kan ge Williams ett par segrar på Imola, Hockenheim, Monza och kanske Spa. På de andra kurviga banorna för hoppet stå till McLaren. Men som sagt, Ferrari ser ruggiga ut!

Tänk att en inbiten Ferrari fantast kan sänka sig så här lågt! :grin:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Nisse du menade väl att Ferrari körde åttor i två lopp? Både Australien och Malaysia. När de sedan kom till Brasilien så hände det du talar om.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-03-04 23:43, Pastis wrote:
Nisse du menade väl att Ferrari körde åttor i två lopp? Både Australien och Malaysia. När de sedan kom till Brasilien så hände det du talar om.

Dra inte upp gammalt elände som jag fått hjälp av min psykolog att förtränga :crazy:
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Undrar varför BMW i kraft av en kraftig motor måste vara så snabba på Hockenheim i år då den byggs om?

Jag tror nog Toyota kan imponera på högfartsbanorna i år... Åtminstone i toppfart. Ungefär som Zonta 2000.

/gringo
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

jag tycker att det vore kul om ferrari körde med både den nya och gamla bilen i kvelet på sepang eftersom då skulle vi troligen se om den nya bilen är något snabbare, det är ju inte säkert att den är så mycket bättre än hybrid f2001 bilen....
Gäst

Inlägg av Gäst »

F2002 har redan visat att den är snabbare på Mugello (eller om det var Fiorano). Problemet är tillförlitligheten. Hoppas att den stannar i garaget fram tills dess att den visar sig tillförlitlig. Inga Williams 2001 fasoner, med snabb bil som är skör.

Tycker Ferarri gör rätt med att vänta med elddopet för F2002.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

On 2002-03-07 22:08, zz wrote:
F2002 har redan visat att den är snabbare på Mugello (eller om det var Fiorano). Problemet är tillförlitligheten. Hoppas att den stannar i garaget fram tills dess att den visar sig tillförlitlig. Inga Williams 2001 fasoner, med snabb bil som är skör.

Tycker Ferarri gör rätt med att vänta med elddopet för F2002.
Tycker att de kan lämna alla bilarna hemma i garaget :grin: :grin: :grin:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-03-07 22:26 ]</font>
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ferrari kör veteranbilsrally dom. Kan nästan se rubrikerna inför varje race framför mig.

"Ferrari skjuter upp premiären för F2002 till nästa lopp"
"Ferrari fortsätter med F2001"
"Ferrari skrotar F2002"
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nej, från och med nu kommer Ferrari alltid att köra med fjoöårsbilen. F2002 gör premiär i Australien nästa år.

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Får man bara ha med sig 3 bilar till en GP-helg? Annars skulle de ju kunna kvala med F2002:an och köra racet med F2001:an...

PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Det pågår en diskussion på Atlas om att just tillverka en bil för att kvala med och en för att köra racen med!

Ett av problemen blir väl att hoppa imellan bilarna när det ska testa setups och liknande!
formulis
Inlägg: 123
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av formulis »

On 2002-03-08 01:31, PeppeF1 wrote:
Det pågår en diskussion på Atlas om att just tillverka en bil för att kvala med och en för att köra racen med!

Ett av problemen blir väl att hoppa imellan bilarna när det ska testa setups och liknande!
De blir snart så att bara de "rika" stallen kan bli kvar i Formel1 - kostnadsbesparingassnacket tycks vara bara spel för galleriet.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-08 01:22, AndersF1 wrote:
Får man bara ha med sig 3 bilar till en GP-helg? Annars skulle de ju kunna kvala med F2002:an och köra racet med F2001:an...
Får man göra det? Dvs kvala med en bil och köra med en annan?

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-03-08 08:42, formulis wrote:
De blir snart så att bara de "rika" stallen kan bli kvar i Formel1 - kostnadsbesparingassnacket tycks vara bara spel för galleriet.

[/quote]

Då kanske patrask som Arrows, Minardi, Sauber, (Prost) skärper sig lite och börjar bli seriösa. Slutar kvotera in förare i sann Svensk jämstäldhetstjaffs och visar lite proffesionalism.

F1 är kungaklassen och representerar den största näringsgrenen i världen, bilindustrin. Dax att de börjar visa att det inte räcker med tjo och tjim och en stor portion entusiasm.

Entusiasterna och de glada amatörerna har massor av lingonserier att hålla till i (cart, btcc, stcc, dmt, traktorpulling, irl, dragracing, stockcar, nascar, indy light, rally, mudracing, folkrace, mm mm). Har man valt att gå in i F1 skall man veta att målsättningen inte är 2P (Minardi), utan podieplatser är det enda som duger.
Bugge
Inlägg: 1859
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Bugge »

Bra sagt ZZ, applåder och visslingar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar Buggen,

Notera att jag inte nämnde plantskolan F3000. Dock borde man förändra regelverket lite. Bort med allt som heter "standardchassie och varvtalsregulator och annat utvecklinghämmande kommunistsmörja"

Inför tex: sugmotor på 2 liter oavsett antal cylindrar, ställ krav på chassiets bredd, höjd, längd samt vikt. punkt slut. Vill dom ha difusers, 1000000 vingar, och annat smått och gott så låt dom ha det, så länge bilen inte överskrider bredd, längd, höjd och vikt.

Hur svårt kan det bli att kolla det?

Ett annat krav bör vara att föraren bara får säga "you know" en gång per mening. :grin:

_________________


<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-03-08 10:28 ]</font>
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Ursäkta, men hur kul är det med 6 bilar i ett startfält!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad säger att det bara blir 6 bilar i ett startfält??

Å andra sidan, helre 6 bilar med reell vinstchans än 30 med australiensisk shorttrackstrategi. :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-08 10:27, zz wrote:
Ett annat krav bör vara att föraren bara får säga "you know" en gång per mening. :grin:
Jag kan tänka mig ytterligare restriktioner vad gäller förare så att vi slipper vissa sydamerikanska element...

/E
stoff
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Huddinge

Inlägg av stoff »

------------------------
Får man göra det? Dvs kvala med en bil och köra med en annan?
/E
------------------------

Kom ihåg Spa förra året - Schumi kvalade med två olika bilar i samma session. Istället för att ändra inställningarna efter hur banan blev hade dom två olika bilar han hoppade mellan.

Anti-schumi personerna säger väl "som om det hjälpte" nu, men då svarar jag tillbaka - när det riktiga racet väl kom igång, vem stod först? :smile:

/Stoff
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-08 11:11, stoff wrote:
Kom ihåg Spa förra året - Schumi kvalade med två olika bilar i samma session. Istället för att ändra inställningarna efter hur banan blev hade dom två olika bilar han hoppade mellan.
Jo, men det var väl samma bil med olika inställningar, men det kanske är OK ändå. Man kanske får använda olika modeller så länge som de uppfyller kraven...

/E
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-08 10:54, EnzoF1 wrote:
Jag kan tänka mig ytterligare restriktioner vad gäller förare så att vi slipper vissa sydamerikanska element...

/E
Jag förespråkar blockader så vi slipper gnälliga tyskar från Kerpen med alltför stora hakor

Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Ssschh, Lucky... Du måste leva upp till ditt SLP-rykte.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Satan också - det glömde jag :horny:

Jag har ju numera sålt mig till att bli en inkompetent okunning Skummilover. Det var så det var va' ?
Ursus
Inlägg: 233
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av Ursus »

On 2002-03-08 11:14, Razor wrote:
Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
Klart man får. Men eftersom stallet bara får använda två bilar per respektive dags fria träning så kan man räkna ut lätt det blir med inställnigar etc.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-08 11:15, LuckyStrike1 wrote:
Jag förespråkar blockader så vi slipper gnälliga tyskar från Kerpen med alltför stora hakor
Det är väl enda sättet att stoppa honom! :grin:

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-08 12:02, Ursus wrote:
On 2002-03-08 11:14, Razor wrote:
Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
Klart man får. Men eftersom stallet bara får använda två bilar per respektive dags fria träning så kan man räkna ut lätt det blir med inställnigar etc.
Alltså, Ferrari skulle i princip kunna kvala med 2002 (en åt MS och en åt RB) och sedan köra loppet med 2001... "impressive, most impressive!"

E
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-03-08 12:02, Ursus wrote:
On 2002-03-08 11:14, Razor wrote:
Men det var väl med två stycken F2001:or? Frågan var väl mer om man får kvala med en F2002:a och köra racet med en F2001:a?
Klart man får. Men eftersom stallet bara får använda två bilar per respektive dags fria träning så kan man räkna ut lätt det blir med inställnigar etc.
Nu brukar de ju i huvudsak sköta raceinställningarna på fredag och kvalinställningarna på lördag så det kanske inte är så illa. Det skiljer ju ändå en del mellan kvalbilen och racebilen, med lite annan motor, andra bromsar, etc., så jag kan tänka mig att man inte kan använda inställningarna rakt av iallafall. Förutom den ändrade vikten förstås - mer kompromiss i racesetup.

Men jag tror det var Eddie Jordan som sa i en intervju att de bara fick ha 3 bilar per racehelg, så det skulle ju kunna ställa till problem. Men nog har jag för mig att de förut haft 2 reservbilar till vissa lopp?

Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Nu har jag snokat lite i FIA:s regler och hittat följande:

SPARE CAR
86) A competitor may use several cars for practice and the race provided that :
a) he has no more than four cars available for use at any one time:
b) he uses no more than two cars for free practice sessions on each of the two practice days held under
Article 115a) and b);
c) he uses no more than three cars during qualifying practice;
d) they are all of the same make and were entered in the Championship by the same competitor


Om jag tolkar reglerna rätt så får de ha med sig fyra bilar varje racehelg men bara använda tre stycken vid kvalet.
Det står vidare att bilarna måste vara av samma fabrikat, ha samma motorfabrikat men att man kan byta motorfabrikat när som helst under ett mästerskap. Det står däremot ingenting om att den bil som används som kvalbil måste vara av samma årsmodell (eller liknande) som den man tävlar med.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-03-08 12:08, EnzoF1 wrote:
On 2002-03-08 11:15, LuckyStrike1 wrote:
Jag förespråkar blockader så vi slipper gnälliga tyskar från Kerpen med alltför stora hakor
Det är väl enda sättet att stoppa honom! :grin:

/E
Nej då, det räcker med att sätta en långsam bil framför honom så kan den icke omkörningsbenägne tysken inte ta sig särskilt fort framåt :grin: