Världsmästare

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Crazy F1 skrev:
Svaret är enkelt......Killen har förmågan att kämpa sig igenom även svåra lägen och det gör honom till den bästa genom tiderna.
Exakt !
El Scorcho skrev:
OK..men du kanske fattade vad jag menade med början av säsongen.
Tydligen inte.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Nej nu måste jag lägga mig i den här diskutionen oxå.
Det är mycket intressant att läsa hur mycket känslor som genomsyrar vissa av inläggen, inlägg som knappast baserar sig på en genomtänkt tanke eller efterforskning! Men det är klart, är man en "fan" så kanske känslor är viktigare än fakta. Att vissa håller diskutionen på en så låg nivå säger väl mer om dessa personer än nåt annat.

Hur som helst, det är 4 lopp kvar - INGEN vet hur det kommer gå.....kan alla ställa upp på det?

Vad är trenden, vad säger statestiken? I de senaste 4 loppen ser det ut såhär:

JPM 8+8+8+10 =34
RS 10+10+0+0 =20
RB 6+2+10+0 =18
MS 4+6+5+2 =17
DC 0+4+4+8 =16
KR 0+5+6+0 =11

JPM är överlägset bäst men intressant är att RB har bättre trend än MS och att KR är den som haft svårast. T om efter den så kritiserade DC.

Vilka möjligheter har förarna?

- Sett utifrån poängläget (totalpoäng) så har MS störst möjligheter.

- Sett utifrån trend så har JPM störst möjligheter.

- Mclaren är för ojämna i år detta minskar chansen för KR dessutom har han en negativ trend.

- RS måste lyckas väldigt bra och de andra misslyckas för att han ska ha nån chans.

Men hur kommer det att gå?

Nu spekulerar vi, om JPM:s trend fortsätter och vinner de 3 nästa racen och tar 30 p så måste MS bli 2:a och tar då 24 p, då ligger de lika och Suzuka blir helt avgörande. Tror dock inte att JPM vinner 3 till på raken så det kommer bli intressant. Vi får ju heller inte glömma RB, RS, KR, DC o ev Renaults förare som blandar sig i striden.

Vad tror andra?

- Alesi tror på MS.
- Lauda tror på JPM.
- Berger hyllar MS som förare, men tror att JPM vinner! (läste jag månne fel?)
- Finnarna tror på KR.
- Jag tror nog JPM vinner trots allt men hoppas på MS.

Alla initierade verkar vara överrens om att JPM måste ta maximalt med poäng de 3 kommande loppen för att man anser att Ferrari blir för svår på Suzuka.

Kul med en spännande säsong, eller hur!

I dagens F1 så kommer det aldrig gå att dominera ute på banan om bilen inte är markant bättre än de andras, med denna bil kan säkert hälften av förarna vinna lopp med. Detta faktum gör att det är svårt att urskilja de skickligaste förarna och det är synd. Där ligger F1 efter både Cart och IRL, men trots det är det F1 man vill se. F1 har för mycket hjälpsystem för förarna, det är hela orsaken till vi inte längre kan se en F1 styras med 4-hjulssladd som Alesi och heller inte se vem som egentligen är skickligast.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Att RB har bättre trend än MS tror jag beror på däcksvalet.........
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Gonzo har en intressant poäng..Michael Schumacher är en enormt duktig förare och jag har total respekt för honom..han är den som har bäst möjligheter att vinna totalt i år.

Men, jag hoppas och tror verkligen på en förändring av tre skäl. 1) Sporten behöver det 2) Jag tycker inte det har varit hans säsong - han har inte känts lika het..han har inte dominerat (tycker jag då alltså). 3) Räikkönen - Montoya och andra är mer hungriga på VM.

Jag håller inte med om att Montoya måste vinna varje lopp m.m. men han måste gå i mål före Schumi..sen tror jag iofs att risken för att Montoya måste bryta ett lopp är betydligt högre än för att Schumi måste göra det..Det är en stor osäkerhetsfaktor i det där.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Själv tror och hoppas jag på Montoya men hoppas mer än tror ... blir bara besviken annars. Lite vidskeplighet så där.

Med 6 poängs skillnad med 4 lopp kvar kan man väl bara konstatera en sak. Montoya måste ta in mer än 1,5 poäng per lopp på Schumacher för att vinna VM.

Med tanke på trenden de senaste 6 loppen talar det mer för att Montoya ska lyckas med det än att Schumacher ska kunna hålla undan. Av de kvarvarande banorna tror jag att kombinationen Montoya/Williams har en fördel på Monza och Indianapolis. Suzuka bedömmer jag som helt öppen. Kvar är då Ungern - en bana Montoya har haft problem med tidigare år. Williamsbilen visade i Monaco att den är bra nog även för Hungaroring. Kan Montoya sluta 1:a eller 2:a där och sen ta minst en seger på antingen Monza eller Indianapolis så är han mkt nära en VM-titel. Ferrari/Schumacher tror jag inte kommer att vara med särskilt bra varken på Monza eller Indy med mindre än att det är regnlopp. Avgörandet står då på Suzuka: Torrt väder och Montoya blir världsmästere. Regn där och Schumacher tar sin sjätte titel.

Ralf tror jag får svårt - Montoya är i storslag och består Ralfs bestraffning är han nog helt borta ur striden. McLaren är alldeles för ojämna och Kimi gör för många stora misstag för att kunna ta de nödvändiga första- och andraplatserna i de kvarvarande 4 loppen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Historiskt verkar ju inte MS ha nerverna riktigt i styr när det gäller allt eller inget, så ett avgörande på Suzuka är nog inte vad han önskar. Visserligen gick det med domarnas hjälp vägen ändå -94, men inte -97 och -98, så han behöver nog känna att han har minst ett race som backup för att hålla de lite klena nerverna i styr.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Förstår ni nu vad jag menar ?
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Det där snacket att MS inte har nerver håller jag ej med om. Det beror ju på att han kämpat om titeln så många gånger dvs varje år från 1994 (undantag 96). Klart det händer "incidenter" då!
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

AndersF1 skrev:Historiskt verkar ju inte MS ha nerverna riktigt i styr när det gäller allt eller inget, så ett avgörande på Suzuka är nog inte vad han önskar. Visserligen gick det med domarnas hjälp vägen ändå -94, men inte -97 och -98, så han behöver nog känna att han har minst ett race som backup för att hålla de lite klena nerverna i styr.
Nja, det finns väl en del som tyder på att det "kan" ha varit så (Obs KAN) men idag så fanns det iaf inga dåliga nerver, så jag väljer att bedöma honom efter vad han presterar idag, inte hur det gått förr
(Finns det nån som kan klargöra hur det var när han körde karting, påstods han ha dåliga nerver då med?). Jag menar karln har väl utveklats även på den mentala biten, eller?

Nu skulle jag säga att det är klar fördel M.Schumacher, vi får väl se hur det ser ut efter USA.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Bernie skrev:Det där snacket att MS inte har nerver håller jag ej med om. Det beror ju på att han kämpat om titeln så många gånger dvs varje år från 1994 (undantag 96). Klart det händer "incidenter" då!
Tja, tre ggr har han väl kämpat om titeln i sista loppet och det har väl inte gått så jättebra de gångerna när det gäller att hålla nerverna i styr, så 100% skakiga nerver beror väl knappast på att han kämpat om titeln m[nga ggr, det är väl snarare en bekräftelse.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

AndersF1 skrev:
Bernie skrev:Det där snacket att MS inte har nerver håller jag ej med om. Det beror ju på att han kämpat om titeln så många gånger dvs varje år från 1994 (undantag 96). Klart det händer "incidenter" då!
Tja, tre ggr har han väl kämpat om titeln i sista loppet och det har väl inte gått så jättebra de gångerna när det gäller att hålla nerverna i styr, så 100% skakiga nerver beror väl knappast på att han kämpat om titeln m[nga ggr, det är väl snarare en bekräftelse.
Jaja det var då det och det är din o en del andras analys.

Nu är 2003 och som sagt, karln utvecklas väl även på det mentalal planet.

Sydamerikaner (Montoya) däremot är ju inte direkt "kända" för starka nerver, så vi får vänta o se.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev: Nu skulle jag säga att det är klar fördel M.Schumacher, vi får väl se hur det ser ut efter USA.
Självklart tar MS hem titeln. Skulle det se kärvt ut efter USA så kan han ju alltid be FIA om hjälp... :wink:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:
Gonzo skrev: Nu skulle jag säga att det är klar fördel M.Schumacher, vi får väl se hur det ser ut efter USA.
Självklart tar MS hem titeln. Skulle det se kärvt ut efter USA så kan han ju alltid be FIA om hjälp... :wink:
Oj, det lät uppgivet Cuscino, har du redan givit upp.....

Det kan väl inte vara så att du anser att det var pga Michelins nya snabba däck som gjorde att Michael vann, eller hur menar du att FIA skulle ha hjälpt honom?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev:Det kan väl inte vara så att du anser att det var pga Michelins nya snabba däck som gjorde att Michael vann, eller hur menar du att FIA skulle ha hjälpt honom?
Tja, under förra veckans tester på Monza kunde Ferrari ägna sig åt vidareutveckling medan Michelinstallen fick inrikta sig på att testa omdesignade däck. Det var väl en hyfsad hjälp, eller hur?
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:
Gonzo skrev:Det kan väl inte vara så att du anser att det var pga Michelins nya snabba däck som gjorde att Michael vann, eller hur menar du att FIA skulle ha hjälpt honom?
Tja, under förra veckans tester på Monza kunde Ferrari ägna sig åt vidareutveckling medan Michelinstallen fick inrikta sig på att testa omdesignade däck. Det var väl en hyfsad hjälp, eller hur?
Ja fast rapporterna från flera Michelinskodda stall påstår ju att det nya däcket var snabbare än det gamla, kan man bli mer nöjd? Ingen har väl klagat på de nya va?

Dessutom så har ju Bridgestone inte tillverkat fler däck pga av testet.....men bl a Ferrari kunde plocka ut de däck som passade dem bäst, det är sant!

Va kul det är när det är jämt, eller hur!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Det var ju roligt att läsa Forza-juruns utslag (jag har ej sett den tidigare) :
.............Zip....
Helgens stjärna
När mästerskapet avgörs på söndag har Kimi Räikkönen fortfarande chans att bli världsmästare. USA:s GP på Indianapolisbanan utvecklades till en bergochdalbana med ombytta rollen för Räikkönen och Michael Schumacher. Räikkönen kopplade ett oväntat grepp genom att ta pole position. Femton varv in i loppet var McLaren-föraren i ledning, fyra placeringar före Schumacher. Men så föll regnet och Räikkönen tappade poäng efter poäng medan Schumacher tog över ledningen på Bridgestones intermediatedäck. Den regerande världsmästaren såg ut att vara på väg mot en sjätte titel, men Räikkönen behöll kylan, väntade ut regnet och tjänade de placeringar som krävdes för att föra vidare titelkampen till Japan. ...........zap..........
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Det är alltså enligt Forza-juryn en större prestation att ha pole och komma tvåa än att starta sjua och vinna överlägset...

Tänka sig att denn bulle kallas för SLP... jag hajjar ingenting...

Kimi togs tillbaka från sin uteslutning men en uppryckning som Maestro gjort de senaste loppen betyder ingenting...

Hmm... :roll:

Misstänker att käre redaktören LS1 haft mer än ett finger med i spelet här... :P
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag röstade inte ut Schumacher den gången det begav sig - det var det andra stollar som gjorde. För mig var inte Kimi helgens stjärna, utan det var Schumacher. Dessutom tycker jag det är märkligt att Schumacher är utröstad eftersom jag inte tycker han har varit så dålig. Men som alla juryer bygger Forza-juryn på juryns samlade majoritet.

Så far inte fram med dina förutfattade meningar om du inte har täckning för dem käre tifoso ;)

Så inga påhopp byggda på förutfattade meningar tack, jag tycker inte jag har förtjänat dem för jag har ju varit lite av en skummilover i år. Hoppas att han vinner titeln istället för Kimi nu på söndag nu när min kära Montoya klantat sig bort från den striden.

Tror för övrigt att jag tippade Schumacher som WDC och Williams som WCC tidigare i den här topicen så jag ser ju ut att kunna få hem allting. Nig för min kompetens ;)

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

EnzoF1 skrev:Det är alltså enligt Forza-juryn en större prestation att ha pole och komma tvåa än att starta sjua och vinna överlägset...

Kimi togs tillbaka från sin uteslutning men en uppryckning som Maestro gjort de senaste loppen betyder ingenting...

Misstänker att käre redaktören LS1 haft mer än ett finger med i spelet här... :P
Är inget MS-fan men håller med till 100%, nog är det lustigt allt. Att han tagit poäng i alla tävlingar utom 1 ger tydligen inte någon cred, inte ens 6 vunna lopp, ett snitt på bättre än var 3:dje tävling heller.

Om nu MS vinner i Japan så BÖR han tas tillbaka och göras till både helgens och årets stjärna, allt annat är bara pinsamt i ett sådant läge.

Vidare så det väl JÄTTETUR att Monty var immun annars borde han farit ut så det sjöng om det.

*Hör en röst som säger: "vi är opartiska i vår bedömning"*

Jag vill bara.... Bild

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

EnzoF1 skrev:Det är alltså enligt Forza-juryn en större prestation att ha pole och komma tvåa än att starta sjua och vinna överlägset...

Lite svårt att rösta på [Schumacher] eftersom han var utröstad i ett tidigare lopp (då han för övrigt var riktigt usel efter sina förutsättningar). Nådeloppet inträffade endast en gång och då var inte Schumi utröstad, så han kunde inte tas till nåder. Om det är konstigt att Schumi blivit utröstad med tanke på hans VM-placering så är det väl ännu konstigare att Kimi blivit det, eftersom han ändå får anses ha bra mycket sämre förutsättningar och ändå är inom slagläge för titeln i sista loppet. Men bedömningen är ju för de enskilda loppen och då har båda varit lite skakiga vid olika tillfällen, relativt vad man borde kunna kräva.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

LOL skrev: Är inget MS-fan men håller med till 100%, nog är det lustigt allt. Att han tagit poäng i alla tävlingar utom 1 ger tydligen inte någon cred, inte ens 6 vunna lopp, ett snitt på bättre än var 3:dje tävling heller.

Om nu MS vinner i Japan så BÖR han tas tillbaka och göras till både helgens och årets stjärna, allt annat är bara pinsamt i ett sådant läge.

Vidare så det väl JÄTTETUR att Monty var immun annars borde han farit ut så det sjöng om det.

Jag vill bara.... Bild

Du har uppenbarligen inte:

1: Läst förutsättningarna för Forza-juryn och reglerna kring det.
2: Läst mitt tidigare svar
3: Lagt ner alltför mycket energi på att gå igenom Forza-juryns bedömningar under årets 15 lopp hitills.

Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

LOL skrev: Är inget MS-fan men håller med till 100%, nog är det lustigt allt. Att han tagit poäng i alla tävlingar utom 1 ger tydligen inte någon cred, inte ens 6 vunna lopp, ett snitt på bättre än var 3:dje tävling heller.

Jag vill bara.... Bild

Aj aj, inte kritisera för mycket......du kan trampa på deras heder, de är ju trots allt experter....hmm!, men jag håller med dig iaf, vilka jury regler som nu än må finnas...så är det bara ett bevis på att man misslyckats om blivande världsmästare är utröstad. Ändra reglerna!

P:S
Kul att du e tebaks LS1, tänkte undrar hur länge han pallar att vara borta.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Aj aj, inte kritisera för mycket......du kan trampa på deras heder, de är ju trots allt experter....hmm!, men jag håller med dig iaf, vilka jury regler som nu än må finnas...så är det bara ett bevis på att man misslyckats om blivande världsmästare är utröstad. Ändra reglerna!
1: Juryn är ett nytt format för i år och det är ju lite trist och förutsägbart om den som blir världsmästare även vinner Forza-juryn. Det är därför vi gör en egen subjektiv bedömning, det är det som är grejen.
De senaste säsongerna har Forza Motorsport bedömt F1-förarna utifrån deras egna förutsättningar. Så gör vi även i år. Forzajuryn, som består av fem medlemmar ur vår redaktion, kommer efter varje GP-helg att enas om två utmärkelser.
2: Kritisera gärna, det behövs alltid konstruktiv kritik för att bli bättre.
3: Ingen är expert, ja utom möjligen jag då ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

LS1:

Förlåt att jag hade en egen uppfattning om problemställningen i detta "öppna" forum.

Det är klart att man inte skall peka på eventuella brister för att de i juryn kanske behöver se över reglerna och då få en bättre möjlighet att få ett rättvisare resultat.

Ursäkta att jag finns och att jag tycker något....

/ Bild
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Cheever skrev: 1: Juryn är ett nytt format för i år och det är ju lite trist och förutsägbart om den som blir världsmästare även vinner Forza-juryn. Det är därför vi gör en egen SUBJEKTIV bedömning, det är det som är grejen.
SUBJEKTIV = personlig, partisk; färgad, ensidig, osaklig, vinklad

Testa att göra en OBJEKTIV bedömning istället...

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Objektivt är trist. Det är ingen som vill läsa något utan att det finns en åsikt bakom. Då kan man lika gärna låta bli.
/Jan
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lol
Själva idén med Juryn är inte att få ett rättvist resultat, utan en egen helt subjektiv bedömning. tycker att vi har lyckats rätt bra med det eftersom det klagas ;)
Sen kan naturligtvis formatet diskuteras, men som sagt, lekledare Fransson tog till ett nytt järvt grepp i år och jag tycker att det funkar fint. Sen kan jag ju bara tillägga att det iblan har vart rätt heta interna diskussioner om vissa resultat.
Red. försvara såklart formatet och som sagt, man måste ta det för vad det är: Våra egna subjektiva bedömningar och ingen upprepning av förarmästerskapet.

Personligen tycker jag att det är bra att ni hojtar och klagar, det är bland annat det forumet är till för. Men vi kan ju inte rösta på förare som redan är utröstade för det. Det gäller liksom att se formatet och är en förare utröstad så är han liksom.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LOL skrev:SUBJEKTIV = personlig, partisk; färgad, ensidig, osaklig, vinklad

Haha, nä vi har ju juryn just för att vi ska få göra personliga, partiska, ensidiga, vinklade och egna bedömningar. Osaklig går jag inte med på ;)

Försök att få en bunt F1-dårar att göra en obektiv bedömning du, då har du att göra en stund ;) Vi alla tycker att vi gör super-special-jätte-objektiva bedömningar, men det blir i alla fall en subjektiv bedömning i slutändan, hur man än vrider och vänder på det. Rent objektivt alltså :wink:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det var då tusan vad känslig ni(LOL+Gonzo) verkar vara, det är kanske tur att inte ni sätter er i en position där ni kan utsättas för kritik. Finns det någon lag som säger att Red. måste hålla med om er kritik? Det är naturligtvis fritt fram att komma med kritik och dessutom kul att det diskuteras så alla inte bara rycker på axlarna, men ni måste ju även kunna acceptera att redaktionsmedlemmarna inte håller med om er kritik utan att ni blir tvärsura.

Om man vill ha en objektiv bedömning av vilket paket som lyckats bäst hittills i år så finns VM-tabellen. Vad skulle det vara för roligt med att återge den i en omröstning? Eftersom ni verkar kräva att världsmästaren skall vinna även juryns gunst så antar jag att tvåan, skall bli tvåa, etc.. Varför skall det då finnas någon omröstning ö.h.t., om enbart resultatet skall styra?
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

tja... det faktum att montoya inte blev utröstad det här loppet tycker jag röstar ut hela juryn... tack för ordet
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

De orden behöver du inte tacka för.!
/Jan
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

AndersF1 skrev:Det var då tusan vad känslig ni(LOL+Gonzo) verkar vara, det är kanske tur att inte ni sätter er i en position där ni kan utsättas för kritik. Finns det någon lag som säger att Red. måste hålla med om er kritik? Det är naturligtvis fritt fram att komma med kritik och dessutom kul att det diskuteras så alla inte bara rycker på axlarna, men ni måste ju även kunna acceptera att redaktionsmedlemmarna inte håller med om er kritik utan att ni blir tvärsura.

Om man vill ha en objektiv bedömning av vilket paket som lyckats bäst hittills i år så finns VM-tabellen. Vad skulle det vara för roligt med att återge den i en omröstning? Eftersom ni verkar kräva att världsmästaren skall vinna även juryns gunst så antar jag att tvåan, skall bli tvåa, etc.. Varför skall det då finnas någon omröstning ö.h.t., om enbart resultatet skall styra?
Bra argumenterat och formulerat. ....egentligen jäkligt bra.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Integralmannen skrev:tja... det faktum att montoya inte blev utröstad det här loppet tycker jag röstar ut hela juryn... tack för ordet
Han var imun, ju... Läs reglerna ;)
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Montoya är alltid imun på Forza. :wink:
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

AndersF1 skrev:Det var då tusan vad känslig ni(LOL+Gonzo) verkar vara, det är kanske tur att inte ni sätter er i en position där ni kan utsättas för kritik.
Det har jag väl gjort, jag reggade mig ju på detta forum eller?
AndersF1 skrev: Finns det någon lag som säger att Red. måste hålla med om er kritik? Det är naturligtvis fritt fram att komma med kritik och dessutom kul att det diskuteras så alla inte bara rycker på axlarna, men ni måste ju även kunna acceptera att redaktionsmedlemmarna inte håller med om er kritik utan att ni blir tvärsura.
Nej det finns ingen lag, men då LS1 skrev:

Du har uppenbarligen inte:

1: Läst förutsättningarna för Forza-juryn och reglerna kring det.
2: Läst mitt tidigare svar
3: Lagt ner alltför mycket energi på att gå igenom Forza-juryns bedömningar under årets 15 lopp hitills.

Kan jag undra vem som är sur, jag kanske har den uppfattningen jag har TROTS att jag är upplyst om hans roliga punkter 1-3
AndersF1 skrev: Om man vill ha en objektiv bedömning av vilket paket som lyckats bäst hittills i år så finns VM-tabellen. Vad skulle det vara för roligt med att återge den i en omröstning? Eftersom ni verkar kräva att världsmästaren skall vinna även juryns gunst så antar jag att tvåan, skall bli tvåa, etc.. Varför skall det då finnas någon omröstning ö.h.t., om enbart resultatet skall styra?
Nja, jag skulle även tycka att även inte Kimi vann VM-titeln skulle kunna bli en värdig erövrare av titeln bäste förare 2003. Man behöver väl inte bara ha resultatet som bas, men man skall väl heller inte bara titta på förutsättningarna heller. Då blir det ju i detta fall omöjligt för en ferrariförare att vara kvar i erat system p.g.a. deras överlägsenhet förra året.

/ :D *osur*
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LOL skrev:SUBJEKTIV = personlig, partisk; färgad, ensidig, osaklig, vinklad

Hur kan en objektiv bedömning av en förares prestationer se ut?
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

ANFRAN skrev:Hur kan en objektiv bedömning av en förares prestationer se ut?
Om t.ex Björn Wirdheim

Objektiv bedömning:
Han är framstående i F3000 och har gjort en enastående prestation där år 2003, förhoppningsvis får han en sits i F1 år 2004 för att där kunna mogna och känna på "mellanrummet" mellan de olika klasserna och kan förhoppningsvis göra alla svenskar glada 2005 eller 2006 i något konkurrenskraftigt team.

Subjektiv bedömning:
Han äger ju, han sopade banan med alla i F3000 år 2003 och kommer lätt att köra åttor runt alla år 2004 t.o.m. i en Jordan. Orsaken är att han REGERAR FETT! Sato suger!!

Kan det bli enkare?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:Montoya är alltid imun på Forza. :wink:
Bara när han av Forza-juryn blivit utsedd till helgens stjärna loppet innan. Samma regel för alla förare vilket många förare har haft nytta av i år.

Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LOL skrev:
ANFRAN skrev:Hur kan en objektiv bedömning av en förares prestationer se ut?
Om t.ex Björn Wirdheim

Objektiv bedömning:
Han är framstående i F3000 och har gjort en enastående prestation där år 2003, förhoppningsvis får han en sits i F1 år 2004 för att där kunna mogna och känna på "mellanrummet" mellan de olika klasserna och kan förhoppningsvis göra alla svenskar glada 2005 eller 2006 i något konkurrenskraftigt team.
Det i fett tycker inte jag är hundraprocentigt objektivt utan laddat med personliga värderingar och åsikter. Att betygsätta förare på ett objektivt sätt blir nästan som att skriva en forskningsrapport. För att vara fullständigt objektiv måste man till exempel veta hur bra Kimi Räikkönens bil fungerade i jämförelse med Michael Schumachers, om man nu ska jämföra dem båda i texten.

Jag tycker det är ganska självklart att en betygsättning på förarna är subjektiv, precis som att filmrecensioner eller betygen på bilarna i Trafikmagasinet är subjektiva.
Jippe

Inlägg av Jippe »

Skärp er lite nu va, det är väl inte själva svenska språket vi fokuserar på, och diskuterar på forumet?
Alternativt kan ni ju göra en tråd om svenska språket.
Jag blir så besviken när jag se ett nytt inlägg och så är det om ngt helt annat än F1 :D
Sit Rubens sit!
- Good boy
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För de som inte gillar Forza-juryn så finns det ju redan en objektiv bedömning:

Världsmästerskapet i Formel 1 för förare resp. för konstruktörer.

Allt annat är subjektiva utifrån olika uppsatta spelregler. Forza-juryns spelregler, liksom Forza-mästerskapet ifjol, har redovisats klart och tydligt utan någon negativ reaktion. Förarna bedöms utifrån sina resp. förutsättningar av en jury bestående av fem personer. En förare ska röstas ut varje omgång och en förare ska utnämnas till omgångens stjärna, immun mot röster till nästa gång. Till sist ska en segrare utses utifrån den här utslagsmetoden och det är en subjektiv bedömning av fem jurymedlemmar.

Det är som alla juryröstningar inte menat och är inte heller en 100%:ig perfekt bedömningsgrund. Om Tom Hanks vinner en Oscar för bästa skådespelare så betyder inte det att han är den bästa skådespelaren det året: bara att juryn anser att han är det.

Så är det - kan man ta Forza-juryn för ett kul, förhoppningsvis kanske humoristiskt, och ett annorlunda sätt att titta på årets säsong än det rent faktaspäckande så tror jag man kan ha rätt stor behållning av det. Man får bara försöka ha lite nyttig distans till det och inte ta det på så blodigt allvar. För er som läser på www.pitpass.com har det ju en krönika som kallas Alternative championship. Kan rekommendera att lösa den (finns att hitta bland Features och skrivs av Crompton och nån till) Där kan man snacka om subjektiva bedömnningar och jag tror nästan Alonso leder VM där med 6000 poäng eller någ. Ferrari har visst minuspoäng ....

Ni som klagar på Forza-juryn kan väl läsa det, sen skicka ett mail till dem och klaga och bifoga årets VM-tabell som ett exempel på hur deras subjektiva och humoristiskt skrivna bedömning också borde se ut. ;)

Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Jippe:
Skall droppa detta för att jag är så tillmötesgående.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:För de som inte gillar Forza-juryn
...så finns det en ännu enklare lösning: skit i att läsa den ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

AndersF1 skrev:Det var då tusan vad känslig ni(LOL+Gonzo) verkar vara, det är kanske tur att inte ni sätter er i en position där ni kan utsättas för kritik. Finns det någon lag som säger att Red. måste hålla med om er kritik? Det är naturligtvis fritt fram att komma med kritik och dessutom kul att det diskuteras så alla inte bara rycker på axlarna, men ni måste ju även kunna acceptera att redaktionsmedlemmarna inte håller med om er kritik utan att ni blir tvärsura.

Hallå, Anders kan inte tala för LOL men varför skulle jag vara sur?
Och vem har sagt att ni måste hålla med???? Ordet är ju fritt.....det är ju det som är poängen med forumet eller hur.

Vad gäller era jury regler så verkar det bara lite konstigt att kommande världsmästare är utröstad, men jag kan acceptera det fast ändå tycke att det är något märkligt.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Det är inte märkligare än att dom tycker han inte har gjort det bästa jobbet. Med bästa bilen och en given underhuggare till stallkamrat, borde han ha briljerat mer :spec:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Sami skrev:Det är inte märkligare än att dom tycker han inte har gjort det bästa jobbet. Med bästa bilen och en given underhuggare till stallkamrat, borde han ha briljerat mer :spec:
Kanske har man tagit intryck från tennisen, där du måste försvara rankingpoängen från föregående års turneringarna annars tappar du poäng. Dvs säsongen innan hänger ihop med nuvarande.

Utifrån det synsättet har Schummi gjort en extremt dålig säsong jämfört med förra året och förtjänar därmed inte platsen...

Shit the same, som sagt det är bara juryns åsikt.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Utröstningarna är inga säsongsbetraktelser utan enbart lopp för lopp. Så det är alltså Schumis prestation i Ungern som ni, som inte håller med, inte tycker var speciellt dåligt, efter hans förutsättningar. Likadant Kimis efter nåt lopp med pissigt kval och krasch i loppet, eller när det nu var han åkte ut. Dessutom är det ju även avhängigt vilka fler som är dåliga i det aktuella loppet. Med lite tur kan man klara sig om någon annan var ännu sämre, eller om man råkade vara en stjärna i förra loppet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Precis, är man kass i ett lopp utifrån sina förutsättningar så riskerar man att åka ut. Hade det varit en säsongsbetraktelse hade omröstningen skett först efter det sista loppet. Nu röstar man på vem som är bäst resp. sämst av de kvarvarande efter varje lopp. En mer enkel omröstning är nog svår att konstruera.

Precis som den bästa i expedition Robinson alltid åker ut i första omröstningen för övrigt.

Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

AndersF1 skrev:Utröstningarna är inga säsongsbetraktelser utan enbart lopp för lopp. Så det är alltså Schumis prestation i Ungern som ni, som inte håller med, inte tycker var speciellt dåligt, efter hans förutsättningar. Likadant Kimis efter nåt lopp med pissigt kval och krasch i loppet, eller när det nu var han åkte ut. Dessutom är det ju även avhängigt vilka fler som är dåliga i det aktuella loppet. Med lite tur kan man klara sig om någon annan var ännu sämre, eller om man råkade vara en stjärna i förra loppet.
Du behöver inte försvara era ståndpunkter, det var ju bara ett skämt....det där om jämförelsen med tennisen.

Jag är helt på det klara med att ni inte försöker vara objektiva där, helt ok, frågan är om det intressant att läsa.

Jag tycker det inte och har inte läst det mer 1 gång!

Har aldrig tidigare hört att en jury skulle ha utgångspunkten att vara subjektiv, då är det väl bara svammel från en grupp tyckare......det får roa nån annan!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Alla juryer är en samling tyckare utan undantag med subjektiva bedömningar.

Själv gillar jag juryomröstningar och tittar gärna på Oscarsgalan, Melodifestivalen och andra evenmang som kultureliten fnyser åt.